Citat:
Ursprungligen postat av
SmokeyNegroni
MO har "landat" på 37 delegater för Trump, så nu har han 689 totalt. Dvs 548 kvar till 1237.
Fr.o.m. nu finns det 909 delegater kvar att tävla om. (Jag har räknat bort oallokerade delegater som man inte kan tävla om, t.ex. North Dakota och Samoa.)
548 av 909 är 60.3%.
Så Trump behöver hålla samma takt som igår (62%) hela vägen för att vinna.
Kända svårigheter på vägen är t.ex. UT, NE och CA. Dock är det generellt lättare än igår eftersom det är mindre av ren proportionalitet à la NC och mindre av förväntade totalförluster à la OH.
Utah kommer på tisdag. Cruz lär vinna, men komma under 50% (tack vara Kasich), så då får han inte alla delegaterna.
Det kommer att gå långsamt nu. Någon klar bild av läget kommer vi inte att få förrän 26 april. Om jag ska gissa/räkna lite på hur läget ska se ut till dess (med hänsyn taget till alla de individuella systemen):
AZ58+UT16+WI42+NY61+CT21+DE16+MD38+PA53+RI8 = 313
Jag har räknat det som att Trump vinner alla WTA-distrikt (i WI, CT, MD) eftersom Kasich är kvar. Om Kasich varit borta skulle Cruz ha huggit in på en del av dessa. Å andra sidan skulle Trump säkert ha fått fler delegater i NY, närmare 95 delegater, utan Kasich (nu har jag räknat lågt, dvs att Trump inte får 50% i något enda distrikt, vilket såklart han får även när Kasich är med). För PA har jag räknat med att folk röstar fel i samma utsträckning som i IL.
313 delegater till t.o.m. 26 april alltså. 548 - 313 = 235 kvar att ta. Låt oss fortsätta:
IN57+NE0+WV23+OR13+WA27 = 120
(235 - 120 = 115 kvar att ta och det är 24 maj)
Så vi ser att när sista primärvalsdagen startar den 7:e juni så har Trump ännu inte nått upp till sina 1237.
Detta är helt bergsäkert! För även om Trump skulle få full pott i både NY och PA, och mirakulöst skulle vinna även UT och NE (vilket skulle innebära att han var vinnare av precis alla staterna så långt) så blir det bara 112 delegater till.
Om vi räknar vidare:
MT27+NJ51+NM12+SD29 = 119 (och målet är isf nått).
Trump skulle isf ha råd att förlora precis alla 172 delegaterna i CA. Det tror jag dock inte att han gör. Han har gått framåt bra där i polls. Han och Cruz kommer att dela upp distrikten mellan sig. Men å andra sidan, någonstans i mina tidigare uträkningar kommer Kasich att hoppa av, och Cruz därmed sno fler distrikt i stater som Trump vinner. Och som ni sett i dessa uträkningar så måste alltså Trump vinna i stort sett alla stater, och med mycket få Missouri-slip-ups, och om de skulle bli många så gäller det att alltid ha lika tur som i MO...
Summa summarum: Striden kommer att hålla på till sista dan, och Kalifornien kan bli avgörande.