2012-11-25, 02:30
Medlem
Gillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirsill
Hurru pippi70, ge fan i att sitta här och spåna i "stora uppbackningar" och "säkert införstådda barn".

Diskutera gärna, men dina lögner att den misstänktes familj skulle varit inblandade kan du hålla för dig själv. Det fattar väl vem som helst att om det varit på det viset så hade polisen sett det nu, eftersom som de säger sig veta vart pengarna gått(till några spelbolag).

Å ja, detta är fb, men försök för fan uppföra dig en aning kristet och håll lite höjd i en tråd som du vet läses av oroliga vänner och anhöriga. En människa är försvunnen här, och du tycker det är kul. Idiotjävel.
Hurru sirsill, att spåna och framföra sina åsikter fritt är väl lite av den röda tråden på Fb?
I övrigt tror även jag att det mycket väl kan funnits en, el möjligen flera personer, i hennes närhet som på ett eller annat sätt haft vetskap om det hela.
Vad det mer konkret inneburit låter jag vara osagt.
Citera
2012-11-25, 02:30
Medlem
Menar du att ingen har det eller menar du att inte alla har det? Det är ju en viss skillnad.
Ingen har det vad jag vet. Är själv uppvuxen i sverige och finne. Det finns folk som bytt medborgarskap till svensk för att dom inte velat åka till finland och göra lumpen tex.. men dubbla har ingen jag känner iallafall.
Citera
2012-11-25, 02:51
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nippetipp
Menar du att ingen har det eller menar du att inte alla har det? Det är ju en viss skillnad.
Ingen har det vad jag vet. Är själv uppvuxen i sverige och finne. Det finns folk som bytt medborgarskap till svensk för att dom inte velat åka till finland och göra lumpen tex.. men dubbla har ingen jag känner iallafall.
Det finns några som har dubbla medborgarskap.
Dubbla medborgarskap var inte tillåtet före 2003.
De flesta finnar kom tidigare och valde ofta att byta till svenskt medborgarskap.
Efter 2003 (när det blev tillåtet med dubbla medborgarskap) har de tidigare finnarna inte brytt sig om att anmäla/ansöka om att de också vill ha tillbaka sitt finska medborgarskap.
Det finns ingen svensk myndighet som registrerar dubbla medborgarskap.
En svensk kan alltså ha flera medborgarskap utan att svenska myndigheter har en aning om det (om de inte kollar med andra länder),
Citera
2012-11-25, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det finns några som har dubbla medborgarskap.
Dubbla medborgarskap var inte tillåtet före 2003.
De flesta finnar kom tidigare och valde ofta att byta till svenskt medborgarskap.
Efter 2003 (när det blev tillåtet med dubbla medborgarskap) har de tidigare finnarna inte brytt sig om att anmäla/ansöka om att de också vill ha tillbaka sitt finska medborgarskap.
Det finns ingen svensk myndighet som registrerar dubbla medborgarskap.
En svensk kan alltså ha flera medborgarskap utan att svenska myndigheter har en aning om det (om de inte kollar med andra länder),
Okei, det här visste jag inte. Känner ingen som har dubbel medborgaskap även om jag känner finnar eller om jag ska nämna Bara finnar. Tu*la är en typisk finne som bott i sverige länge. Känner typ 30 st finska
kvinnor i den åldern som jobbar duktigt och är älskade på sina arbetsplatser i sverige. Det här är ju så intressant just därför. Undrar ju mest över vart cykeln tagit vägen. :/
Citera
2012-11-25, 04:10
Medlem
pippi70s avatar
Ja du tänker som jag där nippetipp.
Citera
2012-11-25, 11:52
Medlem
S4bb3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Men alla fakturor scannas ju, eller finns det kryphål inom kommunen?

"Skanningen av fakturorna utförs av ett skanningföretag (för närvarande i Fagersta). "
Det finns alltid kryphål i alla företag om det är fel person som iscensätter bluffen. Självklart har någon ansvar fär att kontrollera det hon attesterar, men om 99,9% av det hon gör är korrekt kommer personen som kontrollerar henne gå på autopilot.
Citera
2012-11-25, 11:58
Medlem
S4bb3s avatar
För övrigt har väl den teori Quarrel förespråkar högst sannolikhet att kunna fortgå under åratal utan upptäckt, med den erfarenheten jag själv har som högst ansvarige i ett flertal bolag. Det är ju förvisso från den privata företagsvärlden.
Citera
2012-11-25, 12:03
Medlem
S4bb3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maribago
Jag förstår. Så det där med att pengarna gått till spel är din egen spekulation.

Om uppgifterna i tråden stämmer, att hon har kommit över tvåsiffrigt belopp i miljoner så har jag svårt att tro att pengarna gått till spel. Tror snarare att hon gömt undan pengarna i något annat land där hon nu har dragit sig tillbaka.
Jag vet efter att jag pratat med grannar till Tuula att åtminstone en del av pengarna gått till lyxkonsumtion, som till exempel en exklusiv bil inköpt i år.
Citera
2012-11-25, 12:07
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirsill
Jag läste att polisen säger sig veta vart pengarna gått, samt att de inte finns kvar.

Att dom gått till spel kommer polisen aldrig att säga, det är min åsikt.

Varför skulle inte polisen säga att pengarna gått till spel om de gått dit? Det är ju givetvis något som kommer att visa sig i utredningen och komma fram vid en eventuell huvudförhandling om hon skulle hittas vid liv.
Citera
2012-11-25, 12:44
Medlem
SithBoboSiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S4bb3
Jag vet efter att jag pratat med grannar till Tuula att åtminstone en del av pengarna gått till lyxkonsumtion, som till exempel en exklusiv bil inköpt i år.
Det är flera som pratat om bil men ingen har kunnat säga vad för bil.
Citera
2012-11-25, 13:22
Medlem
Akademicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Jag är ganska övertygad om att tidningen fattat fel. I privata sektorn är kontrollen mycke hög och fodrar att man sänder till många för att få ihop så stora pengar det är frågan om, och upprepningar så gott som uteslutet. Jag tar fortfarande för givet att hon fixat blufffakturor som kommunen skall betala, de sänds oftast direkt till scanner företaget som sänder en lista för attestering till kommunen hon eller andra attesterar listan och betalningen sker. Det är otroligt mycke slarv i kommunerna dom gör att detta blir möjligt. Se bara i Göteborg mellan byggherrar och kommun, kommunen var slarvig och kontrollerade Sällan eller Aldrig

Jag kan inte heller begripa varför det blev sådan panik hos den försvunne. Jag menar, att det förskingras pengar för kommunerna brukar inte ses som så allvarligt. I Skurups kommun hade vi ett fall som inte ledde till något annat än att tjänstemannen fick ett nytt jobb, 365 ooo i avgångslön, samt betald psykolog, eftersom det var så synd om henne....

http://www.skanskan.se/article/20120909/SKURUP/709099945/-/tjansteman-anmald-for-bedrageri

Det hände absolut ingenting. Allt mörkades och inga redovisningar gjordes skriftligen. Revisorerna lämnade muntliga redogörelser, så allmänheten kan inte ta del av vilken summa det rörde sig om. Men det ryktas att summan ligger på närmare två miljoner...
Citera
2012-11-25, 15:50
Medlem
Maribagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
Det är flera som pratat om bil men ingen har kunnat säga vad för bil.

Om man vet vad Tuula har för personnummer så borde man väl kunna kolla med bilregistret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in