2012-11-16, 18:41
Medlem
Vilket av dessa universitet anses vara bäst i Sverige samt utomlands, gällande civilingenjörsutbildningarna alternativt högskoleingenjörsutbildningarna?

Man bruka säga att dessa ligger i toppen av Sveriges tekniska högskolor, men vilket är i topp?

Även Luleå- och Linköpingstekniska utbildningar är rankade högt.

Med vänlig hälsning
Citera
2012-11-16, 18:49
Medlem
Om man väljer universitet enbart efter vilket som rankas högst blir man lätt besviken då man har fått sin examen och skall söka jobb i Sverige. Utomlands spelar det ingen roll om du har en examen från KTH eller högskolan i Lingonträsk.
Citera
2012-11-16, 19:00
Medlem
KTH eller Chalmers har enligt mig bäst rykte.
Citera
2012-11-16, 19:06
Medlem
Jag sitter i samma sits som dig TS, dock i civ ing datateknik och informationsteknik mellan dessa högskolor.
Citera
2012-11-16, 19:09
Medlem
maenskligs avatar
Alla tre skolor har väl bra rykte, men jag hade nog graderat dem KTH, LTH, CTH.

Skulle dock aldrig falla mig in att välja KTH eller CTH framför LTH, med tanke på att Stockholm och Göteborg är studentstäder.
Citera
2012-11-16, 19:09
Medlem
Just det, det kan nog vara olika beroende på vilken inriktning.

Har hört att KTH är kanon inom IT och Data, detta i samband med KTH Kista som tydligen ska ligga nära Ericsson och många andra företag.
Citera
2012-11-16, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maensklig
Alla tre skolor har väl bra rykte, men jag hade nog graderat dem KTH, LTH, CTH.

Skulle dock aldrig falla mig in att välja KTH eller CTH framför LTH, med tanke på att Stockholm och Göteborg är studentstäder.

Är inte LTH i Lund mer studentstad än i Göteborg eller i Stockholm?
Varför väljer du CTH i plats tre?

Citera
2012-11-16, 19:19
Medlem
Krösus Sorks avatar
Det kvittar, de är kvalitetsskolor allihopa. Välj den stad som känns roligast eller om något universitet har en utbildning/utbildingsplan som passar dig extra bra.
Citera
2012-11-16, 19:20
Medlem
KTH, CTH LTH sett till universitetsrankingar för ingenjörer om min bild stämmer.

Dock som att fråga vem som är snyggast:
http://media.comicvine.com/uploads/0/77/599289-beagle_large.jpg
Citera
2012-11-16, 19:25
Medlem
Rent spontant känner jag att CTH eller KTH låter bäst med LTH strax efter. Går själv på LTH dock.. Tror inte det spelar någons stor roll hur som helst utan jag hade andra faktorer låtit avgöra, var du känner för att tillbringa fem år till exempel, om det nu är en sådan lång utbildning du ska gå. Finns ju högskoleingenjörsutbildningar också iofs och då skulle jag inte valt LTH då dessa är i Helsingborg och det känns lite off.

Om du vet exakt vad du vill läsa, dvs program och inriktning, kan det dock vara ide att gå in och jämföra vilka kurser som finns. Tror att det kan skilja sig lite grann på vilka kurser som finns under inriktningarna på de olika skolorna. För den delen har säkert inte alla skolorna exakt samma inriktningar på olika program heller, det kan du kolla först.

Tror att man på Chalmers och KTH skriver en kandidatuppsats i slutet på trean, det gör man inte på LTH, om det är bra eller dåligt vet jag inte.

Nu skriver jag som att jag förutsätter att du ska läsa civ.ing och det har du inte ens sagt iofs.
Citera
2012-11-16, 19:26
Medlem
Lockcapss avatar
Spelar typ ingen roll. KTH har lite högre genomsnittslön efter examen, men det har nog mer att göra med att det ligger i Stockholm och följaktligen väljer många att jobba i Stockholm. Särskilt Datateknik - i princip alla IT-företag har sina huvudkontor där. På samma sätt som Göteborg har många industrier och det är fördelaktigt för de som läser Maskin/Automation. Men som sagt, välj efter intresse och vilken som är bekvämast.
Citera
2012-11-16, 19:36
Medlem
Tack för era svar!

Citat:
Ursprungligen postat av hextern

Tror att man på Chalmers och KTH skriver en kandidatuppsats i slutet på trean, det gör man inte på LTH, om det är bra eller dåligt vet jag inte.

Nu skriver jag som att jag förutsätter att du ska läsa civ.ing och det har du inte ens sagt iofs.

Japp!
Vad gör ni på LTH istället för kandidatuppsats? Vad gör ni i trean på ditt program ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in