2012-11-12, 14:17
Medlem
FredrikSahlins avatar
Jag har turen att ha ett jobb jag trivs med. Sköna arbetskollegor.
Så nej, jag ser inte riktigt livet gå förbi.
Citera
2012-11-12, 14:28
Medlem
Det är ju en social grej att gå till jobbet också.
Visst, hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag väl sagt upp mig. Tills dess får jag hoppas på stryktipset.
Citera
2012-11-12, 15:08
Medlem
tantrs avatar
Jag har pengar så jag skulle klara mig i kanske 2 år utan att jobba.

Jag jobbar 5 dagar i veckan, skulle vilja gå ner lite nu då jag har mycket annat att fokusera på som jag knappt hinner med.

Just nu är det jobbigt att gå till jobbet, men det beror på andra saker än att jag har tröttnat på jobbet.

Är 22 år gammal

Skulle vilja ut och resa i ett halvår kanske, och sedan ta tag i jobb och skit igen, men har för mycket annat att göra just nu så kan inte ta tag i det ännu... möjligtvis till våren.

suck...
Citera
2012-11-12, 15:25
Medlem
Jafan89s avatar
Ja och nej, ibland har man så jävla mycket att göra och så lite tid, att man verkligen hade behövt en vardag borta från jobbet/studier, så att man kunde börja få övriga saker gjorda.

men hade man inte haft ett jobb, så hade man väldigt snabbt blivit klar med mer eller mindre allting, och därigenom hamnat i ett "sovtillstånd" och fått ännu mindre gjort.

Så även om jobbet tar upp mycket tid som kunde blivit spenderat på annat, så hade man börjat bli galen om man inte hade någonting att nöta.
Citera
2012-11-12, 15:27
Medlem
Första posten på FB efter säkert 10 års läsande...

Nej, jag kan inte se att mitt liv går mig förbi.
Jag har ett arbete som jag trivs tämligen bra med och lönen ä ok.
Det är trots allt arbetet som gör att jag kan underhålla mina fritidsintressen, som gör att jag kan resa några ggr per år och som gör att jag kan unna mig lite extra lyx både när det gäller mat och prylar.

Hade jag istället gått på bidrag och haft all fritid i världen, men inga pengar att spendera, DÅ hade jag nog ansett att mitt liv gick mig förbi.
Citera
2012-11-12, 15:52
Medlem
BrainDisorders avatar
Klart det känns värdelöst att spendera 8h x 5, år ut och år in, på arbete.
Men motfrågan är då vad i helvete man annars skulle hålla på med?

Det postiva med att arbeta är rutin, socialt kontaktnät, lön och har du dessutom ett arbete du trivs med så kan det nog bidra med en hel del skratt och livsglädje utöver dina fritidsintressen.

Det negativa är ju dels att ha en tråkigt underbetalt jobb som du inte trivs med, det är ju rent utav förödande för den psykiska hälsan.

Alla är inte födda med silversked i munnen och kan leva ett "glassigt" liv.
Jag skulle gärna jobba mindre och ha pengar så jag klarar mig, vem skulle inte vilja det?
Men som det ser ut nu så är det nog att jobba på som gäller, tills man kan få ett tillräckligt välbetalt jobb som man dessutom trivs alldeles utmärkt med. Hade jag varit ekonomiskt oberoende så hade jag nog ändå valt att jobba eller hålla på med något liknande, dock inte i 100%.

Att plugga ser ju inte ljust ut längre när man bor som ensamstående med barn, har ingen aning hur man ska klara sig på dom pengarna man får genom studiemedel. Att vara 2 i ett förhållande hade ju givetvis underlättat. Men dock så känns det som att en utbildning kan komma att krävas för att någonsin få ett jobb man trivs med och en lön därefter.

Har precis blivit varslad efter lite mer än 1 år hos ett företag, och sitter därför i valet och kvalet om hurvida jag ska söka första bästa jobb eller ta tag i en utbildning.
Tips?!
Citera
2012-11-12, 15:55
Medlem
brynarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergioTacchini
Jag arbetar inte sedan många år tillbaka på grund av att jag fick möjligheten att kliva av med fortsatt bra inkomst och dessutom har ärvt pengar. Jag kan idag inte förstå hur arbetande människor får ihop sin vardag eller ens fritid och hur folk orkar göra mer än att sköta sitt arbete.

Jag förstår att många har svårt att orka med mycket mer i livet än jobbet och därmed ofta går in i väggen eller blir lätt uppgivna och deprimerade. Jag funderar kring detta med tid både vad gäller dygnets timmat men också längden man lever och hur mycket av den tiden som folk lägger på att vara på sitt arbete.

Det är inte bara arbetstiden utan mycket "spilltid" som går till att resa till och från jobbet eller att göra matlåda och tvätta kläder eller vad det nu kan vara. Idag skulle jag inte orka arbeta alls och tycker faktiskt synd om de flesta som arbetar för liten lön och mycket skatt och för detta får de ge upp den tid som de kunde gjort något bättre med.

Min fråga är således om ni som arbetar känner att livet går er förbi eftersom ni förlorar så mycket tid på att arbeta och hur mår ni egentligen innerst inne?

Mitt jobb är ett jävla äventyr. Skulle göra det gratis om jag hade råd.

Så är det faktiskt.
Citera
2012-11-12, 16:00
Medlem
Jag känner snarare att livet rinner bort som sand mellan fingrarna när jag inte jobbar.
Citera
2012-11-12, 16:30
Medlem
Triremers avatar
Skaffa ett jobb som du trivs med.

Tycker man att läkare låter intressant så är det antagligen det bästa jobbet. Bra betalt, hög status, intressanta arbetsuppgifter, inget corporate bullshit, och en mycket bra arbetsmarknad.
Citera
2012-11-12, 16:47
Medlem
Patriarchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibis
Jag har sen något år tillbaka gått runt med just sådana tankar själv. De började som en känsla av stress, att inte ha tid nog för allt jag ville göra. Och har sedan utvecklats till att tja, majoriteten av min vakna tid går åt till jobbet, eller saker relaterade till jobbet.

En enkel uppskattning: 24h på ett dygn. 8h för sömn går bort direkt. 8 tim, 45 går bort för jobbet (Börjar 07:45, slutar 16:30. Då är vi nere i 7 timmar och en kvart. Två timmar går bort att transportera mig till och från jobbet, endast möjlig restid då.

Då har vi 5 timmar och 15 minuter kvar på dagen. Av detta skall det handlas mat de dagar det behövs, maten skall lagas. Låt oss säga 1 timme och 30 minuter till går bort, om det inte är handling av mat är det något annat.

Kvar har jag 3 timmar och 45 minuter, om inget annat har dykt upp. Mindre än en sjättedel av ett dygn har jag för mig själv. Allt jag vill göra hinner jag omöjligt med på den tiden. Och det är alltid massa annat som dyker upp också som bör göras.
Kunde jag vända på det, att jag jobbade 3 tim och 45 minuter och istället hade 8 tim och 45 minuter för egen tid, då hade jag kunnat känna mig mer till freds.

Det skrämmer mig att så mycket tid av mitt liv går åt till saker jag själv inte har någon direkt glädje av (förutom rena pengar etc. som behövs då), till saker som inte ger någon själsfrid.

Problemet är egentligen inte att arbeta, jag har ett helt okej jobb. Problemet är att jag får för lite tid över till allt annat. Hade dygnet varit 36 timmar långt istället och jag fortfarande jobbat 8 timmar hade det också varit en lösning.
Glöm inte att en del av lönen du tjänar går direkt till jobbet och inte din glädje också, i form av bränsle/transportkostnader. Staten och kapitalet vill hålla arbetaren på mattan. Man ska ha precis så lite över i slutet av månaden att man inte blir brottsling. Vilket är för lite. Och genererar brottslighet.
Citera
2012-11-12, 17:07
Medlem
Ludermassignegers avatar
Nej, var tidigare arbetslös och hade ingen energi alls att göra något. Låg mest och runkade, gameade, kollade film & tv-serier. Företog mig inget direkt aktivt under arbetslösheten. När jag sedan fick ett intressant jobb utomlands har jag fått en mycket aktivare fritid där jag tränar, kör kvällskursen inom något som intresserar mig samt går ut mer.

Arbetslöshet är kul ifall man har ett stort kontaktnät med andra arbetslösa eller om man kan använda bidragspengarna till att resa eller utöva någon sport.

Att sitta hemma själv och runka framför datorn/onlinespel är förbannat deprimerande i längden, och gör dig till en uslare människa.
Citera
2012-11-12, 18:15
Medlem
olof86s avatar
Idén med 80% vore inte alls dum. Är det alltså vanligt i Norge säger ni? Den lösningen kommer jag sannolikt försöka mig på efter att jag avancerat till en karriärsnivå jag är nöjd med. Då blir det fyra dagar jobb, tre dagar ledigt vilket känns riktigt bra. Lönesänkningen är av mindre betydelse känner jag åtminstone i dagsläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in