2012-12-30, 07:42
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Det finns teknisk bevis som talar klart för suicid,tyvärr. Kan inte vara mer specifik än så. Men säker källa.

Det enda tekniska beviset är hennes kropp kompis så jag tror att du yrar lite...
Citera
2012-12-30, 07:50
Medlem
Hon kan ta 22 miljoner utan att någon märker det. Hon kan försvinna på cykel utan att någon märker det heller. Här har vi att göra med en väldigt klipsk, noggrann människa. Om man i all hast försvinner i ren panik, självmordstankar och skräck på cykel så kan man inte hålla både sig själv och cykeln från att bli upptäckt så här länge. Då cyklar man i ren panik, ologiskt, irrationellt och handlar man på det sättet så upptäcks man av någon. Oavsett om man är levande eller död.

Allting tyder på en extrem planering av en person som handlat rationellt. Både att ta pengarna och att sen försvinna. Hon har planerat allt in i minsta detalj.
Citera
2012-12-30, 08:06
Medlem
Jag börjar även misstänka medhjälpare. Jag har jobbat med att ha tillgång till mycket pengar i jobbet och det var minst 4 andra personer som skulle godkänna varje överföring. Minst två olika kollegor och minst två olika chefer, oftast närmsta chefen och avdelningschefen. Och även chefernas överföringar skulle godkännas av andra chefer. Även högsta hönset, även den personens överföringar skulle godkännas. Ibland kunde någon komma och säga "Vad är det här med överföring på 1270 kr du gjort?". För mig är det helt ofattbart att någon kan bara föra över 22 miljoner till sig själv. Det är ju inte möjligt.
Citera
2012-12-30, 09:41
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annabond
Jag börjar även misstänka medhjälpare. Jag har jobbat med att ha tillgång till mycket pengar i jobbet och det var minst 4 andra personer som skulle godkänna varje överföring. Minst två olika kollegor och minst två olika chefer, oftast närmsta chefen och avdelningschefen. Och även chefernas överföringar skulle godkännas av andra chefer. Även högsta hönset, även den personens överföringar skulle godkännas. Ibland kunde någon komma och säga "Vad är det här med överföring på 1270 kr du gjort?". För mig är det helt ofattbart att någon kan bara föra över 22 miljoner till sig själv. Det är ju inte möjligt.

Om inte någon "gjort det möjligt"

Det kan ju betyda antingen att någon är medbrottsling eller att man litat på Tuula (Big mistake!), att de litat på att hon skött sitt jobb. Hon haft lång tjänst och alla beskriver ju henne som någon dom litat på. Dom känner sig även lurade säger dom. Ja, det kan man ju förstå.

Är det så att dom litat på henne, och låtit henne utföra transaktioner utan att dubbelkolla som sig bör, har dom då begått tjänstefel?
Citera
2012-12-30, 10:00
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Om inte någon "gjort det möjligt"

Det kan ju betyda antingen att någon är medbrottsling eller att man litat på Tuula (Big mistake!), att de litat på att hon skött sitt jobb. Hon haft lång tjänst och alla beskriver ju henne som någon dom litat på. Dom känner sig även lurade säger dom. Ja, det kan man ju förstå.

Är det så att dom litat på henne, och låtit henne utföra transaktioner utan att dubbelkolla som sig bör, har dom då begått tjänstefel?

Man har nog litat på präktiga Tuula med pondusen och statusen helt enkelt.
Hon hade uppenbarligen mer ansvar än hon borde ha haft enligt arbetskamraten som uttalar sej i AB.

Enligt polisutredarna har förskingringen i huvudsak skett under de senaste tre åren.

– Hon var en fullständigt pålitlig gammal trotjänare. Jag upplever att hon gavs mer ekonomiskt ansvar än vad hon skulle ha i sitt jobb. Hon hade också sådan pondus och status att ingen ifrågasatte henne, säger en arbetskamrat.
Citera
2012-12-30, 10:09
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Man har nog litat på präktiga Tuula med pondusen och statusen helt enkelt.
Hon hade uppenbarligen mer ansvar än hon borde ha haft enligt arbetskamraten som uttalar sej i AB.

Enligt polisutredarna har förskingringen i huvudsak skett under de senaste tre åren.

– Hon var en fullständigt pålitlig gammal trotjänare. Jag upplever att hon gavs mer ekonomiskt ansvar än vad hon skulle ha i sitt jobb. Hon hade också sådan pondus och status att ingen ifrågasatte henne, säger en arbetskamrat.

Det jag ännu tycker är märkligt är att ingen frågat hur hon haft råd att köpa dessa bilar? Hon är som sagt kommunalanställd. Dom är inte kända för att leva i sus och dus på lönen.

Trisslottvinst på 100 k är ju bra, men långt räcker det inte.

Ingen ifrågasatte henne.. nej, och se hur det gick då?!
Citera
2012-12-30, 10:47
Medlem
Phillemans avatar
Det visar än en gång att våra kära förmyndare inte klarar av att hantera pengar, detta hade ALDRIG kunnat hända under så lång tid i ett privat företag i modern tid. Stat, kommun och landsting ska inte ha hand om pengar
Citera
2012-12-30, 15:12
Medlem
SingleStars avatar
Har man spårat pengarna och vart dessa har skickats? Vad har de använts till?
Citera
2012-12-30, 17:15
Medlem
Eftertankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annabond
För mig är det helt ofattbart att någon kan bara föra över 22 miljoner till sig själv. Det är ju inte möjligt.

Håller fullständigt med och det företag jag jobbar åt kör med en "farfarsprincip" (precis det du beskrev) så fort beloppen blir lite högre eller att man ska förändra något i regelverket exempel konteringar.

Sen kan jag inte förstå att inte en inbyggd "larmklocka" i ekonomiredovisningssystemet larmat ??

Verkar vara höjden av inkompetens och att skylla på "trotjänartiteln" är enbart pinsamt
Citera
2012-12-30, 20:03
Medlem
En fråga - med tanke på den ovan anförda "farfars-principen"- är hur attestantordningen ser ut hos Gävle kommun. Alldeles oavsett vilar ansvaret tungt på Gävle kommuns kommunstyrelse, för kommunstyrelsen har uppsiktsansvaret över kommunens förvaltningar.
Citera
2012-12-30, 20:19
Medlem
Re: Mocilla.alba

Det finns faktiskt samma typ av rykten att Polisen har rätt bra koll på var hon befinner sig men att det ska skyddas lite först (taskiga rutiner hos kommunen osv) samt byggas upp ett solidare case och spåra mer pengar...så suicidspåret är lika troligt eller otroligt som något annat rykte just nu.
Personligen tror jag damen fått hjälp att köras via bil till Finland och sen tagit ett flyg långt bort med falskt pass, men jag tror också att Polisen redan har koll på det...
Citera
2012-12-30, 20:25
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josefa
Re: Mocilla.alba

Det finns faktiskt samma typ av rykten att Polisen har rätt bra koll på var hon befinner sig men att det ska skyddas lite först (taskiga rutiner hos kommunen osv) samt byggas upp ett solidare case och spåra mer pengar...så suicidspåret är lika troligt eller otroligt som något annat rykte just nu.
Personligen tror jag damen fått hjälp att köras via bil till Finland och sen tagit ett flyg långt bort med falskt pass, men jag tror också att Polisen redan har koll på det...

Vad menar du?

Att polisen vet vart hon är men väntar med att haffa henne??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in