Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Om man tittar på statistiken över bedrägerier av denna typ är det tydligen rätt sällsynt att flera personer samverkar aktivt.
"Under påverkan" är ju litet annorlunda. Du menar att det finns ytterligare någon person som inte deltagit aktivt men som förmått henne att begå brotten?
Det borde i så fall antingen handla om kärlek eller om hot ("jag vet vad du håller på med och om du inte fixar x pengar åt mig så sätter jag dit dig")? Eller ser du andra möjligheter?
Omöjligt är det ju inte. Tål att vidareutvecklas.
Om man ändå ska lämna allt, familj, barn, barnbarn, jobb osv då kan man väl lika gärna gå "all in" och ta med sig jobbets pengar också? Eftersom man ändå aldrig kommer att återvända? Lite så tror jag hon tänkt.
Hon har planerat det här länge. Hon har fört över pengar till utlandet under en längre period. Jag tror att hon har känt någon utomlands som hon har planerat att säga upp hela sitt liv för och flytta till. Jag tror även att den här personen känt till det här väldigt väl och även hjälpt henne med "smågrejer", fixat falskt pass, sopat igen spåren, gett henne råd och tips hur hon ska förvilla med brevet, frukosten framme, cykeln borta osv. Han kan till och med varit drivande till det här och att hon känt honom länge.
Vad skulle nån med barn och barnbarn ha för motiv till att ensam ta 20 miljoner och sen sitta helt själv i ett land långt bort med sina miljoner utan familj och barn? Ville hon ut och resa eller leva livet så hade hon lika gärna kunnat säga att hon vann några hundra tusen eller nån miljon på lotto eller spel. Alla visste om att hon spelade och ingen hade blivit förvånad om hon hade sagt att hon hade vunnit en storvinst. Jag ser inget annat motiv än att hon gjort det här på grund av någon annan och tillsammans med någon annan.