2026-05-26, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast faktan talar alltså för motsatsen.
Kvinnor överlever män inte bara i ålderdom utan även vid sjukdomar och tuffare fysiska belastningar.
Under coronan ex. Så var 60% av de som dog, män.
Manliga foster och spädbarn dör mer än flickorna.
Etc.

https://pmc-ncbi-nlm-nih-gov.translate.goog/articles/PMC1119278/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=rq

Inte så konstigt när kvinnor sjukskriver sig hela tiden.

"Manliga foster"

Citat:
Män är biologiskt det svagare könet på många sätt. Men den sidan av biologin verkar lite för svårt för herrar ”bäst på allt” att ta in.

Ja inte bara är kvinnor smartare och duktigare och överlägsna i skolan, de är även biologiskt starkare än män, tydligen. Och ÄNDÅ har män lyckats förtrycka och dominera kvinnor i årtusenden.

Imponerande ändå får man säga, av männen.
Citera
2026-05-26, 13:57
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Fast faktan talar alltså för motsatsen.
Kvinnor överlever män inte bara i ålderdom utan även vid sjukdomar och tuffare fysiska belastningar.
Under coronan ex. Så var 60% av de som dog, män.
Manliga foster och spädbarn dör mer än flickorna.
Etc.

https://pmc-ncbi-nlm-nih-gov.translate.goog/articles/PMC1119278/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=rq

Män är biologiskt det svagare könet på många sätt. Men den sidan av biologin verkar lite för svårt för herrar ”bäst på allt” att ta in.

Jo men nu pratar vi om arbetsmarknaden, inte om vilket kön som är bäst på att överleva.

Det hjälper inte arbetsgivaren att du överlever pandemier och svält bättre än jag om du inte orkar lyfta tungt i mer än fem år innan du får ont i rygg och axlar, och är hemma med mensvärk varje månad.
Citera
2026-05-26, 14:13
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det är för att kvinnor är tåligare som vi oftare är sjukskrivna.
Män avlider, kvinnor segar vidare.
Det stämmer inte för fem öre, fler män jobbar än kvinnor, och män i samtliga ålderskategorier jobbar längre veckor än kvinnor.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning-och-levnadsforhallanden/jamstalldhet/jamstalldhetsstatistik/pong/statistiknyhet/-jamstalldhetsstatistik-kvartal-1-2025/

Fascinerande fakta från länken ovan: unga gifta/sammanboende kvinnor med barn under 7år hemma jobbar 23-timmars-vecka. Tjugotre av 40 timmar... T.o.m. SCB tyckte det var anmärkningsvärt och hade det som rubrik.

Så kvinnor är sjukare och jobbar mindre än män även när de är friska. Vem kunde trott. Att vara feminist är att ljuga rakt ut om allt som har med manligt och kvinnligt att göra.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-26 kl. 14:17.
Citera
2026-05-26, 14:45
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
De kvinnliga rättigheterna är en social konstruktion. Tillräckligt många män stödjer detta men var inte naiv och tro att kvinnor har samma makt som män, det har ni inte. Er makt upprätthålls till stor del av män. Men du fattar inte det.

Men om kvinnor kan förmå en stor andel av männen att agera på ett visst sätt så har de mer makt än män? Välkommen till Sverige.
Citera
2026-05-26, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det stämmer inte för fem öre, fler män jobbar än kvinnor, och män i samtliga ålderskategorier jobbar längre veckor än kvinnor.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning-och-levnadsforhallanden/jamstalldhet/jamstalldhetsstatistik/pong/statistiknyhet/-jamstalldhetsstatistik-kvartal-1-2025/

Fascinerande fakta från länken ovan: unga gifta/sammanboende kvinnor med barn under 7år hemma jobbar 23-timmars-vecka. Tjugotre av 40 timmar... T.o.m. SCB tyckte det var anmärkningsvärt och hade det som rubrik.

Så kvinnor är sjukare och jobbar mindre än män även när de är friska. Vem kunde trott. Att vara feminist är att ljuga rakt ut om allt som har med manligt och kvinnligt att göra.

Och där drog du den väldigt konstlade slutsatsen att ”arbete” alltså bara skulle vara detta om det är avlönat.
Gå till din SCB länk och kolla istället upp hur mycket fritid som respektive kön har.
Citera
2026-05-26, 14:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Och där drog du den väldigt konstlade slutsatsen att ”arbete” alltså bara skulle vara detta om det är avlönat.
Gå till din SCB länk och kolla istället upp hur mycket fritid som respektive kön har.
Det stämmer "arbete" betyder enligt SCB "är på arbetet". Men i din kvinnovärld kanske "vara sjuk hemma" är att arbeta.

Om kvinnor skapat SCB hade garanterat "bada ett barn hemma" räknats som arbete. Men SCB är skapat av män.

Lustigt nog räknas bara "kvinna är hemma" som "arbetar". När en man är hemma så arbetar han inte.

Det är därför ni kvinnor, liksom garanterat du, är utfattiga. Du arbetar för lite. Är lat helt enkelt. Väntar som alla kvinnor på din pension eller sjukskrivning. Akta så du inte blir utbränd av all väntan.

Jag är 60+ och jobbar 70-timmarsvecka och tjänar någon miljon. Fast man får dra bort 3 timmar FB i veckan som "diskussion med papphattar". Det är inte att arbeta.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-26 kl. 15:02.
Citera
2026-05-26, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Kan du länka en källa?

Nedan är två metaanlyser som förklarar en hel del.

https://journals.aom.org/doi/abs/10.5465/AMPROC.2024.20683abstract

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/20413866241245312

Förenklat kan en säga att mångfald på en arbetsplats skapar bättre arbetsmiljö och bättre produktivitet.Kan öka kreativiteten vilket kan leda till större vinst. Olika sorters mångfald kan ge mer eller mindre positivt resultat.

Vid rätt sorts ledarskap så finns det sällan några nackdelar. Framförallt inte vad gäller komplexa kreativa uppgifter. Där finns det mer att tjäna en att förlora.

Vid enklare uppgifter som är tidsbegränsade kan en grupp där de flesta har mycket gemensamt vara fördelaktigt . Då de ofta har lättare att enas. Och tidsgränsen kan göra att det inte blir för mycket nackdelar. Men det är en Betoning på kan.

Vid specifika uppgifter är oftare de individuella kraven viktigare än kön. Även om det är positivt mer mix av kön / identitet så är det i skarpa situationer viktigare mer rätt psyke och kompetens
Citera
2026-05-26, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det stämmer "arbete" betyder enligt SCB "är på arbetet". Men i din kvinnovärld kanske "vara sjuk hemma" är att arbeta.

Om kvinnor skapat SCB hade garanterat "bada ett barn hemma" räknats som arbete. Men SCB är skapat av män.

Lustigt nog räknas bara "kvinna är hemma" som "arbetar". När en man är hemma så arbetar han inte.

Det är därför ni kvinnor, liksom garanterat du, är utfattiga. Du arbetar för lite. Är lat helt enkelt. Väntar som alla kvinnor på din pension eller sjukskrivning. Akta så du inte blir utbränd av all väntan.

Jag är 60+ och jobbar 70-timmarsvecka och tjänar någon miljon. Fast man får dra bort 3 timmar FB i veckan som "diskussion med papphattar". Det är inte att arbeta.

Att ta hand om barn, tvätt, städning etc etc är arbete. T.o.m. planering och emotionellt ansvar är arbeten.
Huvudsakliga skälet till att kvinnor är mer sjukskrivna än män är att de utöver att lönearbeta även gör dessa arbeten i betydligt högre grad än män. Kvinnor har mindre fritid än män, latar sig alltså i mindre grad än vad män gör generellt, vilket gör att de alltså oftare än män blir sjukskrivna pga stress/ dålig återhämtning.
Citera
2026-05-26, 15:17
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Nedan är två metaanlyser som förklarar en hel del.

Bra källa, tack
Citera
2026-05-26, 15:18
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Att ta hand om barn, tvätt, städning etc etc är arbete. T.o.m. planering och emotionellt ansvar är arbeten.
Huvudsakliga skälet till att kvinnor är mer sjukskrivna än män är att de utöver att lönearbeta även gör dessa arbeten i betydligt högre grad än män. Kvinnor har mindre fritid än män, latar sig alltså i mindre grad än vad män gör generellt, vilket gör att de alltså oftare än män blir sjukskrivna pga stress/ dålig återhämtning.

Vad menar du med emotionellt ansvar?
Citera
2026-05-26, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redbullz
Kom i en diskussion med min flickvän om detta idag.
Hon sa att killar är starkare fysiskt men tjejer är starkare psykiskt. Bullshit tycker jag. Tjejer är 10 gånger lättare att trycka ner och har mycket lägre självförtroende i allmänhet.

Jag började provocera henne till en början. Men hur fel det än är att säga rakt ut så har alltid tanken funnits där i bakhuvudet.

Män är bättre än kvinnor på allt

Detta är inget påhopp utan vill bara att någon övertalar mig eller bevisar att jag har fel

Föda barn och amma?
Citera
2026-05-26, 15:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Nej, arbeten är sådant som har en arbetsgivare, ger lön, och därefter skatt. Att jag badar mitt barn är alltså inte ett arbete. Att jag badar andras barn är ett arbete.

Om det vore att arbeta att bada mitt barn så är det också att arbeta att duscha sig själv och nu kräver jag betalt för att duscha. Tänkte inte på det.

Nej, kvinnor är sjukare för att ni inte tar hand om er. Likt små barn behöver ni hjälp i allt ni gör. Annars blir ni sjuka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in