Citat:
Ursprungligen postat av SergioTacchini
Jag arbetar inte sedan många år tillbaka på grund av att jag fick möjligheten att kliva av med fortsatt bra inkomst och dessutom har ärvt pengar. Jag kan idag inte förstå hur arbetande människor får ihop sin vardag eller ens fritid och hur folk orkar göra mer än att sköta sitt arbete.
Jag förstår att många har svårt att orka med mycket mer i livet än jobbet och därmed ofta går in i väggen eller blir lätt uppgivna och deprimerade. Jag funderar kring detta med tid både vad gäller dygnets timmat men också längden man lever och hur mycket av den tiden som folk lägger på att vara på sitt arbete.
Det är inte bara arbetstiden utan mycket "spilltid" som går till att resa till och från jobbet eller att göra matlåda och tvätta kläder eller vad det nu kan vara. Idag skulle jag inte orka arbeta alls och tycker faktiskt synd om de flesta som arbetar för liten lön och mycket skatt och för detta får de ge upp den tid som de kunde gjort något bättre med.
Min fråga är således om ni som arbetar känner att livet går er förbi eftersom ni förlorar så mycket tid på att arbeta och hur mår ni egentligen innerst inne?
Arbete skapar frihet sa tysken, och något ligger i det. Jag har arbeten där jag hjälper människor, det ger något tillbaks till mig. Vid sidan av det studerar jag, är i princip igång 24/7. Döden kommer vi alla nå så småningom, hade jag fått 10 miljoner av någon slump så hade jag omvärderat mitt liv, men tills den dagen så accepterar jag min roll i samhället.
Oavsett hur rik jag vore hade jag arbetat, skillnaden hade bara varit att jag arbetat under mina villkor, troligen hade jag blivit någon form av politiker om pengarna inte var ett problem. Att bara tillfredsställa mina egna lustar, ligga i sängen och bli matad med druvor är inte min stil.