Citat:
Ursprungligen postat av In.Control
Jag vet inte om det bara är jag men man får en lite dubbel bild av Tuula. Dels har hon ju barn och barnbarn (om jag inte missminner mig åtminstone) samt särbo och borde vilja spendera tid med dem men samtidigt säger kollegor att hon uppfattades som ganska "bossig" och gärna styrde och ställde.
Jag säger inte att man inte kan vara både bossig och barnkär, men någonting stämmer inte med att hon skulle stoppat undan pengar och nu flytt. Jag tror fortfarande att hon tyvärr inte är vid liv längre, utan hon gick hemma den helgen och funderade på det kommande mötet och på måndag morgon brast fördämningarna och hon orkade inte längre.
Annars måste jag ge henne credit för att ha lyckats fly på ett smart sätt.
Men vilken kvinna i den åldern lämnar allt för pengar? Barn, barnbarn och särbo?
Om du inte är nära vän till barn, sambo eller Tuula så har du ingen aning om vem som lämnat vad. Det går inte att resonera som om det handlar om en spelsjuk mormor som norpat en dagskassa. Brottet har krävt egenskaper som även använts till att "fly", dölja och planera för framtid. Lägg därtill att hon fått hjälp av inkompetens i kommunen och en två månaders frist utomlands innan hon blev efterlyst.
Jag undrar fortfarande hur det praktiskt går till då man är internationellt efterlyst. Kan man korsa gränser med sitt lagliga, äkta, pass eller börjar larmklockor ringa när det skannas. I sådana fall; är gränspolisen i tredje världen uppkopplade med Europeiska register över spärrade pass?
Finns inte miljonerna i Tuulas ägo böjer jag min nacke ödmjukt och tar mössan i hand. Då och endast då, ligger hon kall och frostad i väntan på en upplösning till vår. Frågan som då uppstår är varför polisen inte tyckte MPS skulle fortsätta leta.