2013-07-03, 12:37
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Nu har ju ledande FB-experter fastslagit att T har begått självmord medelst hängning så då är det väl inte så mycket mer att orda om för en "foliehatt" som jag.

Haha, "ledande FB-experter". Hon har enligt många förutom pengarna även "tagit" självmord. Gävla tjuvkärring.
Citera
2013-07-03, 13:36
Medlem
Har inte gått tillbaka i tråden så detta kanske dryftats tidigare, men ägarna till spellokalen eller spellokalerna bör ju kunna bli av med sina licenser, i ett distinkt rättsamhälle alltså, inte i Sverige.

Det är solklart att dessa begrep på ett tidigt stadium att Lavikkalas enorma satsningar måste haft skum bakgrund. Men ägarna såg hellre till sin snöda vinning än att söka hejda och hjälpa i tid.
Citera
2013-07-03, 13:47
Medlem
Visselvesslas avatar
Men ärligt talat, ska ägare till konsumbutiker bli av med sina tillstånd om de säljer mat till bulimiker? Självklart måste det finnas regleringar och gärna spelgränser per dag/vecka eller vad man nu kan tänkas för system. Men HUR i praktiken skyddar sig enskilda bingohallar från att en spelare turnerar land och rike runt med x-antal cash i plånboken och satsar veckoransonen på varje enskilt ställe? Att registrera alla enskilda spelare för att NÅGON eventuellt kan har förskingrat pengar från en kommun tror jag inte är någon lösning. Och dessutom tror jag inte att gemene man skulle vara ett dugg positiva till sådant överförmynderi.
Citera
2013-07-03, 13:49
Medlem
Visselvesslas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Har inte gått tillbaka i tråden så detta kanske dryftats tidigare, men ägarna till spellokalen eller spellokalerna bör ju kunna bli av med sina licenser, i ett distinkt rättsamhälle alltså, inte i Sverige.

Det är solklart att dessa begrep på ett tidigt stadium att Lavikkalas enorma satsningar måste haft skum bakgrund. Men ägarna såg hellre till sin snöda vinning än att söka hejda och hjälpa i tid.

Hur vet vi att hon har gjort "enorma satsningar", även om den förskingrade summan talar för det? Och hur många spelbolag och bingolokaler har hon använt sig av? Och hur många av dessa spelbolag är i så fall utländska där inte Svenska myndigheter har någon insyn?
Citera
2013-07-03, 14:07
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Att det ökat så markant de två sista år kan ju en antydan om att fanns fler inblandade. Om det finns en medbrottsling så kan man undra om förskingring är det enda brott denne har gjort sig skyldig till?

Nu har ju ledande FB-experter fastslagit att T har begått självmord medelst hängning så då är det väl inte så mycket mer att orda om för en "foliehatt" som jag.

Du är beundradsvärd i din strävan att hålla liv i tråden. Nu råkar jag veta att du inte är nån foliehatt så dina syften är lite dunkla här.
Medhälpare? Mord? Cykeln? Hör det ihop?
/Självmords- och älvexperten
Citera
2013-07-03, 14:14
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Haha, "ledande FB-experter". Hon har enligt många förutom pengarna även "tagit" självmord. Gävla tjuvkärring.

Hon har tagit ära och redlighet av Gävles politiker också. Glöm inte det.
Och har lyckats lägga sej till med mångas sympatier dessutom!
Berövat sina kollegor tillit till andra människor för alltid.
Från mej har hon stulit mycket av min dyrbara tid!
Citera
2013-07-03, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visselvessla
Och det här inlägget tillförde absolut ingenting i diskussionen. Vilket ytterligare bevisar din naivitet och oförmåga att förstå det jag skrev tidigare. Ditt lobbande för överförmynderi och fråntagande av personansvar fungerar INTE i en modern demokrati! Simple as that. Och med din brist på argumentationsförmåga, kommunikationsteknik, bildning och med ditt ringa ordförråd så leder ett meningsutbyte ingenstans med dig.

Men ge dig tid till att försöka förstå vad folk skriver istället för att lägga allt krut på att hävda dig själv (tips) Tuula var skyldig till det hon gjorde, oavsett vilka politiker, system eller annat hon hade att göra med. Inte såå svårt att förstå ens för en åsna.

Det fetade ("personansvar"): Visst menar du "personligt ansvar"? Personansvar betyder något annat nämligen ansvar för personer, andra än en själv. På tal om bildning...

Tuula led sannolikt av spelberoende som ofta jämställs med och ibland även medicineras med samma medicin som alkoholberoende. Visste hade hon ett ansvar för sina stölder, men: Som sagt en sjukdom som de flesta behöver kvalificerad hjälp med att komma ur.
Citera
2013-07-03, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala

Gävles politiker hade ingen ära och redlighet ändå... Vilket bland annat bevisas av den obefintliga ekonomiska kontrollen och styrningen som gjorde detta möjligt. De förlorade pengarna bör täckas med löneavdrag för politikerna!
Citera
2013-07-03, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Hmmm...: spelberoende är väl en sjukdom. Varför skulle annars en tänkande människa spela bort sitt liv? Om hon inte drevs av en sjukdom att bryta mot allt förnuft?

Finns det något förklarings- eller förståelsevärde i "Gävla (du menar Jävla?) tjuvkärring"?
Citera
2013-07-03, 14:34
Medlem
Visselvesslas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala

Och för riktighetens skull kanske man ska nämna att hon inte bara har tagit, hon har ju faktiskt bjudit på en del också:

Gävles skattebetalare deras största blåsning ever
En stackars skogsarbetare en syn som han aldrig kommer att glömma.
Barn och banbarn, månader av vånda och ovisshet
Citera
2013-07-03, 14:44
Medlem
Visselvesslas avatar
[quote=Renasanningen|44155996]Hmmm...: spelberoende är väl en sjukdom. Varför skulle annars en tänkande människa spela bort sitt liv? Om hon inte drevs av en sjukdom att bryta mot allt förnuft?

Finns det något förklarings- eller förståelsevärde i "Gävla (du menar Jävla?) tjuvkärring"?[/QUOTE

apropå bildning.....

En mycket märklig sjukdom som Tuula själv kunde styra rätt friskt över. Hon var tydligen "sjuk" när det passade. Hon kunde även styra "sjukdomen" genom att välja att finansiera den med kommunkassan istället för sina egna pengar. Hon kunde även styra när hon skulle vara frisk och umgås med barn, barnbarn eller sambo, åka på semesterresor, arbeta ! Dessemellan var hon tydligen ohjälpligt sjuk.
Citera
2013-07-03, 14:44
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Hmmm...: spelberoende är väl en sjukdom. Varför skulle annars en tänkande människa spela bort sitt liv? Om hon inte drevs av en sjukdom att bryta mot allt förnuft?

Finns det något förklarings- eller förståelsevärde i "Gävla (du menar Jävla?) tjuvkärring"?

Hmm..snor svaret till Peter Noster här.
Sjukdom - eller girighet? Hoppet om det stora klippet driver en kanske vidare?
Reklamen från Svenska Spel om trisslotter:"Plötsligt händer det".
Även tänkande människor gör tankevurpor.
Sen finns det ingen återvändo, Du måste ta igen det du förlorat.
Om min tobakshandlare erbjuder mej trisslotter igen ska jag slå honom på käften!
Eller nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in