Citat:
Ursprungligen postat av SergioTacchini
Jag arbetar inte sedan många år tillbaka på grund av att jag fick möjligheten att kliva av med fortsatt bra inkomst och dessutom har ärvt pengar. Jag kan idag inte förstå hur arbetande människor får ihop sin vardag eller ens fritid och hur folk orkar göra mer än att sköta sitt arbete.
Jag förstår att många har svårt att orka med mycket mer i livet än jobbet och därmed ofta går in i väggen eller blir lätt uppgivna och deprimerade. Jag funderar kring detta med tid både vad gäller dygnets timmat men också längden man lever och hur mycket av den tiden som folk lägger på att vara på sitt arbete.
Det är inte bara arbetstiden utan mycket "spilltid" som går till att resa till och från jobbet eller att göra matlåda och tvätta kläder eller vad det nu kan vara. Idag skulle jag inte orka arbeta alls och tycker faktiskt synd om de flesta som arbetar för liten lön och mycket skatt och för detta får de ge upp den tid som de kunde gjort något bättre med.
Min fråga är således om ni som arbetar känner att livet går er förbi eftersom ni förlorar så mycket tid på att arbeta och hur mår ni egentligen innerst inne?
Inte är det alltid kul ta sig till jobbet, men jag skulle inte vilja vara utan det. Är med andra ord en av de som har ett jobb jag finner intressant och känner inte att jag förspiller min tid och mitt liv där.
Tror på det hela taget att människan som varelse inte är konstruerad, vare sig fysiskt eller mentalt, för inaktivitet. Därmed inte sagt att vi behöver ett arbete att lägga ner vår tid och energi på. Det är ju sen länge känt att personer som driver egna företag i genomsnitt är lyckligare än anställda. Orsaken tror jag är att de dels kan styra mer över sig själva och sin tid, dels att de i större utsträckning får vara kreativa och skapa något, bygga något. Men, på det hela taget tror jag att vi behöver NÅGOT som vi upplever som meningsfullt att ägna oss åt, och arbetet fyller nog den funktionen för många. Men det hade lika gärna kunnat var något annant, t.ex. byggandet av ett eget företag eller en egen idrottskarriär, i vart fall något som har mål och mening.