Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-21, 14:07
  #97
Medlem
Pojkekorvs avatar
King är väl en riktig kassako?

Blizzard har väl iofs producerat kvalitétspel endast. Dock är ju förväntningarna stora på deras spel. Men har de producerat något de senaste åren som kan leva upp till deras fornstora dagar. Både Warcraft 2-3, WoW, Diablo I-II och Starcraft är ju varumärken som totalt dominerade i spelbranchen, vad jag har förstått. Konkurrensen är ju lite hårdare idag. Förvänta sig nästa framgång i WoW eller starcrafts kaliber kan nog vara svårt. Var tror ni på sikt?

Spelindustrihistorien har väl multum med stora spelproducenter som var stora på sin tid men sen helt dog ut. Man bör nog ha i baktanke som investerare att spelbranchen är trendkänslig.
Citera
2018-10-21, 14:45
  #98
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Man bör ha i åtanke:
- CoD kommer kosta 600kr, och man måste alltså köpa hela spelet för att få tillgång till battle royale mode
- PUBG har en first-mover-advantage. Tror många kommer gå över till CoD, men tror inte man ska ha för stora förväntningar
- Spelet verkar vara bättre än PUBG på många plan, men från vad jag kan se har spelet inget direkt innovativt

Jag kommer vänta tills efter lanseringen för att köpa fler aktier, förhoppningsvis lite billigare.
Oj ibland träffar man helt rätt.
CoD har sålt bra, men ändå under förväntan.
Och nu kommer även RDR om några dagar, vilket inte kommer göra försäljningen bättre.

Frågan är om man nu ska köpa lite på dippen, eller vänta och se hur RDR går. Ifall RDR tar över helt som många verkar tro, så bör det rent logiskt leda till att Blizzard måste justera ner sin EPS ett steg till.
Citera
2018-10-21, 16:02
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Oj ibland träffar man helt rätt.
CoD har sålt bra, men ändå under förväntan.
Och nu kommer även RDR om några dagar, vilket inte kommer göra försäljningen bättre.

Frågan är om man nu ska köpa lite på dippen, eller vänta och se hur RDR går. Ifall RDR tar över helt som många verkar tro, så bör det rent logiskt leda till att Blizzard måste justera ner sin EPS ett steg till.

Under förväntan säger du, har du några analytikers estimat eller något. Vet bara en som trodde på runt 1 miljard dollar iår, sålde 500 miljoner under 3 dagar. Är samma som förra årets COD spel iofs vilket nog är lite besvikande att det ej är någon tillväxt än.
Citera
2018-10-22, 15:23
  #100
Medlem
Fenjal888s avatar
Rent tekniskt så är det ju köpläge nu, då kursen verkar pendla mellan 70-80. Blizzcon nästa månad vilket säkerligen kan ge en uppsving på kursen. Det har hintats om att Blizzard har "flera Diablo-projekt på gång", men om det är tramsprojekt som ny release på gammal titel till consol återstår att se. Men de har visserligen även sagt "nytt outannonserat Diablo-projekt" så vi får väl se.

WoW och Overwatch rullar på galant verkar det som, Hearthstone och HotS får nog inte mer nyheter mer än det vanliga påbyggandet och StarCraft verkar svårt att väcka till liv.

EDIT:
Såg just att Blizzard själva medger att sannolikheten för att offentliggöra denna nya titel är liten för Blizzcon 2018.
Citera
2018-11-02, 23:09
  #101
Medlem
FirstAidss avatar
Aktiekursen lär falla rejält imorgon och de kommande dagarna de har annonserat ett MOBILSPEL som inte alls är väl mottaget om ni ser på like/dislike kvoten:

https://www.youtube.com/watch?v=RtSmAwpVHsA
Citera
2018-11-03, 10:51
  #102
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FirstAids
Aktiekursen lär falla rejält imorgon och de kommande dagarna de har annonserat ett MOBILSPEL som inte alls är väl mottaget om ni ser på like/dislike kvoten:

https://www.youtube.com/watch?v=RtSmAwpVHsA

Missnöjet verkar ju inte ligga i att spelt isig kommer vara dåligt utan att man hade hoppats på mer än ett mobilspel för snabba cash? Att man inte trodde blizzard skulle sjunka till den nivån med Diablo.

Det är iaf min bild av kommenterarna till videon. Man hade hoppats på något annat. Det är väl inte nödvändigtvis synonymt med att det inte finns personer som kommer vilja spela spelet på sina mobiler.

Sen om det är rättfärdigad kritik eller om nördarna har orimliga krav när dom spyr ut galla istället för att helt enkelt inte köpa spelet och låta blizzard göra så mycket pengar dom kan för andra projekt vet jag inte.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2018-11-03 kl. 10:54.
Citera
2018-11-03, 11:39
  #103
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Missnöjet verkar ju inte ligga i att spelt isig kommer vara dåligt utan att man hade hoppats på mer än ett mobilspel för snabba cash? Att man inte trodde blizzard skulle sjunka till den nivån med Diablo.

Det är iaf min bild av kommenterarna till videon. Man hade hoppats på något annat. Det är väl inte nödvändigtvis synonymt med att det inte finns personer som kommer vilja spela spelet på sina mobiler.

Sen om det är rättfärdigad kritik eller om nördarna har orimliga krav när dom spyr ut galla istället för att helt enkelt inte köpa spelet och låta blizzard göra så mycket pengar dom kan för andra projekt vet jag inte.

Man får helt enkelt se, tror dock inte att det kommer påverka aktien överhuvudtaget. Handlar nog att en typisk spelnörd inte gillar spel för paddor och mobiler, något av en dödssynd bland den äldre generationen. Säkert skrämmer de väl nog bort sådana som älskar varumärket Diablo en lite äldre generations spelare, yngre ny generation spelare som är mer van och uppväxt med ipads och mobiler kommer nog säkert spela det och den marknaden är ju mycket större. Så tänker jag, det hela hänger ju dock som för alla spel att det är ett bra spel och inte heller för dyrt om de nu är den målgruppen.

Större oro är snarare att det verkar i stor del brist på fantasi hos Activision och Blizzard, nu tydligen en remaster på Warcraft 3 och tidigare en remaster på Starcraft och World of Warcraft är inte purfärskt och att upprepa den framgångssagan med miljontals månadsvis betalande prenumeratner tror jag inte går att upprepa för någon producent i dagsläget.
Citera
2018-11-03, 17:05
  #104
Medlem
FirstAidss avatar
Aja jag tror det egentligen är en bra cashcow. Men med stort missnöje hos fansen kan man ju hoppas på en kortvarig dip för att gå in med pengar i aktien.
Citera
2018-11-04, 09:59
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FirstAids
Aja jag tror det egentligen är en bra cashcow. Men med stort missnöje hos fansen kan man ju hoppas på en kortvarig dip för att gå in med pengar i aktien.

Trollar du eller saknar du verklighetsuppfattning? Varför skulle kursen överhuvudtaget dippa "rejält" pga att de lanserar ett spel till android/ios? För att "spelnördarna" ragar och visar sitt missnöje? Hur många "spelnördar" tror du kommer sälja sina aktier pga detta? Hur många "spelnördar" tror du äger aktier i Blizz överhuvudtaget? Och av de som äger, hur många aktier tror du att de faktiskt äger?

Du pratar om ett företag som är värderat typ 500 miljarder. För att aktien ska falla "rejält" så behövs det lite mer än några spelnördar som ragar i något forum... Sen om du nu trollar och tror att du faktiskt kan påverka kursen via flashback så behöver du se över hur många du faktiskt når ut till... Tror inte att de 100-200 svenska ägarna skulle påverka kursen heller om nu alla skulle shorta samtidigt...
Citera
2018-11-04, 14:21
  #106
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panchoo
Trollar du eller saknar du verklighetsuppfattning? Varför skulle kursen överhuvudtaget dippa "rejält" pga att de lanserar ett spel till android/ios? För att "spelnördarna" ragar och visar sitt missnöje? Hur många "spelnördar" tror du kommer sälja sina aktier pga detta? Hur många "spelnördar" tror du äger aktier i Blizz överhuvudtaget? Och av de som äger, hur många aktier tror du att de faktiskt äger?

Du pratar om ett företag som är värderat typ 500 miljarder. För att aktien ska falla "rejält" så behövs det lite mer än några spelnördar som ragar i något forum... Sen om du nu trollar och tror att du faktiskt kan påverka kursen via flashback så behöver du se över hur många du faktiskt når ut till... Tror inte att de 100-200 svenska ägarna skulle påverka kursen heller om nu alla skulle shorta samtidigt...

Ja om dessa nördar var aktieägare hade dom inte beklagat sig över att företaget vill casha in mer pengar på marknaden för mobilspel.

Dom ragear för att dom inte förstått att blizzard är ett börsnoterat vinstdrivande företag vilket är vad som betalar för utvecklingen av alla de spel de älskar.
Citera
2018-11-04, 17:50
  #107
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panchoo
Trollar du eller saknar du verklighetsuppfattning? Varför skulle kursen överhuvudtaget dippa "rejält" pga att de lanserar ett spel till android/ios? För att "spelnördarna" ragar och visar sitt missnöje? Hur många "spelnördar" tror du kommer sälja sina aktier pga detta? Hur många "spelnördar" tror du äger aktier i Blizz överhuvudtaget? Och av de som äger, hur många aktier tror du att de faktiskt äger?

Du pratar om ett företag som är värderat typ 500 miljarder. För att aktien ska falla "rejält" så behövs det lite mer än några spelnördar som ragar i något forum... Sen om du nu trollar och tror att du faktiskt kan påverka kursen via flashback så behöver du se över hur många du faktiskt når ut till... Tror inte att de 100-200 svenska ägarna skulle påverka kursen heller om nu alla skulle shorta samtidigt...

Nu är det inte "lite spelnördar som ragar" endast, utan att Blizzard (som tidigare alltid lancerade succéer) har floppat i Diablouniversum rejält, och Blizzcon har varit pannkaka två år i rad nu. Aktien baseras på tron om framtiden, men jag håller med om att "ragen" är tydligare än vad impact på kursen kommer bli.

Nu har visserligen Blizzard varit tydliga med att det är fler Diablotitlar det jobbas på, så vi får se vad som händer. Angående appen lär väl många kids i 7-12 årsåldern spela, och microtransaktioner lär det finnas.
Citera
2018-11-04, 18:26
  #108
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Nu är det inte "lite spelnördar som ragar" endast, utan att Blizzard (som tidigare alltid lancerade succéer) har floppat i Diablouniversum rejält, och Blizzcon har varit pannkaka två år i rad nu. Aktien baseras på tron om framtiden, men jag håller med om att "ragen" är tydligare än vad impact på kursen kommer bli.

Nu har visserligen Blizzard varit tydliga med att det är fler Diablotitlar det jobbas på, så vi får se vad som händer. Angående appen lär väl många kids i 7-12 årsåldern spela, och microtransaktioner lär det finnas.

Nu står väl Blizzards egna spel bara för ca 30% av Blizzard Activisions intäkter och ca hälften av intäkterna för Activision Blizzard kommer från microtransaktioner, DLC och liknande.

Vi får väl se hur det går. Kritiken är mest som jag ser att det är konservativa fans av varumärket Diablo, som blir sura och inte får det spel som de vill ha. 30-åriga karlar som spelade Diablo på 90-talet inte får sin nostalgidos och blir sura bryr sig nog inte 15-åriga skitungar om och om spelet är kul så kommer det troligtvis att också sälja ganska bra.
Jag tror nog att det kan bli en succé ändå, huruvida något floppar eller ej tycker jag man iaf borde utläsa av kommande försäljningssiffror och kvartalsrapporter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback