2013-03-02, 16:29
Citat:
Ursprungligen postat av simpledeath
Har just nu Sennheiser CX-300 som jag är nöjd med. Men känner att jag skulle vilja byta upp mig.
Lyssnar nästan uteslutande på alternativ rock och allt oftare på metalcore och dylika genrer. Mycket bas uppskattas i desa genrer och ett rent ljud utan massa onödig och jobbig diskant. Ett mjukt men skarpt ljud så att säga, utan att hörseln tar illa vid. In ear-lurar självfallet!
Monster Cable Turbine Pro Gold verkar klart intressanta, men är det värt 2500kr? Jag hade tänkt ha en budget på 1000kr men finns det lurar som kan ge mig en ny dimension så tar jag tacksamt emot förslag. Just Monsters premiumlurar verkar ge den dimensionen.
Lyssnar nästan uteslutande på alternativ rock och allt oftare på metalcore och dylika genrer. Mycket bas uppskattas i desa genrer och ett rent ljud utan massa onödig och jobbig diskant. Ett mjukt men skarpt ljud så att säga, utan att hörseln tar illa vid. In ear-lurar självfallet!
Monster Cable Turbine Pro Gold verkar klart intressanta, men är det värt 2500kr? Jag hade tänkt ha en budget på 1000kr men finns det lurar som kan ge mig en ny dimension så tar jag tacksamt emot förslag. Just Monsters premiumlurar verkar ge den dimensionen.
Det snabba svaret är att dom inte är värd 2500 kr enligt mig.
Runt 1500 kr så erbjuder dom tillräcklig ljudkvalitet, design och byggkvalitet för att jag tycker det ska vara ett ett hyffsat köp. Med Monster så betalar du lika mycket för märket och marknadsföringen som med ljudet tyvärr. Med det sagt så är det inte alls självklart att du kommer föredra dessa framför FXD70 som ligger på 310 kr exkl frakt i dagens dollarkurs.
När det kommer till musik som alternativ rock som oftast är dåligt producerat och har mycket distorsion och sibilans i inspelningarna är det viktigt att ha en in-ears som inte förstärker sibilansen dvs dom skärande SSSS tonerna allt för mycket.
Just till metal så gillar jag verkligen FXD70 då trots att dom har en något upphöjd och crisp diskant lyckas hålla sibilansen till ett minimum. Detta gör att instrument verkligen poppar i ljudscenen och låter väldigt realistiska och detaljerade.
Jag kan dock förstå att man föredra en mer 'smooth' presentation framför en mer 'crisp'.
Gold har en mer smooth presentation samtidigt som dom har mer bas än FXD70. FXD70 har en snärtig och punchig bas som jag tror kommer tillfredställa dom flesta men Gold har mer mängd och fyllighet när det kommer till bas. Man kan dock använda EQ för att få upp basmängden eller sänka diskanten runt 9 kHz.
Om du vill ha en presentation mer lik Gold dvs mer smooth framför crisp och ha bra baspunch och klarhet så rekommenderar jag hellre Yamaha EPH-100 än Gold.
Går att provlyssna på Lars Bengtsson om du bor i Sthlm. Dom har också bäst pris. Detta är inte en in-ear för någon med smala örongångar då diamtern är ovanligt grov.
Du kan ju kika på den här tråden om du vill nörda ner dig lite.
http://www.head-fi.org/t/478568/mult...02-24-13-p-641
Kolla inte allt för mycket på vilken poäng som är under sound utan vad som står där. Jag tycker FXD70 låter bättre än FXD80 btw.