Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-19, 10:55
  #6001
Medlem
Dareioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steehle
Jag hade bytt urolog, det där känns inte så seriöst. Har själv varit till urolog som tyckt att man kan vidga lite här och där, som sen lämnade mig med ful ärrvävnad och sammanväxningar som senaste läkaren fick fixa. Bara den inställningen, att man med alla medel ska försöka behålla förhuden, hos någon som uppenbarligen lider av den och vill bli av med den, tycker jag är skäl nog för att be om en annan läkare. De läkare jag träffat har i nio fall av tio varit överens om att det bästa är att bara ta bort allt, för att mindre ingrepp väldigt ofta ger komplikationer så att de måste göras om.

Om jag inte trivs med operationen kan jag ju välja att ta bort allting. Problemet är kanske då att det kanske inte anses som ett medicinskt ingrepp och jag måste pröjsa själv, men det är bättre det än att jag blir missnöjd.

Märkte att läkaren överdrev när hon nämnde att det finns VISSA som råkat ut för att deras ollon inte hade härdat/stelnat efter förhuden blev bortopererad och som om detta skulle vara en anledning till att inte ta bort allt. Hon nämnde att det skedde i få enstaka fall, men att det ändå var en risk.
Citera
2017-02-19, 11:24
  #6002
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dareios
Lust att länka några kompresser? Verkar som om de är svåra att hitta, men vet att man får ett paket av sjukhuset efter besöket.

Finns på alla apotek, steril kompress av gasväv. Fick någon extra bra dyr (antar jag) variant när jag gjorde det privat. Men något i den här stilen: http://www.apotea.se/steril-kompress-gasväv-10-st

Något sånt här är bra att ha med, för att hålla kompressen på plats. Gör det lättare att hålla den i högläge med (den ligger kvar uppåt lättare av någon anledning): http://www.apotea.se/tubifast-green-line-5-cm-x-1-m-1
__________________
Senast redigerad av steehle 2017-02-19 kl. 12:07. Anledning: Tubifast
Citera
2017-02-19, 11:39
  #6003
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dareios
Om jag inte trivs med operationen kan jag ju välja att ta bort allting. Problemet är kanske då att det kanske inte anses som ett medicinskt ingrepp och jag måste pröjsa själv, men det är bättre det än att jag blir missnöjd.

Märkte att läkaren överdrev när hon nämnde att det finns VISSA som råkat ut för att deras ollon inte hade härdat/stelnat efter förhuden blev bortopererad och som om detta skulle vara en anledning till att inte ta bort allt. Hon nämnde att det skedde i få enstaka fall, men att det ändå var en risk.

Jag tänker mest att inställningen ger vissa förtroendeproblem, jag lägger mig aldrig mer under kniven hos någon jag inte litar på kompetensen hos. Men du känner bäst om hon verkar vettig för dig eller inte.

Om det inte blir bra kan du behöva vara ihärdig och prova hos mer än en urolog. Men hävda bestämt att du mår dåligt av det, och att det ger problem sexuellt så har de tillräckligt för att motivera det medicinskt. Vissa kan vara lite kinkiga, men stå på dig, och kräv att få träffa annan läkare om de inte vill.
__________________
Senast redigerad av steehle 2017-02-19 kl. 12:09.
Citera
2017-02-26, 09:32
  #6004
Avstängd
kninsed445s avatar
Ni som blir omskurna, är det bara toppen då och lös hud? Eller tight och high som amerikaner?

https://www.circumcision-london.co.u...cision-styles/

Kan ni lägga upp bilder?
__________________
Senast redigerad av kninsed445 2017-02-26 kl. 09:43.
Citera
2017-02-26, 21:05
  #6005
Medlem
borgir82s avatar
Så hur ont gör det första veckorna efter ingreppet? På en skala 1-10?
Citera
2017-02-26, 21:50
  #6006
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kninsed445
Ni som blir omskurna, är det bara toppen då och lös hud? Eller tight och high som amerikaner?

https://www.circumcision-london.co.u...cision-styles/

Kan ni lägga upp bilder?

De läkare jag träffat verkar vilja göra low and loose, troligen för att det är lätt, bara klippa av längs ollonkanten och sy ihop. Sista läkaren gjorde om det till en low and tight, men han var utbildad inom plastikkirurgi förutom urologi. Tror dock att det är rätt mycket från läkare till läkare.

Tänker inte lägga upp bild dock, vill inte ha kuken på Internet. ;-)
Citera
2017-02-27, 09:24
  #6007
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borgir82
Så hur ont gör det första veckorna efter ingreppet? På en skala 1-10?

Beror väl på hur smärtkänslig man är. Jag skulle säga 1-2. Det är ju inte värk vi pratar om. Ser man bara till att hålla den i högläge så att man håller ner svullnaden, och lyckas slippa ifrån infektion, så gör det inte speciellt ont alls. Eller, det har inte gjort det för mig i alla fall, men jag kan i och för sig vara rätt smärttålig med.
Citera
2017-02-27, 22:44
  #6008
Avstängd
kninsed445s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steehle
De läkare jag träffat verkar vilja göra low and loose, troligen för att det är lätt, bara klippa av längs ollonkanten och sy ihop. Sista läkaren gjorde om det till en low and tight, men han var utbildad inom plastikkirurgi förutom urologi. Tror dock att det är rätt mycket från läkare till läkare.

Tänker inte lägga upp bild dock, vill inte ha kuken på Internet. ;-)

https://www.circumcision-london.co.u...cision-styles/

Tack! Bra bilder jag hittade f.ö. Hoppas att folk kan använda denna.

Tack för att du delade med dig, förstår att inte många vill synas här.
Citera
2017-03-14, 04:26
  #6009
Medlem
Jag var hos en läkare på vårdcentralen för ca 1,5 månad sedan som konstaterade att jag hade likt en ring som bildades när man drog ner förhuden. Han pratade om något, som jag glömt va det heter, där denna ring-av-förhud kan göra så att förhuden fastnar bakom ollonet och strypa det typ (glömt va det heter). Något jag upplevt en gång och med mycket flax lyckades fixa själv. Kan vid helt slakt tillstånd dra förhuden över hela ollonet men vid stånd är det omöjligt. Jag har fått en remiss och ska till en urologmottagningen nästa vecka, nu till min fråga. Kan de verkligen operera i samband med det besöket? Kontaktade dom och frågade och då sa hon jah pratade med (vilket för övrigt var jävligt dryg) att om det behövs så kan de operera i samband med besöket/undersökningen, kan detta verkligen stämma? Har nämligen läst att många här fått stå i kö och vänta flera månader på operationstid. Min andra fråga är om man bara får lokalbedövning eller om man kan bli sövd/få narkos? Det handlar om Jönköpings län
Är nämligen så jävla nojig vid läkarbesök/provtagningar/operationer så kallsvettas, mår jävligt illa och känner likt att jah ska svimma. Att då ligga vaken känns sådär.
__________________
Senast redigerad av Rakaka 2017-03-14 kl. 04:39.
Citera
2017-03-16, 12:27
  #6010
Medlem
Jag gjorde igår operationen där de tog bort en liten del av förhudet uppåt så att säga. Är nästan likt ett V. Allt har gått bra och jag har inte alltför ont. Tänkte dock kolla med er som också gjort en operation, hur lång tid tog det innan ni kunde dra ner förhuden igen efter operationen? Har försökt när jag ska tvätta/rengöra men det är helt omöjligt då det gör för ont. Kan det möjligen vara pga svullnaden?
Citera
2017-03-16, 21:46
  #6011
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakaka
Jag gjorde igår operationen där de tog bort en liten del av förhudet uppåt så att säga. Är nästan likt ett V. Allt har gått bra och jag har inte alltför ont. Tänkte dock kolla med er som också gjort en operation, hur lång tid tog det innan ni kunde dra ner förhuden igen efter operationen? Har försökt när jag ska tvätta/rengöra men det är helt omöjligt då det gör för ont. Kan det möjligen vara pga svullnaden?


Skönt för dig!
Hoppas du läker i hop snart så du får ut å prova utrustningen
Citera
2017-03-20, 12:52
  #6012
Medlem
TheOneEyedSnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
Så då var man nyss hemkommen från Lund där urologen Thomas konstaterade att det var för trångt och att det är bäst vi tar bort alltihopa annars kan det bli ärrbildning och skit. Kanske inte riktigt vad jag önskade men han har gjort det här tusen gånger, är överläkare och docent i urologi, så han vet antagligen vad han snackar om

Han rekommenderade narkos eftersom bedövningen gör rätt ont men jag sa att det är lugnt så jag kan göra ingreppet på plats i Lund istället för att skickas till Landskrona. Så nu väntar jag bara på kallelsen och väntetiden är beräknad till 2-3 veckor

Fick i veckan samtidigt hem brev från lasarettet om att dom mottagit min remiss och att mitt besök där är planerat att ske om 6 månader Urologiverksamheten har verkligen "havererat fullständigt" som min urolog uttryckte det, iaf i Region Skåne.
Hur har det gått? Och får jag passa på att fråga hur kostnaden skiljer sig gentemot om man skulle välja andra vårdgivare? Hittar nämligen inget om pris på speicalistläkarnas hemsida...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback