2016-03-17, 02:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Summa summarum: Striden kommer att hålla på till sista dan, och Kalifornien kan bli avgörande.
Från och med idag är det omöjligt för Kasich att nå egen majoritet.
När blir det omöjligt för Cruz enligt dina uträkningar?

Sådant kan antagligen spela roll för väljarna (i CA t.ex.), speciellt för Cruz-väljare?
Citera
2016-03-17, 02:52
Bannlyst
2012-11-07, 21:49
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Låt oss hoppas att nästa republikanska presidentkandidat 2016 inte är mormon och skrämmer i väg väljare med det.

Hellst skulle jag vilja ha en presidentkandidat som är för ett välfärdsystem för de fattiga men som är konservativ i värdefrågor som abort och homoexuella äktenskap och som vill sänka företagsskatten.

Men framför allt vill ta i tu med Federal Reserve.
Citera
2016-03-17, 02:52
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Begntt
Funkar men ex.
"Unbound"
Unbound WY March 12
Trump 1 del
Cruz 9 del
Rubio 1 del
Kasich 0 del
? 18 del

Räkna med att alla kommande "no ballot"-delegater inte tillfaller Trump, så slipper du bli besviken.
Citera
2016-03-17, 03:11
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Räkna med att alla kommande "no ballot"-delegater inte tillfaller Trump, så slipper du bli besviken.

Resultatet av alla kvarvarande av denna sort (Caucus "no allocation" -> Convention) kommer vi under alla omständigheter ha svaret på i god tid till NY-primary 19 april. De är: AS9, ND28, CO37. Colorado är sist med sin convention den 8:e april.

Kanske kommer det att regna ner några ytterligare smulor till Trump från dessa höga herrar. Det vet vi till dess.
Citera
2016-03-17, 03:34
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Från och med idag är det omöjligt för Kasich att nå egen majoritet.
När blir det omöjligt för Cruz enligt dina uträkningar?

Sådant kan antagligen spela roll för väljarna (i CA t.ex.), speciellt för Cruz-väljare?

Egentligen är det redan omöjligt.

Men fr.o.m. Trump har vunnit Arizona och Wisconsin om två veckor så kommer det att vara helt teoretiskt omöjligt för Cruz att själv nå 1237, även om han fortsättningsvis vinner precis alla stater - och alla distrikt i alla stater - samt att han även får precis varenda obunden delegat (ND, CO osv) på sin sida. (Och detta alltså även om han får över 50% i Utah och tar rubbet där.)

Då hjälper det inte ens om han skulle få över 50% i NY (i vartenda distrikt!), och tar precis alla delegaterna där. Då är han lika mycket en runner-for-a-broken-convention som Kasich. Vi får se om det blir någon slags nyhet då, eller om de bara fortsätter att bara snacka förvirrat trams som vanligt.
Senast redigerad av SmokeyNegroni 2016-03-17 kl. 03:37.
Citera
2016-03-17, 04:14
Medlem
Begntts avatar
Citat:
Vi räknenissar vet det. Men eftersom vägen framgent är landslide på landslide på landslide, så är det så det kommer att rapporteras i media, och skräcken sprider sig...

Du använder en väldigt grovhuggen metod jämfört med min. T.ex. antar du att Trump tar rubbet i CA, och att han vinner precis alla stater. Jag har gått ner på statsnivå och tagit hänsyn till deras specifika regler. T.ex. betyder 'proportionell' inte alls samma sak i RI och OR. Jag har även tittat på polls.

Dessutom är 65% som svepande tumregel för winner-takes-most inte vettigt. Winner-takes-most betyder ju att allt över 50% ger 100% av delegaterna, annars är det proportionellt. Så i t.ex. Utah är det strikt omöjligt att komma därifrån med 65% av delegaterna; värdemängden är 15-49% eller 100%.

Här är bra källor, som jag använt:

Denna för att hålla koll på senaste polls, vilket jag tagit hänsyn till när jag gissat vilket stater Trump vinner eller inte:
https://en.wikipedia.org/wiki/Statewide_opinion_polling_for_the_Republican_Party _presidential_primaries,_2016

Denna för att läsa in sig på alla egenheter hos alla de olika delstatsreglerna, och är även (oftast) den bästa för rapportering av resultaten:
http://www.thegreenpapers.com/
Ja, du har väl räknat framåt med polls, individuella regler och liknande.

Och jag har kollat hur mycket delegater han måste ha minst för att få majoritet och valt att ha tre kategorier sedan har jag tagit "något rimligt" till varje kategori.

Trump tar 100% av delegaterna i kategorin Winner Take All (lättast att räkna och inte orimligt)
Trump tar 65% av delegaterna i Winner take Most (möjligt)
Trump tar 35% av delegaterna i kategorin Proportional (I de 27 föregående proportional valen har han tagit 36% av delegaterna)

Citat:
T.ex. antar du att Trump tar rubbet i CA,
Egentligen antar jag inget utan mer. Just nu måste han ta 65% av delegaterna i CA (W T M) för att inte hamna minus där. Om några veckor har 65% ökat eller minskat beroende på hur det gått.

Citat:
Dessutom är 65% som svepande tumregel för inte vettigt. Winner-takes-most betyder ju att allt över 50% ger 100% av delegaterna, annars är det proportionellt.
Jag har bara pratat delegater aldrig hur många % röster någon får.
65% av delegaterna är 65% av delegaterna.
Eller 51 delegater i winner-takes-most staten Illinois är 74% av det totala antalet delegater på 69 delegater i Illinois.

Trump resten hur?
Scenario 1.
100% av dele i winner take all
65% av dele i Winner take most
35% av dele i Proportional
= 1240 och majoritet.

Scenario 2.
50% av dele i Winner take most
50% av dele i Proportional
= 1240 och majoritet

Citat:
Men fr.o.m. Trump har vunnit Arizona och Wisconsin om två veckor så kommer det att vara helt teoretiskt omöjligt för Cruz att själv nå 1237
Ja, Cruz kommer inte få 1237 själv.
Senast redigerad av Begntt 2016-03-17 kl. 04:23.
Citera
2016-03-17, 04:45
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Begntt
Ja, du har väl räknat framåt med polls, individuella regler och liknande.

Och jag har kollat hur mycket delegater han måste ha minst för att få majoritet och valt att ha tre kategorier sedan har jag tagit "något rimligt" till varje kategori.

Trump tar 100% av delegaterna i kategorin Winner Take All (lättast att räkna och inte orimligt)
Trump tar 65% av delegaterna i Winner take Most (möjligt)
Trump tar 35% av delegaterna i kategorin Proportional (I de 27 föregående proportional valen har han tagit 36% av delegaterna)

Egentligen antar jag inget utan mer. Just nu måste han ta 65% av delegaterna i CA (W T M) för att inte hamna minus där. Om några veckor har 65% ökat eller minskat beroende på hur det gått.

Jag har bara pratat delegater aldrig hur många % röster någon får.
65% av delegaterna är 65% av delegaterna.
Eller 51 delegater i winner-takes-most staten Illinois är 74% av det totala antalet delegater på 69 delegater i Illinois.

Trump resten hur?
Scenario 1.
65% av dele i Winner take most
35% av dele i Proportional
= 1240 och majoritet.

Scenario 2.
50% av dele i Winner take most
50% av dele i Proportional
= 1240 och majoritet

Dina uträkningar är förvirrade, minst sagt. Och du har inte läst och förstått förklaringarna jag gett dig.
Citera
2016-03-17, 11:09
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Du blandar ihop de ekonomiska frågorna med de mer värdebaserade.

Jag skrev inte att det är irrelevant vem som vinner, utan att det är irrelevant vem som kan vinna när man väljer vilka kandidater som man ska kunna svara på i opinionsundersökningar. Det säger ju sig självt.

Förövrigt lustigt att många Trump-supportrar i tråden (för det antar jag att du är) följer samma tendenser som Trumps väljare i USA. Korkade, obildade och med en sällsynt förmåga att anpassa verkligheten efter hur man vill att den ska vara.

Finns det några normala människor i tråden som också håller på Trump, och som exempelvis inte tror att en majoritet kan vara under 50%, och som förstår vikten av att inte bara ha med den som man tror kommer vinna som alternativ i opinionsundersökningar?
Nej, jag blandar inte ihop någonting. Libertarian betyder INTE att man är soft vad gäller straff och är för fri abort och samkönade äktenskap. Du måste skämta med mig om det är den definition du ger libertarian. Har du ens någonsin läst vad libertarianism är för någonting?

Vidare noterar jag att du inte har någon som helst kunskap om de olika kandidaternas politiska agendor. Har du ens koll på skillnaden mellan att förespråka frihandel och att vara protektionist? Du jämställer två kandidater ekonomisk-politiska positioner, trots att de befinner sig på två olika sidor om en viktig vattendelare inom ekonomisk teori.

Du har ju inte ens grundläggande definitioner klart för dig, du kan inte bedöma de olika kandidaternas budskap och du vet inte vad grundläggande politiska begrepp som en relativ majoritet är. Din kunskap om ekonomisk politik är också helt frånvarande. Vad har du ens för behållning av att diskutera politik? All diskussion flyger ju över huvudet på dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Märkligt att Kasich inte tas med i den undersökningen. Så långt efter ligger han faktiskt inte Cruz. Liberala msnbc kanske vill leka att Kasich inte existerar pga att man vill att Clinton ska vinna?
Har du glömt att du så sent som igår trodde på en konspirationsteori, att "liberala msnbc" inte tar med Kasich i en undersökning för att man vill att Hillary ska vinna. Underförstått tror du att Kasich annars hade haft en chans att vinna nomineringen. Han ska bara ro hem 98% av de återstående delegaterna...

Senast redigerad av Hogdal 2016-03-17 kl. 11:13.
Citera
2016-03-17, 12:32
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Som det känns (och bedöms ) just nu räcker det förmodligen med att Trump är klart före Cruz, även under 50% för att vid konventet ges nomineringen. Blir det oväntat jämnt kommer det dock bestridas.

Problemet är att det inte fungerar så; det finns ingen central organisation som kan bestämma vem som blir nominerad om ingen vinner. Vad du kommer ha är en mängd delegater som tycker oerhört olika, och det hela kommer sluta i totalt kaos är jag rädd. Om delegaterna vore bundna till till sin kandidat skulle det eventuellt gå att förhandla fram något, men nu handlar det mer om vilka delegater som sänts dit; rent lagligt har delegaterna enbart sin egen åsikt att förhålla sig till när de väl blivit obundna.

Det är tydligt att Trumps räknenissar tror risken är stor för att han inte ska nå målet med tanke på hans uttalanden under senaste tiden.
Citera
2016-03-17, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Problemet är att det inte fungerar så; det finns ingen central organisation som kan bestämma vem som blir nominerad om ingen vinner. Vad du kommer ha är en mängd delegater som tycker oerhört olika, och det hela kommer sluta i totalt kaos är jag rädd. Om delegaterna vore bundna till till sin kandidat skulle det eventuellt gå att förhandla fram något, men nu handlar det mer om vilka delegater som sänts dit; rent lagligt har delegaterna enbart sin egen åsikt att förhålla sig till när de väl blivit obundna.
Rent lagligt kan GOP rent av ändra reglerna imorgon och göra alla delegater obundna/införa superdelegater etc. Som sagt om det blir 1200 - 600 - 400, blir det ganska farligt att dumpa Trump.
Citat:
Det är tydligt att Trumps räknenissar tror risken är stor för att han inte ska nå målet med tanke på hans uttalanden under senaste tiden.
Det är tydligt att Trump använder varenda möjlighet att sätta press på GOP/delegater.
Jämför gärna med
Trump won't rule out third-party bid in lively debate - USA TODAY August 7, 2015
Donald Trump Floats Idea of a Third-Party Run Again - Feb 15, 2016
Och nu är det kravaller.

__________________________________________________ __
https://twitter.com/NateSilver538/status/710448587914629120
Fairly strong possibility that Trump won't get to 1237 delegates on his own but would with Kasich's delegates. Come to your own conclusions.
Citera
2016-03-17, 15:56
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Rent lagligt kan GOP rent av ändra reglerna imorgon och göra alla delegater obundna/införa superdelegater etc. Som sagt om det blir 1200 - 600 - 400, blir det ganska farligt att dumpa Trump.

Det är tydligt att Trump använder varenda möjlighet att sätta press på GOP/delegater.
Jämför gärna med
Trump won't rule out third-party bid in lively debate - USA TODAY August 7, 2015
Donald Trump Floats Idea of a Third-Party Run Again - Feb 15, 2016
Och nu är det kravaller.

__________________________________________________ __
https://twitter.com/NateSilver538/status/710448587914629120
Fairly strong possibility that Trump won't get to 1237 delegates on his own but would with Kasich's delegates. Come to your own conclusions.

Farligt hur då? Som i att man riskerar att förlora valet eller som i att Trump skulle försöka skaffa nomineringen med våld?

Ja, Nate Silver förklarar med all önskvärd tydlighet varför Kasich var kvar i racet; hade han inte varit det vore Trump säker segrare nu.
Citera
2016-03-17, 18:40
Bannlyst
Citat:
Farligt hur då? Som i att man riskerar att förlora valet eller som i att Trump skulle försöka skaffa nomineringen med våld?
För R-existens. Nu är det ca 60-70% av R (de som röstat, men jag tror att det är ganska representativt) som känner sig svikna. Om R dumpar Trump och väljer Kasich (?), förlorar de en betydande del av sina väljare. Man kommer troligen att förlora minst 8 år i både senat-, representanthuset- och presidentvalet samt många delstater. Och deras nästa kandidater kommer att bli någon liknande Cruz i alla fall.
Det är en möjlig scenario (30% skulle jag säga). Jag vet inte om GOP kommer att ta den här risken.
En svag Trump som förlorar mot Hillary är deras bästa chans, tycker jag.
http://time.com/4260668/republican-convention-contested-super-tuesday-donald-trump-delegates/
And every delegate will count. Trump’s rivals are already laying the groundwork to argue that should Trump fall far short, a majority of Republicans will have voted against his candidacy. But if the front runner falls less than 100 delegates short of the majority threshold, most GOP operatives predict the anti-Trump forces will admit defeat rather than risk a floor fight that would face dubious prospects and potentially create a permanent rift in the party.
Typ så här
Citat:
Ja, Nate Silver förklarar med all önskvärd tydlighet varför Kasich var kvar i racet; hade han inte varit det vore Trump säker segrare nu.
Hehe, i Ohio, ja. Men om han inte hoppar av nu, är det svårt att säga vem som gynnas av det
Sedan menade han också att Kasich kan blir VP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in