2012-12-29, 22:24
Medlem
Tycker att det är för jävligt för hennes barn att se på löpsedlarna på detta smart av henne att dra med 22 mille men hur tänkte hon då?hennes barn kommer att få sina telefoner & liv synade är det värt alla pengar i världen eller?
Citera
2012-12-29, 22:46
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annabond
Vad jag förstår har dom inte kunnat spåra pengarna och hon har heller inte använt pengarna. Inga utsvävningar, ingenting som tyder på att hon har spenderat pengar utöver det vanliga. Jag tror hon har skickat pengarna kontakt på posten till någon i ett annat land. Eventuellt att hon rest dit och haft pengarna med sig och lämnat dom. Hon gjorde väl många resor? Då går det inte spåra någonting eftersom inga överföringar mellan konton gjorts. Jag tror definitivt att hon lever. Det finns ingen som helst anledning att ta 22 miljoner för att stimulera ett spelmissbruk.

Någon annan kan ha haft användning för pengarna...
Citera
2012-12-29, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eftertanken

Sen vet jag inte hur det är vid finsk/ryska gränsen om Tuula smitit ut genom någon av de kontrollerna ?
(vad jag hört är det inte särskilt mycket kontroll)

Du verkar ha fastnat vid tanken att hon har flytt till/via Ryssland. I så fall har hon skrivit finsk kriminalhistoria. Har aldrig hört att någon finsk förbrytare någonsin flytt till Ryssland.

Om hon nu är finsk medborgare så skulle hon ändå behövt ett visum till Ryssland. Ansökningstiden är ca en vecka. Men vad skulle det vara fördelen med att fly via Ryssland med språksvårigheter och allt?

Om hon hade finskt pass och hon lyckades komma till Helsingfors utan att legitimera sig i Sverige så skulle hon kunnat ta ett flyg från Helsingfors (också utan visum) eftersom hon inte var efterlyst internationellt. Men enklast skulle det varit att åka till Oslo och ta flyget där.
Citera
2012-12-29, 23:12
Medlem
Eftertankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ats11ta
Tycker att det är för jävligt för hennes barn att se på löpsedlarna på detta smart av henne att dra med 22 mille men hur tänkte hon då?hennes barn kommer att få sina telefoner & liv synade är det värt alla pengar i världen eller?

De allra flesta har inga hemlisar så än sen då att nån snut tjuvlyssnar...
Citera
2012-12-29, 23:16
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In.Control
Med tanke på vad Tuula gjort så bör hon ha levt under en enorm inre press, att gå varje dag till jobbet och bete sig som vanligt är extremt svårt i en sådan situation som hon satte sig i. Och det pågick ju dessutom i flera ÅR! Därmed är det väl ganska självklart att hon med största sannolikhet även mått mycket dåligt av denna press vilket med tiden ofta leder till t ex sömnstörningar, depression, suicidtankar mm. Och ju längre tiden går, desto svårare är det att sluta upp med beteendet, oavsett vart pengarna gått.

Därför är jag övertygad om att hon tyvärr är död.

En annan sak jag tänkt på är hur idiotiskt det var att hon blev kallad till ett möte på måndagen på en fredag så att hon hade hela helgen att bygga upp ångesten till den milda grad att självmord framstod som enda lösningen. Varför konfronterade de henne inte direkt, även om det handlade om en mindre summa då?!? Ytterst tanklöst om man vet hur människor fungerar.

Eller så inget alls av vad du funderat ihop. Det finns inget som talar för att man måste känna nå'n inre press öht. Hon kanske föraktade sina arbets"kompisar" och hade därför lätt att försnilla. Sedan när kallelsen kom så visste hon att nu var det dags att utnyttja sin första-klass enkelbiljett som hon haft standby sedan första millen. Omgivningen har ju beskrivit henne som noggrann och bestämd; inget som passar in på den typ av nervrak du målar upp.

Sedan vill jag gärna veta varför det är så mycket mer övertygande med självmordscenariot? Finns det några som helst bevis för spelberoende. Annat än rykten på FB.?
Senast redigerad av AceKadabra 2012-12-29 kl. 23:19.
Citera
2012-12-29, 23:20
Medlem
Tirs avatar
Jag älskar att man jagar en rekordförskingrare på cykel.
Citera
2012-12-29, 23:29
Medlem
Kams avatar
Jag har inte läst alla inlägg i tråden, så kanske mitt inlägg redan är avhandlat. Jag tycker att det är konstigt att hon åkte iväg med cykeln när hon, efter vad jag förstått enl ngn av tidningarna, köpt två nya bilar varav en i år.
Hon kan ju ha varit onykter förstås. Då hade det ju varit förödande att bli stoppad av polis om hon var på väg att ta livet av sig.
Senast redigerad av Kam 2012-12-29 kl. 23:31.
Citera
2012-12-29, 23:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kam
Jag har inte läst alla inlägg i tråden, så kanske mitt inlägg redan är avhandlat. Jag tycker att det är konstigt att hon åkte iväg med cykeln när hon, efter vad jag förstått enl ngn av tidningarna, köpt två nya bilar varav en i år.
Hon kan ju ha varit onykter förstås. Då hade det ju varit förödande att bli stoppad av polis om hon var på väg att ta livet av sig.
Bilarna var skrivna på henne, men efter vad jag förstår var det barnen som använde dem.
Citera
2012-12-30, 00:52
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annabond
Vad jag förstår har dom inte kunnat spåra pengarna och hon har heller inte använt pengarna. Inga utsvävningar, ingenting som tyder på att hon har spenderat pengar utöver det vanliga. Jag tror hon har skickat pengarna kontakt på posten till någon i ett annat land. Eventuellt att hon rest dit och haft pengarna med sig och lämnat dom. Hon gjorde väl många resor? Då går det inte spåra någonting eftersom inga överföringar mellan konton gjorts. Jag tror definitivt att hon lever. Det finns ingen som helst anledning att ta 22 miljoner för att stimulera ett spelmissbruk.

Nu finns det ju uppgifter om att två nyare bilar ska ha inköpts till döttrarna. Det var förvisso inga ferraris men en nyare bil kostar pengar. Q vet vad märket var. Det är väl inköp utöver det vanliga? Särskilt som dessa bilar inte var till henne
Citera
2012-12-30, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavlebo87
Något som har slagit mig är att hon nog inte skulle njuta av lite ledighet lååångt ifrån alla trots att hon lyckats med detta. Nu är hon visserligen inte normalt funtad MEN vem fasiken skulle njuta över att få vara hundratals mil bort ifrån sin familj, i synnerhet hon som verkar ha levt ett normalt liv här med barn och barnbarn runtomkring sig.

Jag TROR att hennes barn vet något.... Men det är som sagt bara min egna spekulation. Hon har nog inte lämnat dem helt ovetandes...
Två av hennes söner har väl redan hus och familjer i Thailand
Citera
2012-12-30, 01:11
Medlem
In.Controls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceKadabra
Eller så inget alls av vad du funderat ihop. Det finns inget som talar för att man måste känna nå'n inre press öht. Hon kanske föraktade sina arbets"kompisar" och hade därför lätt att försnilla. Sedan när kallelsen kom så visste hon att nu var det dags att utnyttja sin första-klass enkelbiljett som hon haft standby sedan första millen. Omgivningen har ju beskrivit henne som noggrann och bestämd; inget som passar in på den typ av nervrak du målar upp.

Sedan vill jag gärna veta varför det är så mycket mer övertygande med självmordscenariot? Finns det några som helst bevis för spelberoende. Annat än rykten på FB.?
Jag skriver vad jag kan se inget om att jag tror mest på just spelberoende dock? Om det var riktat mot mig alltså.

Däremot har jag mycket svårt att tro att en kvinna i hennes ålder, med barn och barnbarn skulle vara en sådan personlighet som du istället framställer. Hon har ju jobbat i många år inom sina olika tjänster/uppdrag och detta verkar ha pågått de senaste kanske 4 åren. Är då denna iskalla beräknande sida något hon utvecklat på senare år?

Att ha en bestämd/noggrann sida utåt sett säger INGET om hur hon mådde/mår inuti. Och det kan ingen av oss utomstående ha en aning om. Och man behöver inte vara ett "nervvrak" för att ta sitt liv, inte när mattan under en dras undan.

Hade polisen haft minsta misstanke om att hon flytt utomlands så hade de utfärdat en internationell arresteringsorder/efterlysning.

Däremot framstår självmordsteorin som den mest troliga i mitt tycke då mycket talar för det (kvarlämnade saker osv). Den andra misstänkta personen kan ju vara den som gav henne login och lösenord för att attestera betalningar så att kontrollen föll bort, det är ju inte direkt lämpligt beteende. Finns en anledning till varför inte samma person attesterar....
Citera
2012-12-30, 06:27
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Två av hennes söner har väl redan hus och familjer i Thailand

Söner? Var det inte bröder hon hade som bosatt sig där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in