2012-11-13, 00:08
Medlem
lil richs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergioTacchini
Oj vad du verkar besvärad av att plötsligt ha insett att någon kan leva mot strömmen. Det gör nästan ont att läsa ditt hat och inskränkthet mellan raderna. Jag vet inte var jag skrev att jag gör mer än de som jobbar för det handlar snarare om att kunna ha lyxen att använda en hel dag utan att stressa eller att unna sig att inte göra ett skit en hel dag.

När man jobbar har man inte det valet för allt är redan planerat för en. Jag har diskuterat mitt privatliv i andra trådar här och där men eftersom det här med barn verkar vara av intresse så bestämde jag mig redan i tonåren att inte få några vilket jag är väldigt nöjd med idag. Pengarna på kontot lär inte bli mindre i mitt fall då jag alltid varit ekonomisk och har en förmåga som få numera verkar ha att kunna unna sig men ändå ha koll på ekonomin.

Jag har aldrig prioriterat att ha vänner och har idag inga alls så det underlättar och jag har tack vare det fått ett mycket bättre liv som jag diskuterar på annan plats här på FB. Du får kolla mina inlägg så klarnar bilden av denna ovanliga människa som vågar gå mot strömmen.
Oj, det var ärligt talat inte meningen att du skulle ta illa upp. All heder till dig att du lever mot strömmen. Men jag var faktiskt seriös i att du lät intressant, och jag är faktiskt intresserad av att veta vad du gör om dagarna! Det är kul för dig att du finner glädje av ditt val att stå utanför samhället. Du ställde frågan om inte de som arbetar känner att livet passerar dem, men hur känner du själv inför det? Jag har tyvärr inte tid att sitta och leta igenom dina inlägg i andra forumsdelar. Det kanske var dumt av mig att tro att TS i tråden var intresserad av att ha en givande diskussion.

Jag har inget agg mot dig, men du verkar ha tagit det jag skrev väldigt personligt. Jag personligen strävar väl efter någon sorts utveckling och framsteg om det gäller materiella ting eller ej. Kan du tänka dig att bo i samma lägenhet/hus resten av ditt liv? Tror du inte på kontakt med andra människor?

Citat:
Känner du en ångest på morgonen när du vaknar?

Är ditt liv så tomt att endast arbete kan ge ditt liv mening?

Förstår du hur deprimerande det är?

Du verkar väldigt negativt inställd till mycket här i livet. Du försöker övertala andra att deras sätt att leva (en del av det är att jobba, för de flesta) är fel och deprimerande. Men så fort man skriver någonting som motsätter det du tycker hugger du tillbaks med något trams. Vad tror du att det beror på? Vem försöker du egentligen övertala med det du skriver? Notera även att de flesta behöver jobba för att överleva och kan inte dra sig tillbaks med ett arv. Med det sagt kanske du trycker ner människor som inte har en annan möjlighet? Tycker du att du är bättre än de som jobbar, för att du har insett det fina med att vara arbetslös?
Senast redigerad av lil rich 2012-11-13 kl. 00:13.
Citera
2012-11-13, 00:24
Medlem
wilmingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassiopeia
Jag tycker jättesynd om alla som tror att den stora lyckan ligger i att inte behöva arbeta. Mentalt har de aldrig tagit sig förbi skolbarnsstadiet då hemläxan ter sig meningslös, de förstår inte varför arbete är bra och kan inte se det stora perspektivet. Samt så har de aldrig haft ett jobb som är roligt att gå till varje måndag. Oerhört synd om dessa människor, vilken tom och innehållslös existens de måste ha.

(hint: de stora företagsledarna, innovatörerna arbetar alla fast de inte behöver, de har nog mer pengar än TS. Det måste till en oerhört torftig personlighet till att sitta i stugan och se andra åka till jobbet och känna en tillfredsställelse över att man själv inte jobbar.)

Det kryllar f ö av dylika trådar på flashback, något jag ser som en skoltrött ungdoms önskedrömmar snarare än faktiska scenarier.
who are you trying to convince? Försvarsmekanismerna är som sagt starka.

Du kan bara inte ta in vidden av att vissa kan spendera sina liv som de behagar samtidigt som de har alla de där pengarna som du har. Dessa individer bara måste må dåligt. Det finns ju inte en enda arbetande människa som inte slår i från sig som fan. De vill inte diskutera ämnet särskilt länge heller eftersom det finns en stark underliggande indentitetshotande ångest. Om jag berättar för en 8-16 slav vad jag gör om dagarna så blir han helt svart i synen, ansiktet förvrids av avundsjuka.
Citera
2012-11-13, 00:30
Medlem
Ja. Mitt liv vore 100 gånger bättre om jag var ekonomiskt oberoende och slapp arbeta. Jag jobbar endast för att leva, inte tvärt om.
Citera
2012-11-13, 00:39
Medlem
Combots avatar
Citat:
Inlägget du svarade på och din text fick mig att fundera just över människans bekräftelsebehov och ofta handlar ju det om att känna att man är duktig. Oftast blir dessa människor deprimerade när de märker att de inte är behövda och ofta ersätts omgående vid behov av det som om inget hänt. Jag reflekterar mycket över detta med människans behov av uppmärksamhet och beröm och ser det numera som en oerhörd svaghet som är kopplat till individer med en i grunden svag självkänsla som enbart tror att de finns om de gör något.

Jag vet många kvinnor som är igång konstant även när de är hemma och vi ser en ny generation växa fram som är barn till de kvinnor som jag nyss beskrev. Jag tror att media har en stor del i att så många blivit bekräftelse-knarkare och dessutom har vi ju nu dessa tv-program som skapat figurer som är det de jobbar med utåt där privatlivet mer blir som en slags underhållning att skratta åt och som inte är av vikt.

Jag har aldrig haft någon ambition i mitt liv eller känt ett behov av att "bli" något eller någon. Jag kanske är unikt befriad från känslor som de flesta förväntas ha och jag blev trots det inte en sorglig person som är bitter eller inåtbunden. Jag känner mig friare än någonsin och skulle aldrig välja att jobba igen för det handlar om frihet på flera nivåer där den tid jag har är enbart min och aldrig ägs av någon annan.

Jag har dock en respekt för de som jobbar och tråden handlar mest om att jag tycker synd om de som sliter non-stop med viss begränsad ledighet och tvivelaktig betalning för detta. Jag ser nog också tråden som ett försök att få fram var drivkraften kommer ifrån som gör att folk orkar även om vi naturligtvis inte ser hur folk mår på insidan.

Ni som inte får svar får här svaret att jag tolkar era aggressiva inlägg och svar som att min frågeställning och mitt sätt att leva är så pass provocerande för att ni inte trivs fullt ut med era liv och det kan inte jag göra något åt tyvärr. Att peta mer i skiten får det bara att lukta ännu mer.

Du blandar ihop begreppen rejält här.

Låt mig reda ut det åt dig. Att känna sig behövd och att bli sedd är en djupt rotad
mänsklig drift och ett fullständigt normal och sunt behov. I små portioner givetvis.

Som jag skrev så saknar en del personer en god mental balans mellan det känslomässiga,
det funktionella och det logiska.

Det du beskriver dig själv som, är lika illa, som hur man skulle beskriva en deltagare i
exempelvis Big Brother. Att hora ut sig i BB är det sämsta på den ena änden av skalan,
och att sakna behovet av att känna sig behövd eller att bli sedd är också en mentalt
handikapp som ofta renderar i ett socialt stigma för den personen.

Och att jobba är något naturligt. Det innefattar givetvis både positiva och negativa aspekter,
men likväl är det något människan behöver, i brist på annat.
Citera
2012-11-13, 00:40
Medlem
Cosmo08s avatar
Då jag driver eget bolag med 9 anställda är mitt jobb min livsstil. Jag skulle nu kunna kliva av som VD, låta befintlig personal sköta företaget och gå hemma med saftig lön. Men tror jag skulle tröttna på det jävligt snabbt. Tar jag en veckas semester får jag i princip abstinens för att jag inte gör något kreativt. Har alltid älskat entrepenörskap och oavsett hur mycket pengar jag hade skulle jag aldrig sluta "jobba". Att driva mitt företag är min hobby och min livsstil.

Det låter lite som att du tycker att alla som har ett jobb att gå till är nertryckta robotar som lever i någon slags fångenskap.
Citera
2012-11-13, 01:06
Medlem
wilmingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo08
Då jag driver eget bolag med 9 anställda är mitt jobb min livsstil. Jag skulle nu kunna kliva av som VD, låta befintlig personal sköta företaget och gå hemma med saftig lön. Men tror jag skulle tröttna på det jävligt snabbt. Tar jag en veckas semester får jag i princip abstinens för att jag inte gör något kreativt. Har alltid älskat entrepenörskap och oavsett hur mycket pengar jag hade skulle jag aldrig sluta "jobba". Att driva mitt företag är min hobby och min livsstil.

Det låter lite som att du tycker att alla som har ett jobb att gå till är nertryckta robotar som lever i någon slags fångenskap.
Om jag skulle kunna kalla det jag gör på dagarna för "jobb" så vore det ingen skillnad på oss. Ändå blir folk galna på mig när jag säger att jag inte har ett arbete men ändå trivs. Dig skulle de aldrig bli galna på. Då har vi kommit till själva kärnan; vad är det folk tycker är negativt i mitt livsval om det på intet sätt skiljer sig från ditt (förutom att du kan titulera dig som innehavare av ett "arbete" men inte jag trots att min tillvaro är lika mycket ett "arbete") ?
Citera
2012-11-13, 01:34
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Skaffa ett jobb som du trivs med.

Tycker man att läkare låter intressant så är det antagligen det bästa jobbet. Bra betalt, hög status, intressanta arbetsuppgifter, inget corporate bullshit, och en mycket bra arbetsmarknad.

Det är riktigt dåligt betalt om man ser till timmarna de får lägga in, och arbetsmängden, och utbildningsperioden, och att ingen faktiskt bryr sig ett skit längre och knappast ser läkare som ett "status jobb".

Och nu ska vi inte ens börja prata om extremt dålig arbetsmiljö på vissa ställen, exempel Malmö så verkar det tilloch med ha blivit farligt att vara vitläkare.

Så skulle säga att man bara ska söka till läkare, om man faktiskt vill arbeta med sådant skit.
Citera
2012-11-13, 01:43
Medlem
Citat:
Känner du en ångest på morgonen när du vaknar?

Är ditt liv så tomt att endast arbete kan ge ditt liv mening?

Förstår du hur deprimerande det är?
Morgonen? Jag vet knappt vilken dag det är. När jag har ett jobb mår jag helt enkelt bättre och är en bättre person.
Citera
2012-11-13, 01:57
Medlem
Svenskarna är ett av världens mest arbetsindoktrinerade folk, vilket märks av tonen i den här tråden.

Ts har startat en intressant tråd. Dock lär nog ytterst få instämma i Ts syn på arbete och livet. Väldigt många svenskar sätter helt enkelt likhet mellan arbete och livet. Man identifierar sig med sitt arbete, och den som arbetar hårt är lycklig, enligt de flesta.

I mina ögon är dock merparten av svenskarna lurade och naiva personer, utan analys. Jag anser dock att det är mycket svårt att leva i Sverige med de värderingar Ts har. Det leder ofelbart lätt till social isolering, och man blir lätt föremål för avundsjuka.
Citera
2012-11-13, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Jag vill göra ett tillägg till din text.

Dina exempel om ungdomen är inte felaktiga, men de är exempel hämtade från den yttersta
delen av skalan.

Den absoluta majoriteten (på arbetsplatsen) har starka behov av att vara sedda och vara
behövda, utan att för den sakens skull ens behöva närma sig några extraordinära
uttrycksformer. Det är en oerhört stark mänsklig drift och ett behov likaså.

Det man med kan tillägga är att en del människor lider av brister i deras mentala
tillstånd, vilket av olika anledningar gör att de så gott som saknar vissa basbehov.

Inom psykologin delas människans grundläggande värderingar upp mellan det känslomässiga,
det funktionella och det logiska. Personer som inte har en sund balans mellan dessa
delar, kan uppvisa tecken på avsaknad av exempelvis behovet att bli sedda och känna
sig behövda. Främst då i de fall där personen har en stor övervikt åt det logiska
värderingssättet. Vilket oftast är ett stort handikapp för den personen.

Nåja, ett litet tillägg för att poängtera hur väsentligt och viktigt detta behovet är
för människan.

Ja, det är ett handikapp. För att varje person som har en hjärna med funktionen "tänka" medfödd inser hur deprimerande och vanvettig världen runt omkring är. Totalt onyanserad och oinspirerande.

Kriga på med sin lampa högt upp i luften, blända alla andra, tjäna mer stålar än din polare och blunda för den pyramid av blod som vi står på. Profit.
Citera
2012-11-13, 02:40
Medlem
Bbobis avatar
Nä många vill väll inte jobba då de känner att tiden rinner förbi. Men sedan sitter dom där och spelar wow 12h om dagen.

Nej, jag känner inte så. Trivs på jobbet där jag har vänner jag gillar och inte minst så får jag ju en inkomst som gör att jag kan unna mig saker en person utan jobb aldrig skulle få uppleva.

Däremot skulle jag gärna vara ekonomiskt oberoende så jag skulle kunna gå ner i arbetstid och göra lite mer som jag vill än i dagsläget.

Men jag hade INTE slutat arbeta för att jag känner att det tar mitt liv ifrån mig. Tvärtom så skulle jag nog fortsätta jobba av just den anledningen. Göra karriär inom något jag brinner för. Vad ska man annars göra varenda dag som inte betyder att tiden rinner förbi? Kolla på tv-serier och hänga på krogen 365 dagar om året tills man dör?
Citera
2012-11-13, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lil rich
Oj, det var ärligt talat inte meningen att du skulle ta illa upp. All heder till dig att du lever mot strömmen. Men jag var faktiskt seriös i att du lät intressant, och jag är faktiskt intresserad av att veta vad du gör om dagarna! Det är kul för dig att du finner glädje av ditt val att stå utanför samhället. Du ställde frågan om inte de som arbetar känner att livet passerar dem, men hur känner du själv inför det? Jag har tyvärr inte tid att sitta och leta igenom dina inlägg i andra forumsdelar. Det kanske var dumt av mig att tro att TS i tråden var intresserad av att ha en givande diskussion.

Jag har inget agg mot dig, men du verkar ha tagit det jag skrev väldigt personligt. Jag personligen strävar väl efter någon sorts utveckling och framsteg om det gäller materiella ting eller ej. Kan du tänka dig att bo i samma lägenhet/hus resten av ditt liv? Tror du inte på kontakt med andra människor?

Du verkar väldigt negativt inställd till mycket här i livet. Du försöker övertala andra att deras sätt att leva (en del av det är att jobba, för de flesta) är fel och deprimerande. Men så fort man skriver någonting som motsätter det du tycker hugger du tillbaks med något trams. Vad tror du att det beror på? Vem försöker du egentligen övertala med det du skriver? Notera även att de flesta behöver jobba för att överleva och kan inte dra sig tillbaks med ett arv. Med det sagt kanske du trycker ner människor som inte har en annan möjlighet? Tycker du att du är bättre än de som jobbar, för att du har insett det fina med att vara arbetslös?
Du och en rad andra verkar fortfarande ha svårt att förstå att det finns folk som inte arbetar som lyfter mer pengar än de som gör det och därför finns det inget hinder att flytta runt om man känner för det även om jag hittat hem vad gäller den biten. Flytta lär väl alla göra några gånger under sitt liv. Du flyr från faktumet att du är en liten löneslavshora och du har dessutom uppenbara komplex för det. Erkänner du det för dig själv kanske tråden kan öppna nya synapser i din fantasilösa sosse-hjärna.

De som sliter på ett jobb som bryter ner de så att andra ska betala för deras vård är idiotiskt liksom att alla tror att de KAN arbeta vilket är som att tro att man kan bygga en kåk själv om man har tummen mitt i handen. Att arbete ödelägger folks liv blundar de flesta för och det förklarar hur folk mår och varför folk skiljer sig och varför barnen växer upp till monster och knarkare.
Senast redigerad av SergioTacchini 2012-11-13 kl. 03:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in