Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-17, 08:22
  #1561
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuornosA
Vad du tror är en "felaktig slutsats" eller inte är inte relevant för någon. Det är fakta att kvinnor är mer uthålliga och psykiskt starkare (överlägsna) än män. Som jag skrivit tidigare så klarar många män inte av att hantera vardagen utan att knarka eller ta sina liv.

Sedan tror jag att vi alla kan vara överens om att män tenderar att vara bra mycket mer gnälliga än kvinnor. På alla arbetsplatser jag varit på så har det varit männen som varit riktiga gnällkärringar som bara suttit på sina feta arslen och druckit kaffe hela dagarna och inte gjort ett piss annat än att gnälla om precis allting och förstås sexuellt trakassera de kvinnliga kollegorna. Förrän chefen dykt upp då, för då jobbar man plötsligt på som satan. Så att män är bättre på att gnälla samt bättre ögontjänare än kvinnor kan jag medge. Det är upp till var och en att bedöma hur man vill värdera sådana egenskaper.
Har du några som helst belägg för detta sexistiska påstående?
Dina egna erfarenheter kan du hoppa över.
Citera
2018-12-17, 10:39
  #1562
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
I senaste dart-VM är det endast 2 kvinnor av totalt 96 tävlande. Ynka 2,1 %! Då är det inte alls konstigt att det blir så höga odds på kvinnliga dartspelare som vinnare. Inte för att dessa två kvinnor på något sätt skulle kasta pil sämre än samtliga 94 konkurrenter av manligt kön. Med 94 män och 2 kvinnor bland tävlingsdeltagarna är det statistiskt sett störst sannolikhet att en man kommer att vinna turneringen. Det är ett så självklart faktum att det knappast behöver nämnas.

Hade det varit perfekt könsbalans i dart-VM, med 48 tävlande av vardera könet, så skulle sannolikheten för en kvinnlig världsmästare bli mycket högre. Oddset skulle med andra ord störtdyka. Eftersom det finns biologiska könsskillnader i både förmågan att kasta och armarnas anatomi kommer andelen vinnare av manligt kön att vara större än 50 %. Gissningsvis mellan 55 och 60 %.

Om man sträcker ut armen med undersidan uppåt ser man en en liten anatomisk skillnad mellan könen. Kvinnans underarm är något mer vinklad utåt från armbågen än mannens. Denna differens tror jag kan påverka pilkastningsresultaten på elitnivå. Då jag själv inte ägnar mig åt pilkastning vågar jag mig på en gissning att kvinnan kompenserar sitt anatomiska ”tillkortakommande” med en annorlunda kastteknik.

I England är 5,1 % av befolkningen, som spelar dart, män. Endast 1,5 % är kvinnor. På elitnivå är den procentuella andelen manliga tävlande desto större, runt 97-98 % av samtliga tävlande i världsmästerskap.

Du har aldrig hållit på med gambling va ?
Det här var en av de mest förvirrade inlägg jag någonsin sett.
Citera
2018-12-17, 13:00
  #1563
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuornosA
Det är fakta att kvinnor är mer uthålliga och psykiskt starkare (överlägsna) än män.

Är det fysisk uthållighet du menar? Om man tittar på tex ultralöpning så är det fortfarande ca 10% skillnad mellan könen hos elitens sluttider. Det har blivit en myt att kvinnor och män är lika uthålliga när man kommer upp i distans, men det har snarare handlat om urval. Så fort urvalet ökar kommer dom där 10% tillbaka.

Gällande "psykiskt starka" så är det ett välkänt faktum att en betydligt större del kvinnor råkar ut för psykiskt, emotionella sjukdomar. Tror inte man ska blanda ihop aggressivitet med psykisk instabilitet.
Citera
2018-12-17, 14:21
  #1564
Medlem
Det med språk kan man väl ändå inte ignorera. Flickor utvecklar det tidigare och hjärnan skiljer sig även i vuxen ålder. Säkerligen en fördel i vissa sammanhang.
Citera
2018-12-17, 14:22
  #1565
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Är det fysisk uthållighet du menar? Om man tittar på tex ultralöpning så är det fortfarande ca 10% skillnad mellan könen hos elitens sluttider. Det har blivit en myt att kvinnor och män är lika uthålliga när man kommer upp i distans, men det har snarare handlat om urval. Så fort urvalet ökar kommer dom där 10% tillbaka.

Gällande "psykiskt starka" så är det ett välkänt faktum att en betydligt större del kvinnor råkar ut för psykiskt, emotionella sjukdomar. Tror inte man ska blanda ihop aggressivitet med psykisk instabilitet.

Fast det är ju inte sluttider som räknas när vi pratar om uthållighet, är det? Mig veterligen så har vi ingen tävling där resultatet är just uthållighet, vem som orkat kämpa längst, utan de flesta handlar om vem som springer längst, på kortast tid tom ultramarathon.
Du har dock studier i just muskeluthållighet som påvisar att kvinnors muskulatur klarar sig bättre där än mäns vid längre belastning, men! att där inte finns tillräcklig forskning i detta, kanske inte så kul forska i för vissa

ttps://www.expressen.se/halsoliv/traning/nej-man-ar-inte-alltid-starkare-an-kvinnor/

Sen är det faktiskt könet man som dras med flest psykiska sjukdomar. Kvinnor är dock mest deprimerade, och har lägre tålighet för stress.
Citera
2018-12-17, 14:34
  #1566
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Sen är det faktiskt könet man som dras med flest psykiska sjukdomar. Kvinnor är dock mest deprimerade, och har lägre tålighet för stress.

Menar du att män dras med kvinnor? Ge gärna en länk annars.
Citera
2018-12-17, 14:41
  #1567
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast det är ju inte sluttider som räknas när vi pratar om uthållighet, är det? Mig veterligen så har vi ingen tävling där resultatet är just uthållighet, vem som orkat kämpa längst, utan de flesta handlar om vem som springer längst, på kortast tid tom ultramarathon.
Du har dock studier i just muskeluthållighet som påvisar att kvinnors muskulatur klarar sig bättre där än mäns vid längre belastning, men! att där inte finns tillräcklig forskning i detta, kanske inte så kul forska i för vissa

ttps://www.expressen.se/halsoliv/traning/nej-man-ar-inte-alltid-starkare-an-kvinnor/

Sen är det faktiskt könet man som dras med flest psykiska sjukdomar. Kvinnor är dock mest deprimerade, och har lägre tålighet för stress.

Jo det finns tävlingar på rundbanor där man springer samma sträcka om och om igen tills bara en återstår. I toppen brukar ofta någon kvinna var med och kämpa om topp-placeringar. En utav världens bästa resultat är från en kvinna. Men utslaget på alla tävlingar så kvarstår skillnaden. Män är uthålligare än kvinnor. Ett av världens tuffaste ultralopp Barkley maratons i Tennessee som i stort sett bara är fysisk och psykisk uthållighet har aldrig genomförts i sin helhet av en kvinna. Väldigt få män med för den delen, men andelen kvinnor är noll.

Sen är det ju faktiskt så att det är uthålligheten främst och inte snabbhet (där testosteron på verkar mycket) avgör vem som är snabbast på en 16-milstävling. Det här har det förts statistik på skillnaderna om ca 10% kvarstår.

Problemet som jag skrev med ultratävlingar är att startfälten är väldigt ojämna. Ibland tävlar hela världseliten i männens klass och ingen kvinnlig elit, och tvärtom. Anledningen till det är främst att det inte finns mycket pengar i sporten. Om man istället jämför med diamond league i friidrott så består nästan alla grenar av den yppersta eliten, jämt.

Det är dock möjligt att kvinnor, med bättre anpassade träningsprogram kan minska gapet, men det är inte särskilt troligt att vi kommer få se en kvinna i topp i tävlingar där den yttersta manliga eliten är med.
Citera
2018-12-17, 14:43
  #1568
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Sen är det faktiskt könet man som dras med flest psykiska sjukdomar. Kvinnor är dock mest deprimerade, och har lägre tålighet för stress.

Nu var det ju inte alla psykiska sjukdomar jag pekade på eller hur?
Citera
2018-12-17, 15:20
  #1569
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Jo det finns tävlingar på rundbanor där man springer samma sträcka om och om igen tills bara en återstår. I toppen brukar ofta någon kvinna var med och kämpa om topp-placeringar. En utav världens bästa resultat är från en kvinna. Men utslaget på alla tävlingar så kvarstår skillnaden. Män är uthålligare än kvinnor. Ett av världens tuffaste ultralopp Barkley maratons i Tennessee som i stort sett bara är fysisk och psykisk uthållighet har aldrig genomförts i sin helhet av en kvinna. Väldigt få män med för den delen, men andelen kvinnor är noll.

Sen är det ju faktiskt så att det är uthålligheten främst och inte snabbhet (där testosteron på verkar mycket) avgör vem som är snabbast på en 16-milstävling. Det här har det förts statistik på skillnaderna om ca 10% kvarstår.

Problemet som jag skrev med ultratävlingar är att startfälten är väldigt ojämna. Ibland tävlar hela världseliten i männens klass och ingen kvinnlig elit, och tvärtom. Anledningen till det är främst att det inte finns mycket pengar i sporten. Om man istället jämför med diamond league i friidrott så består nästan alla grenar av den yppersta eliten, jämt.

Det är dock möjligt att kvinnor, med bättre anpassade träningsprogram kan minska gapet, men det är inte särskilt troligt att vi kommer få se en kvinna i topp i tävlingar där den yttersta manliga eliten är med.
Vad heter den grenen? Kuta-runt-tills-man-ger-upp? och hur många % av de tävlande är kvinnor kontra män? För du får ju räkna med den faktorn också, hur många kvinnor ställer upp på såna idiotiska tävlingar? Krävs viss nördighet och villighet att lida extremt för att få status som vinnare som kanske könet kvinna inte känner samma behov av, eller gynnas på samma sätt av, som är värt besväret

Det kommer garanterat mer forskning på detta område, så vi får väl vänta tills de har rett ut detta grundligt.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2018-12-17 kl. 15:22.
Citera
2018-12-17, 15:21
  #1570
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Nu var det ju inte alla psykiska sjukdomar jag pekade på eller hur?
eh? du skrev; "psykiskt, emotionella sjukdomar"
Citera
2018-12-17, 15:51
  #1571
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Jo det finns tävlingar på rundbanor där man springer samma sträcka om och om igen tills bara en återstår. I toppen brukar ofta någon kvinna var med och kämpa om topp-placeringar. En utav världens bästa resultat är från en kvinna.
Man bör notera att just löpning är automatiskt könsutjämnad. Kvinnor väger mindre och har alltså mindre vikt att springa runt med. Ändå vinner inte kvinnor 50% av maratontävlingar? Man måste i sexistisk anda ha en kvinnoavdelning med B-löpare. En könsneutral värld borde lägga ner all damsport. Konstigt nog aldrig någon feminist som rycker i detta.
Citera
2018-12-17, 16:18
  #1572
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vad heter den grenen? Kuta-runt-tills-man-ger-upp? och hur många % av de tävlande är kvinnor kontra män? För du får ju räkna med den faktorn också, hur många kvinnor ställer upp på såna idiotiska tävlingar? Krävs viss nördighet och villighet att lida extremt för att få status som vinnare som kanske könet kvinna inte känner samma behov av, eller gynnas på samma sätt av, som är värt besväret

Det kommer garanterat mer forskning på detta område, så vi får väl vänta tills de har rett ut detta grundligt.

Det kallas för backyard ultra och varför skulle det vara mer idiotiskt än någon annan idrottsgren? Jag tycker det är oerhört imponerande att folk kan springa i flera dygn.

Jag vet inte om du gör dig medvetet dum nu, men jag skrev ju precis tvärtom att kvinnor förmodligen hamnat högre i listorna pga av att det bara är vissa lopp där alltid världseliten är med. Men om vi då tittar på franska UTMB. Ett 16 mil lopp runt mount blanc inklusive 10 000 höjdmeter att plocka så är vinnande kvinna ändå flera timmar efter segrande man. Nästan 20%. Skillnaden tenderar att bli större på lopp med många höjdmeter eftersom det krävs otrolig muskeluthållighet att klara av detta. UTMB är för övrigt en av världens största och mest prestigefyllda ultratävlingar.

Annars håller jag med dig om att kvinnor överlag inte är lika tävlingsinriktade, men det vore ju väldigt fel att säga att elitkvinnor inom löpning inte är tävlingsinriktade .

"Figure 5 presents the running speeds of the fastest women and men ever (Figure 5A), the ten fastest women and men ever (Figure 5B) and for all finishers ever (Figure 5C). In the fastest women and men ever and the ten fastest women and men ever, the fastest men were always faster than the fastest women for all distances from 50 km to 1,000 km. Regarding overall finishers, men were only faster than women for 50 km and 100 km, but not for 200 km and 1,000 km.""

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3945434/


Alltså. Samma principer för många andra konditionssporter gäller även här. Bland eliten är män alltid snabbare än kvinnor. På vissa distanser är det ingen skillnad för det generella resultatet. Där måste man tänka på vad det är för lopp och vilket startfält. Men tittar man på de största loppen i världen så är det tydligt. Kvinnor är 10-20% långsammare. Den goda nyheten är att dom blir snabbare varje år, men dom kommer knappast passera männen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback