2013-02-15, 00:53
Medlem
Cinnabars avatar
Apropå Tuulas särbo och insändaren han skrev i Gävle Dagblad. Jag tycker att det var lite konstigt att han publicerade en ilsken insändare i lokalblaskan där han skällde på arbetsgivaren. Det han skrev kanske man kan tycka, men att skriva en insändare? Är detta "normalt" i en abnormal situation där särbon är försvunnen? Vad säger ni? Känns det inte som att man borde ligga lite lågt? Lite utstickande är det allt.
Citera
2013-02-15, 00:58
Medlem
Har läst hela den här tråden sen starten och det dök upp en tanke nu.

Jag tar ingen ställning till spelande eller inte spelande (men nån skrev att ett inlogg med Tuulas namn finns/fanns på en nätspelsajt och som sen inte var aktiv plötsligt) men om vi nu ponerar att det var ett stort spelande på nätet och konstigheten med det kontra fungerande bland vänner och på jobbet men att det borde ha synts efter ett tag att spelandet riskerade att totalt gå överstyr samt det faktum att dygnet inte heller har mer än 24 timmar att använda till sömn, jobb och sen fritid på kvällen/helgerna - så tänker jag, att vad är det som säger att det inte fanns ett samarbete här?

Den som kunde fixa pengar från kommunen, var Tuula men, inlogget till denna spelsajt (om det nu var denna Tuula) kan ju ha delats av flera personer?
Inlogg och lösenord kan flera ha känt till?
Det kan i så fall förklara dygnets alla timmar och hur Tuula har uppträtt på ett fungerande sätt på jobbet och privat.

Misstaget som gjorde att den här härvan upptäcktes och började nystas upp, var ju tydligen att siffror inte stämde på nåt kontonummer och då slog banken larm.
Från vems dator har överföringar/spelande gjorts?

När jag använder min internetbank och inte har rensat cashminnet, så kommer sen innan skrivna summor och ocr-nummer upp automatiskt när jag börjar skriva så länge siffrorna överensstämmer men med rensat cashminne är rutan man skriver i helt blank.

Kan flera personer haft tillgång till inlogg och lösenord, samt vilken dator har i så fall använts då det upptäcktes genom fel siffror i kontonumret?

Tycker för övrigt att scenen med frukosten, tidningen, nycklar, mobil etc - känns ganska planerad och tillrättalagd.

EDIT: med internetbanken och missen som gjordes, menar jag att det kan vara nån annan som gjort en överföring och inte såg sig för. Om Tuula var ensam om att sköta allt detta, visste hon vad som gällde, att vara fullständigt noggrann men så kom denna missen och banken slog larm. Kan nån annan ha gjort denna överföring som inte annars gjorde dessa och inte heller var lika noggrann som Tuula, och därmed kom denna miss som upptäcktes?
Ju fler kockar, desto sämre soppa.....
Senast redigerad av TheSkeptiker 2013-02-15 kl. 01:03.
Citera
2013-02-15, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Här går han ut med att han är särbo. Det här med vänsterprasslet är vanligt nätskvaller alltså?

Om man tänker på det särbon säger. Och om man tänker på följande...

Vad skulle DU har gjort om du var en lågbetald (allt är relativt) tjänsteman, och så upptäcker du en lucka i systemet? Men... frågan är nu... letade Tuula efter en lucka, eller upptäckte hon den? Letade hon efter en lösning på eventuell spelfinansiering, eller skapade luckan spelmissbruk eller blev det ett sätt att betala "guldkant" i livet för en vanlig tjänsteman?

Visst är Tuula är ansvarig för sina handlingar, och sin moral. Men låt säga, du sitter där, noggrann och rekorderlig, och så hittar du en dörr till en otrolig massa pengar. Vad hade du gjort? Du kan komma undan, allt handlar om din noggrannhet. Det förefaller vattentätt.

Tuula är noggrann. Nu spekulerar jag: Tuula finner det här oemotståndligt spännande. Hon tänker, lite vridet nu, att hon ska sätta av pengar från sin "skatt". Hon skänker lite pengar till barnen också. Kanske spelar hon, för att vinna pengar.

Jag funderar på vad andra skrivit. Att Tuula ville känna känslan av att vara rik. Det kan vara så också. Jag tror att Tuula var en hyggligt vanlig person tills hon upptäckte luckan... hon har levt ett stabilt liv. Samma jobb i decennier, samma bostadsort tror jag, och som så många en skilsmässa, barn och barnbarn. Inget psykopatiskt leverne har visat sig än så länge. Jag antar att polisen frågar runt bland vänner – och bekanta. Detta med den "gyllene porten" kanske är något man pratar om med bekanta, lite grann på fyllan? Kanske Tuula inte beskrev exakt hur hon fick tag på pengar, bara att? Kanske spelade hon en del på stan för att visa att hon på så sätt "vann" pengar och kunde finansiera guldkanten? Byskvallret var hon väl medveten om gissar jag.

Tuula färgade håret från rött till blont. Var hon naturligt blond? Det här kan vara en ledtråd också. Tid för förändring. I samband med den uppkomna luckan?

Vad hade Tuula för vanor? Som kvinna vet jag att det här med hårfärgning är en dyr historia, om man gör det på salong. Det kostar med klippning i runda slängar 1500:-. Gör man det ofta, har man en hygglig ekonomi. Köper man bilar går det bra också. Förändrade Tuula lite i sitt liv, blev det "guldkant", men inte så mycket att det skulle märkas?

Man undrar ju om det finns pengar kvar på kontona? Ja, det är en fascinerande historia, också. Men jag tror att hon är död, hon klarade inte av konsekvenserna av att bli upptäckt. Det Tuula hamnade i är helt otroligt, egentligen. Om man skrev om det i en roman skulle det inte vara trovärdigt... Jag undrar om hon räknat med det avslöjandet? Kanske skrev hon sitt hjärtas mening i avskedsbrevet? Vad som pågått?

Det bör finnas fler Tuulas därute... eller? Personer med tillgång till öppna system och skattkistor... jag har länge undrat vart alla skattepengar tar vägen... vi betalar och betalar, men det verkar mest vara krisåtgärder trots det... Det är ett filmmanus fast i verkligheten, bara att plocka rakt av. "Tack" Gävle kommun.

Inte F-N hade man tagit pengar i alla fall!!!! Är man lågavlönad så får man skaffa sig bättre utbildning och en lönsammare tjänst. Tror du att botet mot låg lön är att sno andras pengar så är du illa ute i dina tankegångar Och NEJ, det finns inte många Tuulas därute. Folk i allmänhet är ärliga och noggranna. Vilket INTE Tuula var mot sin arbetsgivare, förstår inte hur du kan påstå det. Och tro mig det finns massor av anställda som har tillgång till enormt stora konton, men inte fan blir dom tjuvar och bedragare för den sakens skull. Den mentaliteten uppkommer inte bara för att man får ett arbete med tillgång till pengar. Den finns redan innan. Och skulle man få insyn i T´s tidigare liv är jag ganska säker på att man hittar andra ekonomiska oegentligheter också!!
Citera
2013-02-15, 10:24
Medlem
Nu skulle jag vilja göra en analys av cykeln. Känner att den inte blivit analyserad.

Att man vinner något på att plantera ut mobil, pass, nycklar, frukost, brev osv. det är förstår man. Då tror man att hon tagit livet av sig. Men vad vinner man på att en cykel är borta? En försvunnen cykel har ingen som helst funktion i sammanhanget för man kan lika gärna gå/åka buss osv och ta livet av sig. Så vad ville hon visa med den försvunna cykeln? Det hade räckt med det andra hon planterade ut. Man hade fattat klart och tydligt "Okej hon har gått och tagit livet av sig!".

Jag kan inte dra några andra slutsatser av den försvunna cykeln än att hon verkligen använt den. Dom flesta tar inte med sig cykeln när dom ska ta livet av sig så det hade varken gjort till eller från om den var försvunnen eller inte. Ingen hade förväntat sig att hennes cykel skulle vara försvunnen bara för att hon har tagit livet av sig.

Jag tror hon behövde cykeln helt enkelt. Cykeln är det som avviker från det andra. Brevet, frukosten, mobilen, passet, nyckeln - Inga konstigheter, naturligt att plantera ut. Men cykeln den hade lika gärna kunnat stannat hemma. Man hade fattat ändå att hon hade tagit livet av sig. Hon har cyklat till det här stället där hon försvann från. Och cykeln står säkert i ett cykelställ någonstans.
Citera
2013-02-15, 10:32
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annabond
Nu skulle jag vilja göra en analys av cykeln. Känner att den inte blivit analyserad.

Att man vinner något på att plantera ut mobil, pass, nycklar, frukost, brev osv. det är förstår man. Då tror man att hon tagit livet av sig. Men vad vinner man på att en cykel är borta? En försvunnen cykel har ingen som helst funktion i sammanhanget för man kan lika gärna gå/åka buss osv och ta livet av sig. Så vad ville hon visa med den försvunna cykeln? Det hade räckt med det andra hon planterade ut. Man hade fattat klart och tydligt "Okej hon har gått och tagit livet av sig!".

Jag kan inte dra några andra slutsatser av den försvunna cykeln än att hon verkligen använt den. Dom flesta tar inte med sig cykeln när dom ska ta livet av sig så det hade varken gjort till eller från om den var försvunnen eller inte. Ingen hade förväntat sig att hennes cykel skulle vara försvunnen bara för att hon har tagit livet av sig.

Jag tror hon behövde cykeln helt enkelt. Cykeln är det som avviker från det andra. Brevet, frukosten, mobilen, passet, nyckeln - Inga konstigheter, naturligt att plantera ut. Men cykeln den hade lika gärna kunnat stannat hemma. Man hade fattat ändå att hon hade tagit livet av sig. Hon har cyklat till det här stället där hon försvann från. Och cykeln står säkert i ett cykelställ någonstans.
Cycklen använde hon förmodligen att ta sig till den plats där hon hade ett fordon som tog henne till en flygplats, undrar om polisen begärt in flimeran från gränsövergången i Haparanda för det är inte helt osannorlikt att hon kört bil uppåt för att sedan ta flyget ut ur Finland!

Sedan alla saker som anhöriga pekar på att hon inte lever BS dem vet vart hon finns samt tror du dem vill säga vart hon är med 20mille???
Dem vill ju ha delar av kakan som hon roffat åt sig under årens gång!
Citera
2013-02-15, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annabond

Cykeln ligger nog "också" i Gavleån.
Citera
2013-02-15, 11:16
Medlem
Gjorde inte T kontotransaktioner ända fram till dagen då hon försvann? Hur tänkte hon då! Jo, men jag ska gå och lägga mig på botten i Gavleån, måste bara fixa några överföringar först......

Det låter inte jätterationellt i mina öron i alla fall
Citera
2013-02-15, 12:26
Medlem
En psykolog jag känner anser att en spelberoende person inte är den som vanligtvis tar livet av sig. Spelandet är enligt honom så viktigt att allt annat faller bort. Han jobbar med ätstörningar och andra beroenden utan narkotika inblandat, men jag vet inte om hans åsikter är relevanta eller bara cyniska p g av yrket.

Nu kan det iofs vara så att avslöjandet av hennes förskingring skapade en kris som vann över spelberoendet, men jag tror ändå att hon har flytt för att kunna fortsätta sitt beroende. Eller inte...
Citera
2013-02-15, 12:33
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KisseMisse2002
Gjorde inte T kontotransaktioner ända fram till dagen då hon försvann? Hur tänkte hon då! Jo, men jag ska gå och lägga mig på botten i Gavleån, måste bara fixa några överföringar först......

Det låter inte jätterationellt i mina öron i alla fall
http://www.expressen.se/nyheter/ingen-vet-vad-som-har-hant-tuula-52/

Citat:
Att förskingringen till slut ändå upptäcktes var en ren slump. En annan förvaltning skulle göra en utbetalning på 100 000 kronor till en förening men då visade det sig att det kontonummer som var inlagt i systemet inte gick till föreningen - utan till Tuula Lavikkala.

- Det som sker är så att säga att pengarna går fel och när man undersöker det här så kan man rätt så snart se att det åtminstone är drygt två miljoner som gått till hennes egna konton, säger Ulf Back.

Enligt honom finns det uppgifter i utredningen som tyder på att Tuula Lavvikkala kan ha fått kännedom om att kommunen var henne på spåren.

På fredagen kom hon inte till sitt arbete.

- Hon hade sjukskrivit sig. Som jag förstått hade hon varit väldigt förkyld under veckan, säger Ann Catrin Johansson, informationschef på Gävle kommuns utbildnings- och arbetsförvaltning.
Om detta stämmer så kan hon ju gett sig av redan på torsdagskvällen.
Citera
2013-02-15, 13:13
Medlem
En bomb släpper jag nu.
Från 101% källa.
Tidningarna kanske skriver om det inom en vecka , men ni hör det först från mig..
Närmare 40miljoner är det som hon tagit.
Inte officiellt ännu men snart är det, som sagt 101% källa.
Citera
2013-02-15, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GareDuNord
En bomb släpper jag nu.
Från 101% källa.
Tidningarna kanske skriver om det inom en vecka , men ni hör det först från mig..
Närmare 40miljoner är det som hon tagit.
Inte officiellt ännu men snart är det, som sagt 101% källa.

Om uppgifterna från din källa stämmer, stärker det mig ytterligare i det jag tidigare skrivit - Tuula är ingen spelmissbrukare, i alla fall inte i traditionell bemärkelse. Spänningar och adrenalinkickar fick hon nog, övernog, av på arbetstid. Och varför söka den "ultimata vinsten" på spel när hon har den framför ögonen dagligen? Inte heller drivkraften att "betala tillbaka" finns här som ett rekvisit. Ingen hade upptäckt det hela och Tuula trodde väl inte heller att det skulle göras framgent, åtminstone inte så länge de hade kvar sitt föråldrade redovisningssystem. Det torde dessutomdet varit närmast omöjligt att "sätta tillbaka pengarna". Om hon skulle ha lyckats med det hade detta ju verkligen väckt frågor och startat utredningar.
Den stora frågan tycker jag är - vad skulle hon med alla pengarna till? Visste hon det ens själv, kanske fortsatte hon bara för spänningens skull och för att det gick? En spelmissbrukare som hittat sin Black Jack maskin på jobbet?
När Tuula avslöjades tror jag inte alls att hon hade några skuldkänslor, men säkert en massa skamkänslor. Förvisso en mäktig drivkraft för mycket. Men självmord? Nja.
Citera
2013-02-15, 14:30
Medlem
pippi70s avatar
Kan inte annat än att instämma här!
'Vinst varje gång" för Tuula i hennes spännande nallande av Borgis medel och dessutom sitt manipulerande av sin omgivning. Alla ni som ömkar om Tuula: Vet ni hur mycket skit hon pratade om er. Hon visste ju mer om sina bekanta än vad de själva visste om sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in