2026-05-26, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag skrev inte : ”det svagaste könet.”
Inget av könen är svagare än det andra. Vi har olika styrkor och svagheter .
Enda jag gör här är att argumentera mot den ständigt upprepade misogyna tramset av att kvinnor är sämst på allt och män bäst på allt.
Så vänd dig mot den sidan av debatten istället.

Det finns bara två biologiska kön och ifall män är biologiskt det svagare könet i vissa areor enligt dig så blir den logiska följden av det du skrev att män är det svagaste biologiska könet i vissa areor.

Du uttryckte dig rätt tydligt:
Citat:
Män är biologiskt det svagare könet på många sätt.
Senast redigerad av Pellefant775 2026-05-26 kl. 16:48.
Citera
2026-05-26, 16:36
Medlem
Citat:
Att ta hand om barn, tvätt, städning etc etc är arbete. T.o.m. planering och emotionellt ansvar är arbeten.
Huvudsakliga skälet till att kvinnor är mer sjukskrivna än män är att de utöver att lönearbeta även gör dessa arbeten i betydligt högre grad än män. Kvinnor har mindre fritid än män, latar sig alltså i mindre grad än vad män gör generellt, vilket gör att de alltså oftare än män blir sjukskrivna pga stress/ dålig återhämtning.

Hur definierar du emotionellt ansvar? Jag misstänker att du menar det som jag skulle kalla för emotionellt arbete. Dvs att en kvinna i en familj planerar relationer och umgänge. Och försöker förutsäga emotionella behov. Och försöker att hålla uppe andra emotionellt.

Medans definitionen av emotionellt ansvar handlar om att ansvara för sina egna handlingar och ordval när känslorna blir starka . Och det gör generellt män och kvinnnor annorlunda. Vilket blir en koppling till emotionellt arbete. Dvs att kvinnor gör emotionellt arbete mot sin partner. Försöker möta hans känslor och bära dem. Ibland helt i onödan för att han processar annorlunda.
Citera
2026-05-26, 16:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Är inte att duscha eller äta själv som är vad vi pratar om vilket du mycket väl vet.
Finns skäl till att man pratar om:hemarbete och oavlönat arbete etc nämligen att detta är just att betrakta som arbete.

Män betalar in mer skatt för att de gör mindre av allt obetalt arbete och tar ut mer i lön för sitt betalda.

Och denna tråd är väl bevis nog för den kompakta otacksamheten män av din sort hyser just för arbeten som kvinnor gjort och gör för samhället.
Som sagt så betalar jag 70% av skatten och den försörjer dig när du är sjuk. Och du är den missnöjda. Män är snälla och toleranta, kvinnor är krävande och gnälliga?

Så lustigt att din definition av arbete t.ex "bada eget barn" men inte "bada sig själv". Den gränsdragningen är ju fullständigt random och du kan ju t.ex bada samtidigt eller laga maten till båda samtidigt.

Jag har själv stannat hemma i 20 år med 4 barn och vet allt om hemarbete. Jag gnällde inte en sekund, det var underbart roligt och bättre än att arbeta. Synd att du aldrig kommer att få barn.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-26 kl. 16:56.
Citera
2026-05-26, 18:38
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kvinnor kan bara kopiera.

Män kan bara prata om sig själva
Citera
2026-05-26, 18:39
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Som sagt så betalar jag 70% av skatten och den försörjer dig när du är sjuk. Och du är den missnöjda. Män är snälla och toleranta, kvinnor är krävande och gnälliga?

Så lustigt att din definition av arbete t.ex "bada eget barn" men inte "bada sig själv". Den gränsdragningen är ju fullständigt random och du kan ju t.ex bada samtidigt eller laga maten till båda samtidigt.

Jag har själv stannat hemma i 20 år med 4 barn och vet allt om hemarbete. Jag gnällde inte en sekund, det var underbart roligt och bättre än att arbeta. Synd att du aldrig kommer att få barn.

Hur mycket skatt betalade du när du gick hemma i 20 år?
Citera
2026-05-26, 19:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Hur mycket skatt betalade du när du gick hemma i 20 år?
Förra året betalade jag 1.4 mkr i skatt. Hur mycket betalade du förra året?...

Män är bäst på att betala skatt.
Citera
2026-05-26, 19:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Män kan bara prata om sig själva
Det är ett manligt drag delvis orsakat av testosteron och det är inget fel på det om du tänker efter. Tvärtom är det ju kvinnans största problem i den här tråden, att hon inte tror på sig själv.

I en värld där män trodde lika lite på sig själva som kvinnor skulle vi bo kvar i grottor.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-26 kl. 19:24.
Citera
2026-05-26, 19:45
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:

Män är bäst på att betala skatt.

Hur mycket betalade du i skatt de 20 åren som du gick hemma?

Citat:
Det är ett manligt drag delvis orsakat av testosteron och det är inget fel på det om du tänker efter. Tvärtom är det ju kvinnans största problem i den här tråden, att hon inte tror på sig själv.

I en värld där män trodde lika lite på sig själva som kvinnor skulle vi bo kvar i grottor.

Ja precis, män är självupptagna rövhål som alltid skyller ifrån sig. Fast bara delvis.

Från vilka inlägg i denna tråden drog du slutsatsen att "kvinnors största problem är att de inte tror på sig själva"?

Låter najs att bo i grotta. Många grottor håller jämn temperatur året runt. Har du besökt några av de gamla grottbostäderna runtom världen?
Senast redigerad av Jenny9 2026-05-26 kl. 20:39.
Citera
2026-05-26, 21:50
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
- - -

Nice put-down...! Glengarry Glen Ross-standard.

Prylen är att Q i Det Nya Riket, den feministiska totalitära PK-staten som vi (fortfarande) lever i, inte svarat upp mot det gentlemen´s agreement som slogs mellan könen på 70-talet. Ni skulle ha hälften eller mer, men gav fan i att reproducera er...

"Kvinnlig mellanchef på statlig myndighet, 37 år, bakgrund inom HR med fokus på mångfald och inkludering"... Finns det ngt dummare? Man vill ju bara straff-k****a....
Citera
2026-05-26, 21:53
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Nice put-down...! Glengarry Glen Ross-standard.

Prylen är att Q i Det Nya Riket, den feministiska totalitära PK-staten som vi (fortfarande) lever i, inte svarat upp mot det gentlemen´s agreement som slogs mellan könen på 70-talet. Ni skulle ha hälften eller mer, men gav fan i att reproducera er...

"Kvinnlig mellanchef på statlig myndighet, 37 år, bakgrund inom HR med fokus på mångfald och inkludering"... Finns det ngt dummare? Man vill ju bara straff-k****a....

Om jag förstår dig rätt så menar du att kvinnor hade inget först, men sen på 70-talet så bestämde sig män för att ge kvinnor hälften eller mer?

Hälften eller mer av vad då?
Citera
2026-05-26, 22:04
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Om jag förstår dig rätt så menar du att kvinnor hade inget först, men sen på 70-talet så bestämde sig män för att ge kvinnor hälften eller mer?

Hälften eller mer av vad då?

Av den s k kakan.

Nu - 50+ - känner jag att jag personligen fjärmat mig "detta" - detta??? Samhället or whatever. Och min sambo är ok.

Hade jag varit 25 hade jag förbannat ödet, att jag inte vore gay!!!!

Finns det ngt mer korkat än ett 25-årigt kjoltyg som just tagit fin-fin-FIIIIIIIIIIIIIIIIIIN-examen vid Skövde högskola?????????? Näe... inte ens en 60-årig manlig bajare på Söder kan konkurrera.

Fick jag bestämma skulle vi börja med att avskaffa kvinnlig rösträtt. Men det vore enbart ett första steg i rätt riktning.
Citera
2026-05-26, 22:37
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Av den s k kakan.

Nu - 50+ - känner jag att jag personligen fjärmat mig "detta" - detta??? Samhället or whatever. Och min sambo är ok.

Hade jag varit 25 hade jag förbannat ödet, att jag inte vore gay!!!!

Finns det ngt mer korkat än ett 25-årigt kjoltyg som just tagit fin-fin-FIIIIIIIIIIIIIIIIIIN-examen vid Skövde högskola?????????? Näe... inte ens en 60-årig manlig bajare på Söder kan konkurrera.

Fick jag bestämma skulle vi börja med att avskaffa kvinnlig rösträtt. Men det vore enbart ett första steg i rätt riktning.

Fast utåt sett verkar män vara mer labila och mer styrda av sina hormoner än kvinnor. Så om rösträtten ska avskaffas för kvinnor så borde den avskaffas för män också. Sen kan det ju diskuteras om det där med att rösta har nån betydelse överhuvudtaget.

Sen helt ärligt så säger "den såkallade kakan" mig ingenting. Du menar att män hade hela kakan för sig själva innan men sen på 70-talet så bestämde sig män för att dela med sig av kakan?

Jag tycker det är värre att vara ha-galen och vilja äta hela kakan själv än att en 25 årig tjej tar examen vid högskolan i Skövde.

Men nu har jag ju aldrig varit en gniden 50+ gubbe som sitter och stör sig på det motsatta könet så vad vet jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in