2013-07-02, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Den värmlämndska flodhästen är av en hel annan kaliber med betydligt större utförsgåvor och möjligheter att hålla sej undan utomlands.
Trots det åkte hon fast vilket visar hur svårt det är att försvinna spårlöst.
Hr skulle då Tuula ha klarat det?
När man läser mellan raderna i tidingarna om hur hon var, driftig bestämd osv och ingen som vågade säga emot henne samt att hon varit på samma ställe så länge så ser jag ingen sympatisk trevlig tant utan en kaxig, vet bäst och arrogant inventarie på kommunen/facket!

Hur går det för dom som behövde pengarna då, inte ett ord om det!

Och så fegt att gömma sig i skogen och låta andra oroa sig, en onödig person mindre skulle jag säga.
Citera
2013-07-02, 16:13
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hostkrubba
Riktigt tragisk historia. Jag hoppades att hon glassade i Thailand med en paraplydrink och 20 miljoner på bankkontot. Det är självklart fel med bedrägeri men hon var ju inte frisk. Stjäla pengar i för att mata sitt spelberoende är ju inget en vanlig människa gör, speciellt inte dem summor som kommit på tal och redovisats.

Beklagar sorgen för annhöriga. Gjorde mig väldigt illa berörd att läsa denna nyhet.

Hon hade säkert bedömts frisk i lagens mening.
Hur ser du på de som är slavar under ett tungt missbruk och väljer att råna en bank?
De är väl lika sjuka i såna fall?
De är dessutom ärligare så till vida att de inte går omkring och med pondus är bossiga och duperar sina arbetskamrater år ut och år in.
Citera
2013-07-02, 16:26
Moderator
Schlesiens avatar
Ny rubrik

Utgången rubrik:
Rekordförskingring i Gävle kommun - den misstänkta Tuula Lavikkala är nu försvunnen

/ Moderator
Citera
2013-07-02, 16:27
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaskpack
Jag menar inte att vi ska gå man ur huset för att hedra den här olycksaliga kvinnan, men jag vill att hennes barn och anhöriga ska få minnas henne som den mor de en gång hade. Varför ska de lida för något de inte gjort?

Tuula behövde ingen rättegång i sina egna ögon, för då hade hon varit vid liv idag, fått vård för sitt missbruk, och för all framtid fått leva på existensminimum, men hon hade ändå fått se sina barn, barnbarn växa upp och hon hade kunnat vara med för att ta farväl av sin mor.

Det räcker nu, det är ingen feg utväg att ta sitt liv, tvärtom, till det krävs mycket mod, sorg, skam och förtvivlan.

Jag håller med dig, och tycker att det är så sorgligt att dessa spelbolag kan förgifta människor med sina upplägg. Ett råd är att aldrig spela, själv brukar jag betta på vissa matcher, men nöjer mig med det. Aldrig att jag skulle dra i någon jackpot-historia, och jag har lite svårt att förstå dem som ens prövar med vetskap om hur spelet är upplagt. Jackpot och bingo är inte till för spelarna, utan spelbolagen. Egentligen borde man utkräva mer ansvar från dessa bolag när de nu invaderar människors e-post, tv-rutan och tidningar. Allt har släppts loss, och de kan ta emot miljoner från människor utan krav på kontroll.

Om Tuula försökt shoppa kläder via någon e-handelssajt hade hon fått en kreditgräns baserad på hennes lön. Detta har inte spelbolagen, uppenbart. Det kan göra att människor dör!

Tuula hamnade i spelmissbruk och det är så sorgligt att hon inte såg någon väg ut. Livet är mer värt än allt, att leva på existensminimum resten av livet är kanske inte så roligt, men skulder kan till och med avskrivas efter fem år, för dem som verkligen gjort bort sig. Ett fängelsestraff kan betas av. Skam kan läka ut. Tragiskt!
Citera
2013-07-02, 16:29
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Jag håller med dig, och tycker att det är så sorgligt att dessa spelbolag kan förgifta människor med sina upplägg. Ett råd är att aldrig spela, själv brukar jag betta på vissa matcher, men nöjer mig med det. Aldrig att jag skulle dra i någon jackpot-historia, och jag har lite svårt att förstå dem som ens prövar med vetskap om hur spelet är upplagt. Jackpot och bingo är inte till för spelarna, utan spelbolagen. Egentligen borde man utkräva mer ansvar från dessa bolag när de nu invaderar människors e-post, tv-rutan och tidningar. Allt har släppts loss, och de kan ta emot miljoner från människor utan krav på kontroll.

Om Tuula försökt shoppa kläder via någon e-handelssajt hade hon fått en kreditgräns baserad på hennes lön. Detta har inte spelbolagen, uppenbart. Det kan göra att människor dör!

Tuula hamnade i spelmissbruk och det är så sorgligt att hon inte såg någon väg ut. Livet är mer värt än allt, att leva på existensminimum resten av livet är kanske inte så roligt, men skulder kan till och med avskrivas efter fem år, för dem som verkligen gjort bort sig. Ett fängelsestraff kan betas av. Skam kan läka ut. Tragiskt!
T behövde ingen kredit hos spelbolagen. Hon hade en outtömlig skattkista att ta ur.
Citera
2013-07-02, 16:47
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, cykeln borde ha hittats i närheten, men om någon tagit hand om den borde personen i fråga höra (hört) av sig till polisen.Ja, men alternativet är ju inte att dessa ska hållas på sträckbänken och kroppen kanske aldrig hittas; det är onödigt grymt mot de anhöriga. Eftersom TL tycks ha brytt sig om både sina barn och barnbarn och ville dem väl, förefaller valet av plats synnerligen märkligt, och detta särskilt med tanke på det sönderrivna brev hon tycks ha skrivit strax innan hon hals över huvud försvann, iklädd bara en kofta. - Man kan visserligen tänka sig att hon fått panik och inte riktigt visste vad hon skulle ta sig till, men efter en mils cykeltur mitt i vintern tycker man att hennes tankar borde ha klarnat något. - Varför skrev hon inte färdigt brevet? Ville hon att hennes anhöriga skulle tro att hon fortfarande kunde vara i livet? - Eller var hennes tankar helt blockerade av att hon nått vägs ände och hon bara ville bespara sina anförvanter skammen, eller åtminstone minimera den? - Den plötsliga avfärden från hemmet tyder på att hon i sista stund ändrat sig. Hon visste flera dagar innan att man var henne tätt i hälarna och att hon skulle få stå till svars för den mångåriga förskingringen. Fram till den halvätna frukosten och den halvlästa tidningen synes hon ha suttit i godan ro och förberett sig för att - trots allt - åka till sitt arbete. Hon hade ju också hunnit städa undan det värsta i pärmarna. De eventuella flykt- eller självmordsplaner hon haft hade hon övergett och t o m rivit sönder ett påbörjat brev och kastat i soppåsen.

Tror att hon hade panik och blev rädd, fick tunnelseende. Det hade varit bättre om arbetsgivaren inte avslöjat för henne att hon var upptäckt med "förhandsbesked", hade varit bättre att organisera avslöjandet med polis på plats för omedelbart omhändertagande. Alla kan inse att det här är slutet på en typ av liv och starten för ett annat, mindre önskvärt. Tycker att arbetsgivaren gjorde fel, de agerade huvudlöst, och faktiskt, hjärtlöst. Spontant utan eftertanke, men de var väl också chockade. Känns som om de inte förstod att det här skulle utlösa en megakris, eller insåg vilka konsekvenser det kunde få. Oavsett vad, hade Tuula om kanske tio år, ändå varit glad över att ha överlevt det här. Tuula är skyldig till handlingarna, men inte ensam ansvarig för att detta kunde fortgå.

Visst, hon kanske hade haft noll utsikter på arbetsmarknaden, men efter 65, vid pensioneringen, hade hon kanske fått skuldsanering, straffet avtjänat, pensionen började ticka på (hon hade ändå jobbat i 30 år eller så) och hon hade varit tillbaka till ett drägligt liv som pensionär, kanske med tio ändå lyckliga år med barn och barnbarn, kanske på ny ort. Hon hade kunnat få förståelse och förlåtelse. Det är aldrig slut, oavsett hur mörkt det ser ut.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-07-02 kl. 16:51.
Citera
2013-07-02, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Hon hade säkert bedömts frisk i lagens mening.
Hur ser du på de som är slavar under ett tungt missbruk och väljer att råna en bank?
De är väl lika sjuka i såna fall?
De är dessutom ärligare så till vida att de inte går omkring och med pondus är bossiga och duperar sina arbetskamrater år ut och år in.

Jag sa aldrig att jag inte skulle kunna sympatisera med en pundare som hamnat fel, rånat en bank för att senare ta livet av sig i ren skam - lämna sambo, barn och vänner i sorg.
Citera
2013-07-02, 16:49
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
T behövde ingen kredit hos spelbolagen. Hon hade en outtömlig skattkista att ta ur.

Nej, det där är bara tramsig ironi. Tuula var inte kreditvärdig och spelbolagen kollade inte upp hur mycket en person med hennes inkomst kunde spela för. De gjorde fel, och de fortsätter göra fel, vilket innebär att fler kan bedra sina arbetsgivare och familjer, till exempel.
Citera
2013-07-02, 16:52
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Nej, det där är bara tramsig ironi. Tuula var inte kreditvärdig och spelbolagen kollade inte upp hur mycket en person med hennes inkomst kunde spela för. De gjorde fel, och de fortsätter göra fel, vilket innebär att fler kan bedra sina arbetsgivare och familjer, till exempel.

Spreadbettingföretag gör en kreditprövning när man öppnar konto. Kanske borde vanliga spelbolag göra likadant.

Skulle Gävle kommun ha en chans om de försökte få tillbaka en del av pengarna från spelbolaget?
Citera
2013-07-02, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Ja. Och givetvis är/var hon själv ansvarig för detta stjälande, men:

1) Den s-tdåliga ekonomiska kontrollen och styrningen hos hennes offentliga arbetsgivare är i det närmaste att betrakta som kriminell. Skattebetalarna kan kräva mycket bättre ordning än så när det gäller deras surt betalda skatteslantar.

2) Spelbolagens skrupelfria verksamhet behöver dämpas kraftigt då den också är att beteckna som moraliskt kriminell.

3) 1) och 2) tillät att sjukdomen spelberoende bröt ut och underhölls, in i döden.
Citera
2013-07-02, 16:54
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Hon hade en outtömlig skattkista att ta ur
baserad på hennes lön. Läs inläggen bättre, tönt!
Citera
2013-07-02, 16:54
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
1) Den s-tdåliga ekonomiska kontrollen och styrningen hos hennes offentliga arbetsgivare är i det närmaste att betrakta som kriminell. Skattebetalarna kan kräva mycket bättre ordning än så när det gäller deras surt betalda skatteslantar.

Skolan gick från årligt överskott till kraftiga förluster och ingen i kommunens skolutskott orkade ta tag i det i gräva lite i orsakerna. Helt otroligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in