2013-02-04, 09:36
Medlem
pippi70s avatar
I mina öron låter det mycket anmärkningsvärt att hennes familj hela tiden har utgått från/vill tro att hon är död.

Som ett mantra de lärt sig att upprepa.

Man kan undra hur pass inblandade de är i Tuulas hastiga sorti och frukostriggande etc.

Att notera i det här fallet är också att döttrarna dragit en stor fördel genom sin mor förskingrande i och med att hon hjälot dem ekonomiskt med deras bostäder.

Och man kan fråga sig hur pass mycket inflytande Tuulas särbo Jan (ekonomiläraren) har haft i detta bollande med pengar.
Citera
2013-02-04, 09:49
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
..........
Män föredrar nigeriascam. Ett något ovetenskapligt påstående av mej, jag vet.
Man kan i alla fall slå fast att giriga människor ofta låter sej luras i sin strävan efter pengar i hopp om att bli LYCKLIGA.
Nu snubblade du visst på din egen svans. Varför skulle män "föredra" "nigeriscam"? Varför kan man slå fast ditt påstående?
Citera
2013-02-04, 09:50
Medlem
lilltoes avatar
Jag spekulerar i att förskingringen uppkommit i ilska.
Kan det vara så att Tuula blivit lovad en befordran, men blivit omsprungen av en ryggdunkare, t o m ett antal gånger och därmed startat en personlig vendetta mot kollegor och arbetsgivare?
Hon blir förbannad och låter kommunen betala 1500 för att de kan ha det. Med en sådan liten summa kan man skylla på tankspriddhet om man blir påkommen. Nu blev det inte så och kanske tyckte hon ha rätt till lite lönepåslag efter alla år hon ställt upp, men fått stå åt sidan för r-vslickare.
Av det lilla som kommit fram är hon alldeles för balanserad av att lida av ett missbruk..styras snarare.
Någon som vet om diverse attraktiva tjänster för x antal år sedan?
Citera
2013-02-04, 09:51
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceKadabra
Nu snubblade du visst på din egen svans. Varför skulle män "föredra" "nigeriscam"? Varför kan man slå fast ditt påstående?

Om du läser så skriver jag att det inte var ett vetenskapligt påstående och kan därmed inte slås fast.
Bara en liten observation från min lilla trånga värld.
Citera
2013-02-04, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Tror du på allvar att det kommer bli nedskärningar i Gävle kommun inom de områden du just nämnt pga Tuula? De har ju inte ens märkt att pengar stulits under alla år.

Klart är ju att elevernas utbildning och arbetsmiljö konkret berörts av sparkraven på skolan, de har bla fått göra färre studiebesök, ett program har lagts ner och lärare avskedats, städningen "effektiviserats" rejält de senaste åren. För att nämna några exempel. Att anta att skolans ekonomiska underskott har haft ett samband med brottet är kanske inget långskott.

Att ingen av rektorerna har gjort en ordentlig internrevision är ju en annan femma.
Citera
2013-02-04, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perineum
Tydligen gjordes det stora transaktioner till utländska konton alldeles innan Tuula försvann!
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.5549212-skickade-pengarna-utomlands

Läste papperstidningen imorse och reflekterade över den är meningen:
"Men hon har med stor sannolikhet skaffat förfalskade identitetshandlingar för att kunna fly."
De låter då säkra, varför då?
Det finns inget annars i artikeln som tyder på att hon är på flykt, snarare tvärtom. Det framgår ju tydligt att hon fört över 10-20.000 och inte flera miljoner i ett som det gärna vill antydas i rubriken och det fetstilta i artekeln.
Kan man öht tänka så tyder allt på spelberoende och ingen Beck-historia som många vill fantisera hela historien till.

Jag tror att media vill vinkla för att "öka spänningen", lite att göra en smörgås av en smula.
Idioter.
Citera
2013-02-04, 10:29
Medlem
Jag vill börja med att säga att jag inte läst igenom hela tråden, men apropå tesen om Tuulas vara vid liv eller inte finner jag det som att hon är fortfarande i livet. Detta bygger jag på iden om hon nu ville ta livet av sig skulle hon ha gjort det i sitt hem där hon känner sig trygg. Varför skulle hon vilja försvinna om hon nu skulle ta livet av sig? De som begår självmord gör det oftast på en plats de har en anknytning till samt att de oftast vill bli hittade, alltså köper jag INTE teorin att hon begått självmord.
Citera
2013-02-04, 10:38
Medlem
SithBoboSiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jefle
Läste papperstidningen imorse och reflekterade över den är meningen:
"Men hon har med stor sannolikhet skaffat förfalskade identitetshandlingar för att kunna fly."
De låter då säkra, varför då?
Det finns inget annars i artikeln som tyder på att hon är på flykt, snarare tvärtom. Det framgår ju tydligt att hon fört över 10-20.000 och inte flera miljoner i ett som det gärna vill antydas i rubriken och det fetstilta i artekeln.
Kan man öht tänka så tyder allt på spelberoende och ingen Beck-historia som många vill fantisera hela historien till.

Jag tror att media vill vinkla för att "öka spänningen", lite att göra en smörgås av en smula.
Idioter.
Eller också hämtar dom uppgifter från flashbackare med "säkra källor" vilket blir till sensationella avslöjanden.
Citera
2013-02-04, 11:38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag tänker på att begreppet sol-och-vår är ganska glidande.
Allt ifrån att tro att man plockar kärlekspoäng genom att hjälpa nån med en trasslig ekonomi till att luras att investera i bolag som är i kris.
Kvinnor i en viss ålder har ibland en benägenhet att vara hjälpsamma.
Har sett dom sälja hus för att hjälpa en galant herre till en mattbutik i Turkiet, till ett discotek i Aya Napa och till "konsultfirma" med dimmig verksamhetsbeskrivning.
Män föredrar nigeriascam. Ett något ovetenskapligt påstående av mej, jag vet.
Man kan i alla fall slå fast att giriga människor ofta låter sej luras i sin strävan efter pengar i hopp om att bli LYCKLIGA.
Ja, om det nu inte skulle handla om att hon varit spelmissbrukare så känns det troligt att det är nånting i den hänt stilen som det handlar om.

Du nämner möjligheten att hon lurats att satsa pengar i ett bolag i kris. Lustigt nog är det - enligt mina källor - ett ganska vanligt knep som spelberoende använder för att lura av folk pengar. Finns förstås möjligheten att Tuula själv spelat måttligt men genom sitt spelande träffat någon som är beroende och som lurat henne att satsa pengar i något luftbolag.

Men å andra sidan är nog det vanliga tillvägagångssättet att man försöker lura pengar av välbärgade människor och inte av folk som tvingas stjäla ihop pengarna. Och det är nog också ovanligt att en sån skam pågår i så många år.

Men jag håller öppet för ditt förslag att någon påverkat henne genom fagert tal eller kanske hot (kommit på henne och hotat avslöja).
Citera
2013-02-04, 11:45
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perineum
Tydligen gjordes det stora transaktioner till utländska konton alldeles innan Tuula försvann!
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.5549212-skickade-pengarna-utomlands
Tack för länken!

Märkligt: åklagaren säger sig inte veta vad som hänt med pengarna sedan de flyttats utomlands eftersom det inte handlats med kort på kontona. MEN: varför har man då inte begärt kontoutdrag från den utländska banken? Normalt ska det inte vara några problem med det.

Eller är det så att pengarna trots allt hamnat i ett land/territorium med stark sekretess? I så fall växer sig misstanken om en ren bedrägerivariant starkare.
Citera
2013-02-04, 11:50
Medlem
HansErics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
..och ÖPPNAR ett Facebook-konto EFTER hennes försvinnande, när andra gör tvärtom.

Kan det inte vara så att han hoppas hon tar kontakt.
Citera
2013-02-04, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Om man tittar på statistiken över bedrägerier av denna typ är det tydligen rätt sällsynt att flera personer samverkar aktivt.

"Under påverkan" är ju litet annorlunda. Du menar att det finns ytterligare någon person som inte deltagit aktivt men som förmått henne att begå brotten?

Det borde i så fall antingen handla om kärlek eller om hot ("jag vet vad du håller på med och om du inte fixar x pengar åt mig så sätter jag dit dig")? Eller ser du andra möjligheter?

Omöjligt är det ju inte. Tål att vidareutvecklas.

Om man ändå ska lämna allt, familj, barn, barnbarn, jobb osv då kan man väl lika gärna gå "all in" och ta med sig jobbets pengar också? Eftersom man ändå aldrig kommer att återvända? Lite så tror jag hon tänkt.

Hon har planerat det här länge. Hon har fört över pengar till utlandet under en längre period. Jag tror att hon har känt någon utomlands som hon har planerat att säga upp hela sitt liv för och flytta till. Jag tror även att den här personen känt till det här väldigt väl och även hjälpt henne med "smågrejer", fixat falskt pass, sopat igen spåren, gett henne råd och tips hur hon ska förvilla med brevet, frukosten framme, cykeln borta osv. Han kan till och med varit drivande till det här och att hon känt honom länge.

Vad skulle nån med barn och barnbarn ha för motiv till att ensam ta 20 miljoner och sen sitta helt själv i ett land långt bort med sina miljoner utan familj och barn? Ville hon ut och resa eller leva livet så hade hon lika gärna kunnat säga att hon vann några hundra tusen eller nån miljon på lotto eller spel. Alla visste om att hon spelade och ingen hade blivit förvånad om hon hade sagt att hon hade vunnit en storvinst. Jag ser inget annat motiv än att hon gjort det här på grund av någon annan och tillsammans med någon annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in