2017-02-12, 10:56
Medlem
Nhimhists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Hur fungerar det när man ska göra första besöket på VC? Ringer jag och bokar en tid där jag beskriver mitt problem eller klampar jag in på VC och säger min åkomma i receptionen?

Ringa är troligtvis bäst. Vad jag vet är det ganska få vårdcentraler som kan ta emot besök direkt.
Citera
2017-02-12, 11:03
Medlem
Citat:
Hur fungerar det när man ska göra första besöket på VC? Ringer jag och bokar en tid där jag beskriver mitt problem eller klampar jag in på VC och säger min åkomma i receptionen?

Min vårdcentral har s.k. "öppen mottagning" två timmar varje dag där man oftast kan få träffa en läkare samma dag. Annars kan du kanske boka en tid via mina vårdkontakter. Oavsett så rekommenderar jag dig att hoppa vårdcentralen då deras allmänläkare ändå på sin höjd kan skriva ut en salva och remittera dig vidare. Bättre du söker upp en urolog själv. Kolla vantetider.se för att se vart väntetiden är kortast.
Citera
2017-02-12, 13:46
Medlem
Rollofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dareios
Var det via mask eller injicering?

Injicering, men fick andas syrgas i en mask en stund också. Kul och intressant upplevelse, tyckte jag, kanske för att det var första gången i mitt liv.
Citera
2017-02-12, 15:16
Medlem
Dareioss avatar
Citat:

Logga in på vårdcentralen och beskriv ditt ärende. Det var bekvämast för mig åtminstone. Du behöver inte ha något konto eftersom du loggar in med ditt mobila bankid.

https://kontakt.minavardkontakter.se...in/login.xhtml

Lycka till!
Citera
2017-02-13, 11:06
Medlem
borgir82s avatar
Jag har problem med för trång förhud och det lutar starkt åt ett ingrepp(ta bort allt).Jag vill dock ha narkos eftersom jag har operationsskräck(i synnerhet när dom ska skära i kuken).Hur är smärtan efteråt dom första veckorna? På en skala 1-10?
Citera
2017-02-13, 11:11
Medlem
Har också funderat på detta, då jag bara kan dra ut ollonet halvvägs så att säga. När jag har sex så är det väldigt svårt att komma, beror väl på att ollonet inte är framme helt antar jag. Blowjob fungerar bättre, men tar även där lång tid att komma. Ser det fan som ett jobbigt problem, att man håller på för länge i sängen

Någon som haft liknande problem, sedan tagit bort förhud, och märkt av att det blir mycket lättare? Ganska många antar/hoppas jag.
Citera
2017-02-13, 15:18
Citat:
Denna du tänker på? https://www.apoteket.se/produkt/apot...a-2-st-243171/

Nej, det där är inte kompresser, det där är gasbinda. Kompresser är inte elastiska. Kan säkert funka om man viker den dubbel eller så förvisso, men det bör finnas riktiga kompresser på apoteket med.
Citera
2017-02-13, 15:26
Citat:
Var nyss hos en kvinnlig urolog som gjorde bedömningen av att min penissträng var för kort.

Jag satte mig i rummet och vi pratade lite om hur länge jag upplevt trång förhud. Jag nämnde också att jag ville ta bort all förhud eftersom jag bara vill få det gjort och inte behöva återkomma för att åtgärda det fler gånger. Hon kollade på mig helt förbryllat som om jag vore en idiot och nämnde bland annat om att det är många som ångrar sig när de genomfört en operation och fått hela förhuden borttagen. Bland annat folk som inte fått ollonet att justera sig till den nya miljön och inte härdat sig och var fortfarande lika känsligt som det var innan de tog bort all förhud.

Sedan fick jag lägga mig ned på en bädden och dra ned byxorna. Iskallt som det var ute så var min krigare inte särskilt stor så det var rätt så pinsamt. Jag fick dra tillbaka förhuden och visa att det inte gick och nämnde att det gjorde ont när jag skulle dra tillbaka. Hon såg att min penissträng var väldigt kort och hon kom med ett förslag om att det antagligen gick att lösa genom salva, men jag var envis och ville få en operation genomförd. Vi satte oss ned igen och hon lyssnade på mig och hon rekommenderade att vi tog bort strängen och sedan utvidga resten av förhuden genom olika ingrepp som jag inte förstod riktigt vad hon menade.

Det värsta var när hon nämnde att det var förhastat av mig att vilja ta bort hela förhuden för en sån "liten sak".

Nu funderar jag däremot på om jag bör göra som hon rekommenderade och endast ta bort strängen och en tänja ut förhuden, eller ta bort allt. Hon gav mig tid och tänka, och när jag hade bestämt mig så skulle jag ringa ett nummer. Hon uppskattade väntetid för operation på "några veckor", så det var lugnt.

Jag frågade även det här med narkos och det går att välja mellan lokalbedövning eller narkos i mitt landsting. Läst lite på nätet hur det går till, men någon här som kan delge sina erfarenheter av narkosen när ni opererat er med anledning av trång förhud?

Jag hade bytt urolog, det där känns inte så seriöst. Har själv varit till urolog som tyckt att man kan vidga lite här och där, som sen lämnade mig med ful ärrvävnad och sammanväxningar som senaste läkaren fick fixa. Bara den inställningen, att man med alla medel ska försöka behålla förhuden, hos någon som uppenbarligen lider av den och vill bli av med den, tycker jag är skäl nog för att be om en annan läkare. De läkare jag träffat har i nio fall av tio varit överens om att det bästa är att bara ta bort allt, för att mindre ingrepp väldigt ofta ger komplikationer så att de måste göras om.
Citera
2017-02-16, 16:02
Medlem
Så då var man nyss hemkommen från Lund där urologen Thomas konstaterade att det var för trångt och att det är bäst vi tar bort alltihopa annars kan det bli ärrbildning och skit. Kanske inte riktigt vad jag önskade men han har gjort det här tusen gånger, är överläkare och docent i urologi, så han vet antagligen vad han snackar om

Han rekommenderade narkos eftersom bedövningen gör rätt ont men jag sa att det är lugnt så jag kan göra ingreppet på plats i Lund istället för att skickas till Landskrona. Så nu väntar jag bara på kallelsen och väntetiden är beräknad till 2-3 veckor

Fick i veckan samtidigt hem brev från lasarettet om att dom mottagit min remiss och att mitt besök där är planerat att ske om 6 månader Urologiverksamheten har verkligen "havererat fullständigt" som min urolog uttryckte det, iaf i Region Skåne.
Citera
2017-02-18, 22:17
Medlem
Opererade mig för snart 2 veckor sedan och förhuden är väldigt tajt precis bakom ollonet kan alltså inte dra tillbaka det nånting, någon annan som har samma problem eller är det vanligt?

Tänkte ringa in till kliniken och kolla läget men vill höra om någon annan har haft samma problem.
Citera
2017-02-18, 22:20
Medlem
Nhimhists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizard1338
Opererade mig för snart 2 veckor sedan och förhuden är väldigt tajt precis bakom ollonet kan alltså inte dra tillbaka det nånting, någon annan som har samma problem eller är det vanligt?

Tänkte ringa in till kliniken och kolla läget men vill höra om någon annan har haft samma problem.

Ja det verkar vara många som får problem efter en partiell omskärelse och liknande, var likadant för mig. Kan vara värt att försöka men läser man igenom tråden så verkar det som att en större del inte får ett bra resultat av det.

För mig löstes det med en andra operation där allt togs bort.
Citera
2017-02-19, 10:50
Medlem
Dareioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steehle
Nej, det där är inte kompresser, det där är gasbinda. Kompresser är inte elastiska. Kan säkert funka om man viker den dubbel eller så förvisso, men det bör finnas riktiga kompresser på apoteket med.

Lust att länka några kompresser? Verkar som om de är svåra att hitta, men vet att man får ett paket av sjukhuset efter besöket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in