2012-11-17, 13:10
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Problemet med Lkpg är att även om det finns guldkorn så finns det även bottennapp när det gäller utbildningar.

Nu får folk rätta mig om jag har fel. Men Lkpg har ju t.ex. en Y-utbildning. Det känns som om den vore mer gångbar på den internationella marknaden då man får in elektrotekniken. Dvs kan man söka sig både mot elektrotekniken samt den tekniska fysiken. Medan man på den klassiska "tekniska fysik" utbildningen som hålls vid KTH,CTH och LTH inte kan göra det i samma utsträckning?

Nu blir detta förvisso specifikt för just dessa program.

Eller är jag ute och cyklar, skillnaden kursmässigt är ju inte stor alls om man jämför F och Y, så i slutändan kanske det inte spelar någon roll om man gått F eller Y då man söker jobb?

Jag inbillar mig bara att ett elektronikföretag föredrar en civilingenjör inom "Teknisk Fysik och Elektroteknik" före "Teknisk Fysik". Givetvis spelar mastern en större roll än namnen, då det mer eller mindre är mastern som definierar vad man inriktat sig mot.
Citera
2012-11-17, 13:30
Medlem
viwil001s avatar
Citat:
Problemet med Lkpg är att även om det finns guldkorn så finns det även bottennapp när det gäller utbildningar.
Men nu handlar det om den tekniska fakulteten och där känns det som att det finns väldigt få bottennapp. Du kan inte döma bort LiTH endast för att miljövetarprogrammet på LiU inte håller samma standard som på LU.
Citera
2012-11-17, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viwil001
Men nu handlar det om den tekniska fakulteten och där känns det som att det finns väldigt få bottennapp. Du kan inte döma bort LiTH endast för att miljövetarprogrammet på LiU inte håller samma standard som på LU.
Förutom teknisk fysik och indek så har jag inte hört några lovord om LiTH. Har inte hört något om M eller Data även om det säkert är okej så bottennapp är väl en överdrift. Att ha träteknik och design ringer en del varningsklockor hos mig dock.

Men ja, vid KTH har man ju hört om hur såväl M, F, I, D etc ska vara bra.
Citera
2012-11-17, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc

Skulle säga att Linköping är klart bäst vad gäller Industriell Ekonomi mycket tack vare deras långa erfarenhet av utbildningen. Chalmers är förmodligen sämst här.

Hur länge har Industriell Ekonomi funnits på Linköpings Tekniska jämfört med Chalmers, KTH eller Lund? Många tror IE mestadels handlar om ekonomi, vad jag har hört handlar det huvudsakligen om management integrerat med teknik och vetenskap.

Känns som universiteten ligger topp inom olika områden beroende på vilket, om vi tittar generellt?
Vilket område inom tekniken/naturvetenskapen är störst inom fortskning på något av antingen Chalmers, KTH, Lund eller Linköping? Jag gissar på Energi och Miljö
Citera
2012-11-17, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungAAphilip
Hur länge har Industriell Ekonomi funnits på Linköpings Tekniska jämfört med Chalmers, KTH eller Lund? Många tror IE mestadels handlar om ekonomi, vad jag har hört handlar det huvudsakligen om management integrerat med teknik och vetenskap.

Känns som universiteten ligger topp inom olika områden beroende på vilket, om vi tittar generellt?
Vilket område inom tekniken/naturvetenskapen är störst inom fortskning på något av antingen Chalmers, KTH, Lund eller Linköping? Jag gissar på Energi och Miljö
I var först i Lkpg och är väl lite av LiTHs kronjuvel. Vad jag hört så ska I i Lkpg hålla lika hög kvalitet som CTH, LTH och KTH.
Citera
2012-11-17, 14:29
Medlem
Citat:
I var först i Lkpg och är väl lite av LiTHs kronjuvel. Vad jag hört så ska I i Lkpg hålla lika hög kvalitet som CTH, LTH och KTH.

Linköpings Tekniska har väl alltid varit i typ kvalité som KTH, Chalmers eller Lund?

Vad tror ni om Luleå Tekniska Universitet? Ingen har nämt dem i diskussionen. Universitetet borde har bra fysik- och rymdtekniks forskning?
Citera
2012-11-17, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungAAphilip
Linköpings Tekniska har väl alltid varit i typ kvalité som KTH, Chalmers eller Lund?

Vad tror ni om Luleå Tekniska Universitet? Ingen har nämt dem i diskussionen. Universitetet borde har bra fysik- och rymdtekniks forskning?
Till och från. Tkr exempelvis maskin är ett stort frågetecken. Inte hört något dåligt men min bild är knappast att folk lovordar maskin i Lkpg.

Luleå är väl säkert okej men problemet är väl att du sett till statistiken inte kommer umgås med toppenelever med allt vad det innebär.
Citera
2012-11-17, 14:51
Medlem
KTH och CTH är väl de två stora där ena inte är bättre än den andra, möjligen lite skillnad för vissa inriktningar. KTH av vad jag förstått här ska vara lite bättre för utbildningar om data, CTH för..matematiska inriktningar kanske? Maskin?

Linköpings tekniska fysik trodde jag var ungefär på samma nivå som KTH och CTH, om man ser till anseende i Sverige. Men då är det bara just den utbildningen som håller samma klass.

LTH visste jag faktiskt stod så pass högt i kurs, trodde de var evig 3a eller 4a inom allt tekniskt.
Citera
2012-11-17, 15:24
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Förutom teknisk fysik och indek så har jag inte hört några lovord om LiTH. Har inte hört något om M eller Data även om det säkert är okej så bottennapp är väl en överdrift. Att ha träteknik och design ringer en del varningsklockor hos mig dock.

Det är väl i sig inte så märkligt, det tycks ju vara ett samarbete med Carl Malmsten som jag iaf trodde var högt ansedd. Även om det är betydligt vanligare med metaller och olika kompositmaterial så finns det ju fortfarande prylar som tillverkas i trä.

Har påpekat det här i många trådar, det svenska skolsystemet gör att det är väldigt liten skillnad på olika högskolor. Så länge skolan i fråga har några år under bältet och får ett hälsosamt antal ansökningar varje år så kvittar det vilken skola du väljer. Framförallt om du har tänkt dig att bli civ.ing. där det inte är speciellt svårt att få jobb. Sen kan det spela roll om du har tänkt dig att doktorera, men det är högst vanligt att man doktorerar på en annan skola än den man fick sin master på.
Citera
2012-11-17, 16:34
Medlem
viwil001s avatar
Citat:

Jag kan inte säga att jag har jättebra koll på M men jag kan säga att jag aldrig hört några lovord om M på någon skola, utan mellan KTH, LiTH, LTH och CTH är det just hugget som stucket. Om vi kollar på statistik från Svenskt Näringsliv så kan man också se att slutprodukten inte skiljer nämnvärt, även om statistiken antagligen inte stämmer till 100% så är det en fingervisning.

Datavetenskap däremot vet jag att LiTH håller hög nivå på, min pappa som arbetar inom den branschen lovordade just de datavetenskapliga utbildningarna i linköping och det var inte där han själv pluggade.
Citera
2012-11-17, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viwil001
Jag kan inte säga att jag har jättebra koll på M men jag kan säga att jag aldrig hört några lovord om M på någon skola, utan mellan KTH, LiTH, LTH och CTH är det just hugget som stucket. Om vi kollar på statistik från Svenskt Näringsliv så kan man också se att slutprodukten inte skiljer nämnvärt, även om statistiken antagligen inte stämmer till 100% så är det en fingervisning.

Datavetenskap däremot vet jag att LiTH håller hög nivå på, min pappa som arbetar inom den branschen lovordade just de datavetenskapliga utbildningarna i linköping och det var inte där han själv pluggade.
M i Gbg har väl ändå bra rykte, SKF, autoliv, volvo etc. KTH samma där med scania etc. Lund har jag förvisso inte hört något om men om jag skulle läsa M så skulle jag nog som förstaval välja CTH, KTH eller LTH. Om jag valde indek så skulle jag nog ev även sätta in Lkpg som förstaval.
Citera
2012-11-17, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Det är väl i sig inte så märkligt, det tycks ju vara ett samarbete med Carl Malmsten som jag iaf trodde var högt ansedd. Även om det är betydligt vanligare med metaller och olika kompositmaterial så finns det ju fortfarande prylar som tillverkas i trä.

Har påpekat det här i många trådar, det svenska skolsystemet gör att det är väldigt liten skillnad på olika högskolor. Så länge skolan i fråga har några år under bältet och får ett hälsosamt antal ansökningar varje år så kvittar det vilken skola du väljer. Framförallt om du har tänkt dig att bli civ.ing. där det inte är speciellt svårt att få jobb. Sen kan det spela roll om du har tänkt dig att doktorera, men det är högst vanligt att man doktorerar på en annan skola än den man fick sin master på.
Så varför så tyst om denna utbildning om den nu ska vara något att hänga i julgranen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in