2013-02-15, 14:52
Medlem
ApolloGrekens avatar
Jag tycker att ansvariga i Gävle kommun kommer för lätt undan. I välkonstruerade ekonomirutiner ska det vara svårt att fuska. Så oerhört svårt att göra det att Tuula m.fl. inte ens tänker tanken.

Slappisarna i kommunledningen har ett stort ansvar. Kommunens innevånare har förlorat 20 mkr, det är väldigt mycket pengar som kunde ha använts till annat. Tuulas familj har drabbats. Och som jag anar, det har inte gått bra för Tuula.

Kommer det att krävas ut ansvar från dom som har höga löner just för att de har stort ansvar? alla vet svaret på den frågan.
Citera
2013-02-15, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GareDuNord
En bomb släpper jag nu.
Från 101% källa.
Tidningarna kanske skriver om det inom en vecka , men ni hör det först från mig..
Närmare 40miljoner är det som hon tagit.
Inte officiellt ännu men snart är det, som sagt 101% källa.

Det är bedrövligt ifall det stämmer,redan 20 miljoner räcker att ta.
Det är någon som skall reda upp detta också och Tuula lär det inte bli,död eller i cell.

Vill inte GD sälja lösnummer dom eftersom dom beter sig ganska diskret,
och har dom någon nyhet så skriver dom att infon kommer från Expressen. Annars meningslösa insändarer av människor i sorg. Ja vi får se vad som händer,för mig är det tillräckligt och nog
med 20 miljoner.
Citera
2013-02-15, 15:39
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Jag tycker att ansvariga i Gävle kommun kommer för lätt undan. I välkonstruerade ekonomirutiner ska det vara svårt att fuska. Så oerhört svårt att göra det att Tuula m.fl. inte ens tänker tanken.

Slappisarna i kommunledningen har ett stort ansvar. Kommunens innevånare har förlorat 20 mkr, det är väldigt mycket pengar som kunde ha använts till annat. Tuulas familj har drabbats. Och som jag anar, det har inte gått bra för Tuula.

Kommer det att krävas ut ansvar från dom som har höga löner just för att de har stort ansvar? alla vet svaret på den frågan.

Det tycker jag med, men ingen på kommunen kommer nog att anklagas eller åtalas för tjänstefel, tyvärr! Men var så säker att framåt i tiden kommer de flesta kommuner att se över den interna kontrollen, organisationen, attesträtter, befattningsbeskrivningar osv.... För ingen kommun vill ju ha det så eländigt som det är i Gävle.
Citera
2013-02-15, 15:47
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Är du alldeles säker?
På att flera människor måste vara i maskopi för att det ska gå att förskingra signifikanta summor pengar från en statlig myndighet? Ja, det får jag nog säga. Det enda alternativ jag kan tänka mig skulle vara om det uppstår sådana konflikter inom en myndighet att kontrollsystemet bryter samman för att alla aktörer är upptagna med att bekämpa varandra.
Citera
2013-02-15, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Det tycker jag med, men ingen på kommunen kommer nog att anklagas eller åtalas för tjänstefel, tyvärr! För ingen kommun vill ju ha det så eländigt som det är i Gävle.

Nej förmodligen inte direkt, men eventuellt indirekt, via val. Gävle har ett orättvist system
som gynnar socialdemokraterna,beror på vem du frågar.Däremot väljer jag att inte gå in i den debatten då den inte hör hemma i denna tråd. Bara en tanke på vad ev Tuulas förskingring
kan göra med en kommun som Gävle.
Citera
2013-02-15, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annabond
Nu skulle jag vilja göra en analys av cykeln. Känner att den inte blivit analyserad.

Att man vinner något på att plantera ut mobil, pass, nycklar, frukost, brev osv. det är förstår man. Då tror man att hon tagit livet av sig. Men vad vinner man på att en cykel är borta? En försvunnen cykel har ingen som helst funktion i sammanhanget för man kan lika gärna gå/åka buss osv och ta livet av sig. Så vad ville hon visa med den försvunna cykeln? Det hade räckt med det andra hon planterade ut. Man hade fattat klart och tydligt "Okej hon har gått och tagit livet av sig!".

Jag kan inte dra några andra slutsatser av den försvunna cykeln än att hon verkligen använt den. Dom flesta tar inte med sig cykeln när dom ska ta livet av sig så det hade varken gjort till eller från om den var försvunnen eller inte. Ingen hade förväntat sig att hennes cykel skulle vara försvunnen bara för att hon har tagit livet av sig.

Jag tror hon behövde cykeln helt enkelt. Cykeln är det som avviker från det andra. Brevet, frukosten, mobilen, passet, nyckeln - Inga konstigheter, naturligt att plantera ut. Men cykeln den hade lika gärna kunnat stannat hemma. Man hade fattat ändå att hon hade tagit livet av sig. Hon har cyklat till det här stället där hon försvann från. Och cykeln står säkert i ett cykelställ någonstans.

Jag skulle vilja veta om cykelnyckeln satt i hennes nyckelknippa som dom hittade kvarlämnad hemma hos Tuula. I så fall måste hon ha låst upp cykeln och sen gått in och lämnat nycklarna innan hon försvann.
Citera
2013-02-15, 17:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Nu skulle jag vilja göra en analys av cykeln. Känner att den inte blivit analyserad.

Att man vinner något på att plantera ut mobil, pass, nycklar, frukost, brev osv. det är förstår man. Då tror man att hon tagit livet av sig. Men vad vinner man på att en cykel är borta? En försvunnen cykel har ingen som helst funktion i sammanhanget för man kan lika gärna gå/åka buss osv och ta livet av sig. Så vad ville hon visa med den försvunna cykeln? Det hade räckt med det andra hon planterade ut. Man hade fattat klart och tydligt "Okej hon har gått och tagit livet av sig!".

Jag kan inte dra några andra slutsatser av den försvunna cykeln än att hon verkligen använt den. Dom flesta tar inte med sig cykeln när dom ska ta livet av sig så det hade varken gjort till eller från om den var försvunnen eller inte. Ingen hade förväntat sig att hennes cykel skulle vara försvunnen bara för att hon har tagit livet av sig.

Jag tror hon behövde cykeln helt enkelt. Cykeln är det som avviker från det andra. Brevet, frukosten, mobilen, passet, nyckeln - Inga konstigheter, naturligt att plantera ut. Men cykeln den hade lika gärna kunnat stannat hemma. Man hade fattat ändå att hon hade tagit livet av sig. Hon har cyklat till det här stället där hon försvann från. Och cykeln står säkert i ett cykelställ någonstans.
Jag håller med om att hon på det ena eller andra sätet har behövt cykeln. Frågan är hurpass aktivt den har letats efter. Jag utgår från att den skulle ha hittats om den hade stått i cykelstället på Gävle C. Hurpass effektivt har polisen spanat efter hojen i övrigt?
Citera
2013-02-15, 17:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozby
Jag skulle vilja veta om cykelnyckeln satt i hennes nyckelknippa som dom hittade kvarlämnad hemma hos Tuula. I så fall måste hon ha låst upp cykeln och sen gått in och lämnat nycklarna innan hon försvann.
Bra poäng. Så gör man bara om man är ute efter att lura i någon något. Om det är så, betyder det också att sannolikheten att cykeln inte finns där den lämnades är mycket stor, eftersom det vara har varit att trampa iväg med den.
Citera
2013-02-15, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Bra poäng. Så gör man bara om man är ute efter att lura i någon något. Om det är så, betyder det också att sannolikheten att cykeln inte finns där den lämnades är mycket stor, eftersom det vara har varit att trampa iväg med den.

Och lämnas den olåst så är ju risken ganska stor att den stjäls att den hamnar någon annanstans och därmed raderar ytterligare ett spår.

Edit: Såg nu att vi menade samma sak
Senast redigerad av Ozby 2013-02-15 kl. 17:33. Anledning: uppfattningsmisstag
Citera
2013-02-15, 18:45
Medlem
Rättelse

Citat:

Ja det är lite mystiskt med cykeln, det skulle kunna vara så att det skulle ge sken av att hon inte har tagit sig någon längre sträcka så att ingen letade efter en bil i första hand. Visst kan hon ha cyklat och mött någon med bil, cykeln kan ha följt med och lämnats utanför Gävle också.
Senast redigerad av Backtomanilla 2013-02-15 kl. 18:49. Anledning: Felstavning med iphone
Citera
2013-02-15, 18:53
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken

Citat:
I torsdags avslöjade Gefle Dagblad att kommunrevisionen varnat för bristerna i det systemet redan 2005. Kommunledningen lovade då att ett säkrare elektroniskt system skulle införas.

Det har det också gjort - men det gamla systemet har varit i bruk parallellt.

- Scanning av fakturor har successivt införts på alla förvaltningar men man har haft en manuell rutin också, säger kommunens revisionschef Gunilla Beckman-Ljung.

Det elektroniska systemet släpper bara igenom fakturor som godkänts av två olika personer. I det manuella systemet kan man komma runt det.

Och det öppnar möjligheter till förskingring.

- Hade man använt sig av scanning helt och hållet hade den här förskingringen, på det sätt som den gjorts, inte varit möjlig, säger Gunilla Beckman-Ljung.

Enligt Gefle Dagblad har bland annat utbildning- och arbetsförvaltningen fortsatt att använda sig av det gamla systemet vid sidan av det nya.

Åklagaren bekräftar för Expressen att förskingringen har gjorts via det manuella systemet.

Började inte Tuula sin verksamhet 2006?
Är det så att hon fick "tips" via kommunrevisionen?
Varför kör man med dubbla rutiner när vet om bristerna i det manuella systemet?
Citera
2013-02-15, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Apropå Tuulas särbo och insändaren han skrev i Gävle Dagblad. Jag tycker att det var lite konstigt att han publicerade en ilsken insändare i lokalblaskan där han skällde på arbetsgivaren. Det han skrev kanske man kan tycka, men att skriva en insändare? Är detta "normalt" i en abnormal situation där särbon är försvunnen? Vad säger ni? Känns det inte som att man borde ligga lite lågt? Lite utstickande är det allt.

Hej __, (välj själv). Du brukar namnge dina skribentvänner i tråden,ville inte vara sämre då du
ena stunden verkar förnuftig i andra direkt....mindre välbetänkt.

Lokalblaskan, som du väljer att kalla tidningen, borde ha intressantare artiklar än denna ja, kan man tycka. Nu kanske jag inte skulle kalla det utstickande, men däremot kan man ifrågasätta
varför tidningen väljer att haka upp sig vid sådana små detaljer, då Janne inte kan tas som en säker källa. Fånga upp helheten,viktiga rykten eller va fan slå på stort och kontakta Uppdrag granskning(det sista ironi). Det är som tidigare sagt i tråden,allt har med politik att göra, därför kanske GD beter sig som dom gör.

Men att folk hakar upp sig på en cykel,låst eller olåst, det kan jag inte förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in