2012-11-12, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Om du kallar det du gör "leva" så visst, det gör jag så gärna.
Aa jag lever på dina pengar och slipper jobba, kan inte bli bättre.
Citera
2012-11-12, 05:27
Medlem
MrMadoffs avatar
Om jag kunde se in i min framtid att jag ska jobba tills jag går i pension (dvs 65,75 eller ännu högre?) och veta att det kommer vara lika jävla slitsamt och jävligt varje månad dag ut och dag in, då skulle jag ta livet av mig här och nu.

Hoppet är det som får en att fortsätta, så ordspråket stämmer ganska bra.

Fyfan för att vara dödlig.
Senast redigerad av MrMadoff 2012-11-12 kl. 05:30.
Citera
2012-11-12, 06:08
Medlem
Buskalles avatar
[hållwe med
QUOTE=MrMadoff]Om jag kunde se in i min framtid att jag ska jobba tills jag går i pension (dvs 65,75 eller ännu högre?) och veta att det kommer vara lika jävla slitsamt och jävligt varje månad dag ut och dag in, då skulle jag ta livet av mig här och nu.

Hoppet är det som får en att fortsätta, så ordspråket stämmer ganska bra.

Fyfan för att vara dödlig.[/quote]
Citera
2012-11-12, 06:29
Medlem
Germanofils avatar
Ja det suger verkligen att knega på heltid. Det blir så lite tid över för familjen och egna fritidsintressen.

Har ett heltidskontrakt fram till sommaren men när det går ut ska jag göra ett seriöst försök att hitta en tjänst där jag bara arbetar 2-3 dagar i veckan. Behöver egentligen inte mer pengar än så, så varför slösa sin tid på att jobba?
Citera
2012-11-12, 06:32
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergioTacchini
Jag arbetar inte sedan många år tillbaka på grund av att jag fick möjligheten att kliva av med fortsatt bra inkomst och dessutom har ärvt pengar. Jag kan idag inte förstå hur arbetande människor får ihop sin vardag eller ens fritid och hur folk orkar göra mer än att sköta sitt arbete.

Jag förstår att många har svårt att orka med mycket mer i livet än jobbet och därmed ofta går in i väggen eller blir lätt uppgivna och deprimerade. Jag funderar kring detta med tid både vad gäller dygnets timmat men också längden man lever och hur mycket av den tiden som folk lägger på att vara på sitt arbete.

Det är inte bara arbetstiden utan mycket "spilltid" som går till att resa till och från jobbet eller att göra matlåda och tvätta kläder eller vad det nu kan vara. Idag skulle jag inte orka arbeta alls och tycker faktiskt synd om de flesta som arbetar för liten lön och mycket skatt och för detta får de ge upp den tid som de kunde gjort något bättre med.

Min fråga är således om ni som arbetar känner att livet går er förbi eftersom ni förlorar så mycket tid på att arbeta och hur mår ni egentligen innerst inne?

Inte är det alltid kul ta sig till jobbet, men jag skulle inte vilja vara utan det. Är med andra ord en av de som har ett jobb jag finner intressant och känner inte att jag förspiller min tid och mitt liv där.

Tror på det hela taget att människan som varelse inte är konstruerad, vare sig fysiskt eller mentalt, för inaktivitet. Därmed inte sagt att vi behöver ett arbete att lägga ner vår tid och energi på. Det är ju sen länge känt att personer som driver egna företag i genomsnitt är lyckligare än anställda. Orsaken tror jag är att de dels kan styra mer över sig själva och sin tid, dels att de i större utsträckning får vara kreativa och skapa något, bygga något. Men, på det hela taget tror jag att vi behöver NÅGOT som vi upplever som meningsfullt att ägna oss åt, och arbetet fyller nog den funktionen för många. Men det hade lika gärna kunnat var något annant, t.ex. byggandet av ett eget företag eller en egen idrottskarriär, i vart fall något som har mål och mening.
Citera
2012-11-12, 07:13
Medlem
Sourons avatar
Själv är jag inne på att göra som en del satt i system i Norge, jobba 80%. Jag värdesätter fritiden framför lönespecifikationen men då min partner pluggar så vill jag inte sänka levnadsstandarden för oss. Men med dubbla inkomster i framtiden borde det utan tvivel funka.
Citera
2012-11-12, 07:22
Medlem
Just nu är väll jobbet det ända man har ut över den vanliga äta och sova cirkeln
Citera
2012-11-12, 08:52
Medlem
lil richs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergioTacchini
Så du tror att alla som inte arbetar käkar druvor och ligger på sängen?
TS du verkar vara en intressant person! Berätta lite mer om dig själv. Hur gammal är du? Vad gör du om dagarna? T.ex. en vanlig måndag när alla jobbar eller pluggar? Eller en tisdag? Jag kan tänka mig att du är ganska ung, lever ensam och inte gör så fasansfullt mycket mer än någon som jobbar sett över en vecka. Men, jag hoppas såklart att jag har fel! Men att ha en fru eller flickvän som jobbar är inte så troligt om du är hemma och latar dig. Barn är för all framtid obetänkbart om du inte har ärvt några miljoner - som du kan tänkas bränna på en unge. Det är alltså såhär din framtid kommer att se ut för all framtid, pengarna på kontot minskar och kompisarna får ännu mindre tid pga ta hand om barn, frugan osv...

Men, det är givetvis bara spekulationer - jag är uppriktigt intresserad av att få svar på mina frågor och en bedömning av mina spekulationer utifrån dem.
Citera
2012-11-12, 09:39
Medlem
Det är väl ok att jobba om man lever för att jobba , eller jobbar för att kunna leva.
Dvs att man antingen har sitt jobb som sitt intresse , eller jobbar för att kunna odla sina intressen.
Värre då med de människor som bara jobbar för att kunna upprätthålla en viss status och yta.
Har en känsla av att alltför många går till ett jobb de vantrivs med , bara för att kunna köpa saker de egentligen inte behöver.
Citera
2012-11-12, 09:41
Medlem
Kassiopeias avatar
Jag tycker jättesynd om alla som tror att den stora lyckan ligger i att inte behöva arbeta. Mentalt har de aldrig tagit sig förbi skolbarnsstadiet då hemläxan ter sig meningslös, de förstår inte varför arbete är bra och kan inte se det stora perspektivet. Samt så har de aldrig haft ett jobb som är roligt att gå till varje måndag. Oerhört synd om dessa människor, vilken tom och innehållslös existens de måste ha.

(hint: de stora företagsledarna, innovatörerna arbetar alla fast de inte behöver, de har nog mer pengar än TS. Det måste till en oerhört torftig personlighet till att sitta i stugan och se andra åka till jobbet och känna en tillfredsställelse över att man själv inte jobbar.)

Det kryllar f ö av dylika trådar på flashback, något jag ser som en skoltrött ungdoms önskedrömmar snarare än faktiska scenarier.
Citera
2012-11-12, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Jag får mer gjort i mitt liv om jag har ett jobb att gå till. Även om jag skulle bli helt ekonomiskt oberoende skulle jag nog fortfarande vela ha en sysselsättning, men då deltid.

Jag har aldrig förstått mig på människor som säger att de skulle jobba även om de inte behövde. Du har hela världen, räcker inte den? Om man har pengar så ligger inte valet mellan att jobba och att sitta hemma och titta på tv. Valet ligger mellan att jobba och vindsurfa i australien. Mellan att jobba och bestiga mt everest. Mellan att jobba och segla fem varv runt jorden stående på händerna.

Nej, indoktrineringen har lyckats när folk vill jobba även fast de inte behöver. Den har verkligen lyckats när folk ser på fritid som endast en vilotid som blir tråkig i längden.
Citera
2012-11-12, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassiopeia
Jag tycker jättesynd om alla som tror att den stora lyckan ligger i att inte behöva arbeta. Mentalt har de aldrig tagit sig förbi skolbarnsstadiet då hemläxan ter sig meningslös, de förstår inte varför arbete är bra och kan inte se det stora perspektivet. Samt så har de aldrig haft ett jobb som är roligt att gå till varje måndag. Oerhört synd om dessa människor, vilken tom och innehållslös existens de måste ha.

(hint: de stora företagsledarna, innovatörerna arbetar alla fast de inte behöver, de har nog mer pengar än TS. Det måste till en oerhört torftig personlighet till att sitta i stugan och se andra åka till jobbet och känna en tillfredsställelse över att man själv inte jobbar.)

Det kryllar f ö av dylika trådar på flashback, något jag ser som en skoltrött ungdoms önskedrömmar snarare än faktiska scenarier.

Att inte vilja arbeta är snarare en av människans mäktigaste verktyg till utveckling. Majoriteten av de uppfinningar som gjorts har gjorts just för att man ska slippa arbeta.

Om man har ett arbete som man tycker är roligt så är det en annan sak, men nu så har de flesta människor inte det.

Det fetmarkerade visar just vad jag menade med mitt tidigare inlägg. Valet ligger inte mellan arbete och hemmasittande. Valet ligger mellan arbete och världen. Och jag kan lova dig att man växer mycket mer som person av att se och uppleva världen en att gå till samma arbete varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in