2012-11-13, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plogg
Jag ser inte problemet med att arbeta. Man får se till att arbeta med någonting som är intressant. Jag arbetar delvis för att få intellektuell stimulans och lösa svåra problem. Även om jag inte är ekonomiskt oberoende så har jag inte dåligt med pengar och skulle utan problem kunna gå ned i arbetstid. Om jag vann på Lotto skulle jag fortsätta arbeta, dock eventuellt med ett litet annat spår i egen firma.
Så då arbetar du inte fullt ut med det du verkligen vill.
Citera
2012-11-13, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SergioTacchini
Så då arbetar du inte fullt ut med det du verkligen vill.

Jo det gör jag, däremot finns det ju flera saker jag finner intressant och skulle jag inte behöva pengar alls så kan man riskera att inte ha någon inkomst alls för att arbeta med ett annat område som är intressant. Har man arbetat i flera år inom ett område som man gillar så kan det ju vara roligt att arbeta inom ett annat område som man gillar lika mycket, omväxling är ju alltid roligt.
Citera
2012-11-13, 19:28
Bannlyst
tycker livet är skit tråkigt utan jobb
Citera
2012-11-13, 19:30
Medlem
genericnames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppanu
Aa jag lever på dina pengar och slipper jobba, kan inte bli bättre.

Hur mycket pengar har du varje månad över efter hyra, mat, kläder, hygienartiklar och diverse andra omkostnader man har i ett hem betalats?
Citera
2012-11-13, 19:31
Medlem
Tom.Bombadills avatar
Jo, jag hatar att jobba. Skulle hemskt gärna vara ekonomiskt oberoende. Då skulle jag förutom att göra vanliga nöjessaker även forska gratis med saker jag är intresserad av och lägga upp allt material på nätet.
Citera
2012-11-13, 20:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kassiopeia
Jag tycker jättesynd om alla som tror att den stora lyckan ligger i att inte behöva arbeta. Mentalt har de aldrig tagit sig förbi skolbarnsstadiet då hemläxan ter sig meningslös, de förstår inte varför arbete är bra och kan inte se det stora perspektivet. Samt så har de aldrig haft ett jobb som är roligt att gå till varje måndag. Oerhört synd om dessa människor, vilken tom och innehållslös existens de måste ha.

(hint: de stora företagsledarna, innovatörerna arbetar alla fast de inte behöver, de har nog mer pengar än TS. Det måste till en oerhört torftig personlighet till att sitta i stugan och se andra åka till jobbet och känna en tillfredsställelse över att man själv inte jobbar.)

Det kryllar f ö av dylika trådar på flashback, något jag ser som en skoltrött ungdoms önskedrömmar snarare än faktiska scenarier.

Och jag tycker jättesynd om människor som tror att den stora lyckan ligger i att arbeta... Man måste vara en oerhört fantasilös och icke-kreativ person ifall man måste ha en schemalagd, icke-varierande sysselsättning för att må bra.
Alternativen hos en människa med fantasi ligger inte mellan att arbeta eller ligga hemma i soffan, har man lite pengar så har man en hel värld att upptäcka som jag kan lova dig utvecklar dig mer som människa än vad ett vanligt 8-5 jobb gör.

Nu jobbar jag eftersom jag för tillfället måste det, men jag lever iaf inte i lögnen att jag gör det för att jag vill. Självklart finns det ett fåtal som faktiskt tycker sina jobb är roliga i längden, men det är en liten minoritet.
Citera
2012-11-13, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SergioTacchini
Det får du tycka men fakta är att det är DU som är begränsad då du i tidigare inlägg erkänner att du arbetar på grund av pengarna som du behöver. Har man ingen valmöjlighet är man begränsad och det är du.

Att diskutera här ser jag som en intellektuell stimulans men jag vet inte hur det är med dig men jag sitter aldrig och gör en enda sak om jag är på nätet för multi-tasking är underbart.
Nej, jag har ingen valmöjlighet. Jag måste jobba, och jag vill jobba. Det får du faktiskt lov att acceptera. Ingen normal människa, med kvalitéer som faktiskt behövs i samhället, får gå hemma med "fortsatt inkomst" och leva på ärvda pengar.

Inse ditt misslyckande som människa, TS.
Citera
2012-11-13, 20:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anonymkristenidiot
tycker livet är skit tråkigt utan jobb

Det blir vad du gör det till, ligger du bara hemma och slappar så blir det säkert inte roligt, men har du lite fantasi så finns det otroligt mycket saker att göra och uppleva.
Citera
2012-11-13, 20:18
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Bombadill
Jo, jag hatar att jobba. Skulle hemskt gärna vara ekonomiskt oberoende. Då skulle jag förutom att göra vanliga nöjessaker även forska gratis med saker jag är intresserad av och lägga upp allt material på nätet.

Kruxet är ju att de flesta måste arbeta hårt för att kunna ta sig dit. Alt lägga ner sina pengar på lotter och hoppas på det bästa.

Livet går inte förbi för att man jobbar. Man skulle bara slösa tid på annat såsom flashback, wow mm.

Däremot kan man ju ha som mål med sitt arbete att ta sig närmare och närmare ekonomiskt oberoende och gå ner i arbetstid allt eftersom man tar sig framåt.

Men tyvär lägger man ner de mesta av pengarna på skit man egentligen klarar sig utan eller tom kissar ut igen efter en halvtimme.
Citera
2012-11-13, 20:35
Medlem
UnknownAwarenesss avatar
Det gör jag absolut.
Hatar verkligen att jobba.
Inte en dag går förbi utan att jag tänker något i stil med
"Fan vad härligt det hade varit att vinna typ 50 000 i månaden i 25 år så man
kan slippa det här jävla jobblivet!"

Börja 06:30 och sluta 15:30 och sen när man väl kommer hem så är man
för trött för att göra något, men vänta nu.. Helgen finns ju! Wohoooo 2 lediga
jävla dagar. Fan vad roligt, verkligen.

Borde vara tvärtom... Man jobbar lördag och söndag och sen så är man ledig måndag tills
fredag.

Nu lät jag mest som en arg 15 åring fast ja... jo... Jobba suger.
Citera
2012-11-13, 21:05
Medlem
oblivioners avatar
Jag tycker strukturen och rutinen är det positiva med att jobba. Man kommer upp i tid 6:00 och jag sköter kosten bättre när jag jobbar eftersom det är hyfsat fasta tider där man alltid äter. Gå upp tidigt har jag faktiskt inte så mycket problem med, jag är inte morgonpigg men det är inte det sämsta med att jobba.

Det värsta med att jobba är att det tar så extremt mycket tid och att det är så jävla monotont. En varierande vardag är viktigt för mig och jag hade föredragit att jobba över två dagar för att gå tidigare två dagar. Det med 80% är också intressant då får man 4 jobb och 3 lediga vilket gör att livet inte går ut på att jobba utan att man har ett liv där man jobbar. Väldigt stor skillnad.

Jag hade kunnat leva utan att jobba. Jag har en idrottskarriär som lätt hade kunnat ta upp all min tid problemet är dock att den kostar väldans massa pengar och behöver jobba för det.

Sen gör det skillnad på vilken årstid det är eftersom 4 ljusa timmar är mycket mer värt än 4 mörka.
Citera
2012-11-13, 21:07
Medlem
Alla har inte samma möjligheter som TS att inte jobba bara för att de inte vill. I det materiella samhälle vi lever vill många ha en rymlig bostad antingen i stan eller vid havet, bära fina kläder, en smartphone, kanske ett kvalitetsur runt armen, betalkanaler i teven, en bil av nyare årsmodell, gå på krogen så ofta man vill och kunna resa utomlands på semestern. Arbetar du inte och går på socialbidrag kan du såklart klara dig bra ändå, men då får du kanske också bo i ett sunkigt område istället och har inte råd att köpa allt det du vill ha. Visst kan vem som helst äga en iPhone eller köpa en dyr jacka, men att ständigt leva maximalt efter sina tillgångar kan knappast kännas speciellt tryggt.

Det finns självklart de som inte bryr sig om vad de är för märken på deras kläder och som klarar sig utan den där resan till USA, men i samhällets ögon kommer en person utan arbete som lever på socialbidrag alltid ses som en loser. De flest vill väl förr eller senare skaffa en flickvän det blir nog svårt att både hitta en sådan om du bara går hemma på dagarna i din sunkiga tvåa och att erbjuda henne samt eventuella barn något bekvämt liv.

Därför måste de flesta arbeta förr eller senare trots att de hatar sitt arbete. Det passar säkert många ungdomar som utan problem kan leva utan några direkt problem och inte har några andra att försörja, men det är förmodligen få som går igenom hela livet med den inställningen och ärligt talat är det nog inte så många heller som faktiskt vill det.

Det optimala är ju att skaffa ett arbete man trivs bra med, men det är förmodligen väldigt få personer som verkligen älskar sina arbeten. Försök att hitta ett arbete som åtminstone inte får dig att vilja hoppa från en bro och tänk på allt ditt arbete kan ge dig så klarar man sig förhoppningsvis Folk som lever miserabla liv trots hårt arbete tycker jag dock synd om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in