Citat:
Ursprungligen postat av
SmokeyNegroni
Vi räknenissar vet det. Men eftersom vägen framgent är landslide på landslide på landslide, så är det så det kommer att rapporteras i media, och skräcken sprider sig...
Du använder en väldigt grovhuggen metod jämfört med min. T.ex. antar du att Trump tar rubbet i CA, och att han vinner precis alla stater. Jag har gått ner på statsnivå och tagit hänsyn till deras specifika regler. T.ex. betyder 'proportionell' inte alls samma sak i RI och OR. Jag har även tittat på polls.
Dessutom är 65% som svepande tumregel för winner-takes-most inte vettigt. Winner-takes-most betyder ju att allt över 50% ger 100% av delegaterna, annars är det proportionellt. Så i t.ex. Utah är det strikt omöjligt att komma därifrån med 65% av delegaterna; värdemängden är 15-49% eller 100%.
Här är bra källor, som jag använt:
Denna för att hålla koll på senaste polls, vilket jag tagit hänsyn till när jag gissat vilket stater Trump vinner eller inte:
https://en.wikipedia.org/wiki/Statewide_opinion_polling_for_the_Republican_Party _presidential_primaries,_2016
Denna för att läsa in sig på alla egenheter hos alla de olika delstatsreglerna, och är även (oftast) den bästa för rapportering av resultaten:
http://www.thegreenpapers.com/
Ja, du har väl räknat framåt med polls, individuella regler och liknande.
Och jag har kollat hur mycket delegater han måste ha minst för att få majoritet och valt att ha tre kategorier sedan har jag tagit "något rimligt" till varje kategori.
Trump tar 100% av delegaterna i kategorin Winner Take All (lättast att räkna och inte orimligt)
Trump tar 65% av delegaterna i Winner take Most (möjligt)
Trump tar 35% av delegaterna i kategorin Proportional (I de 27 föregående proportional valen har han tagit 36% av delegaterna)
Citat:
T.ex. antar du att Trump tar rubbet i CA,
Egentligen antar jag inget utan mer. Just nu måste han ta 65% av delegaterna i CA (W T M) för att inte hamna minus där. Om några veckor har 65% ökat eller minskat beroende på hur det gått.
Citat:
Dessutom är 65% som svepande tumregel för inte vettigt. Winner-takes-most betyder ju att allt över 50% ger 100% av delegaterna, annars är det proportionellt.
Jag har bara pratat delegater aldrig hur många % röster någon får.
65% av delegaterna är 65% av delegaterna.
Eller 51 delegater i winner-takes-most staten Illinois är 74% av det totala antalet delegater på 69 delegater i Illinois.
Trump resten hur?
Scenario 1.
100% av dele i winner take all
65% av dele i Winner take most
35% av dele i Proportional
= 1240 och majoritet.
Scenario 2.
100% av dele i winner take all
50% av dele i Winner take most
50% av dele i Proportional
= 1240 och majoritet
Citat:
Men fr.o.m. Trump har vunnit Arizona och Wisconsin om två veckor så kommer det att vara helt teoretiskt omöjligt för Cruz att själv nå 1237
Ja, Cruz kommer inte få 1237 själv.