2013-01-09, 14:30
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Visst, detta scenario är ju inte osannolik. Kände vi bara till hur hennes relationer
med främst barn och barnbarn var, vore det fan så mycket enklare att spekulera.
Jag tycker detta är en springande punkt. Det är ju dessa som får bära Tuulas
eftermäle.
Är det ingen här i tråden som vet?

Citat:
Ursprungligen postat av AceKadabra
Du vet inget om Tuulas bakgrund och t.ex. hur hon ev. blivit behandlad av sin arb.givare. Jag ser ingen orsak till självmord om hon har pengarna kvar till sitt förfogande. Hon har fortfarande kontakt med familj och troligen även närmaste vänner. Hon har råd att "skicka efter dom" när dom vill ha semester.

Nej, jag vet inget om Tuulas bakgrund och har inte en susning om hur hennes
relationer med sin omgivning var/är.
Just därför frågade jag om någon i tråden vet hur hennes relationer var med
barn och barnbarn. Det är ju dessa som skall bära hennes eftermäle.
Är hon vid liv kan hon kanske bistå dessa ekonomiskt.
Men ser du Ässet, pengar är inte allt här i livet, även om ...

Citat:
Ursprungligen postat av AceKadabra
Eller så var hon en kattkäring som gick på svindyr healing för sig och sina tio jamare. Pengarna tog slut, hon avslöjades, greppade en femtonkilos kristall och klev ner i kvarken.

Inte osannolikt att vi ändå får ett svar på gåtan, innevarande år. Hoppas det.
Senast redigerad av FruGondol 2013-01-09 kl. 14:49.
Citera
2013-01-09, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annabond
Vad är summan upp i nu tro? När den var vid 22 miljoner så var dom långt ifrån klara sa dom. Kan det landa bortåt 30 miljoner tro? Ännu mer?

Jag har svårt att se vad man ska ha tiotals miljoner till om det inte handlar om att man vill börja om sitt liv. Hon har inte levt något lyxliv, inget utöver det vanliga. Förutom några bilar som inte ens var dyra. Så i hennes vanliga liv verkar hon inte spenderat några extra pengar. Att spela bort kanske 30 miljoner känns.. onödigt. När man lika gärna kan köpa trisslotter för 25 spänn.

Nej. Jag tror att hon har börjat om nånstans. Och kan man ta kanske 30 miljoner på 3 år utan att bli påkommen så kan man nog ganska så lätt planera att försvinna för gott också. Hon har ju haft 3 år på sig att planera det.

Det finns folk som gör så. Plötsligt så reser folk sig bara upp från matbordet, går sin väg och kommer aldrig tillbaka. Vissa orkar inte längre utan vill leva ett nytt liv någonstans.

Hur sannolikt är det att hon har lyckats förskingra så mkt pengar på 3 år - och från en enhet?? Detta måste ha pågått en längre tid!
Citera
2013-01-09, 19:32
Medlem
Nu verkar det som ni ältar om samma saker hela tiden. Vore det inte bättre att stänga locket ettag och låta Tuula njuta av pengarna. Hon läser nog allt ni skriver och garvar åt er. Så stäng locket på kistan och gå vidare.
Citera
2013-01-09, 20:04
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorrooo
Jag tror inte att släkten visste något men däremot är det många blufföretag inblandade som har plockat ut pengar mot provision. Dem har haft anställda som dem har betalat skatt och sociala avgifter även moms måste dem ha betalat annars ryker f-skattsedeln. så om man tänker att tillvägagångssättet är på de viset så har Gävlekommun fått tillbaka ca 60 proc av pengarna. det som blir kvar kan man nästan ha i väskan när man lämnar landet.

Kan du förklara vad du menar?
Citera
2013-01-10, 00:19
Medlem
Trodde nog att efterlyst på trean skulle ta upp detta ikväll om inte annat fråga om allmänheten kan ha observerat något mer.
Citera
2013-01-10, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Kan du förklara vad du menar?

Hon har inte varit ensam om det här. Om tex du har ett företag (tex med Tuula) du ger henne fakturor som hon betalar till dig från (tex kommunens konto). då har ditt företag inkomst som du får redovisa i din momsdeklaration. Eftersom du har haft inkomst så har även du fått in moms som du skall betala till staten. Eftersom du har haft inkomt så måste någon ha arbetat i företaget som i sin tur måste skatt och sociala avg. tänk om det har varit flera företag som är inblandade så är det mera skatt och soc.avg. som måste betalas för att bollen ska rulla.
Citera
2013-01-10, 04:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Hon har inte varit ensam om det här. Om tex du har ett företag (tex med Tuula) du ger henne fakturor som hon betalar till dig från (tex kommunens konto). då har ditt företag inkomst som du får redovisa i din momsdeklaration. Eftersom du har haft inkomst så har även du fått in moms som du skall betala till staten. Eftersom du har haft inkomt så måste någon ha arbetat i företaget som i sin tur måste skatt och sociala avg. tänk om det har varit flera företag som är inblandade så är det mera skatt och soc.avg. som måste betalas för att bollen ska rulla.
Men det innebär inte, som du skrev, att Gävle kommun får tillbaka 60 % av pengarna.
Senast redigerad av Quarrel 2013-01-10 kl. 05:59.
Citera
2013-01-10, 05:42
Medlem
notabenes avatar
Citat:

Vad är det för mening att "köra vitt" dvs betala moms och arbetsgivaravgifter om du ska begå ett bedrägeri och företagen är en bluffirma? Om skattemasen mot alla odds kommer på dig och drar f-skattsedeln är det ju bara att starta en ny bluffirma om nu ens bluffirom har f-skatt?
Citera
2013-01-10, 08:12
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:

Så enl dig så har Tuula svindlat staten oxå lr?
Citera
2013-01-10, 08:49
Medlem
notabenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Så enl dig så har Tuula svindlat staten oxå lr?
Fast det är väl just det man INTE gör med zorrooos upplägg? Moms och arbetsgivaravgifter betalas trots att det handlar om blufföretag som inte gör ett jota. För länge sedan arbetade jag delvis med att utreda skattebrott och visserligen är det så att ska du klara dig längst utan upptäckt då ska du ha en vit firma med vita kunder och så kör du LITE svart till samma kunder du också jobbar vitt för. Då blir det svårt fr skattemasen att uppdaga svartjobbet. Men jag tvivlar på att någon som konstruerar företag enkom med syfte att producera bluffakturor bryr sig om att registrera sig för arbetsgivaravgifter och moms... Förresten tror jag inte alls att det vara via bluffakturor från utomstående företag T kom över sina miljoner utan via interna fakturor inom kommunen.
Citera
2013-01-10, 09:23
Medlem
Quarrels avatar
GD: Hon räds inte tuffa utmaningar
Citat:
– Förskingringen är en enskild händelse som jag måste förhålla mig till redan nu. När internutredningen är klar kommer jag kanske att jobba mer konkret med den frågan, säger Annika Larsson Maspers.
Citera
2013-01-10, 09:29
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notabene
Fast det är väl just det man INTE gör med zorrooos upplägg? Moms och arbetsgivaravgifter betalas trots att det handlar om blufföretag som inte gör ett jota. För länge sedan arbetade jag delvis med att utreda skattebrott och visserligen är det så att ska du klara dig längst utan upptäckt då ska du ha en vit firma med vita kunder och så kör du LITE svart till samma kunder du också jobbar vitt för. Då blir det svårt fr skattemasen att uppdaga svartjobbet. Men jag tvivlar på att någon som konstruerar företag enkom med syfte att producera bluffakturor bryr sig om att registrera sig för arbetsgivaravgifter och moms... Förresten tror jag inte alls att det vara via bluffakturor från utomstående företag T kom över sina miljoner utan via interna fakturor inom kommunen.

Jag menar att zooroo blandar ihop äpplen och päron, dvs om staten får in momspengar osv betalas dessa inte till Gävle kommun.
Självklart var det inte från bluff fakturor från utomstående företag hon kom över pengarna, hon gjorde egna bluff fakturor till kommunens bokföring och såg till att de blev betalda, givetvis till ett konto hon kontrollerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in