2012-11-12, 22:41
Medlem
För det första så måste jag på något sätt uppskatta ledighet. Det gör jag genom att jobba.
För det andra så måste jag ha massvis med pengar för att tillslut lägga ned allt som har med arbete och göra.
Därför går jag nu all in vad gäller jobb, har startat eget och tänker som sagt göra allt i min makt för att få ett bättre senare liv.
Kan också tillägga att både morsan och farsan inte har någon ekonomi vilket gör att det inte finns någon trygghet.
Citera
2012-11-12, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SergioTacchini
Jag arbetar inte sedan många år tillbaka på grund av att jag fick möjligheten att kliva av med fortsatt bra inkomst och dessutom har ärvt pengar. Jag kan idag inte förstå hur arbetande människor får ihop sin vardag eller ens fritid och hur folk orkar göra mer än att sköta sitt arbete.

Jag förstår att många har svårt att orka med mycket mer i livet än jobbet och därmed ofta går in i väggen eller blir lätt uppgivna och deprimerade. Jag funderar kring detta med tid både vad gäller dygnets timmat men också längden man lever och hur mycket av den tiden som folk lägger på att vara på sitt arbete.

Det är inte bara arbetstiden utan mycket "spilltid" som går till att resa till och från jobbet eller att göra matlåda och tvätta kläder eller vad det nu kan vara. Idag skulle jag inte orka arbeta alls och tycker faktiskt synd om de flesta som arbetar för liten lön och mycket skatt och för detta får de ge upp den tid som de kunde gjort något bättre med.

Min fråga är således om ni som arbetar känner att livet går er förbi eftersom ni förlorar så mycket tid på att arbeta och hur mår ni egentligen innerst inne?

Bara nicket skvallrar om att du är en riktig livsnjutare.
Gott att höra.
Citera
2012-11-12, 22:51
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swezia
Har man bara ett jobb man trivs med så

Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna Kompis
Det här måste vara ett bra bidrag till vm i syftningsfel som går av stapeln i antlantis februari 2013. Tror du skulle kunna roffa åt dig en pallplats
Haha ja verkligen! Om jag vore man skulle jag nog inte vara så glad om mina kollegor käkade upp min kuk:-)

Skulle lätt sluta lönejobba och göra allt annat jag vill göra om jag hade några mille.
Citera
2012-11-12, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Inte är det alltid kul ta sig till jobbet, men jag skulle inte vilja vara utan det. Är med andra ord en av de som har ett jobb jag finner intressant och känner inte att jag förspiller min tid och mitt liv där.

Tror på det hela taget att människan som varelse inte är konstruerad, vare sig fysiskt eller mentalt, för inaktivitet. Därmed inte sagt att vi behöver ett arbete att lägga ner vår tid och energi på. Det är ju sen länge känt att personer som driver egna företag i genomsnitt är lyckligare än anställda. Orsaken tror jag är att de dels kan styra mer över sig själva och sin tid, dels att de i större utsträckning får vara kreativa och skapa något, bygga något. Men, på det hela taget tror jag att vi behöver NÅGOT som vi upplever som meningsfullt att ägna oss åt, och arbetet fyller nog den funktionen för många. Men det hade lika gärna kunnat var något annant, t.ex. byggandet av ett eget företag eller en egen idrottskarriär, i vart fall något som har mål och mening.
De du beskriver som fyller sitt liv med arbete har jag känt många och alla dog i samband med sin pensionering. I efterhand framkom det att deras privatliv inte var så meningsfullt troligen för att jobbet tog all kraft. Jag tycker det är tragiskt när arbetet blir ens identitet och man mer eller mindre BLIR det man arbetar med. På senare år har personer som jag känner till som jobbar mycket visat sig inte ha en enda vän utanför sitt arbete och det borde om något vara en varningssignal.
Citera
2012-11-12, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lil rich
TS du verkar vara en intressant person! Berätta lite mer om dig själv. Hur gammal är du? Vad gör du om dagarna? T.ex. en vanlig måndag när alla jobbar eller pluggar? Eller en tisdag? Jag kan tänka mig att du är ganska ung, lever ensam och inte gör så fasansfullt mycket mer än någon som jobbar sett över en vecka. Men, jag hoppas såklart att jag har fel! Men att ha en fru eller flickvän som jobbar är inte så troligt om du är hemma och latar dig. Barn är för all framtid obetänkbart om du inte har ärvt några miljoner - som du kan tänkas bränna på en unge. Det är alltså såhär din framtid kommer att se ut för all framtid, pengarna på kontot minskar och kompisarna får ännu mindre tid pga ta hand om barn, frugan osv...

Men, det är givetvis bara spekulationer - jag är uppriktigt intresserad av att få svar på mina frågor och en bedömning av mina spekulationer utifrån dem.
Oj vad du verkar besvärad av att plötsligt ha insett att någon kan leva mot strömmen. Det gör nästan ont att läsa ditt hat och inskränkthet mellan raderna. Jag vet inte var jag skrev att jag gör mer än de som jobbar för det handlar snarare om att kunna ha lyxen att använda en hel dag utan att stressa eller att unna sig att inte göra ett skit en hel dag.

När man jobbar har man inte det valet för allt är redan planerat för en. Jag har diskuterat mitt privatliv i andra trådar här och där men eftersom det här med barn verkar vara av intresse så bestämde jag mig redan i tonåren att inte få några vilket jag är väldigt nöjd med idag. Pengarna på kontot lär inte bli mindre i mitt fall då jag alltid varit ekonomisk och har en förmåga som få numera verkar ha att kunna unna sig men ändå ha koll på ekonomin.

Jag har aldrig prioriterat att ha vänner och har idag inga alls så det underlättar och jag har tack vare det fått ett mycket bättre liv som jag diskuterar på annan plats här på FB. Du får kolla mina inlägg så klarnar bilden av denna ovanliga människa som vågar gå mot strömmen.
Citera
2012-11-12, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallpilsner
Det är ju jävligt gott och bara få gjort saker och ting om dagarna, att man bidrar till samhället. Det är ju svintråkigt att bara gå hemma ju.
Drivs du av rastlöshet och var du ett såkallat bokstavsbarn?

Jag har nämligen konstaterat att arbetsplatser är fulla med psykiskt sjuka personer vilket är en annan intressant diskussion.
Citera
2012-11-12, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel-Malmo
Äh, självklart skulle majoriteten av alla människor lämna sitt arbete i samma sekund som någon sa:
-Varsågod, i resten av livet kommer vi betala dig samma summa oavsett om du kommer hit eller inte.
Detta betyder naturligtvis inte att alla istället hade valt en stillasittande tillvaro framför tv:n där hemma.
Tvärtom skulle väl de flesta välja någon form av sysselsättning, ja även om denna sysselsättning t.om. skulle kunna betecknas som arbete för andra.
Det är ju dock en enorm skillnad att arbeta ideellt med något bara för att man tycker det är skoj, jämfört med att gå till ett arbete som man visst kan tycka är skoj men där den primära anledningen ändå är att tjäna ihop pengar för att få vardagen att gå runt.

Dock så kan jag inte se att detta skulle vara någon slags valmöjlighet.
Så vad finns det egentligen att diskutera?

Som att ställa frågan:
Om du fått välja, hade du velat vinna ett par miljoner i nästa lottodragning?
-Näe, vi har det så bra som det är. Pengar gör ingen lycklig, bla, bla, bla.
Du är nog en av få ärliga svenskar som inte svalt alla hurtiga jante-lagar till frukosten. Det värmer att läsa ditt ärliga inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Ibis
Jag har sen något år tillbaka gått runt med just sådana tankar själv. De började som en känsla av stress, att inte ha tid nog för allt jag ville göra. Och har sedan utvecklats till att tja, majoriteten av min vakna tid går åt till jobbet, eller saker relaterade till jobbet.

En enkel uppskattning: 24h på ett dygn. 8h för sömn går bort direkt. 8 tim, 45 går bort för jobbet (Börjar 07:45, slutar 16:30. Då är vi nere i 7 timmar och en kvart. Två timmar går bort att transportera mig till och från jobbet, endast möjlig restid då.

Då har vi 5 timmar och 15 minuter kvar på dagen. Av detta skall det handlas mat de dagar det behövs, maten skall lagas. Låt oss säga 1 timme och 30 minuter till går bort, om det inte är handling av mat är det något annat.

Kvar har jag 3 timmar och 45 minuter, om inget annat har dykt upp. Mindre än en sjättedel av ett dygn har jag för mig själv. Allt jag vill göra hinner jag omöjligt med på den tiden. Och det är alltid massa annat som dyker upp också som bör göras.
Kunde jag vända på det, att jag jobbade 3 tim och 45 minuter och istället hade 8 tim och 45 minuter för egen tid, då hade jag kunnat känna mig mer till freds.

Det skrämmer mig att så mycket tid av mitt liv går åt till saker jag själv inte har någon direkt glädje av (förutom rena pengar etc. som behövs då), till saker som inte ger någon själsfrid.

Problemet är egentligen inte att arbeta, jag har ett helt okej jobb. Problemet är att jag får för lite tid över till allt annat. Hade dygnet varit 36 timmar långt istället och jag fortfarande jobbat 8 timmar hade det också varit en lösning.
Ja man blir deprimerad och trött av att bara läsa om ditt liv så du har nog rätten att gå in i väggen när du vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Armigand
Första posten på FB efter säkert 10 års läsande...

Nej, jag kan inte se att mitt liv går mig förbi.
Jag har ett arbete som jag trivs tämligen bra med och lönen ä ok.
Det är trots allt arbetet som gör att jag kan underhålla mina fritidsintressen, som gör att jag kan resa några ggr per år och som gör att jag kan unna mig lite extra lyx både när det gäller mat och prylar.

Hade jag istället gått på bidrag och haft all fritid i världen, men inga pengar att spendera, DÅ hade jag nog ansett att mitt liv gick mig förbi.
Jag skapade arbete genom att inspirera dig till att uttrycka dig så där ser man att den som inte arbetar kan skapa arbete!

Citat:
Ursprungligen postat av devoid
Jag känner snarare att livet rinner bort som sand mellan fingrarna när jag inte jobbar.
Känner du en ångest på morgonen när du vaknar?

Är ditt liv så tomt att endast arbete kan ge ditt liv mening?

Förstår du hur deprimerande det är?
Senast redigerad av SergioTacchini 2012-11-12 kl. 23:13.
Citera
2012-11-12, 23:18
Medlem
Combots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
...

Andra faktorn är: Att vara behövd och sedd.

Detta är ju skälet till att unga (främst tjejer) fläker ut sej på internet och låter snuskgubbar tafsa på en. NÅGON ser dem i alla fall. Detta är skälet till att unga (främst killar) gör idiotiska saker i hopp om att någon av tjejerna skall se och imponeras. Detta är skälet till alla möjliga udda moden och body modifications. Och det är ofta skälet till att man tvingar sej bli expert på något, så att andra skall berömma en. Och varför en chef kan komma undan med en klapp på axeln i stället för ett lönelyft.
Vi behöver känna oss behövda, vi vill bli sedda. Och det är enklast om man har ett jobb.

...

Jag vill göra ett tillägg till din text.

Dina exempel om ungdomen är inte felaktiga, men de är exempel hämtade från den yttersta
delen av skalan.

Den absoluta majoriteten (på arbetsplatsen) har starka behov av att vara sedda och vara
behövda, utan att för den sakens skull ens behöva närma sig några extraordinära
uttrycksformer. Det är en oerhört stark mänsklig drift och ett behov likaså.

Det man med kan tillägga är att en del människor lider av brister i deras mentala
tillstånd, vilket av olika anledningar gör att de så gott som saknar vissa basbehov.

Inom psykologin delas människans grundläggande värderingar upp mellan det känslomässiga,
det funktionella och det logiska. Personer som inte har en sund balans mellan dessa
delar, kan uppvisa tecken på avsaknad av exempelvis behovet att bli sedda och känna
sig behövda. Främst då i de fall där personen har en stor övervikt åt det logiska
värderingssättet. Vilket oftast är ett stort handikapp för den personen.

Nåja, ett litet tillägg för att poängtera hur väsentligt och viktigt detta behovet är
för människan.
Citera
2012-11-12, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Jag vill göra ett tillägg till din text.

Dina exempel om ungdomen är inte felaktiga, men de är exempel hämtade från den yttersta
delen av skalan.

Den absoluta majoriteten (på arbetsplatsen) har starka behov av att vara sedda och vara
behövda, utan att för den sakens skull ens behöva närma sig några extraordinära
uttrycksformer. Det är en oerhört stark mänsklig drift och ett behov likaså.

Det man med kan tillägga är att en del människor lider av brister i deras mentala
tillstånd, vilket av olika anledningar gör att de så gott som saknar vissa basbehov.

Inom psykologin delas människans grundläggande värderingar upp mellan det känslomässiga,
det funktionella och det logiska. Personer som inte har en sund balans mellan dessa
delar, kan uppvisa tecken på avsaknad av exempelvis behovet att bli sedda och känna
sig behövda. Främst då i de fall där personen har en stor övervikt åt det logiska
värderingssättet. Vilket oftast är ett stort handikapp för den personen.

Nåja, ett litet tillägg för att poängtera hur väsentligt och viktigt detta behovet är
för människan.
Inlägget du svarade på och din text fick mig att fundera just över människans bekräftelsebehov och ofta handlar ju det om att känna att man är duktig. Oftast blir dessa människor deprimerade när de märker att de inte är behövda och ofta ersätts omgående vid behov av det som om inget hänt. Jag reflekterar mycket över detta med människans behov av uppmärksamhet och beröm och ser det numera som en oerhörd svaghet som är kopplat till individer med en i grunden svag självkänsla som enbart tror att de finns om de gör något.

Jag vet många kvinnor som är igång konstant även när de är hemma och vi ser en ny generation växa fram som är barn till de kvinnor som jag nyss beskrev. Jag tror att media har en stor del i att så många blivit bekräftelse-knarkare och dessutom har vi ju nu dessa tv-program som skapat figurer som är det de jobbar med utåt där privatlivet mer blir som en slags underhållning att skratta åt och som inte är av vikt.

Jag har aldrig haft någon ambition i mitt liv eller känt ett behov av att "bli" något eller någon. Jag kanske är unikt befriad från känslor som de flesta förväntas ha och jag blev trots det inte en sorglig person som är bitter eller inåtbunden. Jag känner mig friare än någonsin och skulle aldrig välja att jobba igen för det handlar om frihet på flera nivåer där den tid jag har är enbart min och aldrig ägs av någon annan.

Jag har dock en respekt för de som jobbar och tråden handlar mest om att jag tycker synd om de som sliter non-stop med viss begränsad ledighet och tvivelaktig betalning för detta. Jag ser nog också tråden som ett försök att få fram var drivkraften kommer ifrån som gör att folk orkar även om vi naturligtvis inte ser hur folk mår på insidan.

Ni som inte får svar får här svaret att jag tolkar era aggressiva inlägg och svar som att min frågeställning och mitt sätt att leva är så pass provocerande för att ni inte trivs fullt ut med era liv och det kan inte jag göra något åt tyvärr. Att peta mer i skiten får det bara att lukta ännu mer.
Citera
2012-11-12, 23:36
Medlem
Hur ser ni som arbetar på det här med att många av er riskerar era liv och er hälsa varje arbetsdag och kanske inte får ersättning eller hjälp om ni skadas vilket ju sker oftare än man tror?

Jag kan se tillbaka på mina arbeten och inse att jag mycket väl kunde ha skadats och dödats på mina arbetsplatser och att jag därmed betalade ett högre pris för att ha ett jobb än vad man kanske tänker på.

Denna risk bidrar som jag ser det till att ens liv blir ännu mindre fritt och att lönen man får inte riktigt täcker den risk man tar.
Citera
2012-11-12, 23:53
Medlem
LightClouds avatar
Man blir deprimerad av att tänka på tanken av att livet går ut på att jobba, men faktum är ju att det gäller att hålla huvudet högt även på jobbet. Se det som något konstruktivt och utvecklande. Försök hålla humöret uppe alltid.

Jag sommarjobbade i somras och stundtals var det trist, men jag försökte vara glad så bra som jag kunde och visst fan gick det bra. Körde mycket bil och var ute och mötte folk hela tiden, vilket fick mig att klara av det. Såg fram emot vissa ställen jag skulle stanna på och göra jobbärenden där jag fick träffa härliga människor.

Studerar nu och inte heller det är speciellt kul, men det går an.

Det gäller att finna de roliga punkterna inom jobbet och se fram emot dessa under arbetsdagen och sedan ta vara på tiden man är ledig därefter.

En bra låt som passar detta ämne:

Ken Ring - Jag skriver för er
http://www.youtube.com/watch?v=wDsUb45US44

Riktigt jävla bra text som handlar om detta. Alla kan minsann ta och titta på filmen, även om man inte gillar rap överlag.
Citera
2012-11-12, 23:53
Medlem
Rifter666s avatar
Absolut, varje morgon jag vaknar känner jag meningslösheten av att hoppa i bilen och ta sig till arbetet. Alltid med tankarna att det var inte såhär jag ville att mitt liv skulle bli. Det är ett vidrigt ekorrhjul som är svårt att komma ur. Hade jag bara haft pengar hade jag inte jobbat en sekund mer i mitt liv och ägnat mig åt sånt som jag tycker om att göra.

Man lever bara en gång och att spendera så mycket tid på arbetet ger sån otrolig ångest. Men vad ska man göra. Man behöver ju pengarna för att kunna leva en dräglig tillvaro.
Senast redigerad av Rifter666 2012-11-13 kl. 00:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in