2013-02-03, 19:32
Medlem
[quote=Skepparen7]
Citat:
Ursprungligen postat av annabond
När jag sedan läser i Expressen att T har setts i Fuengirola på Spanska solkusten så börjar jag tvivla på att flykten kanske ändå inte var så välplanerad. Ville jag gömma mig undan rättvisan så skulle jag definitivt inte visa mig ute på barer och restauranger i Fuengirola. Det var en restaurangägare som var säker på att T besökt hans krog. Det finns en stor nordisk koloni i Fuengirola och de flesta kan se svensk/nordisk TV, läsa svenska tidningar och dessutom finns ju internet, så risken att bli upptäckt i Fuengirola skulle jag bedöma vara rätt stor i jämförelse med andra ställen. Men hon kanske har vänner/bekanta där som skyddar henne. Men då verkar det ju lite korkat att ensam besöka sådana platser, där hon skulle kunna bli igenkänd. Eller så kanske den här restaurangägaren har tagit helt fel. T kanske inte alls är i Spanien utan faktiskt har cyklat iväg till en plats, som hon ännu inte har lämnat.

Expressen är Expressen.. inte mycket att hänga upp sig på och inte heller en barsnubbe i Fuangirola.. var det inte så att Posener var synlig både här och där.. ingen som någonsin lyckades hitat honom innan han själv behagade avslöja det.

Här har vi en riktig supermormor..
Citera
2013-02-03, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Genom vänner och kollegor som är väl insatta i såväl mönstret hos spelberoende personer som vanliga tillvägagångssätt och trick vid nätspelsbedrägerier samt lagar och regler inom nätspelsbranschen sitter jag på rätt mycket info som är relevant för denna tråd.

Utifrån denna info går det att ställa upp ett troligaste scenario för vad som har hänt. Lustigt nog har alla de tre kontakter jag talat med kommit fram till ungefär samma sak oberoende av varandra. Och det är inte riktigt det som vi hittills gissat på även om ett och annat stämmer in.

Om någon är intresserad kan jag skriva ihop en liten uppsats och lägga ut här.

Har ingen erfarenhet av spelberoende och hur spelmissbrukare fungerar, men enligt polisen hade T flera konton i Swedbank med 20.000 kr samt ett konto i Ikanobank med 200.000 kr. Jag trodde att spelmissbrukare inte hade några tillgångar, bara skulder. Man har ju hört skräckhistorier om spelare som spelat bort hus och hem, jobb och familjer och till slut även börjat begå brott. Om T är spelmissbrukare, verkar det ändå vara någon form av "kontrollerat" missbruk. Kan man som missbrukare ha tillgångar på bankkonton utan att spela bort dem?
Citera
2013-02-03, 19:38
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eftertanken
Jo det här med ansvar belyser GD i en ledare från igår....

http://gd.se/ledare/1.5543572-det-dar-med-ansvar-

Men det ligger ju inte i linje med de socialdemokratiska dogmerna för där ska det hittas syndabockar i de lägre leden samt att någon varit "ond" och förstört....
Det är fritt fram att gräva upp liknande händelser i blåa kommuner. Nu råkar det vara rött i både Gävle och Gbg. Båda visar samma typ av agerande efter avslöjande. Toppen himlar med ögonen, avsäger sig ansvar och tar på sig offerkoftan.

Syndabockar grävs fram långt ner i leden. Troligtvis en som nå'n gång råkat säga sanningen, har fel efternamn eller vars partner har fel partibok. Så gick det till i Gbg och så kommer att ske i Gävle. Såssar som bestämmer på båda ställen.

Det är inga konspirationsteorier. I Gävle har ett och samma parti (ok, tillsammans med några röster från V) haft absolut majoritet tills 2006. Efter det måste dom flirta med dom gröna för att få ytterligare några röster.

Vare sig man vill eller inte skapar detta en korrupt svågerpolitik. Personer som inte har rätt kompetens blir placerade på för höga poster med för hög lön. Andra måste städa upp efter deras inkompetens och ryggdunkandet är i gång. Påstå sedan att politik inte hör hemma i diskussionen om varför detta kunde hända.
Citera
2013-02-03, 19:38
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Men hur får hon ut pengarna från dom utländska kontona? Hon kan inte ha ett kort att betala med då går det att spåra i vilka butiker hon använder det. Jag förstår inte. Hur får hon ut pengarna från kontona/kontot utan att det går att spåra henne? Banken måste väl dessutom hur lätt som helst kunna se i vilket land det här utländska kontot finns. Då lär hon väl vara i samma land.

Det är nästan så man inte tror det är sant. Sånt här klarar väl bara maffian och organiserad brottslighet av att inte lämna några spår efter sig, att förskingra och tvätta pengar, blåsa polisen, blåsa alla, hålla sig gömd, försvinna utomlands osv. Hur fan kan en 52-årig kommunanställd mormor lärt sig det här? Och ensam dessutom? Det enda svaret på den frågan är att hon förmodligen inte är ensam om det.
Hon kanske har skaffat ett falskt pass för flera år sedan?
Sen kan hon ha flyttat pengarna mellan olika banker med hjälp av internet-överföringar och flera gånger vidare till olika banker via länder som inte lämnar ut information om konton. Slutligen till ett konto som står i samma namn som hennes falska pass. Uttag fixar hon med bankomatkort.
För mig låter det inte alls svårt.

Det konstiga är att polisen inte verkar ha börjat spåra pengarna förrän nu.
Citera
2013-02-03, 19:40
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eftertanken
Hur ?

Du går in på en bank, legitimerar dig och instruerar banken vart pengar ska överföras, klart !
Eller också har du för flera år sedan skaffat bankkonton som fungerar med internetöverföringar. När pengarna finns på kontot behöver du inte visa dig på banken, du bara skickar pengarna vidare.
Citera
2013-02-03, 19:42
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Hon har inte lämnat några spår efter sig, inte spår så gör att dom kan spåra henne i alla fall, hon har dessutom flytt utomlands utan att lämna spår i vilket land hon befinner sig. Och det känns inte som att en 52-årig kommunanställd mormor klarar av det. Någon annan har sopat igen spåren åt henne, någon som vet hur man gör det. Det känns så välplanerat. Så väl utfört. Det känns organiserat. Hon kan inte ha klarat av det här själv, på ett så bra sätt och sen även vetat om hur hon ska sopa igen alla spår efter sig. Det känns omöjligt.

Hon har säkerligen agerat ensam i Sverige men sen har det kanske varit en eller flera andra personer som kanske agerat från ett annat land. Hon måste ju ha någon slags kontakt utomlands där hon gömmer sig nu? Hon kan ha använt sig av en annan telefon och kontantkort.

Kär och galen på en resa? Nån man hon har haft kontakt med under alla år? Det är inte första gången någon blir galen av kärlek eller lämnar hela sitt liv för det. Av vilken anledning skulle hon ha gjort det här annars? Vad är det för roligt att sitta ensam i t ex Tunisien nu? Man lämnar sitt liv av en anledning. Speciellt om man har barn och barnbarn. Och den anledningen brukar stavas kär och galen.
Varför skulle hon inte ha kunnat klara av det själv?
Det verkar inte särskilt komplicerat när man tänker på att hon har haft i alla fall fem år på sig för planering.
Citera
2013-02-03, 19:55
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Eller också har du för flera år sedan skaffat bankkonton som fungerar med internetöverföringar. När pengarna finns på kontot behöver du inte visa dig på banken, du bara skickar pengarna vidare.
Fast i Sverige (och EU?) registrerar banken överföringen och rapporterar till rätt myndighet. För du över hundratusen per vecka i flera år så reagerar berörda myndigheter. Exakt vilka som har hand om misstänkt penningtvätt eller "skattsmiteri" får intresserad googla fram. Alltså: Tuula kunde ha femtielva konton i Sverige men konton måste vara kopplade till personnummer och var dom kopplade till hennes kunde hon lika gärna haft ett konto.

Verkar som vissa tror att transaktioner över nätet är som ett anonymt e-mailkonto och mail som bara man själv känner till. Skulle det vara så enkelt att föra över miljoner till skatteparadis varför betalar öht. någon skatt i Sverige? All lön över existensminimum till anonymt konto i Bank Mystiqe på No Tax Island.
Senast redigerad av AceKadabra 2013-02-03 kl. 19:58.
Citera
2013-02-03, 19:58
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Vad är det här för fjanterier?
Sitter du och tigger kakor, eller vad handlar det om?

Antingen har du något att tillföra, och då gör du det, eller så trollar du bara, och då kan du gå och gömma dig under någon gammal bro.
Sååå, Du tror att du kan ta dig ton. Då har du totalt missbedömt mig. Och lita på att jag kommer ihåg din attityd.

Min undran om nån var intresserad var just det: en undran. Och detta av den enkla anledning att så många i denna tråd inte baras verkar vara ointresserade av fakta utan dessutom har den dåliga smaken att hålla på med improduktivt och menlöst trätande. (Och ditt inlägg var väl ett av de klaraste bevisen för att det är på det sättet.
Citera
2013-02-03, 20:03
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Sååå, Du tror att du kan ta dig ton. Då har du totalt missbedömt mig. Och lita på att jag kommer ihåg din attityd.

Min undran om nån var intresserad var just det: en undran. Och detta av den enkla anledning att så många i denna tråd inte baras verkar vara ointresserade av fakta utan dessutom har den dåliga smaken att hålla på med improduktivt och menlöst trätande. (Och ditt inlägg var väl ett av de klaraste bevisen för att det är på det sättet.
Såja. Skicka ett pm om du inte vill sprida din kunskap alltför öppet. Jag läser gärna väl genomtänkta idéer.
Citera
2013-02-03, 20:03
Medlem
LaScalas avatar
@TorkelSnorkel:
Jag tar gärna del av din "uppsats" då jag vet att du alltid levererar intressanta fakta och teorier.
Citera
2013-02-03, 20:15
Medlem
Quarrels avatar
Aftonbladet: Tuulas dotter: ”Vi tror inte hon lever”
Citat:
Vet du om mamma spelade på nätet?

– Nej, jag bor ju inte hemma längre och har ingen koll. Däremot kan jag säga att hon alltid haft tur i spel. När jag var liten vann hon ju 100 000 kronor på triss och fick skrapa i TV. Men jag har aldrig upplevt att hon haft ett spelberoende.
Citera
2013-02-03, 20:22
Medlem
LaScalas avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16176042.ab

Spekulationerna om att Tuula Lavikkala flytt Sverige upprör hennes anhöriga.

De tror inte att hon lever.

– Nej, och det är skitjobbigt för oss att läsa om att hon ska ha setts på alla konstiga platser både i Sverige och utomlands, säger dottern i Gävle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in