2012-11-15, 23:30
Medlem
Skulle själv vilja att många nationalister såg över sin garderob. Folk verkar inte inse hur viktigt det är att se proper ut för att bli tagen på allvar. Eftersom nationalister som grupp tyvärr har en slödderstämpel är det viktigt att inte skicka ut "slöddersignaler" för att folk faktiskt ska lyssna på vårt budskap.

Själv finner jag 30-40-talskläderna vackra och försöker därför bygga min garderob efter den tiden, även om de flesta plaggen i min garderob faller under den allmänna kategorin "klassiskt och kvinnligt".

Angående Heladageniskogens förslag på slöja: hatt är väl ett bra alternativ till slöjan? Hatt är väldigt vackert, stiligt och kvinnligt i mitt tycke.
Citera
2012-11-16, 00:05
Medlem
Beardzs avatar
Men hur ska jag provecera folk om jag går runt i kostym? Jag behöver mina vackra kängor som skyddar mina fötter från allt möjligt.
Citera
2012-11-16, 00:21
Medlem
forest79s avatar
Låter som en utmärkt idé, nu har jag ju redan ett smycke på mig så andra nationalister förstår att jag också är det.
Citera
2012-11-16, 00:23
Medlem
Stormtroopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forest79
Låter som en utmärkt idé, nu har jag ju redan ett smycke på mig så andra nationalister förstår att jag också är det.
Torshammare?
Citera
2012-11-16, 00:57
Medlem
forest79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormtrooper
Torshammare?

Nä, jag har tyrrunan. Har märkt att många inte vet vad den står för men förhoppningsvis vet de flesta nationalister det.
Citera
2012-11-16, 01:01
Medlem
Stormtroopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forest79
Nä, jag har tyrrunan. Har märkt att många inte vet vad den står för men förhoppningsvis vet de flesta nationalister det.
Åfan. Det var ju snäppet bättre

Förmodligen vet de flesta nationalisterna ungefär vad den står för. Akta bara så att ingen misstar dig för en medlem av Motståndsrörelsen
Citera
2012-11-16, 01:08
Medlem
Heladageniskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aberwitz
Angående Heladageniskogens förslag på slöja: hatt är väl ett bra alternativ till slöjan? Hatt är väldigt vackert, stiligt och kvinnligt i mitt tycke.
Tycker slöja eller någon form av enkel huvudduk är lite mer praktiskt och enkelt, men visst fungerar hatt med. Sedan är det kul att reta Sverigedemokrater med genom att förespråka slöja, det skall man inte sticka under stolen.

Det viktiga är inte utformningen utan att på något sätt markera och skapa en sorts nytt etnokulturellt alternativ till den moderna globala kreolkulturen och den rotlösa globala identiteten. Fast samtidigt är det viktiga dock att vänta lite med detta tills man börjat växa, så att man inte blir en sekt/subkultur utan så att man blir ett reellt starkt alternativ istället, således rör planerna om speciella kläder mest framtiden tycker jag.

För i framtiden tror jag det svenska folket kan komma att delas upp mellan invandrare, blandhybrider och svenskar som talar engelska och har en global kreolkultur på den ena sidan och en minoritet av svensktalande svenskar som på diverse sätt försöker återskapa någon form av distinkt tydlig etnicitet på den andra sidan.

Jag tror nationalism mer kommer bli som en sorts etnisk, kulturell och kanske språklig identitet och inte bara en politisk åsikt i framtiden. De amerokreoliserade svenskarna mot de etniskt korrekta svenskarna helt enkelt, detta även en bit innan samhället blir så polariserat att det sker ett "raskrig" (och skulle vi förlora detta är det bra att vi utgör en unik stark etnicitet så vi kan diasporablatta runt om det skulle behövas, tänk som judarna).

Lite som säg befolkningen i Turkiet utgörs av ursprungligen samma grupp människor som delvis omformats under en ny främmande identitet (urturkarna var ursprungligen ett asiatiskt ryttarfolk som kom till området på medeltiden och gav folket en ny identitet) och där den nya identiteten angriper och bråkar med de äldre grupperna (och tvärt om såklart ), trots att de egentligen är typ samma folk.

Av samma orsak är det viktiga med unika definierade normer för gruppen, exempelvis hederskultur för att skydda och bevara endogamin samt identiteten så folket inte löses upp.
Senast redigerad av Heladageniskogen 2012-11-16 kl. 01:11.
Citera
2012-11-16, 01:35
Medlem
NationalistFagels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Gantkläder och chinos hit och dit...

Hur fan har ni tänkt att dom som har dåligt med cash ska finansiera den nya klädkoden ?
Jag har polare som är nationella som varit arbetslösa i 10-15 år. Dom har inte en spänn över. Lite går det att dryga ut kassan med exempelvis inköpsresor och annat. Har du sen barn du ska betala för varje månad (som dras ifrån ersättningen) + hund så blir inte mycket pengar att köpa kläder för.

Man kan säkert köpa chinos och GANT-tröjor i secondhandbutiker om det är såpass. Jag tycker att det är speciellt viktigt för nationalister att de ser någorlunda stiliga ut. Speciellt om man är en person som diskuterar mycket politik med folk då det är svårt att ta någon på allvar om de ser ut som en lodare... Visst är det ytligt men det är så människor fungerar. Såg ett klipp på youtube där man gjorde experiment i stadsmiljö och lät en man med luffiga kläder ligga på marken. Alla kollade snett på honom och ingen gjorde något. Sedan testade man en man i kostym ligga på marken, då kom det genast fram personer och hjälpte honom upp.
Citera
2012-11-16, 01:51
Medlem
Heladageniskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NationalistFagel
isst är det ytligt men det är så människor fungerar.
Precis som hudfärg och andra fenotypiska etniska markörer, bara det att kläderna kan man förändra och det andra är evigt.
Citera
2012-11-16, 02:16
Medlem
Man får väl klä sig efter tillfälle. Personligen gillar jag jeans och huvtröja. Självklart då inte med huvan över huvudet och absolut inte med keps på, det ser AFA ut. Skjorta, kavaj och jeans eller kostym för den delen är det heller inget fel på vid rätt tillfälle. Jag har inte ett jobb där det ger några fördelar att gå klädd så till vardags, snarare tvärt om. Nationalister kan väl enas om att sluta ha mjukis- och träningsbyxor ute bland folk så börjar vi där?

Däremot den där förbannade IT-utstyrseln med skjorta och pullover, den ska jag har timpenning för att bära
Citera
2012-11-16, 02:45
Medlem
Emmelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heladageniskogen
Det var hederskulturell lag att kvinnor skulle i någon form täcka håret tills mitten av 1800-talet eller början av 1900-talet beroende på samhällsklass, både av kulturella och religiösa orsaker.

Det var inte bara praktiskt utan det var en tradition med blattoida tendenser.

Du har alldeles rätt, men traditionen att täcka håret gällde främst gifta kvinnor.
Nordiska ungmöer har alltid haft utsläppt hår eller flätor, ibland dock uppsatt av praktiska skäl. En ogift kvinna kunde t.ex. bära huvudduk vid åkerarbete för att skydda sig mot solen.

Citat:
Ursprungligen postat av <br /> Shenet: <br /> Hårets historia, Kvinnohår

I Sverige fram till 1950-60-talen gick ingen anständig gift kvinna av någon samhällsklass utomhus utan något på huvudet - hatt, basker, sjal, vad som helst. Utanför hemmet skulle huvudet helst vara täckt även inomhus - en av "damernas privilegier" var ju att de i motsats till männen fick (skulle) behålla hatten på inomhus. Så är det fortfarande på många ställen i södra Europa. I Sverige kan frikyrkliga bibeltrogna kvinnor ännu följa Paulus ord och bära håret i knut eller täcka det med hatt eller sjal, åtminstone i kyrkan.

http://www.shenet.se/ravaror/harhistoria.html
Citera
2012-11-16, 02:47
Medlem
NationalistFagels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heladageniskogen
Precis som hudfärg och andra fenotypiska etniska markörer, bara det att kläderna kan man förändra och det andra är evigt.
Nästan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in