2012-11-14, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soundsystemet
Nej, jag har ingen valmöjlighet. Jag måste jobba, och jag vill jobba. Det får du faktiskt lov att acceptera. Ingen normal människa, med kvalitéer som faktiskt behövs i samhället, får gå hemma med "fortsatt inkomst" och leva på ärvda pengar.

Inse ditt misslyckande som människa, TS.
Jo det får man och det gör man, dvs. jag gör det och många med mig.
Citera
2012-11-14, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methone
Haha Klockrent inlägg. Kan inte annat än att hålla med dig.

Dock så förstår jag varför folk har jobb, även sådana de inte tycker om - för att det är det som förväntas från samhället och omgivningen. Det är en självklarhet för de flesta. För många är det inte heller ett direkt val, då de kanske måste försörja en familj och därav väljer första bästa "skitjobb".
Jag vet varför folk måste jobba och det gör de som gör det också men tråden handlar mer om att dra av ett plåster och pilla lite på såret och det gör väldigt ont för en del.
Citera
2012-11-14, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lil rich
Till hela inlägget...

Och att pensionärer som en homogen grupp skulle vara ständigt upptagna och svåra att boka upp en tid med... Hur många pensionärer har du kommit i kontakt med som gör dig kvalificerad att dra den slutsatsen? Jag vill nog påstå att en stor majoritet av de pensionärer jag har kommit i kontakt med är bra mycket mindre upptagna än mina vänner...Om de inte är på en golfresa i ett tropiskt land (som de har råd att göra för att de har jobbat en stor del av sitt liv) kan de nog klämma in dig om du är tillräckligt viktig...
Nej du är inte ensam om att tro att pensionärer fortfarande ligger i sängen med liggsår och inte en besökare och proppar i sig prinsess-bakelse och aldrig går ut typ. Verkligheten ser helt annorlunda ut vilket statistiken visar eftersom de lever längre och är friskare än någonsin.

Jag har i hela mitt liv känt pensionärer och de är enormt upptagna och igång med något hela tiden och man undrar ibland hur de orkar. Kanske vill du som ganska ung tro att de äldre har det tråkigt men de kan göra vad de vill och det kan inte du.
Citera
2012-11-14, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rothery
Här har du en som instämmer mycket i Ts syn på arbete och livet, och det säger jag i egenskap av nybakad civilingenjör med all världens jobb- och karriärmöjligheter framför mina fötter.

På senare tid har jag bara känt mer och mer att karriärist är typ det sista jag är, vilket går stick i stäv med vad som förväntas av en nyexad ingenjör. Vidare brukade jag jämföra mig med andra på olika sätt med allt i mental stress det innebär - det har jag numer dragit ner på.

Detta har gjort mig minst sagt vilsen vad gäller vad jag egentligen vill pyssla med och vad som är "min plats". Skulle gladeligen jobba på säg 70% inom nåt som rör min utbildning, men lycka till att hitta en fast tjänst med de villkoren (och som är intressant i övrigt).

Jag prioriterar helt enkelt fritid högt och det allra senaste i prylväg lågt, något som passar bra ihop med att jobba mindre än heltid. Bara genom att inte snusa, inte köpa alkohol typ varje helg, inte ha bil och köra överallt, inte ha dyra abbonemang, inte ha det största/nyaste inom TV/telefoni/etc, inte åka på Thailandsresor o dyl., vet jag inte hur mycket mina utgifter minskar jämfört med t.ex vissa av mina bekanta. Eller ta min bror som brukade ha ett så stressigt jobb att han aldrig orkade/hann laga vettig och nyttig mat och åt hämt- och snabbmat istället, och dessutom inte pallar att sluta snusa mer eller mindre för att "jobbet kräver det".

Alltså, vi är alla olika. Vissa lever för jobbet och blir helt stingsliga så fort de har en ledig dag, och så finns det andra som är lika långt (inte mer, märk väl) ut på andra änden av skalan. Båda är lika extrema, men förståelsen är sällan lika stor för den som sätter fritiden och sina fritidsintressen först.

Jag tycker det är träffande det som någon berättade tidigare i tråden när denne tackade nej till övertid och kollegorna undrade "vaf-n ska du göra som är så viktigt?". Folk verkar helt enkelt inte ha några fritidsintressen, och har de det kostar de pengar och/eller kräver dyr utrustning. Och det är tydligen viktigt att kunna köpa prylar direkt, man ska inte behöva spara ett par månader först, även om man sen inte har nån ledig tid att använda grejerna på.

För det är ju viktigt att jobba mycket, så man kan åka på flådiga semestrar som man känner att man måste åka iväg på för att man jobbar så mycket.........

Att påstå att (den i mitt tycke helt galna) prylhetsen och statusjakten av idag inte spelar en skapligt stor roll i detta är omöjligt.
Du har min sympati och jag önskar dig väl i att hitta rätt balans vilket verkar vara det du eftersöker i livet. Jag kände verkligen igen det där med prylar som folk skaffar för att sen ha extremt lite tid att använda dom. Det som slår mig genom många inlägg i denna tråd är att så få ser eller ens märker av helheten i deras egna liv. Det är som att de inte ser skogen för alla träden och så rullar åren på och då tror jag att det för många blir så att livet går de förbi.

Jag kom att tänka på finskan som låg döende i cancer och skrev följande rad:

"Dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet".
Citera
2012-11-14, 03:45
Medlem
Pengar ger frihet, arbete är bara ett sätt att skaffa dom. Även de mest effektiva sättet om man inte råkar ha tur på lotton. Personligen gillar jag att gå till jobbet varje dag...det ger mening till livet! De finns ingen som är så skönt som att få en riktigt fet lön som man har jobbat hårt för.
Citera
2012-11-14, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HolyWelder
Pengar ger frihet, arbete är bara ett sätt att skaffa dom. Även de mest effektiva sättet om man inte råkar ha tur på lotton. Personligen gillar jag att gå till jobbet varje dag...det ger mening till livet! De finns ingen som är så skönt som att få en riktigt fet lön som man har jobbat hårt för.
Vad anser du vara en fet lön och vilka timmar och insatser har du fått göra för den?

Innebar den risk för ditt liv och din hälsa och innebar tiden du la på det att andra fick lida för att du var frånvarande?

Sett till helheten, var det värt det ändå?
Citera
2012-11-14, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SergioTacchini
Vad anser du vara en fet lön och vilka timmar och insatser har du fått göra för den?

Innebar den risk för ditt liv och din hälsa och innebar tiden du la på det att andra fick lida för att du var frånvarande?

Sett till helheten, var det värt det ändå?

För mig är en hyfsat fet lön ca 26000 rätt i fickan...nej, riskerade inte livet. Och det är ca 150 svettiga timmar. Värt de för mig, men för många andra som har mindre slitsamma jobb kanske inte värt de...vad vet jag. Jobbar förresten som svetsare. Och ja, det är en del obekväma tider. Skulle du tycka de va värt de?
Citera
2012-11-14, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HolyWelder
För mig är en hyfsat fet lön ca 26000 rätt i fickan...nej, riskerade inte livet. Och det är ca 150 svettiga timmar. Värt de för mig, men för många andra som har mindre slitsamma jobb kanske inte värt de...vad vet jag. Jobbar förresten som svetsare. Och ja, det är en del obekväma tider. Skulle du tycka de va värt de?
Shit svetsare, du blir inte gammal med allt du får i dig. Du får alltså 173:- i timmen för det och då har du riskerat ditt liv rätt rejält. Du tjänar verkligen inte bra för en svetsare. Åk till ett annat land.
Citera
2012-11-14, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SergioTacchini
Shit svetsare, du blir inte gammal med allt du får i dig. Du får alltså 173:- i timmen för det och då har du riskerat ditt liv rätt rejält. Du tjänar verkligen inte bra för en svetsare. Åk till ett annat land.

Jag vet att man kan åka till Norge och tjäna dubbelt så mycket på samma timmar, men jag trivs bra hemma. Och dessutom så är de bra betalt i Sverige...hur som helst jag trivs bra med jobbet, finns fina utvecklings möjligheter som kan leda bort från själva svetsningen och mer lön. Sen så finns de väldigt mycket skydds utrustning...så den dagen jag dör så tänker jag inte skylla på svetsröken vad jobbar du själv med? Och hur mycket tjänar du?
Citera
2012-11-14, 05:12
Medlem
Ni som arbetar, känner ni att livet går er förbi?

Svar: Ja, absolut. Varje sekund på jobbet är bortkastad tid av mitt liv.
Citera
2012-11-14, 05:21
Bannlyst
Har man ett tråkigt jobb/ett jobb man hatar (som de flesta gör) så känner man väl så.
Själv skulle jag aldrig klara av att inte ha något att göra på dagarna. Har varit arbetslös under en längre tid och hade faktiskt en hel del pengar under den tiden att leka med, drömmen låter det kanske som, men jag blev passiv och deprimerad. Ha ett jobb man gillar, snacka med sköna lirare på jobbet, ta en öl tilllsammans på vägen hem osv, det är grejjer det Sen blir ju helgerna gudomliga efter en lång vecka på jobbet
Citera
2012-11-14, 05:57
Medlem
Buskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnknownAwareness
Det gör jag absolut.
Hatar verkligen att jobba.
Inte en dag går förbi utan att jag tänker något i stil med
"Fan vad härligt det hade varit att vinna typ 50 000 i månaden i 25 år så man
kan slippa det här jävla jobblivet!"

Börja 06:30 och sluta 15:30 och sen när man väl kommer hem så är man
för trött för att göra något, men vänta nu.. Helgen finns ju! Wohoooo 2 lediga
jävla dagar. Fan vad roligt, verkligen.

Borde vara tvärtom... Man jobbar lördag och söndag och sen så är man ledig måndag tills
fredag.

Nu lät jag mest som en arg 15 åring fast ja... jo... Jobba suger.
Jag håller med dig till 100% jobba är ett hellvete
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in