2013-03-02, 16:29
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simpledeath
Har just nu Sennheiser CX-300 som jag är nöjd med. Men känner att jag skulle vilja byta upp mig.

Lyssnar nästan uteslutande på alternativ rock och allt oftare på metalcore och dylika genrer. Mycket bas uppskattas i desa genrer och ett rent ljud utan massa onödig och jobbig diskant. Ett mjukt men skarpt ljud så att säga, utan att hörseln tar illa vid. In ear-lurar självfallet!

Monster Cable Turbine Pro Gold verkar klart intressanta, men är det värt 2500kr? Jag hade tänkt ha en budget på 1000kr men finns det lurar som kan ge mig en ny dimension så tar jag tacksamt emot förslag. Just Monsters premiumlurar verkar ge den dimensionen.

Det snabba svaret är att dom inte är värd 2500 kr enligt mig.
Runt 1500 kr så erbjuder dom tillräcklig ljudkvalitet, design och byggkvalitet för att jag tycker det ska vara ett ett hyffsat köp. Med Monster så betalar du lika mycket för märket och marknadsföringen som med ljudet tyvärr. Med det sagt så är det inte alls självklart att du kommer föredra dessa framför FXD70 som ligger på 310 kr exkl frakt i dagens dollarkurs.

När det kommer till musik som alternativ rock som oftast är dåligt producerat och har mycket distorsion och sibilans i inspelningarna är det viktigt att ha en in-ears som inte förstärker sibilansen dvs dom skärande SSSS tonerna allt för mycket.
Just till metal så gillar jag verkligen FXD70 då trots att dom har en något upphöjd och crisp diskant lyckas hålla sibilansen till ett minimum. Detta gör att instrument verkligen poppar i ljudscenen och låter väldigt realistiska och detaljerade.
Jag kan dock förstå att man föredra en mer 'smooth' presentation framför en mer 'crisp'.
Gold har en mer smooth presentation samtidigt som dom har mer bas än FXD70. FXD70 har en snärtig och punchig bas som jag tror kommer tillfredställa dom flesta men Gold har mer mängd och fyllighet när det kommer till bas. Man kan dock använda EQ för att få upp basmängden eller sänka diskanten runt 9 kHz.

Om du vill ha en presentation mer lik Gold dvs mer smooth framför crisp och ha bra baspunch och klarhet så rekommenderar jag hellre Yamaha EPH-100 än Gold.
Går att provlyssna på Lars Bengtsson om du bor i Sthlm. Dom har också bäst pris. Detta är inte en in-ear för någon med smala örongångar då diamtern är ovanligt grov.
Du kan ju kika på den här tråden om du vill nörda ner dig lite.
http://www.head-fi.org/t/478568/mult...02-24-13-p-641
Kolla inte allt för mycket på vilken poäng som är under sound utan vad som står där. Jag tycker FXD70 låter bättre än FXD80 btw.
Citera
2013-03-02, 16:33
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kessler
Sennheiser RS160 VS RS 170? Fattar inte hur man laddar RS 160? Står att det är med en dockningsstation men på bilderna verkar den som är till 170 vara mycket bättre. Är det värt några hundringar extra för 170?

http://www.youtube.com/watch?v=iVJO1kog7tU
http://www.head-fi.org/t/443740/senn...180-anyone/360
Citera
2013-03-02, 17:21
Medlem
K.R.I.T.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkpapper
Är inget fan av S4 heller.

Tyvärr så går FXD70 endast att köpa från Japan genom ebay eller amazon.jp.
För priset dom säljs för nu så skulle jag köpa två/tre st på direkten om jag hade en budget runt 1000 kr så har man reserver när den ena börjar faila. In-ears håller inte alls lika bra som fullskaliga lurar tyvärr och alternativet är givetvis att köpa en dyrare variant med ett par år garanti istället.

Fyll i min signatur så går det lättare att hitta något inom Sverige. Det ska sägas att utbudet av in-ears är begränsat i Sverige. Dollarkursen gör dessutom att man får väldigt bra värde av att köpa utomlands.

Ah va typiskt. Får nog avstå från FXD70 då. Från Amazon kan jag handla ifrån om Amazon är återförsäljaren. De har också grym support. Lägger helst inte så mycket pengar på lurar just nu. När mina Klipsch går sönder så kommer jag fråga om jag kan få dessa istället. Nu kanske jag kan lägga runt 400kr.

1. Vilka genrer lyssnar du mest på?
Hip-Hop och R&B
2. Vad är vikigt för dig ljudmässigt?
Att det är en tydlig ljudbild. Det ska gärna låta som att jag är "i" låten. Får inte vara för mycket diskant (som med Klipsch). Vill även att lurarna ska ha djup bas när det är det i låtarna.
3. Hur kommer du driva dom? (vilken mobil, dator, förstärkare)
Mobil (Nokia Lumia 920) och Laptop (HP-4330s)
4. Hur kommer du använda dom?
Till och från skolan, i skolan hemma. Mer eller mindre överallt förutom på gymmet.
5. Budget?
Runt 400kr.
6. In-ear, on-ear eller over-ear?
In-Ear
7. Annat som är viktigt?
Nope.

Tack!
Citera
2013-03-02, 17:28
Medlem
abcdefghijklmnos avatar
Citat:
Det var inte mycket att gå på faktiskt men du har bra utgångspunkt.
Fyll i min signatur så får du mycket bättre hjälp.
Nej jag insåg det själv, men jag gjorde lite egna efterforskningar och beslutade mig för att skicka en beställning på de tokhyllade JVC HA-FXD70. Tror och hoppas att jag kommer bli nöjd efter vad som skrivits här!

EDIT: Hur länge kan man tänka sig att ett par in ear-lurar klarar sig? Ipods lurar går ju sönder nästan hela tiden, beror det på att det är så dålig kvalitet för just dom eller är det generellt så för in ear-lurar att man helt enkelt måste byta nån gång om året?
Senast redigerad av abcdefghijklmno 2013-03-02 kl. 17:38.
Citera
2013-03-02, 19:51
Medlem
DuranDurans avatar
Någon som kan länka text eller vilken var bäst?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/pr...ab?teaser=true
Citera
2013-03-02, 21:12
Bannlyst
Har någon MW600? Är dem bra? Hur är batteritiden på den manicken? ljudet vid mic? värd 250:-(ny)?

edit: 1000 inlägg
Citera
2013-03-02, 22:38
Medlem
Citat:
Det snabba svaret är att dom inte är värd 2500 kr enligt mig.
Runt 1500 kr så erbjuder dom tillräcklig ljudkvalitet, design och byggkvalitet för att jag tycker det ska vara ett ett hyffsat köp. Med Monster så betalar du lika mycket för märket och marknadsföringen som med ljudet tyvärr. Med det sagt så är det inte alls självklart att du kommer föredra dessa framför FXD70 som ligger på 310 kr exkl frakt i dagens dollarkurs.

När det kommer till musik som alternativ rock som oftast är dåligt producerat och har mycket distorsion och sibilans i inspelningarna är det viktigt att ha en in-ears som inte förstärker sibilansen dvs dom skärande SSSS tonerna allt för mycket.
Just till metal så gillar jag verkligen FXD70 då trots att dom har en något upphöjd och crisp diskant lyckas hålla sibilansen till ett minimum. Detta gör att instrument verkligen poppar i ljudscenen och låter väldigt realistiska och detaljerade.
Jag kan dock förstå att man föredra en mer 'smooth' presentation framför en mer 'crisp'.
Gold har en mer smooth presentation samtidigt som dom har mer bas än FXD70. FXD70 har en snärtig och punchig bas som jag tror kommer tillfredställa dom flesta men Gold har mer mängd och fyllighet när det kommer till bas. Man kan dock använda EQ för att få upp basmängden eller sänka diskanten runt 9 kHz.

Om du vill ha en presentation mer lik Gold dvs mer smooth framför crisp och ha bra baspunch och klarhet så rekommenderar jag hellre Yamaha EPH-100 än Gold.
Går att provlyssna på Lars Bengtsson om du bor i Sthlm. Dom har också bäst pris. Detta är inte en in-ear för någon med smala örongångar då diamtern är ovanligt grov.
Du kan ju kika på den här tråden om du vill nörda ner dig lite.
http://www.head-fi.org/t/478568/mult...02-24-13-p-641
Kolla inte allt för mycket på vilken poäng som är under sound utan vad som står där. Jag tycker FXD70 låter bättre än FXD80 btw.

Tack för det genomgående svaret!

FXD70 ser så pass intressanta ut att det blir ett köp från Ebay nu ikväll. Yamaha ser också intressanta, men verkar sitta lite underligt vad jag förstått efter att ha läst om dom. Så där får jag ta mig en funderare.

Men i jämförelse med mina nuvarande CX-300 så är det nästan en ny dimension? Vad jag läst om angående bl.a Monsters lurar så uppkom ljud i låtar som tidigare aldrig uppfattats av lyssnaren med andra hörlurar. Jag är ute efter samma sak, samtidigt som jag vill vara snäll mot hörseln när jag nu lyssnar mycket på musik.
Citera
2013-03-03, 10:20
Medlem
dollarsunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DuranDuran
Någon som kan länka text eller vilken var bäst?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/pr...ab?teaser=true

Marley Redemption Song In-Ear och JBL J33i fick 5 stjärnor.
Dom 2 som verkade bäst när det gällde 4 stjärnor var phillips o'neill tread för dom var billiga och Sennheiser MM705. Sennheisern funkade med android. Men även beats by dre tour fick 4 stjärnor så man vet inte riktigt om man kan lita på aftonbladet.

Det var iaf en jävla massa hörlurar dom testade.

EDIT: jbl j33i vann tydligen för dom var billiga och dom platta sladdarna stelnade inte lika lätt i kyla som A-Jays sladdar.
Senast redigerad av dollarsund 2013-03-03 kl. 10:24.
Citera
2013-03-03, 17:58
Medlem
Allt förutom Rock
Att dom helt klart är bättre än Apples egna hörlurar
Mobil (iPhone 5), (iPad 3) och Laptop (Macbook Pro)
Till och från skolan, i skolan, hemma. Mer eller mindre överallt förutom på gymmet.
5. Budget?
300-500kr.
In-Ear
7. Annat som är viktigt?
Hyfsad design och bas. De ska kunna beställas över internet
Citera
2013-03-03, 20:28
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.R.I.T.
Ah va typiskt. Får nog avstå från FXD70 då. Från Amazon kan jag handla ifrån om Amazon är återförsäljaren. De har också grym support. Lägger helst inte så mycket pengar på lurar just nu. När mina Klipsch går sönder så kommer jag fråga om jag kan få dessa istället. Nu kanske jag kan lägga runt 400kr.

Hip-Hop och R&B
Att det är en tydlig ljudbild. Det ska gärna låta som att jag är "i" låten. Får inte vara för mycket diskant (som med Klipsch). Vill även att lurarna ska ha djup bas när det är det i låtarna.
Mobil (Nokia Lumia 920) och Laptop (HP-4330s)
Till och från skolan, i skolan hemma. Mer eller mindre överallt förutom på gymmet.
5. Budget?
Runt 400kr.
In-Ear
7. Annat som är viktigt?
Nope.

Tack!

Jag har dålig koll på CX 400 II men man kan kolla på amazon för att få en hyffsad uppskattning om dom.
http://www.amazon.com/Sennheiser-CX-...owViewpoints=1

Runt 400 kr hade jag kollat på TDK EB950 (En av dessa adaptrar kan möjligtvis fungera för att du ska kunna använda mic/kontoll men ingen garanti) som tom kan behöva lite extra diskant med EQ, eller en SoundMAGIC E10. Förvänta dig inget stort hopp uppåt ljudmässigt men du slipper iaf den skärande diskanten från S4.

Om du bara var intresserad av ljudkvalitet skulle jag kolla på Sony MH1C. Bättre ljudmässigt än dom två andra.
Läs dock noga vad jag skrev om dom här då dom inte är dom mest användarvänliga lurarna.
https://www.flashback.org/sp41703446
Citera
2013-03-03, 20:29
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simpledeath
Tack för det genomgående svaret!

FXD70 ser så pass intressanta ut att det blir ett köp från Ebay nu ikväll. Yamaha ser också intressanta, men verkar sitta lite underligt vad jag förstått efter att ha läst om dom. Så där får jag ta mig en funderare.

Men i jämförelse med mina nuvarande CX-300 så är det nästan en ny dimension? Vad jag läst om angående bl.a Monsters lurar så uppkom ljud i låtar som tidigare aldrig uppfattats av lyssnaren med andra hörlurar. Jag är ute efter samma sak, samtidigt som jag vill vara snäll mot hörseln när jag nu lyssnar mycket på musik.

Helt klart att FXD70 spelar i en annan liga. Tror du kommer upptäcka nya detaljer i musiken.

Köp till dessa snäckor för bättre komfort och passform. Starkt rekommenderat.
http://www.ebay.com/itm/earbud-repla...item2572af7479
Citera
2013-03-03, 20:30
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HammarbyFotboll
Allt förutom Rock
Att dom helt klart är bättre än Apples egna hörlurar
Mobil (iPhone 5), (iPad 3) och Laptop (Macbook Pro)
Till och från skolan, i skolan, hemma. Mer eller mindre överallt förutom på gymmet.
5. Budget?
300-500kr.
In-Ear
7. Annat som är viktigt?
Hyfsad design och bas. De ska kunna beställas över internet

FXD70 är min främsta rekommendation som allroundlur under 1000 kr så jag tror dom kan passa dig också. http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=...at=0&_from=R40
Köp också till dom snäckorna jag länkade ovan.

Om du redan har apple earbud eller earpods kan du testa Diracs app som korrigerar mycket av dom brister dessa lurar har. Dom bästa $3 man kan spendera inom all audio.
https://itunes.apple.com/us/app/dira...547650816?mt=8
Senast redigerad av Runkpapper 2013-03-03 kl. 20:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in