Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-04, 19:45
  #1
Medlem
Jastroms avatar
Hej.

Vad tror ni om activision blizzard, nu när nästa spel i cod-serien släpps denna månad.
Rent historiskt kan man se att aktien har ökat i värde vid släpp av nytt spel (spelen släpps en gång per år i november, för er som inte är insatta). https://www.avanza.se/aza/aktieropti...derbookId=3652
Spelet har slagit nya försäljningsrekord för varje år. I år släpper inte den största konkurrenten (battlefield) något spel, vilket borde tala för en ökning av försäljningen, eller vad tror ni?

Har sedan ett par år tillbaka dissat detta spel, men i år känner jag mig lite sugen på att köpa, måste ju vara ett gott tecken för aktien tycker man

å en till fråga, om man kan hitta en aktie bland avanzas aktiekurser, betyder det att man även kan köpa dem? Eller är det bara vissa aktier på den amerikanska marknaden som man kan köpa?
Mvh

J
__________________
Senast redigerad av Jastrom 2012-11-04 kl. 19:48.
Citera
2012-11-04, 19:56
  #2
Medlem
Finans.killens avatar
Du ska kunna köpa alla du hittar ja.
Men courtaget för Amerikanska akiter är ju högre.
Citera
2013-12-07, 23:49
  #3
Medlem
aimboats avatar
Tjena alla finansnördar! Vad tror ni om företagets framtid?

Funderar på att gå in med lite stålar långsiktigt främst då jag vill komma åt blizzard som utan tvekan är världens bästa speltillverkare!

Mvh

Siktbåten
Citera
2013-12-08, 04:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aimboat
Tjena alla finansnördar! Vad tror ni om företagets framtid?

Funderar på att gå in med lite stålar långsiktigt främst då jag vill komma åt blizzard som utan tvekan är världens bästa speltillverkare!

Mvh

Siktbåten

Gå in med allt tänk inte alls
Citera
2013-12-08, 12:05
  #5
Medlem
aimboats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Gå in med allt tänk inte alls

Haha, ja okej! Vad grundar du det på då?
Citera
2013-12-08, 13:43
  #6
Medlem
DividendChamps avatar
Själv hade jag avvaktat på följande grunder:

Jag anser priset fortfarande är för dyrt. Priset för aktien har alltid varit i högsta laget. I mitten av 2009 kostade en aktie 11.45$ med en Earnings Per Share runt 0.30. P/E på runt 38 alltså. EPS har höjts med 200% sedan dess men i år är det beräknat med en liten liten nergång. Köps fortfarande på ett högt p/e runt 20. Utdelningen ligger bara på 1.1%. Jag ser inte att detta företag kan öka sitt värde med någon överväldigande summa den närmsta tiden då nya spelare inte direkt strömmar till WoW, utan det är de vanliga som betalar in en jämn ström av pengar varje månad (sistnämnda kan även ses som positivt).

På den ljusa sidan finns ju dock deras debt% som är låg på 15%, att deras spel kommer spelas av kunder en del år framöver och att Blizzards spel är väldigt attraktiva för många kunder och deras intäkter ökar varje år (fram tills 2012, om än i någon långsam takt)

Skulle jag ge mig in i detta företag så hade jag iaf velat ha ett lägre pris. På runt 13$ då jag anser att dagens pris är för dyrt och företaget inte visar sig förtjänat av att betala ett för högt pris i dagsläget.
Citera
2013-12-08, 17:12
  #7
Medlem
Läs detta (FB) Ny inom aktiehandel? Ställ din fråga här!
Tryck så du ser en 3 månaders chart, jag köpte och sålde mina aktier i Oktober.

https://www.avanza.se/aktier/om-akti...4908/sony-corp
https://www.avanza.se/aktier/om-akti...n-blizzard-inc
https://www.avanza.se/aktier/om-akti...ronic-arts-inc

Activision va det enda som gjorde ett skutt uppåt och då sålde ändå alla tre företag stora spel.
Citera
2015-08-05, 23:00
  #8
Medlem
Någon som äger aktier i det här bolaget? Stor uppgång idag efter en stark rapport, jag ser en ljus framtid för det här bolaget med Hearthstone samt Overwatch som kommer släppas med en bra timing samtidigt som Cs:go har ökat antalet fpsspelare och uppmärksamheten för fps e-sport.
Citera
2015-08-05, 23:27
  #9
Medlem
Sumsarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiwi901
Någon som äger aktier i det här bolaget? Stor uppgång idag efter en stark rapport, jag ser en ljus framtid för det här bolaget med Hearthstone samt Overwatch som kommer släppas med en bra timing samtidigt som Cs:go har ökat antalet fpsspelare och uppmärksamheten för fps e-sport.

Inte många ägare i Sverige. På Avanza finns det bara ~270 ägare, om jag inte missminner mig.

Bolaget är intressant. Har genom hela min barndom spelat deras spel (började redan som 7 åring att spela Diablo 1) och tror på deras spel, även om de på senare tid varit lite för casual för min smak. Å andra sidan verkar casual sälja bättre och bättre, vilket man ser på spel som League of Legends, Minecraft, Hearthstone och Heroes of the Storm.

Med tanke på hur etablerat bolaget är tycker jag dock att det är dålig direktavkastning. För mig blir det en anledning att istället välja Starbreeze, som jag betraktar ha större tillväxtpotential än Activision Blizzard.
Citera
2015-08-13, 17:53
  #10
Medlem
Jag satt och funderade lite idag på hur stor den kommande Warcraft filmen kan bli för Blizzard. Vid eventuell succé skulle det nog vara troligt med en uppföljare som oftast säljer minst lika bra. Det här bör även vara klockren reklam för "WoW" passande till deras nya expansion "Legion".

Känns verkligen som det här bolaget har framtiden för sig då det även är ett relativt älskat företag jämfört med t.ex. kollegan EA som är bland det mest hatade.

Sen ser jag förövrigt väldigt positivt på spelmarknaden överlag och ser mig en ökning överlag bland bolag verksamma inom spelbranschen.

Någon som har bra koll på hur framtiden ser ut för Activision?
Citera
2015-08-14, 00:20
  #11
Medlem
vart kan jag handla blizzard aktier? och var kan jag följa deras aktie kurs?
Citera
2015-08-14, 00:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venea
vart kan jag handla blizzard aktier? och var kan jag följa deras aktie kurs?

Kanske en bank?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback