2023-09-11, 19:05
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja det är alltså dessa fakta jag efterfrågar.

För att ta exempel som nämnts i tråden:

Är män bättre kirurger, bättre OS-skyttar, bättre korsordslösare, bättre dressyrryttare, bättre bergsklättrare, uthålligare, motståndskraftigare mot sjukdomar, vigare, har bättre färgseende, har bättre verbal förmåga, har bättre långtidsminne, har bättre hörsel o s v?
Du söker ytterligheterna. Självklar är världens starkaste kvinna starkare än världens svagaste man.

Ytterligheterna kan vara beskrivande ibland. De smartaste människorna är världen är i allmänhet män. De dummaste människorna i världen är också i allmänhet män.

Normalfördelningen av intelligens visar att mäns spann är större än kvinnors. Den dummaste människan i världen är sannolikt en man. Den smartaste människan i världen är sannolikt en man.

Män är överlägsna kvinnor fysiska i alla idrotter.

Klart det finns exempel när kvinnor i sporter besegrar män vilket gör att feminister direkt ser sig få vatten på sin kvarn: ”där ser ni, det är absolut inte skillnad mellan män och kvinnor”.

Men när krutröken lagt sig så är det inte mycket.

Om jag vore du skulle jag inte utmana i frågan ”vem är bäst i sport, idrott och intelligens” för där får du ju default pisk jämt och ständigt och hela tiden.

Om jag vore feminist som hatar män och vill särskilja mig från dem hade jag inte utmanat män där de är klart överlägsna utan försökt odla de delar där kvinnor är överlägsna.
Citera
2023-09-11, 19:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Du söker ytterligheterna. Självklar är världens starkaste kvinna starkare än världens svagaste man.

Ytterligheterna kan vara beskrivande ibland. De smartaste människorna är världen är i allmänhet män. De dummaste människorna i världen är också i allmänhet män.

Normalfördelningen av intelligens visar att mäns spann är större än kvinnors. Den dummaste människan i världen är sannolikt en man. Den smartaste människan i världen är sannolikt en man.

Män är överlägsna kvinnor fysiska i alla idrotter.

Klart det finns exempel när kvinnor i sporter besegrar män vilket gör att feminister direkt ser sig få vatten på sin kvarn: ”där ser ni, det är absolut inte skillnad mellan män och kvinnor”.

Men när krutröken lagt sig så är det inte mycket.

Om jag vore du skulle jag inte utmana i frågan ”vem är bäst i sport, idrott och intelligens” för där får du ju default pisk jämt och ständigt och hela tiden.

Om jag vore feminist som hatar män och vill särskilja mig från dem hade jag inte utmanat män där de är klart överlägsna utan försökt odla de delar där kvinnor är överlägsna.
Du sa att män är generellt bättre och att det är fakta. Det är dessa fakta jag efterfrågar.

Kan du visa på fakta som säger att män är t ex bättre kirurger, bättre OS-skyttar, bättre korsordslösare, bättre dressyrryttare, bättre bergsklättrare, uthålligare, motståndskraftigare mot sjukdomar, vigare, har bättre färgseende, har bättre verbal förmåga, har bättre långtidsminne, har bättre hörsel o s v?
Citera
2023-09-11, 19:37
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
En lång drapa som bygger på att:

Min mor var fenomenal på djävulskt kluriga korsord. Hennes ordförråd var i stort sett lika digert som Svenska Akademins Ordlista.

Imponerande. Men ingen grund för resonemanget för dina inlägg.

Vill inte använda ordet anekdotiskt så jag säger att din erfarenhet är högst provinsiellt.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Kvinnor är bättre på korsord än män, eftersom de är skickligare på att hitta och komma ihåg ord än män.

https://pledgetimes.com/women-or-men-a-study-deciding-who-is-the-best-at-solving-crossword-puzzles/
(själva studien: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/17456916221082116#con1)

Min mor var fenomenal på djävulskt kluriga korsord. Hennes ordförråd var i stort sett lika digert som Svenska Akademins Ordlista.

Citat:
Till skillnad från dig går jag endast efter vetenskapsbaserade fakta, empiri och sanningar samt gör kritiska invändningar där det är befogat. Själv gör du ingenting annat än att bombardera mig med grova personangrepp och ad-hominem istället för att resonera sakligt.

Har du redan glömt att sedan OS 2018 skjuter både män och kvinnor lika många skott. Så av den anledningen är dataunderlaget mindre än vad som är önskvärt.

1976 vann som sagt Margaret Murdock OS-silver i gevär 50m 3 pos. Fram till och med OS i Montreal detta år tävlade både män och kvinnor med 60 skott i gevär liggande ställning. Efter Murdocks silver infördes 40 skott för kvinnor och 60 skott för män i de olympiska skyttegrenarna. Det är svårt att göra en adekvat jämförelse mellan könen när de inte sköt med lika antal skott.

Jag använde mig av datan i världsrankningslistan som innehåller flera hundra skyttar från hela världen. De enda data jag har tillgång till är världsrankningslistan 2023 och resultatlistan OS 2023. Tyvärr har jag ingen möjlighet att hitta resultatlistor från 1896 till 2022 och dessutom har jag inte tid att göra jämförelser av tusentals resultat mellan könen under de år som kvinnor fick tävla i skytte.

Jag gjorde en snabb genomgång genom att titta på placeringarna 1, 50 och 100 i var och en av de fem grenarna och jämförde poängen mellan könen. Kvinnor har fler poäng än män i 10m air rifle och 10m air pistol. För övrigt kan du själv gå igenom resultaten i världsrankningslistan 2023 som ju har ett större dataunderlag än resultaten i OS 2023 i Tokyo.

Utdrag ifrån en artikel:

''But even this was unusual for Lopez. "Even the fact that there was no statistical difference between the men and women's rifle shooters was remarkable. When you look at nearly any other non-equestrian sport at the Olympics, there is a definite advantage for men," he says.''.

I artikeln står det även: ''Of all the events in all the disciplines in the Summer Olympics, the air rifle event is one of only two where female athletes post consistently better numbers in events where they either compete against or follow the same parameters as men.''

https://www.espn.co.uk/shooting/story/_/id/31828521/10m-air-rifle-sport-tokyo-olympics-where-women-outgun-men

Detta betyder alltså att män nästan har en fördel i alla andra sporter i de olympiska spelen i princip (män är bättre på fler saker inom de olympiska spelen).

Studie:

En studie tittade på 292 skyttar ifrån nästan 50 länder som alla hade ''topp-50 resultat'' och deltog i de europeiska mästerskapen i 2016 och/eller 2018. Män hade bättre resultat på air pistol.

Resultaten:

''Starting with the independent data for the air pistol event, the scores of the women who participated in 2016 (M = 9.364) were statistically equal to the 2018 scores for women (M = 9.374) (p = 0.703). In addition, the men’s scores in 2016 (M = 9.541) were significantly higher than the women’s results, both in 2016 (M = 9.364) with a large effect size (p < 0.001, d = 2.060, % = 1.890) and in 2018 (M = 9.549) (p < 0.001, d = 2.270, % = 1.870).''

''Men’s scores in 2016 (M = 9.586) were significantly higher than the women’s results, both in 2016 (M = 9.425) with a large effect size''

Detta skriver Lopez i studien: ''Thus, in contrast to almost all other sports where men’s absolute performance is better than that of women, this present study provides evidence that there are no differences in performance between men and women in rifle shooting.''[/b]

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0216390

... Detta skriver även Lopez i artikeln: ''The median score for women shooters for each shot was 10.382 at the 2018 tournament, compared to 10.379 for the men. His conclusion: "No significant differences between men and women for air rifle performance either in 2016 or 2018."

Alltså kan det finnas en skillnad men man kan inte utesluta att den beror på slumpen...
Vikten på en pistol i 25m rapid fire och en vanlig 25m-pistol kan variera beroende på modell och tillverkare. Generellt sett brukar en 25m rapid fire-pistol vara lättare än en standard 25m-pistol.

En 25m rapid fire-pistol är ofta designad för snabbare skjutning och har en lättare konstruktion för att underlätta hanteringen. En sådan pistol väger mellan 900 gram och 1,5 kg.

En vanlig 25m-pistol, som används i precisionsskytte, väger mellan 1,3 kg och 1,6 kg eller mer. Den är tyngre för att kunna ge stabilitet och precision. Så den väger faktiskt mer än en 25m rapid fire-pistol. I de olympiska spelen skjuter kvinnliga tävlande med en hand och utan stöd. De använder sig inte av tvåhandsfattning som du inbillar dig.

Skytte har länge traditionellt setts som en manlig sport. Fortfarande är det fler män än kvinnor som utövar skytte, så det är den främsta anledningen till könsuppdelningen. Som jag dessutom påpekat skjuter kvinnliga tävlingsskyttar lika många skott som männen från och med OS 2018. 60 skott mot tidigare 40. Så poängsättningen är likadan för både män och kvinnor.

En annan anledning till könsuppdelning är att kvinnor är lika skickliga som eller bättre än män i flera skyttegrenar. Manliga tävlande får sitt ömtåliga ego krossat av kvinnor som slår dem. Som i Barcelona 1992 då en kinesisk kvinna tog guldet i skeet och sopade skjutbanan med alla manliga konkurrenter.

Det finns en del brister i studien som jag har kritiska invändningar mot. Forskarna Lopez m fl nämner inga förklarande faktorer till att män i snitt presterar något bättre i luftpistol än luftgevär. Syftet med studien är nog inte att lägga fram teorier som förklarar eventuella könsskillnader i skytte. Förmodligen är det fler män än kvinnor som är äldre, mer rutinerade och har större tävlingserfarenhet. Ragnar Skanåker var 38 år gammal när han tog guld i pistol 1972 i München. Han hade säkert minst tjugo års erfarenhet i pistolskytte. I sitt sista OS 1996 var han 62 år gammal.

Daniel Mon-Lopez, en av författarna till studien, är en dussin-professor på ett mediokert universitet, UPM i Madrid. Han är rankad någonstans mellan #400 000 och 500 000 på världsrankingen. Universidad Politécnica de Madrid är rankad #349 i QS World University Rankings. Jämför det med Uppsala universitet som har ranking #105. Själv studerade jag där i flera år.

Förresten läste jag någonstans att manliga forskare i regel rapporterar en mindre kvinnlig fördel i sina vetenskapliga studier. Som i den spanska studien du länkat till. Den är författad av tre män och ingen kvinna.

Skyttedräkters primära uppgift är att optimera de tävlandes prestationer. De är utformade för att ge både män och kvinnor bästa möjliga komfort och stabilitet under skyttet. De har skräddarsydd passform, förtjockade områden på axlar, armbågar och knän, elastiska material och eventuellt hållare för geväret. Eftersom precision är avgörande inom luftgevärsskytte är dessa dräkter utformade för att minimera störande rörelser och ge skytten den bästa möjliga stabiliteten när de ligger på marken och siktar.[/quote]

Citat:
Det är sporter där muskelmassa är av avgörande betydelse. Styrka, snabbhet och explosivitet. Dock inte i skytte.

Nej, jag har inga problem med att uppfylla dina fåniga utmaningar. Men korsförhör hör inte hemma i ett diskussionsforum.

Jo, det har jag. Genomsnittsskillnad mellan könen i medfödda förmågor är kriteriet. Inte förvärvade färdigheter. Så din lista med olympiska grenar gills inte. Du är alltså inte konsekvent här.

(FB) Är kvinnor bättre än män på något?

Gå till föregående inlägg: (FB) Är kvinnor bättre än män på något?

Du ska inte ta med några olympiska grenar i listan med medfödda förmågor där män i snitt är bättre än kvinnor. Inte förvärvade färdigheter som diskus, höjdhopp, femkamp och tyngdlyft. För inte tror du att man föds som färdig olympier?
Citera
2023-09-11, 19:44
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Du sa att män är generellt bättre och att det är fakta. Det är dessa fakta jag efterfrågar.

Kan du visa på fakta som säger att män är t ex bättre kirurger, bättre OS-skyttar, bättre korsordslösare, bättre dressyrryttare, bättre bergsklättrare, uthålligare, motståndskraftigare mot sjukdomar, vigare, har bättre färgseende, har bättre verbal förmåga, har bättre långtidsminne, har bättre hörsel o s v?
Du är inte dum. Så du vet att intelligensens normalfördelning visar att de dummaste personerna är män men också de smartaste personerna är män.

Jag vägrar tro att du missat detta.

Eller vill du att jag ska ”bevisa” något du redan vet för att vara krånglig och svår?

Känner du till fördelningen av intelligens i en population och då mellan män och kvinnor? Eller är detta okänd materia?
Citera
2023-09-11, 20:01
Avslutad
Citat:
Du är inte dum. Så du vet att intelligensens normalfördelning visar att de dummaste personerna är män men också de smartaste personerna är män.

Eller vill du att jag ska ”bevisa” något du redan vet för att vara krånglig och svår?

Känner du till fördelningen av intelligens i en population och då mellan män och kvinnor? Eller är detta okänd materia?
Jag vill veta vilka fakta som visar att män är t ex bättre kirurger, bättre OS-skyttar, bättre korsordslösare, bättre dressyrryttare, bättre bergsklättrare, uthålligare, motståndskraftigare mot sjukdomar, vigare, har bättre färgseende, har bättre verbal förmåga, har bättre långtidsminne, har bättre hörsel o s v.
Citera
2023-09-11, 20:02
Medlem
Citat:

Ipsi spelar inte bara dum hon är verkligen så korkad som hon framstår.

Det stämmer att normalfördelningskurvan är mer utdragen för män men den är också något mer högerjusterad vilket innebär att medianmannen är bättre än mediankvinnan. Tydligast är dock att de bästa genomgående är män.
Citera
2023-09-11, 20:07
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Jag vill veta vilka fakta som visar att män är t ex bättre kirurger, bättre OS-skyttar, bättre korsordslösare, bättre dressyrryttare, bättre bergsklättrare, uthålligare, motståndskraftigare mot sjukdomar, vigare, har bättre färgseende, har bättre verbal förmåga, har bättre långtidsminne, har bättre hörsel o s v.
Jag har aldrig sagt att jag kan svara på det.

Du får dra dina slutsatser från vad jag sade.

Vilket skulle innebära att du litade på mig. Så det lär inte hända.
Citera
2023-09-11, 20:15
Avslutad
Citat:
Jag har aldrig sagt att jag kan svara på det.

Du får dra dina slutsatser från vad jag sade.

Vilket skulle innebära att du litade på mig. Så det lär inte hända.
Så det är alltså inte alls fakta att män är t ex bättre kirurger, bättre OS-skyttar, bättre korsordslösare, bättre dressyrryttare, bättre bergsklättrare, uthålligare, motståndskraftigare mot sjukdomar, vigare, har bättre färgseende, har bättre verbal förmåga, har bättre långtidsminne, har bättre hörsel o s v, utan bara nåt som du har hittat på.
Citera
2023-09-11, 20:22
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Så det är alltså inte alls fakta att män är t ex bättre kirurger, bättre OS-skyttar, bättre korsordslösare, bättre dressyrryttare, bättre bergsklättrare, uthålligare, motståndskraftigare mot sjukdomar, vigare, har bättre färgseende, har bättre verbal förmåga, har bättre långtidsminne, har bättre hörsel o s v, utan bara nåt som du har hittat på.
Nu har du hakat upp dig helt. Samma inlägg som du gjort copy/paste på i ett par tre inlägg.

När du kommer med ett eget unikt inlägg så kan vi diskutera.

Fan, vad du sjangserat Ipsi. Från att vara drottningen i Feminism-debatterna till att posta samma sak 4-6 gånger.

Är allt väl på Lesbos i Grekland. För mycket sav kanske?
Citera
2023-09-11, 21:00
Avslutad
Citat:
Nu har du hakat upp dig helt. Samma inlägg som du gjort copy/paste på i ett par tre inlägg.

När du kommer med ett eget unikt inlägg så kan vi diskutera.

Fan, vad du sjangserat Ipsi. Från att vara drottningen i Feminism-debatterna till att posta samma sak 4-6 gånger.

Är allt väl på Lesbos i Grekland. För mycket sav kanske?
Då kanske du bara kan svara på frågan som jag nu ställer för fjärde gången:

Du sa att män generellt är bättre och att det är fakta.

Kan du visa på fakta som påvisar att män är t ex bättre kirurger, bättre OS-skyttar, bättre korsordslösare, bättre dressyrryttare, bättre bergsklättrare, uthålligare, motståndskraftigare mot sjukdomar, vigare, har bättre färgseende, har bättre verbal förmåga, har bättre långtidsminne, har bättre hörsel o s v?

Ditt svar är alltså att nej, det finns inga sådana fakta?
Citera
2023-09-11, 21:23
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Då kanske du bara kan svara på frågan som jag nu ställer för fjärde gången:

Du sa att män generellt är bättre och att det är fakta.

Kan du visa på fakta som påvisar att män är t ex bättre kirurger, bättre OS-skyttar, bättre korsordslösare, bättre dressyrryttare, bättre bergsklättrare, uthålligare, motståndskraftigare mot sjukdomar, vigare, har bättre färgseende, har bättre verbal förmåga, har bättre långtidsminne, har bättre hörsel o s v?

Ditt svar är alltså att nej, det finns inga sådana fakta?
Du klistrar in samma svar igen.

Detta är så olikt dig så jag börjar undra hur läget är.
Citera
2023-09-11, 21:42
Avslutad
Citat:
Du klistrar in samma svar igen.

Detta är så olikt dig så jag börjar undra hur läget är.
Det är Inget svar, det är en fråga som jag gärna vill ha svar på för att inte dra slutsatsen att du bara är en smutsig lögnare.
Senast redigerad av Ipsi 2023-09-11 kl. 22:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in