2012-12-31, 17:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Ge er nån gång! Det är ju ni som är ute och cyklar inte Tuula ...
Jag förstår inte hur någon kan argumentera så mycket utan argument.
Citera
2012-12-31, 18:24
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men då uppstår en brist. Det finns inga pengar att betala Mekonomen med, eftersom bilägarnas pengar inte går in på rätt konto. Fatta vad jag menar med överfakturering.
Kan det vara att skolans reservdelsköp buntas ihop med andra instanser i kommunen? Alltså inte specifikt för just den och den reparationen eller bilen. Större summa per faktura = större rabatt för kommunen.

Sedan har det varit si och så med internkontrollen om det går jämt upp med det skolan får in. Plus att tant T. har lagt på en post eller två till kunderna som snällt betalar eftersom det ändå är skitbilligt och pengarna går till eleverna. Har dom trott.

Har eleverna "tvingats" med i facket trots att dom ännu inte är yrkesverksamma? Ytterligare en inkomstpost som kan bringa in det Madam T. tycker. Ungarna är med i ett fack som dom tydligen måste, facket kan skriva upp sitt medlemsantal och vete fan om dom inte på samma gång blev tvångsanslutna till SSU. Alla är nöjda, klart man ska va med i facket

Undrar fortfarande hur det är med missbruks-spåret. Spel eller annat. Var det bara nät-fantasier?
Senast redigerad av AceKadabra 2012-12-31 kl. 18:30.
Citera
2012-12-31, 19:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceKadabra
Kan det vara att skolans reservdelsköp buntas ihop med andra instanser i kommunen? Alltså inte specifikt för just den och den reparationen eller bilen. Större summa per faktura = större rabatt för kommunen.

Sedan har det varit si och så med internkontrollen om det går jämt upp med det skolan får in. Plus att tant T. har lagt på en post eller två till kunderna som snällt betalar eftersom det ändå är skitbilligt och pengarna går till eleverna. Har dom trott.

Har eleverna "tvingats" med i facket trots att dom ännu inte är yrkesverksamma? Ytterligare en inkomstpost som kan bringa in det Madam T. tycker. Ungarna är med i ett fack som dom tydligen måste, facket kan skriva upp sitt medlemsantal och vete fan om dom inte på samma gång blev tvångsanslutna till SSU. Alla är nöjda, klart man ska va med i facket

Undrar fortfarande hur det är med missbruks-spåret. Spel eller annat. Var det bara nät-fantasier?
Mängdrabatt på 22 miljoner? Då måste man köpa mycket.

Om elever tvingas in i facket och SSU, vad skulle TL tjäna på det? Och tror du föräldrarna skulle sitta tysta och titta på?
Citera
2012-12-31, 19:29
Medlem
Drog du det svaret ur din hatt?
Ge mig en enda källa på att spelbolag tar 12%.

Via olika konton kan man chipdumpa utan att det går och spåra.
Det blir enklare att dölja, om man kan förlora åt höger och vänster pga ett missbruk/genomtänkt spelande.
Någon kontroll varifrån pengar kommer ifrån finns ej.
Ännu mindre om du är återkommande kund.
Det bolagen är rädda för är kortbedrägerier och kontostölder.
Det finns en mängd med spelare som förlorar mer än 7 miljoner sek per år.
Men att det finns en kontroll i övrigt vill gärna spelbolagen ge sken av, för att inte dra åt sig pengatvätt.

Men vad fick du 12% ifrån, vad det Tuuva som hörde av sig via en dröm?

Du är en mupp och det vi alla.

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Välkommen till Flashback!

Du har helt rätt; det förekommer att onlinespel används för att tvätta pengar.

Vet inte hur vanligt detta är i Sverige, men i en del andra länder förekommer det. Ungefär på följande vis:

Du hittar ett spel som i snitt ger - säg - 88% av pengarna tillbaka till spelarna så kan du, om du spelar på rätt sätt uppnå det snittet. Så mot en "avgift" av 12% får du pengarna att se ut som vita.

Spelföretaget får 12% av dina pengar som tack för hjälpen. Och frågar inte efter var dina pengar kom ifrån till att börja med.

Många spelföretag har numera noggranna kontroller av var spelarnas pengar kommer ifrån. Men inte alla. Och det finns nog ett och annat mindre nogräknat spelföretag som i själva verket har detta som affärsidé.
Citera
2012-12-31, 19:39
Medlem
kungenslillapigas avatar
Frågan är om vi någonsin kommer att få veta exakt hur Tuula burit sig åt. Det finns risk för att det kommer att mörkas så inga copycats tar efter, dessutom kanske fler huvuden skulle rulla. Om Tuula hittas i livet borde det leda till åtal men det kan finnas intressen som gör att det hela stannar av.

Jag hoppas att du lever Tuula, skål tamejfan!
Citera
2012-12-31, 19:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Frågan är om vi någonsin kommer att få veta exakt hur Tuula burit sig åt. Det finns risk för att det kommer att mörkas så inga copycats tar efter, dessutom kanske fler huvuden skulle rulla. Om Tuula hittas i livet borde det leda till åtal men det kan finnas intressen som gör att det hela stannar av.

Jag hoppas att du lever Tuula, skål tamejfan!
Jag hoppas det framkommer hur hon har burit sig åt, så fler läckor i andra organisationer kan täppas igen. Och att rätt huvuden rullar.
Senast redigerad av Quarrel 2012-12-31 kl. 20:33.
Citera
2012-12-31, 19:47
Medlem
FruGondols avatar
Frågan har kanske ställts tidigare, men ponera att Tuula är vid liv och
grips – vad kan då straffet tänkas bli?
Citera
2012-12-31, 19:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Frågan har kanske ställts tidigare, men ponera att Tuula är vid liv och
grips – vad kan då straffet tänkas bli?
Upp till sex år. Och skadestånd, naturligtvis.
Citera
2012-12-31, 20:30
Medlem
Citat:
Upp till sex år. Och skadestånd, naturligtvis.

Hon är sosse och kvinna. 22 millar borta . 3 år och ute efter 2/3 av tiden. Eller villkorligt.

Gävle är genomkorruperat. Det kommer inte att rulla ett enda huvud p g a detta.
Citera
2012-12-31, 21:00
Medlem
Eftertankens avatar
Citat:
Men då uppstår en brist. Det finns inga pengar att betala Mekonomen med, eftersom bilägarnas pengar inte går in på rätt konto. Fatta vad jag menar med överfakturering.

Nej jag fattar inte eftersom det finns en kommunkassa och det här fallet en kassa för berörd skola att betala sin fakturor till Mekonomen för reserdelarna som behövs för att laga bilar, massvis med pengar (huvudsakligen troligen)

Sen ska man då ta igen pengarna via att troligen Tuula fakturerar en massa privatpersoner...

Comprende ?
Citera
2012-12-31, 21:02
Medlem
Eftertankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korruptio
Det kommer inte att rulla ett enda huvud p g a detta.

Nej sannolikt inte för att i Gävle ska man gå på lönnkrog om det ska bli efterräkningar...
Citera
2012-12-31, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Drog du det svaret ur din hatt?
Ge mig en enda källa på att spelbolag tar 12%.

Via olika konton kan man chipdumpa utan att det går och spåra.
Det blir enklare att dölja, om man kan förlora åt höger och vänster pga ett missbruk/genomtänkt spelande.
Någon kontroll varifrån pengar kommer ifrån finns ej.
Ännu mindre om du är återkommande kund.
Det bolagen är rädda för är kortbedrägerier och kontostölder.
Det finns en mängd med spelare som förlorar mer än 7 miljoner sek per år.
Men att det finns en kontroll i övrigt vill gärna spelbolagen ge sken av, för att inte dra åt sig pengatvätt.

Men vad fick du 12% ifrån, vad det Tuuva som hörde av sig via en dröm?

Du är en mupp och det vi alla.
Nu var det inte mig du argumenterade emot, men om man uttrycker sig som "...Du hittar ett spel som i snitt ger - säg - 88% av pengarna tillbaka till spelarna...", så menas det att det är ett exempel. Mitt andra inlägg på flashback bara, så det är kanske jag som inte kan koderna här.

Den exakta procentsatsen var i detta fall av underordnad betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in