2013-02-02, 12:37
Medlem
RxFuels avatar
Nu har jag inte läst hela tråden men om hon har fört över pengarna till sitt konto, vilken bank har hon fört över till efter det?

För dom flesta banker kan väl polisen spärra åtminstone inom eu?
Enligt Expressen så verkar hon finnas i eu, måste väl då gå att se om det kontot hon har fört över till används i en te.x svensk kortläsare?

Dåligt insatt i detta
Citera
2013-02-02, 13:41
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Jag har en viss känsla av att detta har lite med manligt/kvinnligt plus ålder att göra. FruGondol är tydligtvis en kvinna i 60-årsåldern, själv är jag också kvinna, dock ännu ej 50 fyllda, men det gör ändå att Tuula möjligen hamnar lite närmare oss vad gäller karaktär och känsloliv (gissar!).

Det är liksom lite grann det här jag menar - man kanske kan tycka att det är härligt att vara på vift ett tag förutsatt att man har tillräckligt med pengar, men jag finner det helt oundvikligt att man inom ganska kort tid börjar längta hem något alldeles oerhört, även om man har en kappsäck som klår Pippis i formatet.

Man kan inte betrakta det som en tillfällig, övergående period i livet inför en ny framtid när man som Tuula är i 50-årsåldern, det funkar helt enkelt inte. Hade det varit så att hon uttalat avskytt Sverige, det kalla/blöta vädret, inte haft någon familj alternativt avskytt den hon hade, så kanske det vore en rimligare teori med Dominikanska republiken, Thailand eller vad som nu i övrigt föreslagits.

Visst, världen har blivit mycket mindre. Men den är ändå kolossal, när man tänker på att leva isolerad under lång tid, fjärran från allt det där som varit vardag i många långa år. Borta bra men hemma bäst är väl ett ordspråk som håller ganska bra än i dag, och som sagt - kanske i ännu högre grad för en medelålders kvinna med barn och barnbarn.

Är du en "invandrare"? Har du försnillat 20 miljoner? Har du levt Tuulas liv? Lyft blicken från din navel! Det blir bara löjligt om du är vuxen och försöker förklara andras beslut och sinnesstämning med hjälp av egna reaktioner och personliga upplevelser. Bl.a. finns det inget om hindrar en datorvan Tuula att ha kontakt med nära och kära.

Om alla kvinnor var så likriktade, som bl.a. du verkar tro, så förstår jag mycket väl att kvinnor inte kommer många meter från diskbänken.

Hon har hållit på med detta totalt sex år. Första miljonerna rullade in för tre år sedan. Är det något som flertalet skvallrande svensson-kärringar håller på med? Är det så svårt att acceptera att en 52-årig finska kan ha tagit saken i egna händer och fuskat till sig ett nytt liv? Hon har haft flera år på sig att planera. (Eller slösa alla pengar på något missbruk. Då lär hon vara död.)

Om hon inte var spelmissbrukare så vet vi inte vad som triggat henne. Vi vet inget om vad hon upplevt och sett inom kommunen och sin arbetsplats. En knippe självgoda, inkompetenta sossar som ger varandra "lagliga" bonusar är inte alltför vild gissning. Hon kanske tycker att hon inte kommer högre på karriärstegen pga. fel efternamn. Kanske lägger hon undan samma summa, som några andra får, för ett jobb som hon utför.

Innan du svarar, läs första stycket en gång till.
Citera
2013-02-02, 13:50
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Klassiskt strutsbeteende snarare.

Något som är typiskt för FB-användare är bristen på psykologisk förståelse. Hur kan man på fullaste allvar tro att hon njöt när hon gick till jobbet? Jag tror snarare hon hade en hel del ångest.

Förnekelse och verklighetsfrånvändning är inte samma sak som stål och is.
Och varför skulle din förståelse vara mer korrekt än andras?

Har man inte levt bredvid Tuula dom senaste tio åren skall man vara försiktig med att klubba analyser om hennes mentala tillstånd.
Citera
2013-02-02, 13:59
Medlem
Eftertankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Ja, det gör henne väl knappast slipad?

"Slipad" är väl den som ser hur man kan nyttja brister i ett system.

Nu med facit i hand så är det ju i det närmaste att definiera som att bildligt talat få en straffspark
Citera
2013-02-02, 14:56
Medlem
folk har sett henne i fuengirola,så nu är det bara att spana ,alla som åker dit ,tuula kanske får hålla sig undan när flshbacks privat spanare letar upp henne
Citera
2013-02-02, 15:30
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
folk har sett henne i fuengirola,så nu är det bara att spana ,alla som åker dit ,tuula kanske får hålla sig undan när flshbacks privat spanare letar upp henne
Vadå folk? Var har du fått nys på det?
Citera
2013-02-02, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Just det! Vid första närmsta koll..och ändå vågade hon gå till jobbet varje dag och fortsätta förskingringen. Jag misstänker att hon stornjöt på jobbet. Det gav henne kickarna och förslagenheten i hennes falskspel gav utdelning var gång, medan hon log åt kollegorna och var deras klippa.
Kvinnan är av stål och is. Kan inte annat än le..

Precis och tror dessutom inte att hon har spelat bort alla pengarna, de kickar och spännimg hon behövde fick hon på jobbet, dessutom vinst varje gång
Citera
2013-02-02, 15:43
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Här har vi en trådskribent som är tvärsäker. En skribent som förstår och vet vad
vi andra i tråden ej förmå begripa.
Dock väcker lilltån "Vicke Vire" en relativt central fråga! Då Tuula har två vuxna
döttrar har jag långt tidigare i tråden förgäves sökt väcka dessa frågor:

- Hur många barnbarn har Tuula?

- Hur gamla är de?

- Hur har hennes relation till dessa sett ut?

Självklart skall barnbarnen icke hängas ut med personnummer osv. Det räcker
gott med antal och ungefärlig ålder samt icke minst hur Tuulas relation till dessa
sett ut. Det går naturligtvis även bra att PM:a ...

Edit: Får vi svar på dessa frågor, bör de ge en liten vink om Tuulas persona,
ja, kanske till och med – om hennes karma.

Tvärsäker..njae.
Men vi får inte glömma bort hur stora belopp Tuula tillskansat sig eller hur länge hon bedrivit verksamheten. För egen del hade jag nog havererat efter ett par överföringar och då är inte jag den blödigaste typen, men lite etik och moral är nog präglat i mig, likaså samvetet. MEN vill nog ha det till att paranoida vibbar hade satt mig på flykt långt innan, OM jag försnillat andras egendom. Det där OM:et är svårt att passera, se.
Det är de här bitarna som skiljer Tuula från oss andra, men då hon inte avslöjades kunde hon börja ta ut svängarna och sätta planer i verket. Att Tuula skulle gått till jobbet med ångest och annat tror jag inte ett dugg på. Kollegorna hade ju inte märkt något. Hon var som vanligt.

Jag har inte letat, men sett 2 barnbarn under 5.
Citera
2013-02-02, 16:01
Medlem
Jag tror inte Tuula fattade hur lätt hon kunde bli upptäckt, så hennes puls stegrade nog ett par 1000% när cheferna började fundera.
Citera
2013-02-02, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Vadå folk? Var har du fått nys på det?
gå in på expressens sida
Citera
2013-02-02, 17:12
Medlem
Läste bara dom första sidorna i ämnet och såg att ni spekulera i om hon var spelmissbrukare, vet ej om det var konstaterat eller ej men iaf så pratade jag nyss med en bekant som har levt på fel sida av samhället i sitt tidigare liv, h*n sa iaf att Tuula gick på samma AA-möten som min bekanta och även erkände där att hon hade ett spelberoende!

Enligt mig själv så är min källa väldigt trovärdig och detta kanske leder till ett konstaterande av spelmissbruket? eftersom jag inte läst hela tråden utan bara dom 4 första sidorna så ber jag om ursäkt ifall jag kommer med gammal information!

//Soderqvist89
Citera
2013-02-02, 17:27
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soderqvist89
Läste bara dom första sidorna i ämnet och såg att ni spekulera i om hon var spelmissbrukare, vet ej om det var konstaterat eller ej men iaf så pratade jag nyss med en bekant som har levt på fel sida av samhället i sitt tidigare liv, h*n sa iaf att Tuula gick på samma AA-möten som min bekanta och även erkände där att hon hade ett spelberoende!

Enligt mig själv så är min källa väldigt trovärdig och detta kanske leder till ett konstaterande av spelmissbruket? eftersom jag inte läst hela tråden utan bara dom 4 första sidorna så ber jag om ursäkt ifall jag kommer med gammal information!

//Soderqvist89

Sladdertackor på AA-möten alltså! Nå'n skulle vrida om punchnäsan på din bekanting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in