Här går han ut med att han är särbo. Det här med vänsterprasslet är vanligt nätskvaller alltså?
Om man tänker på det särbon säger. Och om man tänker på följande...
Vad skulle DU har gjort om du var en lågbetald (allt är relativt) tjänsteman, och så upptäcker du en lucka i systemet? Men... frågan är nu...
letade Tuula efter en lucka, eller
upptäckte hon den? Letade hon efter en lösning på eventuell spelfinansiering, eller
skapade luckan spelmissbruk eller blev det ett sätt att betala "guldkant" i livet för en vanlig tjänsteman?
Visst är Tuula är ansvarig för sina handlingar, och sin moral. Men låt säga, du sitter där, noggrann och rekorderlig, och så hittar du en dörr till en otrolig massa pengar. Vad hade du gjort? Du kan komma undan, allt handlar om din noggrannhet. Det förefaller vattentätt.
Tuula är noggrann. Nu spekulerar jag: Tuula finner det här oemotståndligt spännande. Hon tänker, lite vridet nu, att hon ska sätta av pengar från sin "skatt". Hon skänker lite pengar till barnen också. Kanske spelar hon, för att vinna pengar.
Jag funderar på vad andra skrivit.
Att Tuula ville känna känslan av att vara rik. Det kan vara så också. Jag tror att Tuula var en hyggligt vanlig person tills hon upptäckte luckan... hon har levt ett stabilt liv. Samma jobb i decennier, samma bostadsort tror jag, och som så många en skilsmässa, barn och barnbarn. Inget psykopatiskt leverne har visat sig än så länge. Jag antar att polisen frågar runt bland vänner – och bekanta. Detta med den "gyllene porten" kanske är något man pratar om med bekanta, lite grann på fyllan? Kanske Tuula inte beskrev exakt
hur hon fick tag på pengar, bara
att?
Kanske spelade hon en del på stan för att visa att hon på så sätt "vann" pengar och kunde finansiera guldkanten? Byskvallret var hon väl medveten om gissar jag.
Tuula färgade håret från rött till blont. Var hon naturligt blond? Det här kan vara en ledtråd också. Tid för förändring. I samband med den uppkomna luckan?
Vad hade Tuula för vanor? Som kvinna vet jag att det här med hårfärgning är en dyr historia, om man gör det på salong. Det kostar med klippning i runda slängar 1500:-. Gör man det ofta, har man en hygglig ekonomi. Köper man bilar går det bra också. Förändrade Tuula lite i sitt liv, blev det "guldkant", men inte så mycket att det skulle märkas?
Man undrar ju om det finns pengar kvar på kontona? Ja, det är en fascinerande historia, också. Men jag tror att hon är död, hon klarade inte av konsekvenserna av att bli upptäckt.
Det Tuula hamnade i är helt otroligt, egentligen. Om man skrev om det i en roman skulle det inte vara trovärdigt... Jag undrar om hon räknat med det avslöjandet? Kanske skrev hon sitt hjärtas mening i avskedsbrevet? Vad som pågått?
Det bör finnas fler Tuulas därute... eller? Personer med tillgång till öppna system och skattkistor... jag har länge undrat vart alla skattepengar tar vägen... vi betalar och betalar, men det verkar mest vara krisåtgärder trots det... Det är ett filmmanus fast i verkligheten, bara att plocka rakt av. "Tack" Gävle kommun.