2012-11-14, 07:47
Medlem
Att vara pk när det gäller slaveri (arbete) är lika viktigt som att vara pk angående invandringen - inte minst med tanke på alla som drar benen efter sig hela dagarna och lever på andras bekostnad.
Citera
2012-11-14, 08:24
Medlem
Inglorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergioTacchini
Nej så klart känner inte alla så men genom all de år jag arbetade mötte jag enormt många människor och kom alltid in i samtal som visade att denna ångest inför en ny vecka är enormt utbredd. Läser du mina inlägg ser du att ditt sista påstående inte stämmer och vakna behöver jag inte för om jag ville sova resten av mitt liv så skulle jag kunna göra det och varför inte?

Mycket handlar ju om att i "Svenssons" också bara måste klaga, men i grund och botten så trivs de på jobbet och har det helt ok. Givetvis finns det dom som mår skit och absolut inte vill jobba, ungefär som dig, men inte har det alternativet att gå hemma och vara arbetslös.

Att du ens skriver att du skulle kunna tänka dig att "sova" hela ditt liv visar ju på att du inte har någon livsgnista. Och folk som inte har en livsgnista ser ofta heller inte meningen i att arbeta.
Citera
2012-11-14, 12:05
Medlem
Var arbetslös i ett halvår. Tråkigaste tiden i mitt liv. Träna 2 timmar om dagen, sen efter det, vad skulle man då göra? Nej fruktansvärt tråkigt hade jag.
Citera
2012-11-14, 13:46
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maanoja
Var arbetslös i ett halvår. Tråkigaste tiden i mitt liv. Träna 2 timmar om dagen, sen efter det, vad skulle man då göra? Nej fruktansvärt tråkigt hade jag.

Hade du pengar till hushållet och mat? Hade du tillgång till biblioteket och dator med internet? Hade du några vänner och bekanta? Fanns det natur i närheten?

Du kunde ju alltid tillbringa morgonen med en liten promenad i naturen, sedan läsa någon skönlitterär bok, därefter kolla på någon dokumentär. På eftermiddagen så kunde du träna när det är tomt på gymmet/var du tränade, därefter beroende på tiden så antingen träffa några bekanta och göra något som inte kräver pengar eller kanske någon gruppaktivitet (det borde ju finnas några gratis/väldigt billiga sysselsättningar) och därefter studera något ämne som intresserar dig.

Variera de olika aktiviteterna så har du åtminstone en okej vardagsplanering.
PS: ja, jag antog att jobbsökande ingick i vardagen och därmed inte skrev med det.
Citera
2012-11-14, 17:59
Medlem
Tom.Bombadills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Kruxet är ju att de flesta måste arbeta hårt för att kunna ta sig dit. Alt lägga ner sina pengar på lotter och hoppas på det bästa.

Livet går inte förbi för att man jobbar. Man skulle bara slösa tid på annat såsom flashback, wow mm.

Däremot kan man ju ha som mål med sitt arbete att ta sig närmare och närmare ekonomiskt oberoende och gå ner i arbetstid allt eftersom man tar sig framåt.

Men tyvär lägger man ner de mesta av pengarna på skit man egentligen klarar sig utan eller tom kissar ut igen efter en halvtimme.
Ska man tjäna riktiga pengar så får man dock lägga ner även fritiden på jobbet. Och alla sitter inte och nördar wow hela dagarna.
Citera
2012-11-14, 23:40
Medlem
Triremers avatar
Med rätt jobb så finns det inget bättre.

En släkting var lantbrukare och det fanns ingenting roligare än när man fick hänga med en dag. Sjukt roligt jobb om man inte har behov av en massa arbetskollegor. Folk träffar man ändå.

Att verkligen se vad man åstadkommer är fint. Från sådd till skörd och pengar i plånboken.

Sen har jag en släkting som ägde en stort byggföretag. Att följa med på byggen var riktigt kul.
Senast redigerad av Triremer 2012-11-14 kl. 23:45.
Citera
2012-11-14, 23:46
Medlem
Nu jobbar jag ju inte längre. Men när jag jobbade så svar; JA det kändes definitivt som livet gick förbi.

Jag vill ligga på en sandstrand i Brasilen, det borde ni också vilja göra. Livet är kort, alldels för kort för att ruttna bort på ett kontor, bygg osv
Citera
2012-11-15, 02:15
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Bombadill
Ska man tjäna riktiga pengar så får man dock lägga ner även fritiden på jobbet. Och alla sitter inte och nördar wow hela dagarna.

Poängen är bara att många inte gör särskilt vettiga saker om dagarna. De som gör det mer givande är väll att det är något man gillar.

Sedan tycker inte jag att tiden jag lägger ner på mitt arbete är kastat i sjön. Jag jobbar mina timmar och kan få så mycket för det.

Tänk dig att vara självförsörjande och ordna allt själv. Då talar vi om lite tid över. Man får se det ur de perspektivet. Att även om det är tråkigt att jobba 8h om dagen så tjänar du in det genom att inte behöva föda upp boskap, fiska, odla potatis, bygga hus osv. Utan du gör dina 8h om dagen och får allt det där.
Citera
2012-11-16, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Poängen är bara att många inte gör särskilt vettiga saker om dagarna. De som gör det mer givande är väll att det är något man gillar.

Sedan tycker inte jag att tiden jag lägger ner på mitt arbete är kastat i sjön. Jag jobbar mina timmar och kan få så mycket för det.

Tänk dig att vara självförsörjande och ordna allt själv. Då talar vi om lite tid över. Man får se det ur de perspektivet. Att även om det är tråkigt att jobba 8h om dagen så tjänar du in det genom att inte behöva föda upp boskap, fiska, odla potatis, bygga hus osv. Utan du gör dina 8h om dagen och får allt det där.

Det är så klart komfortabelt. Men ett problem jag kan känna är att dagens samhälle tillämpas via Xerxes-metoden som säger böj knä så överlever du.

Det är dock skillnad på 'survival' och 'living'.
Citera
2012-11-16, 05:21
Medlem
ringmuskelns avatar
Jag sitter och planerar för att rida till Norge och jobba lager. Här hemma verkar är det lite knepigt på stället jag bor nu med lagerjobb och min sociala fobi gör att det blir världens projekt att gå runt och fråga efter jobb hos alla jag ser, inget kontaktnät på orten allstå.
Just nu läser jag vad som kallas i andras öron för skräplitteratur (matematik och fysik) vilket är en orsak till min sociala fobi, jag klarar inte av att lyssna på 95% av befolkningen. Skulle av allt helst sitta i en liten stuga i en vacker skog med vedeldning och ett grönsaksland. Läsa, såga träd, hugga ved, men underlätta de värsta grejorna med att köpa kött och andra varor. Där skulle jag vara helt isolerad typ 70% av min tid. Fatta vad människofientligt det är i staden med shopping, grå betong, bete sig på ett visst sätt och annat jävla själasugande. Får väl ta tag i den drömmen snart, börjar bli bra less.
Citera
2012-11-16, 05:37
Medlem
ringmuskelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genericname
Hur mycket pengar har du varje månad över efter hyra, mat, kläder, hygienartiklar och diverse andra omkostnader man har i ett hem betalats?

Vad är hygienartiklar? Det låter så 1900-talskt. Tvål och shampo: 30 kr. Ja just det rakblad: 30 kr.
Citera
2012-11-16, 05:52
Medlem
ringmuskelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Och jag tycker jättesynd om människor som tror att den stora lyckan ligger i att arbeta... Man måste vara en oerhört fantasilös och icke-kreativ person ifall man måste ha en schemalagd, icke-varierande sysselsättning för att må bra.
Alternativen hos en människa med fantasi ligger inte mellan att arbeta eller ligga hemma i soffan, har man lite pengar så har man en hel värld att upptäcka som jag kan lova dig utvecklar dig mer som människa än vad ett vanligt 8-5 jobb gör.

Nu jobbar jag eftersom jag för tillfället måste det, men jag lever iaf inte i lögnen att jag gör det för att jag vill. Självklart finns det ett fåtal som faktiskt tycker sina jobb är roliga i längden, men det är en liten minoritet.

Det finns ju människor (min mamma) som "gillar att betala skatt" *host*. Men ändå klagar dem på att folk roffar åt sig av girighet (politiker och annat skräp). Det finns människor som jobbar för syftet i sig och tycker det är kul. Vi ska bygga landet, kom igen gott folk! Alla jobb förutom mikroskopiska avvikelser tjänar till att hålla hjulen rullande, finns inget större syfte i. Hamsterbeteende, härmaperi och avancerad sinnestillfredställelse är människohjärnans signum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in