2024-08-25, 19:56
Medlem
Dag 3 snart över, hur ofta duschade ni? Och lät ni bara vattnet rinna över ett tag eller körde ni med tvål? Tips mottages gärna!

Ingen smärta såhär långt, men ganska mycket svullnad.
Citera
2024-08-26, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borye
Dag 3 snart över, hur ofta duschade ni? Och lät ni bara vattnet rinna över ett tag eller körde ni med tvål? Tips mottages gärna!

Dushade en gång per dag som vanligt men jag rengjorde också såret efter varje toabesök genom att hålla vatten från ett rent glas.

I början körde jag med bara vatten, tror kanske inte att man ska ta i såret mer än nödvändigt innan det läkt ihop.
Citera
2024-09-04, 20:09
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12cm
Av vad jag läst från dig så förstår jag att du inte är nöjd. Fick du möjlighet att diskutera utförandet innan?

Citat:
Ursprungligen postat av Kryckerycke
Inte alls. Trpdde det skulle bli en normal omskärelse som man kan se på porr. Men tog bort nästan all inre förhud och frenelum har ingen känsel alls. Utöver det tagit bort alldeles för mycket hud så pungen tältar.

Håller med Kryckerycke i att någon diskussion med den opererade läkaren aldrig förekom , vid fråga sa han bara att "vi tar bort allt" .
Nu hade jag med stor sannolikhet sjukdomen lichen sclerosus så någon diskussion var väl egentligen överflödig.
Känsligheten är klart mindre men kan bero delvis på gick länge med lichen pga lång väntetid under pandemin Covid 19 då många ej akuta operationer ställdes in på sjukhuset.
sedan får man inte bortse från att ollonet ligger ju helt oskyddat och helt klart påverkar ju detta att det blir mindre känsligt det är nog ofrånkomligt.
Dock har man svår förhudsförtränging eller lichen sclerosus så tveka inte eller låt det gå för länge, allt blir bara bättre efteråt det är min erfarenhet nu.
Citera
2024-09-04, 20:18
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borye

Har du inte bandage på ännu ?

Alldeles för tidigt duscha operationsområdet efter 3 dagar !
Bandage bör du ju ha på tills det sluta blöda och vätska ur såret upphör och det skall byts regelbundet , såret tvättas med Sterilt vatten man köper på apoteket.
Fick du ingen som helst eftervårds instruktioner ?
Det är väldigt viktigt såret hålls rent och bandage bytes så man inte får sår infektioner

Jag "duschade" framåtlutad enbart håret och över kroppen under ca tio dagar , använde blöta tvättlappar på övriga delar,
Senast redigerad av Tystnad 2024-09-04 kl. 20:21.
Citera
2024-09-05, 20:03
Medlem
Har fått dermovat utskrivet.

Är det normalt att drulen blir äcklig vid användning av salvan? Får en massa klägg runt ollonet typ flensost.

Och ja jag sköter min intim hygien.
Citera
2024-09-11, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Håller med Kryckerycke i att någon diskussion med den opererade läkaren aldrig förekom , vid fråga sa han bara att "vi tar bort allt" .
Nu hade jag med stor sannolikhet sjukdomen lichen sclerosus så någon diskussion var väl egentligen överflödig.
Känsligheten är klart mindre men kan bero delvis på gick länge med lichen pga lång väntetid under pandemin Covid 19 då många ej akuta operationer ställdes in på sjukhuset.
sedan får man inte bortse från att ollonet ligger ju helt oskyddat och helt klart påverkar ju detta att det blir mindre känsligt det är nog ofrånkomligt.
Dock har man svår förhudsförtränging eller lichen sclerosus så tveka inte eller låt det gå för länge, allt blir bara bättre efteråt det är min erfarenhet nu.

Jag förstår inte hur det kan vara så urkassa rutiner. Kirurgerna vet om att det finns olika stilar såsom low loose eller high and tight men väljer ändå inte att informera patient? Speciellt inte vid omskärelse pga trång förhud. Skulle tro att de flesta vill ta bort så lite som möjligt men ändå så får vissa en low and tight bara för att kirurgen som utför operation enbart har lärt sig den stilen. Men ingenting förmedlas till patient som är helt ovetandes. Hur kan det anses vara ok?
Citera
2024-09-11, 16:40
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryckerycke
Jag förstår inte hur det kan vara så urkassa rutiner. Kirurgerna vet om att det finns olika stilar såsom low loose eller high and tight men väljer ändå inte att informera patient? Speciellt inte vid omskärelse pga trång förhud. Skulle tro att de flesta vill ta bort så lite som möjligt men ändå så får vissa en low and tight bara för att kirurgen som utför operation enbart har lärt sig den stilen. Men ingenting förmedlas till patient som är helt ovetandes. Hur kan det anses vara ok?

håller med fullständigt!
Dock spelade det ingen roll i mitt fall och jag ville ha bort allt pga lichen.
Däremot den förste läkaren jag träffade sa i princip bara " att vi gör ett klipp" Va fan menar han! , såg han inte att det var lichen , detta fick mig att vänta med op pga noll förtroende för den läkaren sedan kom ju Covid 19 som gjorde det tog ännu längre tid & som tur var så denförsta odugliga läkaren försvinna under tidenså man fick en ny.

Sedan måste man ju säga att information om eftervården var kass, ett papper med strunt text ,ingenting om hur viktigt det är med sårvården första 2- 3 veckorna pga infektionsrisk.
Ingen uppföljning alls med koll ens från sjuksköterska.
Citera
2024-09-12, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBO
Jag fick en High and tight, där typ allt yttre förhud försvann och inre förhuden blev väldigt synlig en bit från ollonet.
Citat:
Ursprungligen postat av Moldavien
Jag är omskuren (hög stil) med frenulum borttaget.

Får jag fråga var ni gjorde era operationer? Jag ska själv omskäras av medicinska skäl, men vill gärna bevara så mycket av den inre förhuden som möjligt, så jag skulle ju vilja ha en läkare som kan utföra detta.
Citera
2024-09-13, 06:58
Medlem
Moldaviens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canoptek
Får jag fråga var ni gjorde era operationer? Jag ska själv omskäras av medicinska skäl, men vill gärna bevara så mycket av den inre förhuden som möjligt, så jag skulle ju vilja ha en läkare som kan utföra detta.

God morgon,

Jag svarar gärna på frågor om specifika kliniker i PM.

Värt att tänka på är att om din omskärelse är medicinskt motiverad, kan det vara högst olämpligt att behålla den inre förhuden. En "hög" omskärelse är ett mer invasivt ingreppet, då den mer membranlika inre förhuden sammanfogas med den yttre och sedermera helt onaturligt får samma funktion som denna, när den vrängs utåt.

Detta försvårar läkningsprocessen och svullnad o.s.v. tar längre tid att bli av med. Dessutom kan bekymmer som trång förhud, som tidigare nämnt, göra det direkt olämpligt. Eftersom omskärelse hos allmänvården i Europa är medicinskt motiverad, väljer läkarna det säkraste alternativet - en låg variant - med större känselbortfall som konsekvens. Dock behålls ofta frenulum, av vilket vissa påstår sig få sexuell stimulans.

Med vänlig hälsning,
Moldavien
Citera
2024-09-13, 12:18
Medlem
Citat:
God morgon,

Värt att tänka på är att om din omskärelse är medicinskt motiverad, kan det vara högst olämpligt att behålla den inre förhuden. En "hög" omskärelse är ett mer invasivt ingreppet, då den mer membranlika inre förhuden sammanfogas med den yttre och sedermera helt onaturligt får samma funktion som denna, när den vrängs utåt.

Detta försvårar läkningsprocessen och svullnad o.s.v. tar längre tid att bli av med. Dessutom kan bekymmer som trång förhud, som tidigare nämnt, göra det direkt olämpligt. Eftersom omskärelse hos allmänvården i Europa är medicinskt motiverad, väljer läkarna det säkraste alternativet - en låg variant - med större känselbortfall som konsekvens. Dock behålls ofta frenulum, av vilket vissa påstår sig få sexuell stimulans.

Med vänlig hälsning,
Moldavien

Tack så mycket för ditt utförliga svar! Nu förstår jag bättre varför den låga stilen verkar vara standard.

Jag tycker iallafall det känns värt att fråga urologen om det är möjligt för en hög stil i mitt fall. Dels för känseln, men även för att jag föredrar det utséendet. Men om de avråder mig från det så får det absolut bli en låg stil iallafall. Oavsett så kommer ju resultatet bli bättre än min trånga förhud.

Tyvärr har jag inte möjlighet att skicka PM i nuläget. Är helt nyregistrerade här. Men tack ändå!
Citera
2024-09-14, 09:45
Medlem
xlajts avatar
Citat:
God morgon,

Med vänlig hälsning,
Moldavien

Hej, jag ska utföra en omskärelse där strängen kommer bevaras intakt.

Efter att ha läst senaste 40 sidorna här så
Ser jag att det finns olika high/low tight etcetera modeller.

Min modell som ska utföras heter :

frenulumbevarande cirkumcision

Någon som har gjort en sån? Hur ser det ut efteråt?

Förstod inte läkaren då han sa att det blir som en ”krans” ?

Ingen som har bilder på en sån omskärelse?
Hittar inget vettigt på Google.
Citera
2024-09-15, 13:47
Medlem
Hej, har nu gått ett tag sedan min omskärelse (i vintras) och tänkte ge en uppdatering om hur allt har gått.

Läkningen tog betydligt länge tid än vad läkaren påstod precis som jag sa vid första inlägget.

Efter runt 2mån hade smärtan slutat, sedan hade jag en del utav ollonets yta som "försvann", det var som en urgröpning, ytlig sådan som var efter den jobbiga och svåra balaniten som jag hadedär.

Det var en läkningsprocess i sig, och det tog runt ett par månader till minst innan ollonet läkt ihop helt och hålle, och ja, den delen utav läkningen var smärtsam också, men nu är balaniten borta. Ollonet är helt och friskt.

Dock håller ollonet än på med processen att vänja sig vid att inte ha en förhud konstant runt sig men det går väldigt bra.

Rent sexuellt måste jag säga att det är helt otroligt. Aldrig upplevt sådan njutning.
Inte ens när jag faktiskt hade fullt fungerande förhud längre bak, känslan är något helt annat för mig nu, njutningen är utan att överdriva fantastisk.

Ollonet har fått en del känslobortfall, MEN är likväl ännu skönare runt ollonet nu än innan som sagt, vilket är en otrolig upplevelse då jag var lite orolig över hur allt skulle bli.

Rent hygieniskt så är det här överlägset, NOLL dålig lukt eller besvär.

Ångrar mig inte överhuvudtaget.

Mvh
Senast redigerad av ZajjonLajjon 2024-09-15 kl. 13:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in