2013-03-19, 13:51
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Konspirationsteorier likt denna tror jag inte ett dugg på, 20 mille är faktiskt inte så mycket om man ska börja ett nytt liv och ska det då delas, nja verkar inte så smart faktiskt med omkostnader, resor och sv kanske hon har runt 8-10 kvar att leva för och de ska ju räcka ett slag.

Men, hon hade inte tänkt sig att bli avslöjad redan nu, det var ju enbart ett misstag som gjorde att banken anade oråd. Hon kunde ha hållit på tills hon fyllde 65, och sedan slutat snyggt och prydligt. Det tror jag var tanken i första hand. Det viktiga nu är att hitta Tuula och försöka utesluta att hon inte utsatts för brott. Hon kan ha drivits in i brottslighet, som hon sedan inte kunde ta sig ut ur. Det här med skuldbeläggande, dupering osv. kan leda till märkligheter. Nyligen tog en tjej livet av sig för att en man duperat henne helt. Tuula kan visserligen själv vara den som duperade, men inget är väl bevisat.
Citera
2013-03-19, 13:52
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KisseMisse2002
Och för att återgå till ämnet så har jag tidigare frågat om någon vet/tror/spekulerar i om Tuula kan ha haft flera poster, som har gjort det möjligt för henne att både vara den som betalar fakturan och den som tar emot betalningen, typ mellan två kommunkonton?

Ja du, att liksom Tuula typ var ansvarig för typ all ekonomi på Borgarskolan trodde jag du fattat. OMG! Så nice! Fucking awesome! När man typ har hand om ekonomi typ så har man flera "poster". WTF! Jo! Så är det! Den ena handen tar, den andra ger. Ingen kollar typ vad händerna gör. Typ alla politiker satt och sov. Nä! Jo! De skulle typ ha kollat Tuula, men de gjorde inte det. Nä! Jo! Typ så var det. Å, jag ska blogga om det här! Nä! Jo! Typ. Osv. Va handlar tråden om? Typ ekobrott. Finns det flera skyldiga? Typ ja. Men så svååårt! Typ vadå? Nevermind.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-03-19 kl. 13:59.
Citera
2013-03-19, 13:54
Medlem
En konspirationsteori där både it-avdelning och diverse andra kommunanställda skulle vara inblandade är en naiv men spännande teori, nästan som en James Bond film. Gävle kommun goes wild and crazy Men en medbrottsling i någon nära anhörig eller annan närstående kan kanske vara möjligt hypotes.
Citera
2013-03-19, 14:00
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Men, hon hade inte tänkt sig att bli avslöjad redan nu, det var ju enbart ett misstag som gjorde att banken anade oråd. Hon kunde ha hållit på tills hon fyllde 65, och sedan slutat snyggt och prydligt. Det tror jag var tanken i första hand. Det viktiga nu är att hitta Tuula och försöka utesluta att hon inte utsatts för brott. Hon kan ha drivits in i brottslighet, som hon sedan inte kunde ta sig ut ur. Det här med skuldbeläggande, dupering osv. kan leda till märkligheter. Nyligen tog en tjej livet av sig för att en man duperat henne helt. Tuula kan visserligen själv vara den som duperade, men inget är väl bevisat.

Visst kan det vara så men tror oavsett detta så måste man antagligen hela tiden i en sådan situation vara beredd på att bli avslöjad och ha en plan klar för vad att göra den dagen.

Tror inte alls någon annan är inblandad överhuvudtaget, du kan inte jämföra Tula med en liten oerfaren tjej på tretton.
Citera
2013-03-19, 14:04
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Visst kan det vara så men tror oavsett detta så måste man antagligen hela tiden i en sådan situation vara beredd på att bli avslöjad och ha en plan klar för vad att göra den dagen.

Tror inte alls någon annan är inblandad överhuvudtaget, du kan inte jämföra Tula med en liten oerfaren tjej på tretton.

Alla kassörskor redovisar dagskassan, fattas det blir chefen sur. Tuula kan inte ha undgått frågor. Hon satt med bokföringen, och fattas det går blicken dit. Man börjar leta efter cashen.

Det är något som inte stämmer när man år efter år borde ha ställt frågor till Tuula och tycks ha nöjt sig med "ingen aning" som svar, eller? Hur gick diskussionerna om ekonomin? Klart som tusan att blickarna måste ha riktats mot Tuula. Nämndpolitikerna visste att cash saknades hela tiden, och att något inte stämde. Man skyller på "it-kostnader". Hur kunde man ens göra det? Man ljög ju, på högsta nivå om svinnet. Man visste att något inte stämde, när man begärde mer pengar. Man budgeterade för svinnet. Sen rensade man alla loggar, innan man gick till polisen.

Någon duperade. Vem? Vilken roll hade Tuula i detta, agerade hon ensam? Jag är inte säker på det längre.

Det kanske fanns en hemlig tradition av att låta muffinskvitton kosta 10.000:- i stället för 100? Kanske fler som lämnade in kvitton och fick tillbaka liiite mer än de lagt ut? Hade en sjuk kultur etablerats? Kan man hålla tyst om miljonrullning, år efter år? Är det psykologiskt möjligt? Tveksamt!
Senast redigerad av Cinnabar 2013-03-19 kl. 14:11.
Citera
2013-03-19, 14:07
Medlem
lilltoes avatar
Citat:

Jag tror hon förskingrade mot ett datum, därav den nästan fördubblade förskingringen 2012. Detta var sista året och det gällde att mangla ur systemet så mycket det gick, tyvärr (för Tuula) missade hon att återställa kontot och fick ge sig av i förtid..avslöjad.
Citera
2013-03-19, 14:16
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Jag tror hon förskingrade mot ett datum, därav den nästan fördubblade förskingringen 2012. Detta var sista året och det gällde att mangla ur systemet så mycket det gick, tyvärr (för Tuula) missade hon att återställa kontot och fick ge sig av i förtid..avslöjad.

Jag har liknande tankegångar. De flesta slantarna är ju utplockade under de senaste fyra åren så att hade tänkt sig att ta så mycket som möjligt under en fem års period är tänkbart.

Vi utgår ifrån att Tuula stack på måndagsmorgonen men hon kan ha stuckit redan på fredagförmiddag efter att hon sjukanmälde sig. Någon har dukat fram frukost och hängt nycklarna på kroken tar cykeln och åker därifrån.

Bor dottern och/eller sambon i närheten låt oss säga 10 min cykelväg?
Citera
2013-03-19, 14:18
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Alla kassörskor redovisar dagskassan, fattas det blir chefen sur. Tuula kan inte ha undgått frågor. Hon satt med bokföringen, och fattas det går blicken dit. Man börjar leta efter cashen.

Det är något som inte stämmer när man år efter år borde ha ställt frågor till Tuula och tycks ha nöjt sig med "ingen aning" som svar, eller? Hur gick diskussionerna om ekonomin? Klart som tusan att blickarna måste ha riktats mot Tuula. Nämndpolitikerna visste att cash saknades hela tiden, och att något inte stämde. Man skyller på "it-kostnader". Hur kunde man ens göra det? Man ljög ju, på högsta nivå om svinnet. Man visste att något inte stämde, när man begärde mer pengar. Man budgeterade för svinnet. Sen rensade man alla loggar, innan man gick till polisen.

Någon duperade. Vem? Vilken roll hade Tuula i detta, agerade hon ensam? Jag är inte säker på det längre.

Det kanske fanns en hemlig tradition av att låta muffinskvitton kosta 10.000:- i stället för 100? Kanske fler som lämnade in kvitton och fick tillbaka liiite mer än de lagt ut? Hade en sjuk kultur etablerats? Kan man hålla tyst om miljonrullning, år efter år? Är det psykologiskt möjligt? Tveksamt!

Kan du sluta med dina politiska hänvisningar de är inte intressanta här.

Som jag skrev tidigare om du bemödat dig läsa så kanske hon hade förklaringar just till ev underskott till sin chef.

Du bara spekulerar och tycks inte ha en aning om hur det fungerar och kommer med konspirations teorier som inte har någon verklighets förankring överhuvudtaget.
Citera
2013-03-19, 14:19
Medlem
lilltoes avatar
Citat:

Man ljög inte, utan godkände anledningarna de kunde se och ta del av. Dyra IT-kostnader och sviktande elevunderlag. Några ekonomiska oegentligheter kunde de inte se, där var allt i sin ordning.
Citera
2013-03-19, 14:20
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:

Hur vet du det? Etablerar du en trådsanning?
De stora bedrägerierna drog igång när en ny nämnd började jobba, observera. Samt en ny rektor. Finns inget som säger att det var sista året. Kommunen hade etablerat en budget som rymde svinnet. Hon hade kunnat ta ut pengar i många år till, utan att svinnet ens hade märkts, då budgeten täckte svinnet. Nämnden hade lyckats genomföra en otrolig kupp egentligen! Ett löpande rån på en hög nivå, utan efterforskningar då det inte längre var något svinn ens!
Citera
2013-03-19, 14:25
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag har liknande tankegångar. De flesta slantarna är ju utplockade under de senaste fyra åren så att hade tänkt sig att ta så mycket som möjligt under en fem års period är tänkbart.

Vi utgår ifrån att Tuula stack på måndagsmorgonen men hon kan ha stuckit redan på fredagförmiddag efter att hon sjukanmälde sig. Någon har dukat fram frukost och hängt nycklarna på kroken tar cykeln och åker därifrån.

Bor dottern och/eller sambon i närheten låt oss säga 10 min cykelväg?

Räcker väl att hon flög på söndagsnatt mot okänt mål, sista natt tåget till arlanda och det finska passet med 03,35 flyget ut i världen.

Då var det inte frukost utan sista mackan med te innan avresa men det blev lite pirrigt i magen så hon tog inte allt.

Tror inte att hon skulle vilja dra in sin familj i detta, risken finns ju att om det uppdagas att de blir åtalade för främjande av flykt eller nåt.

De kommer nog att få några semester biljetter om några år till en glad mormor, när allt detta fallit i glömska alltså.
Citera
2013-03-19, 14:31
Medlem
Citat:
Jag har också liknande tankar, hon blev slarvig för hon ville iväg, men avslöjandet kom innan hon planerat att ge sig iväg. Men det verkar i alla fall som om hon hade en plan, och hon vann ju mycket tid i början innan hela omfattningen av förskingringen upptäcktes. Det figurerade också många uppgifter som att hon tagit livet av sig därför att hon hade ånger för spelmissbruket. Ett scenario som de anhöriga gett och även framfördes officiellt.

Hon har haft gott om tid att resa till Europa, med bil eller tåg. Och senare vidare med lånat pass. Jag tror hon är någonstans där hon varit förut, hur dumt det än låter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in