2012-11-28, 15:45
Medlem
al-kabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hee-man
Folkdräkt är verkligen något vi måste satsa mer på. På högtider, på tex bröllop och liknande. Tyvärr som en skrev innan så är det otroligt dyrt med folkdräkt. men det är riktigt snyggt, man kanske man göra dom lite mer moderna i vissa fall så attd et blir mer stiligt ochg casual. En modern folkdräkt vore det bästa.

Annars tycker jag som resten att bara klä sig mkt bättre och stiligare.

Håller med! Folkdräkter borde vara en given utstyrsel vid svenska högtider, lika givet som kostym på bröllop, begravningar etc.
Citera
2012-11-28, 15:51
Medlem
Hee-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al-kabi
Håller med! Folkdräkter borde vara en given utstyrsel vid svenska högtider, lika givet som kostym på bröllop, begravningar etc.

Aa verkligen! Man ser det aldrig längre. Jag skulle lätt skaffa en folkdräkt om det bara var mkt billigare, jag förstår inte varför det är så dyrt. Någon som vet var man kan skaffa en folkdräkt i Stockholm? Som inte kostar 20 tusen.
Citera
2012-11-28, 16:01
Medlem
Citat:
Aa verkligen! Man ser det aldrig längre. Jag skulle lätt skaffa en folkdräkt om det bara var mkt billigare, jag förstår inte varför det är så dyrt. Någon som vet var man kan skaffa en folkdräkt i Stockholm? Som inte kostar 20 tusen.

Men hur gör man om man är stockholmare då? För egen del brukar jag välja en klämkäck swingpjattskostym från 40-talet. Duger det?
Citera
2012-11-28, 16:14
Medlem
Hee-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Men hur gör man om man är stockholmare då? För egen del brukar jag välja en klämkäck swingpjattskostym från 40-talet. Duger det?

Har inte Stockholm en egen folkdräkt? Jag är från västkusten och skulle vilja ha deras folkdräkt. Dock bor jag i sthlm nu. Men alla delar i Sverige har väl en egen folkdräkt? Eller jag kanske har fel.
Citera
2012-11-28, 22:10
Medlem
BradDourifs avatar
Citat:
...jag förstår inte varför det är så dyrt.
För att en dräkt är sydd av typ 10 sorters fina tyger som mäter säkert 50 meter, är belamrad med handknypplade spetsar och måste sys för hand - vilket tar veckor. Men förstår att det måste vara svårt att ha nå djupare kunskap om kulturarvet som nationalist, man måste ju lägga ha tid att hata också.
Citera
2012-11-28, 22:23
Medlem
al-kabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BradDourif
För att en dräkt är sydd av typ 10 sorters fina tyger som mäter säkert 50 meter, är belamrad med handknypplade spetsar och måste sys för hand - vilket tar veckor. Men förstår att det måste vara svårt att ha nå djupare kunskap om kulturarvet som nationalist, man måste ju lägga ha tid att hata också.

Och det du just skrev, hade du inte 5 minuter tidigare googlat på.
Citera
2012-11-28, 22:24
Medlem
BradDourifs avatar
Citat:
Och det du just skrev, hade du inte 5 minuter tidigare googlat på.
Eller så äger min mor en folkdräkt som hon sytt själv; till skillnad från er med ert påhittade hobbykulturiver har jag vissa förstahandskunskaper om svensk kultur.
Senast redigerad av BradDourif 2012-11-28 kl. 22:30.
Citera
2012-11-28, 22:38
Medlem
al-kabis avatar
Citat:
Eller så äger min mor en folkdräkt som hon sytt själv; till skillnad från er med ert påhittade hobbykulturiver har jag vissa förstahandskunskaper om svensk kultur.

Ändå debatterar du som ett landsförrädar-mongo.
Senast redigerad av al-kabi 2012-11-28 kl. 22:41.
Citera
2012-11-28, 22:45
Medlem
BradDourifs avatar
Citat:
Ändå debatterar du som ett landsförrädar-mongo.
Så det är bättre att hetsa om en kultur man inte riktigt förstår eller har kunskap om, än att ha kunskap men ett hälsosamt förhållande till densamma? För övrigt: bort med bindestrecket, din anglicistkramande språkförrädare.
Citera
2012-11-28, 22:52
Medlem
al-kabis avatar
Citat:
Så det är bättre att hetsa om en kultur man inte riktigt förstår eller har kunskap om, än att ha kunskap men ett hälsosamt förhållande till densamma? För övrigt: bort med bindestrecket, din anglicistkramande språkförrädare.

En kultur man inte förstår? Du förespråkar som att du är så på läst och intellektuell. Men dina åsikter avviker ju från det fullkomligt.

Du förtror dig på din mammas folkdräkt. Som att den har givit dig lärdom och kunskap av det svenska kulturarvet. Det är möjligt att du läst på en del inom svensk kulturhistoria, men du kan inte mena att vi "nationalister" inte har kunskap om vår egen kultur. För då hade vi inte suttit här och debatterat.
Citera
2012-11-28, 23:13
Medlem
BradDourifs avatar
Blir ju off-topic det här, men
Citera
2012-11-29, 11:36
Medlem
Är det möjligt att helt sonika förbjuda all ickesvensk klädkultur?
Jeans t ex
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in