2012-11-22, 15:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Du måste vara den enda som missuppfattat detta.
Klart är att hon stulit pengar från kommunen, alltså från kommunens konto.
Sen kan man tänka sig att hon använt sig av falska fakturor med kundernas namn på men sitt eget kontonr tex.
Hur kan du tro att kommunens sk kunder vilka det nu är, har betalat in pengar till kärringens konto???
Pengarna har betalats in på kommunens konto, sedan har hon fört över dem på sitt eget konto. Men pengarna var inte kommunens, hon har alltså inte förskingrat kommunens pengar.

Men brottsrubriceringen Grov trolöshet mot huvudman kan gälla, med tanke på att hon i förtroendeställning har tillfogat kommunen skada. Kommunen blir tveklöst skadeståndsskyldig.
Citera
2012-11-22, 15:10
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Pengarna har betalats in på kommunens konto, sedan har hon fört över dem på sitt eget konto. Men pengarna var inte kommunens, hon har alltså inte förskingrat kommunens pengar.

Men brottsrubriceringen Grov trolöshet mot huvudman kan gälla, med tanke på att hon i förtroendeställning har tillfogat kommunen skada. Kommunen blir tveklöst skadeståndsskyldig.

Driver du med mig?
Läs på och kom igen...
Citera
2012-11-22, 15:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Driver du med mig?
Läs på och kom igen...
Jag driver inte med dig, och jag har läst på. Jag har läst GD som jag länkade nyss. Där står det falska fakturor. Givetvis kunde hon inte ange sitt eget kontonummer, men genom att ange kommunens kontonummer anade inte kunderna oråd.
Citera
2012-11-22, 15:21
Medlem
Gillas avatar
Citat:

Anser du att åklagaren har satt fel brottsrubricering?
Citera
2012-11-22, 15:22
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Jag driver inte med dig, och jag har läst på. Jag har läst GD som jag länkade nyss. Där står det falska fakturor. Givetvis kunde hon inte ange sitt eget kontonummer, men genom att ange kommunens kontonummer anade inte kunderna oråd.

Fattar du inte att det är penningströmmen FRÅN kommunens konto som hon har gjort falska fakturor för att inte revisorerna ska se att hon snott pengarna. INTE till kommunens konto där det redan finns pengar som är ett lovligt byte.
Alltså:
Tanten har INTE fyllt på kommunens konto via falska fakturor, hon har TÖMT kommunens konto med hjälp av falska fakturor!!!
Citera
2012-11-22, 15:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Fattar du inte att det är penningströmmen FRÅN kommunens konto som hon har gjort falska fakturor för att inte revisorerna ska se att hon snott pengarna. INTE till kommunens konto där det redan finns pengar som är ett lovligt byte.
Alltså:
Tanten har INTE fyllt på kommunens konto via falska fakturor, hon har TÖMT kommunens konto med hjälp av falska fakturor!!!
Nej, det fattar jag inte. GD igen:
Citat:
Pengarna ska ha försnillats under en treårsperiod med hjälp av falska fakturor som skickats från Gävle kommun.
(egen fetstil)

Pengar går till den som skickar fakturor.
Citera
2012-11-22, 15:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gilla
Anser du att åklagaren har satt fel brottsrubricering?
Jag låter det vara osagt. Jag har läst på vad trolöshet mot huvudman innebär, och det här brottet kan vara det.
Citera
2012-11-22, 15:36
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Nej, det fattar jag inte. GD igen:

(egen fetstil)

Pengar går till den som skickar fakturor.

Men oj!
Felskrivning av GD, finns inga som helst tal om att kunder har fakturerats förutom denna lilla felskrivelse som du hakat upp dig på.

Kolla här:
Det rör sig om miljonbelopp som den kommunanställda ska ha förskingrat från en av kommunens förvaltningar.
http://gd.se/nyheter/gavle/1.5298333-tydliga-regler-men-minimal-kontroll

Hon har alltså tagit kommunens pengar o fört över till egna konton typ.
Citera
2012-11-22, 15:46
Medlem
Gillas avatar
Aftonbladet den 20 nov:
Citat:
20 nov 2012 GÄVLE. Den kvinnliga tjänsteman som misstänks ha förskingrat över två miljoner kronor från Gävle kommun är fortfarande spårlöst borta. Hon är nu efterlyst.
– Jag har anhållit henne i sin frånvaro misstänkt för grov trolöshet mot huvudman, säger vice chefsåklagare Ulf Back.
Längre ner i artikeln:
Citat:
Kvinnan avslöjades för en dryg vecka sedan.
Detta efter att hon försökt föra över 100 000 kronor till sitt eget konto.
– Det vi sett hittills tyder på att minst två miljoner kronor förskingrats från kommunen, säger Ulf Back.
Kvinnan fick besked att hon stängts av från sitt jobb. Sedan dess är hon borta.
Kan tyvärr bara länka artikeln mobilt:
http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article15802945.ab?partner=wwwredirect
Citera
2012-11-22, 15:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Men oj!
Felskrivning av GD, finns inga som helst tal om att kunder har fakturerats förutom denna lilla felskrivelse som du hakat upp dig på.

Kolla här:
Det rör sig om miljonbelopp som den kommunanställda ska ha förskingrat från en av kommunens förvaltningar.
http://gd.se/nyheter/gavle/1.5298333-tydliga-regler-men-minimal-kontroll

Hon har alltså tagit kommunens pengar o fört över till egna konton typ.
Kommunens revisorer skulle ha upptäckt om det fattades pengar eller om attesteringen är felaktig.

Det bedrägeriet som hon sysslade mer är mycket mer sofistikerat. Kundernas revisorer ser fakturor och utbetalningar och tror att allt är i sin ordning. Kommunens revisorer saknar inga pengar.
Citera
2012-11-22, 15:51
Medlem
SithBoboSiths avatar
Citat:
Kommunens revisorer skulle ha upptäckt om det fattades pengar eller om attesteringen är felaktig.

Det bedrägeriet som hon sysslade mer är mycket mer sofistikerat. Kundernas revisorer ser fakturor och utbetalningar och tror att allt är i sin ordning. Kommunens revisorer saknar inga pengar.
Skriver du på tvärtemotspråket bara för att det är kul? Det är ju raka motsatsen mot det du skriver. Kommunens revisorer reagerar inte på varenda faktura men ett mindre företag som köper saker från kommunen reagerar direkt om det inte stämmer.
Citera
2012-11-22, 15:51
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:

Så kommunen saknar inga pengar?

Kvinnan avslöjades för en dryg vecka sedan.
Detta efter att hon försökt föra över 100 000 kronor till sitt eget konto.
– Det vi sett hittills tyder på att minst två miljoner kronor förskingrats från kommunen, säger Ulf Back.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in