Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Ts har startat en intressant tråd. Dock lär nog ytterst få instämma i Ts syn på arbete och livet. Väldigt många svenskar sätter helt enkelt likhet mellan arbete och livet. Man identifierar sig med sitt arbete, och den som arbetar hårt är lycklig, enligt de flesta.
I mina ögon är dock merparten av svenskarna lurade och naiva personer, utan analys. Jag anser dock att det är mycket svårt att leva i Sverige med de värderingar Ts har. Det leder ofelbart lätt till social isolering, och man blir lätt föremål för avundsjuka.
Här har du en som instämmer mycket i Ts syn på arbete och livet, och det säger jag i egenskap av nybakad civilingenjör med all världens jobb- och karriärmöjligheter framför mina fötter.
På senare tid har jag bara känt mer och mer att karriärist är typ det sista jag är, vilket går stick i stäv med vad som förväntas av en nyexad ingenjör. Vidare brukade jag jämföra mig med andra på olika sätt med allt i mental stress det innebär - det har jag numer dragit ner på.
Detta har gjort mig minst sagt vilsen vad gäller vad jag egentligen vill pyssla med och vad som är "min plats". Skulle gladeligen jobba på säg 70% inom nåt som rör min utbildning, men lycka till att hitta en fast tjänst med de villkoren (och som är intressant i övrigt).
Jag prioriterar helt enkelt fritid högt och det allra senaste i prylväg lågt, något som passar bra ihop med att jobba mindre än heltid. Bara genom att inte snusa, inte köpa alkohol typ varje helg, inte ha bil och köra överallt, inte ha dyra abbonemang, inte ha det största/nyaste inom TV/telefoni/etc, inte åka på Thailandsresor o dyl., vet jag inte hur mycket mina utgifter minskar jämfört med t.ex vissa av mina bekanta. Eller ta min bror som brukade ha ett så stressigt jobb att han aldrig orkade/hann laga vettig och nyttig mat och åt hämt- och snabbmat istället, och dessutom inte pallar att sluta snusa mer eller mindre för att "jobbet kräver det".
Alltså, vi är alla olika. Vissa lever för jobbet och blir helt stingsliga så fort de har en ledig dag, och så finns det andra som är lika långt (inte mer, märk väl) ut på andra änden av skalan. Båda är lika extrema, men förståelsen är sällan lika stor för den som sätter fritiden och sina fritidsintressen först.
Jag tycker det är träffande det som någon berättade tidigare i tråden när denne tackade nej till övertid och kollegorna undrade "vaf-n ska du göra som är så viktigt?". Folk verkar helt enkelt inte ha några fritidsintressen, och har de det kostar de pengar och/eller kräver dyr utrustning. Och det är tydligen viktigt att kunna köpa prylar direkt, man ska inte behöva spara ett par månader först, även om man sen inte har nån ledig tid att använda grejerna på.
För det är ju viktigt att jobba mycket, så man kan åka på flådiga semestrar som man känner att man måste åka iväg på för att man jobbar så mycket.........
Att påstå att (den i mitt tycke helt galna) prylhetsen och statusjakten av idag inte spelar en skapligt stor roll i detta är omöjligt.