2025-03-08, 17:13
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Nu var det endast enskilda musikala snillen (sångare, kompositörer och dirigenter) som avsågs och inte band, rappare och producenter m m. Jag har nu gått igenom min länkade lista med de 22 Grammy-vinnarna och upptäckt tre avlidna personer mellan ettan Beyoncé och femman Alison Kraus. Ytterligare fem vinnare är avsomnade för gott. Då återstår endast 14 på listan. Nummer 7 John Williams är över 90 år.

Efter att ha anlitat ChatGPT:s expertis:
Ja, där ser man!

I de fyra skådespelarkategorierna var det fyra kvinnor och tre män som vann 3 eller fler Oscars för bästa skådespeleri. Katherine Hepburn är den enda skådespelaren som vunnit 4 Oscars. Flest nomineringar för bästa skådespeleri gick till Meryl Streep.

Det är först nu de senaste tio åren som man sett en ökande andel kvinnor som vinner utmärkelser för bland annat bästa regi, bästa film och bästa manuskript. Två Oscar-vinnande filmer med kvinnliga regissörer: 2021: Nomadland (bästa regi, bästa manus efter förlaga, bästa kvinnliga huvudroll, bästa film) och 2022: CODA (bästa film och bästa manus efter förlaga).

2023 gick Barbie på biograferna och blev en enorm kassasuccé. Regisserad av en kvinna. Nominerad till 9 Oscars, varav 1 vinst (bästa originalsång) till Billie Eilish (kvinna).

Den sneda könsfördelningen till mäns favör beror på flera faktorer, både historiska och strukturella inom filmbranschen. Inte på någon medfödd manlig genialitet. Här är några av de viktigaste orsakerna:

(ChatGPT)

Mina inlägg, några år gamla (så en del länkar kanske inte funkar längre):

(FB) Vad hör hemma i Feminism? Deltagarnas kommentarer
(FB) Vad hör hemma i Feminism? Deltagarnas kommentarer

Jo visst.. Får man välja vad som ska ingå eller inte i grunddatan så kan man styrka vad som helst.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cherry_picking
Citera
2025-03-08, 17:27
Medlem
Citat:
Det är manlig hybris som är drivkraften till att denna tråd aldrig tar slut.
Definitivt.

Enligt mig hör denna tråd inte ens hemma i feminismforumet, utan snarare i msnosfärforumet. Det är ett oseriöst ämne som ändå bara är till för Tatefans.

Har dessa män verkligen aldrig haft en lärarinna, tjejkompis, en tjej i klassen, en tjejkusin, en syster, en mamma, en mormor som de sett är grym på något? Jag vet att alla misogynister härinne låtsas att "det inte handlar om individer" och att det är en oskyldig diskussion om "skillnader på gruppnivå", men vi fattar ju alla att detta bara handlar om att klanka ned på kvimnor och skratta åt dem för att "de suger på allt". Att det inte finns en enskild kvinna som är bra på nägot för "det finns alltid en man som är bättre".

Så jäkla respektlöst.
Senast redigerad av sardellini 2025-03-08 kl. 17:31.
Citera
2025-03-08, 17:39
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Ja därför vi män bör slippa städa...

Ja men då finns mamma där, städgenen behöver bara aktiveras för en kvinna åt gången och då den äldsta så klart i hemmet.

[quote=MissAjDiHiDi|91276204]
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Ja därför vi män bör slippa städa...
/QUOTE]
Hehe ja, det brukar väl gå jämt ut på nåt vis ändå i slutändan. Så det där får du ta med din partner 😆🙂
Blev lite fel när jag citerade denna första gången 😊
Citera
2025-03-08, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sardellini
Definitivt.

Enligt mig hör denna tråd inte ens hemma i feminismforumet, utan snarare i msnosfärforumet. Det är ett oseriöst ämne som ändå bara är till för Tatefans.

Har dessa män verkligen aldrig haft en lärarinna, tjejkompis, en tjej i klassen, en tjejkusin, en syster, en mamma, en mormor som de sett är grym på något? Jag vet att alla misogynister härinne låtsas att "det inte handlar om individer" och att det är en oskyldig diskussion om "skillnader på gruppnivå", men vi fattar ju alla att detta bara handlar om att klanka ned på kvimnor och skratta åt dem för att "de suger på allt". Att det inte finns en enskild kvinna som är bra på nägot för "det finns alltid en man som är bättre".

Så jäkla respektlöst.

Här ägnar vi oss åt fakta och att beskriva verkligheten som den ser ut utifrån trådens frågeställning. Vill du ha en massa pepp och feelgood-fluff kanske du ska dra över till familjeliv istället.

Där behöver du inte stå ut med alla dessa patriarkala och misogyna påfund som fakta, vetenskap och observerbar verklighet. Där är känslor det viktigaste. Skulle passa dig som handen i handsken.
Citera
2025-03-08, 18:32
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag vill minnas att det fanns en tråd om schack som tittade på det där och korrigerade för det lägre antalet kvinnliga schackspelare, och kvinnorna underpresterade ändå enormt jämfört med männen.

OT i den här tråden kanske men ditt resonemang här om numerära skillnader mellan könen är så klart rätt och riktigt, och alldeles alldeles självklart. Ändå förbises det gång på gång i jämställdhetsdiskussioner när feminister beklagar sig över bristen på kvinnlig representation.

I branscher där män är 70-80% av arbetskraften sätts mål upp att fördelningen inom organisationen ska vara minst 60-40, gärna 50-50. Samtidigt hävdar man att detta inte på något vis kommer innebära en sänkning i kvalité på personalen.
Det handlar inte bara om att färre kvinnor tävlar i schack, utan också om skillnader i bland annat träningstimmar, tävlingserfarenhet och ålder. Dessa faktorer påverkar prestationen direkt och är i sin tur kopplade till att färre kvinnor spelar schack på hög nivå.

Män lägger i genomsnitt fler timmar på schackträning än kvinnor, särskilt på elitnivå. De spelar
generellt fler turneringar än kvinnor, vilket leder till bättre strategiskt tänkande och ökar chansen till högre ranking.

Kvinnliga toppspelare har ofta en lägre snittålder än manliga toppspelare. Det beror till stor del på att fler kvinnor lämnar tävlingsschacket tidigare, vilket innebär att de inte hinner uppnå sin fulla potential.

Om kvinnor hade samma träningstid, tävlingserfarenhet och möjlighet att spela längre upp i åren, skulle prestationsgapet minska kraftigt. Det finns därför ingen anledning för dig och dina likasinnade att inbilla er att kvinnor ska underprestera enormt i schack även efter justering för samtliga faktorer.

Varför skulle det vara självklart med manlig dominans inom alla områden (bortsett från sjuk-, barn- och äldreomsorg, förskola)? En ökad andel kvinnor på mansdominerade arbetsplatser innebär inte en kvalitetssänkning. Snarare tvärtom. Om man har två bäst meriterade arbetssökande av vardera könet och bägge är exakt lika kvalificerade, då anställer man den som tillhör det underrepresenterade könet. Inget konstigt alls! Det är mycket bättre än vad män traditionellt har gjort i tvåtusen år, nämligen rekryterat manliga skolkamrater, manliga jaktkompisar, brorsöner, svågrar, svärsöner och manliga kolleger till eftertraktade högstatustjänster.

Rätt person på rätt plats ska det vara. Oavsett kön, hudfärg, etnicitet med mera. Det är äkta meritokrati.
Citera
2025-03-08, 18:33
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardellini
Definitivt.

Så jäkla respektlöst.

Varför är du ens här? Du tar inte till dig någonting, länkad forskning som inte visar det du vill se avfärdar du som trams och på samma nivå som astrologi.

Du förklarar bestämt hur pojkar bemöts och när män i tråden inte känner igen sig i din beskrivning så bestämmer du att det är lögn.

Nu förklarar du att oavsett hur många som tydliggör att man skiljer på individer och grupper så vet du minsann vad andra "egentligen menar.."

Det är inte konstigt om du blir frustrerad när du är helt stängd för kommunikation och förlitar dig på tankeläsning istället. Så varför är du här?
Citera
2025-03-08, 18:46
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JCaller
Nej, det är verklighetsförnekare som du som gör att tråden aldrig tar slut.
Vilken verklighet syftar du på? Manosfärens eller vetenskapens? Själv håller jag mig stenhårt till vedertagna fakta. Det borde du också göra istället för att snöa in på vad misogyna småpojkar som Tate och co gaggar om.
Citera
2025-03-08, 18:50
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Det handlar inte bara om att färre kvinnor tävlar i schack, utan också om skillnader i bland annat träningstimmar, tävlingserfarenhet och ålder. Dessa faktorer påverkar prestationen direkt och är i sin tur kopplade till att färre kvinnor spelar schack på hög nivå.

Män lägger i genomsnitt fler timmar på schackträning än kvinnor, särskilt på elitnivå. De spelar
generellt fler turneringar än kvinnor, vilket leder till bättre strategiskt tänkande och ökar chansen till högre ranking.

Kvinnliga toppspelare har ofta en lägre snittålder än manliga toppspelare. Det beror till stor del på att fler kvinnor lämnar tävlingsschacket tidigare, vilket innebär att de inte hinner uppnå sin fulla potential.

Om kvinnor hade samma träningstid, tävlingserfarenhet och möjlighet att spela längre upp i åren, skulle prestationsgapet minska kraftigt. Det finns därför ingen anledning för dig och dina likasinnade att inbilla er att kvinnor ska underprestera enormt i schack även efter justering för samtliga faktorer.

Ok, med den logiken så är inte Truls Möregård bättre än mig på bordtennis, han har bara fler träningstimmar.
Citera
2025-03-08, 19:26
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JCaller
Här ägnar vi oss åt fakta och att beskriva verkligheten som den ser ut utifrån trådens frågeställning. Vill du ha en massa pepp och feelgood-fluff kanske du ska dra över till familjeliv istället.

Där behöver du inte stå ut med alla dessa patriarkala och misogyna påfund som fakta, vetenskap och observerbar verklighet. Där är känslor det viktigaste. Skulle passa dig som handen i handsken.

Det ni MAGA män ägnar er åt i denna och liknande trådar är helt och hållet baserat på känslor och har inte ett uns med fakta att göra.

Det patriarkala idé-godset har aldrig grundats i fakta, vetenskap och obeserverbar verklighet utan helt och hållet på manlig skörhet, fördomar och känslor.

Och det är helt otroligt att en del män i dagens läge fortfarande låter och tänker såhär. Får mig att fundera på hur pass många och hur pass skadade pojkfoster egentligen blir i fosterstadiet idag.
Citera
2025-03-08, 19:27
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ok, med den logiken så är inte Truls Möregård bättre än mig på bordtennis, han har bara fler träningstimmar.

Träningstimmar + individuell talang.
Citera
2025-03-08, 20:02
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Jag har sett dig upprepa detta ett flertal gånger. Du kanske skulle vara intresserad av Maja Larssons krönika i DN idag:

Maja Larsson: Det är en myt att det inte forskas om kvinnosjukdomar

Sammanfattning av ChatGPT:

Mycket positiv läsning, är glatt överraskad att det har börjat göras fler och fler studier och mer och mer forskning på kvinnors hälsa och sjukdomar i Sverige.

Det ska erkännas att jag läser mest utländska medier och i USA tex forskas och finansieras det i underkant inom området, rejält så.

Detta är ju ett område som hamnat rejält efter och som har enormt mycket att ta igen. Och som hon nämner så behöver folk utbildas, framförallt läkare runtom på våra vårdcentraler. Många kvinnor tvingas söka privat för att få utskrivet de livsviktiga hormonerna östrogen, progesteron och testosteron under tex klimakteriet före- under och efter. Det fattas helt enkelt kunskap bland allmänläkarna och de flesta kvinnor möts med oförstående och får vända sig till grupper där kvinnor tipsar och utbildar varandra. Och förlossningsvården ska vi inte ens tala om. Kvinnor som blir ihopsydda fel osv.

Preventivmedlen för kvinnor borde också ses över och utvecklas, helt oacceptabla biverkningar med de nuvarande.

Så som sagt, härligt att forskningen och finansieringen äntligen har kommit igång, iallafall i Sverige. Det är verkligen hög tid. Fortsätter det såhär så kommer detta spara samhället flera miljarder per år.

Förresten stämmer det inte att diagnosen 'utmattnings-" osv bara finns i Sverige. I flera andra länder blir folk sjukskrivna pga stressrelaterade sjukdomar också.
Senast redigerad av Jenny9 2025-03-08 kl. 20:05.
Citera
2025-03-09, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redbullz
Kom i en diskussion med min flickvän om detta idag.
Hon sa att killar är starkare fysiskt men tjejer är starkare psykiskt. Bullshit tycker jag. Tjejer är 10 gånger lättare att trycka ner och har mycket lägre självförtroende i allmänhet.

Jag började provocera henne till en början. Men hur fel det än är att säga rakt ut så har alltid tanken funnits där i bakhuvudet.

Män är bättre än kvinnor på allt

Detta är inget påhopp utan vill bara att någon övertalar mig eller bevisar att jag har fel

Män kan inte föda barn... Amen!

Kvinnor tar över allt mer och mer...
-Kör lastbil flygplan buss tåg och massor andra. Politiker... Läkare... Chefen på stort företag m.m.
..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in