2013-01-22, 22:33
Medlem
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.5507116-forsvunna-kvinnans-advokat-hor-av-dig-

Advokaten verkar inte tro att Tuula är död eftersom han anser att hon fortfarande kan läsa tidningar. Polisen borde alltså ha spår som dom inte har gått ut med i media.
Citera
2013-01-22, 23:23
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In.Control
Jag vet inte om det bara är jag men man får en lite dubbel bild av Tuula. Dels har hon ju barn och barnbarn (om jag inte missminner mig åtminstone) samt särbo och borde vilja spendera tid med dem men samtidigt säger kollegor att hon uppfattades som ganska "bossig" och gärna styrde och ställde.

Jag säger inte att man inte kan vara både bossig och barnkär, men någonting stämmer inte med att hon skulle stoppat undan pengar och nu flytt. Jag tror fortfarande att hon tyvärr inte är vid liv längre, utan hon gick hemma den helgen och funderade på det kommande mötet och på måndag morgon brast fördämningarna och hon orkade inte längre.

Annars måste jag ge henne credit för att ha lyckats fly på ett smart sätt.

Men vilken kvinna i den åldern lämnar allt för pengar? Barn, barnbarn och särbo?
Om du inte är nära vän till barn, sambo eller Tuula så har du ingen aning om vem som lämnat vad. Det går inte att resonera som om det handlar om en spelsjuk mormor som norpat en dagskassa. Brottet har krävt egenskaper som även använts till att "fly", dölja och planera för framtid. Lägg därtill att hon fått hjälp av inkompetens i kommunen och en två månaders frist utomlands innan hon blev efterlyst.

Jag undrar fortfarande hur det praktiskt går till då man är internationellt efterlyst. Kan man korsa gränser med sitt lagliga, äkta, pass eller börjar larmklockor ringa när det skannas. I sådana fall; är gränspolisen i tredje världen uppkopplade med Europeiska register över spärrade pass?

Finns inte miljonerna i Tuulas ägo böjer jag min nacke ödmjukt och tar mössan i hand. Då och endast då, ligger hon kall och frostad i väntan på en upplösning till vår. Frågan som då uppstår är varför polisen inte tyckte MPS skulle fortsätta leta.
Senast redigerad av AceKadabra 2013-01-22 kl. 23:29.
Citera
2013-01-23, 08:19
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Häktningsframställan PDF 27 kB

Där framkom att kommunen förlorat stora slantar.

Hämtat från Arbetarbladet idag:

Kvinnan som misstänks ha tagit omkring 20 miljoner från Gävle kommun ska häktas i sin frånvaro under onsdagseftermiddagen.

Kan du vara hygglig att sammanfatta din teori igen?
Har glömt detaljerna...
Citera
2013-01-23, 09:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Där framkom att kommunen förlorat stora slantar.

Hämtat från Arbetarbladet idag:

Kvinnan som misstänks ha tagit omkring 20 miljoner från Gävle kommun ska häktas i sin frånvaro under onsdagseftermiddagen.

Kan du vara hygglig att sammanfatta din teori igen?
Har glömt detaljerna...
Det motsäger inte min teori. Hade hon fakturerat falskt och låtit pengarna stå kvar i kommunen hade kommunen inte förlorat pengarna.

Har du något som stöder din teori?

GD: 20 miljoner saknas i misstänkt förskingring
Citat:
Har du haft någon kontakt med din nya klient, direkt eller genom ombud?
– Nej. Och jag har ingen som helst kännedom om var hon finns. Men om hon läser det här så vill jag gärna att hon kontaktar mig.
Hur ska du kunna försvara henne när hon är försvunnen?
– Jag kan tänka mig en massa förklaringar till varför hon agerat på ett visst sätt, men det bästa vore om hon själv får bemöta misstankarna.
Citera
2013-01-23, 09:19
Medlem
kanske har det redan sagts men i dag på text-tv så stod det att hon hade fört över pengar fram till den 12 november, dvs samma morgon som hon försvann.

http://www.svt.se/svttext/web/pages/114.html

det talar väl starkt emot att hon har tagit livet av sig för varför då föra över pengar typ ända in i frukosten.
Citera
2013-01-23, 09:24
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det motsäger inte min teori. Hade hon fakturerat falskt och låtit pengarna stå kvar i kommunen hade kommunen inte förlorat pengarna.

Har du något som stöder din teori?

GD: 20 miljoner saknas i misstänkt förskingring

Kan du vara vänlig att svara på frågan?
Citera
2013-01-23, 09:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Kan du vara vänlig att svara på frågan?
Denna fråga? "Kan du vara hygglig att sammanfatta din teori igen? Har glömt detaljerna...". Nej, du får läsa i tråden om du har glömt.
Citera
2013-01-23, 09:26
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
kanske har det redan sagts men i dag på text-tv så stod det att hon hade fört över pengar fram till den 12 november, dvs samma morgon som hon försvann.

http://www.svt.se/svttext/web/pages/114.html

det talar väl starkt emot att hon har tagit livet av sig för varför då föra över pengar typ ända in i frukosten.

Måste vara en felskrivning, tror inte att hon satt hemma vid frukostbordet och förde över pengar.
Det gjorde hon tidigare i veckan och då reagerade banken osv..
Citera
2013-01-23, 10:09
Medlem
Citat:
Måste vara en felskrivning, tror inte att hon satt hemma vid frukostbordet och förde över pengar.
Det gjorde hon tidigare i veckan och då reagerade banken osv..

jo, men det kan ju vara så att hon när hon blev kallad till det där mötet förstod att hon var avslöjad och då bestämde sig för att göra några sista stora överföringar innan hon drog och hon kan väl mycket väl ha haft tillgång till ekonomin från sitt hem genom en vanlig uppkoppling.
Citera
2013-01-23, 14:06
Medlem
mercys avatar
Är det inte lite märkligt att Tuulas identitet avslöjats i media med både namn och bild fast hon än så länge endast är misstänkt? Andra grova brottslingars identitet brukar skyddas i media med pixlade bilder etc tom när de är dömda.
Citera
2013-01-23, 15:59
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Är det inte lite märkligt att Tuulas identitet avslöjats i media med både namn och bild fast hon än så länge endast är misstänkt? Andra grova brottslingars identitet brukar skyddas i media med pixlade bilder etc tom när de är dömda.

I och med att Missing People gick ut med en efterlysning med namn och bild var ju hennes identitet redan röjd när man kopplade samman den försvunna Tuula med den brottsmisstänkta kvinnan.
Citera
2013-01-23, 16:12
Medlem
Mujaheeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Hon är ju försvunnen hursomhelst och bör ju hittas, särskilt med tanke på att hon har 20milj med minst sagt skumma kopplingar till sig....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in