2026-05-26, 15:22
Medlem
Kvinnor har en uppgift och plats.

Föda barn och hålla sig i köket.

Då behöver de inte vara bättre än män på något annat än det.

Allt började gå åt helvete när kvinnor fick rösträtt - så är det sagt och det är sanningen hur obekväm den än är.
Citera
2026-05-26, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast faktan talar alltså för motsatsen.
Kvinnor överlever män inte bara i ålderdom utan även vid sjukdomar och tuffare fysiska belastningar.
Under coronan ex. Så var 60% av de som dog, män.
Manliga foster och spädbarn dör mer än flickorna.
Etc.

https://pmc-ncbi-nlm-nih-gov.translate.goog/articles/PMC1119278/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=rq

Män är biologiskt det svagare könet på många sätt. Men den sidan av biologin verkar lite för svårt för herrar ”bäst på allt” att ta in.

Män är absolut inte det svagare könet. Det är snarare som så att vi är skapta för att en viss andel av oss alltid kan hantera utmaningar. Oavsett vilken utmaningen är. Det kommer med baksidor som kortare livslängd och att en viss andel är mer känsliga för sjukdomar. Och att vi oftare är representerade i botten och toppen i samhället.

Medans kvinnnor generellt är skapta för att vara den stabila faktorn. Presterar som grupp mer jämnt. Lever längre och överlever sjukdomar.

Evolutionärt så är det en acceptabel förlust att 90 procent av männen dör samtidigt som de säkrar resten av gruppens överlevnad. De män som överlever kan befrukta samtliga kvinnor. Och kan på så sätt föra vidare gener som i den tidsperioden är fördelaktiga.
Citera
2026-05-26, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Bra källa, tack

Så lite så.

Bara att hojta till om du undrar något.
Citera
2026-05-26, 15:39
Medlem
Citat:
Vad menar du med emotionellt ansvar?
Den biten av mänsklig omsorg som involverar empati och aktiv socialt arbete.
Ex. Vara uppmärksam, Ha koll på att ungar och släkt mår bra, hålla kontakt med folk, komma ihåg bemärkelsedagar, lägga energi på alla de där små detaljerna och bestyren som krävs för att mänskliga relationer ska fungera.
Citera
2026-05-26, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Män är absolut inte det svagare könet. Det är snarare som så att vi är skapta för att en viss andel av oss alltid kan hantera utmaningar. Oavsett vilken utmaningen är. Det kommer med baksidor som kortare livslängd och att en viss andel är mer känsliga för sjukdomar. Och att vi oftare är representerade i botten och toppen i samhället.

Medans kvinnnor generellt är skapta för att vara den stabila faktorn. Presterar som grupp mer jämnt. Lever längre och överlever sjukdomar.

Evolutionärt så är det en acceptabel förlust att 90 procent av männen dör samtidigt som de säkrar resten av gruppens överlevnad. De män som överlever kan befrukta samtliga kvinnor. Och kan på så sätt föra vidare gener som i den tidsperioden är fördelaktiga.
Jag skrev inte : ”det svagaste könet.”
Inget av könen är svagare än det andra. Vi har olika styrkor och svagheter .
Enda jag gör här är att argumentera mot den ständigt upprepade misogyna tramset av att kvinnor är sämst på allt och män bäst på allt.
Så vänd dig mot den sidan av debatten istället.
Citera
2026-05-26, 15:50
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Den biten av mänsklig omsorg som involverar empati och aktiv socialt arbete.
Ex. Vara uppmärksam, Ha koll på att ungar och släkt mår bra, hålla kontakt med folk, komma ihåg bemärkelsedagar, lägga energi på alla de där små detaljerna och bestyren som krävs för att mänskliga relationer ska fungera.

Ok, jag fattar vad du menar.

Men jag tycker inte det ligger något emotionellt i det. En kalender och lite pliktkänsla räcker, om man nu tycker det är viktigt att hålla reda på släkt och födelsedagar.
Citera
2026-05-26, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nej, arbeten är sådant som har en arbetsgivare, ger lön, och därefter skatt. Att jag badar mitt barn är alltså inte ett arbete. Att jag badar andras barn är ett arbete.

Om det vore att arbeta att bada mitt barn så är det också att arbeta att duscha sig själv och nu kräver jag betalt för att duscha. Tänkte inte på det.

Nej, kvinnor är sjukare för att ni inte tar hand om er. Likt små barn behöver ni hjälp i allt ni gör. Annars blir ni sjuka.

Nej. Arbete är arbete. Sysslor vi gör för att det måste göras och inte för att det är superkul i regel. Att hålla barn rena, är sådant som ”måste göras” .
Men om det nu inte är arbete utan typ… fritid som inte alls behövs göras så kan ju ni män
åta er allt detta för hey… Det är ju inte arbete.
Citera
2026-05-26, 15:55
Medlem
Citat:
Ok, jag fattar vad du menar.

Men jag tycker inte det ligger något emotionellt i det. En kalender och lite pliktkänsla räcker, om man nu tycker det är viktigt att hålla reda på släkt och födelsedagar.

Fast det gör det ju ofta. Empati ex. är förmågan att ”känna” med folk, och går verkligen se som ett emotionellt arbete.
Citera
2026-05-26, 15:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Nej. Arbete är arbete. Sysslor vi gör för att det måste göras och inte för att det är superkul i regel. Att hålla barn rena, är sådant som ”måste göras” .
Men om det nu inte är arbete utan typ… fritid som inte alls behövs göras så kan ju ni män
åta er allt detta för hey… Det är ju inte arbete.
Ja men lycka till med att kräva betalt för att duscha dig själv. Även matlagning till dig själv blir ett arbete med din definition och tur att allt i samhället styrs av män för annars hade ingenting fungerat och alla hade levt på bidrag.

Män betalar in 70% av alla skatter men något säger mig att du aldrig någonsin kommer att tacka oss. Men vi försörjer er och vi vet om det. Och ni också. Därför är du så bitter.
Citera
2026-05-26, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ja men lycka till med att kräva betalt för att duscha dig själv. Även matlagning till dig själv blir ett arbete med din definition och tur att allt i samhället styrs av män för annars hade ingenting fungerat och alla hade levt på bidrag.

Män betalar in 70% av alla skatter men något säger mig att du aldrig någonsin kommer att tacka oss. Men vi försörjer er och vi vet om det. Och ni också. Därför är du så bitter.
Är inte att duscha eller äta själv som är vad vi pratar om vilket du mycket väl vet.
Finns skäl till att man pratar om:hemarbete och oavlönat arbete etc nämligen att detta är just att betrakta som arbete.

Män betalar in mer skatt för att de gör mindre av allt obetalt arbete och tar ut mer i lön för sitt betalda.

Och denna tråd är väl bevis nog för den kompakta otacksamheten män av din sort hyser just för arbeten som kvinnor gjort och gör för samhället.
Citera
2026-05-26, 16:18
Medlem
Citat:
Jag skrev inte : ”det svagaste könet.”
Inget av könen är svagare än det andra. Vi har olika styrkor och svagheter .
Enda jag gör här är att argumentera mot den ständigt upprepade misogyna tramset av att kvinnor är sämst på allt och män bäst på allt.
Så vänd dig mot den sidan av debatten istället.

Positivt att höra.

Jag har redan gjort det . Jag brukar generellt bara försöka uttala mig när jag har lite på fötterna.
Citera
2026-05-26, 16:27
Medlem
Citat:
Att ta hand om barn, tvätt, städning etc etc är arbete. T.o.m. planering och emotionellt ansvar är arbeten.
Huvudsakliga skälet till att kvinnor är mer sjukskrivna än män är att de utöver att lönearbeta även gör dessa arbeten i betydligt högre grad än män. Kvinnor har mindre fritid än män, latar sig alltså i mindre grad än vad män gör generellt, vilket gör att de alltså oftare än män blir sjukskrivna pga stress/ dålig återhämtning.

Det där har presenterats som en tänkbar förklaring. Men det är inte samma sak som att det har fastställts. Ser du skillnaden? Precis på samma sätt har det lyfts fram av vissa att skillnaden mellan inrikesfödda och utrikesfödda i våldtäktsstatistiken delvis kan bero på skillnader i anmälningsbenägenhet men det innebär inte att det är en korrekt slutsats att konkludera att det är det som faktiskt delvis förklarar skillnaden.

Det är skillnad på dessa två påståenden: ''Detta kan förklaras av X'' och ''detta kan tänkas förklaras av X men vi är inte helt säkra''.

Att du kan presentera undersökningar som visar att kvinnor i snitt spenderar mer tid på typiska hushållssysslor såsom matlagning och tvätt är inte tillräcklligt för att slå fast att det är vad som sjuktalen beror på.

Du ska lära dig att bestyrka dina påståenden. Sluta fly din bevisbörda.
Senast redigerad av Pellefant775 2026-05-26 kl. 16:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in