2015-09-23, 17:41
Medlem
Hallå!

Efter att först gått till ungdomsmottagningen, som tydligen inte kan skriva remisser till urolog (dock till gynekolog vilket är konstigt), så for jag till vårdcentralen där jag fick min remiss. Nu, tio månader efter vårdcentralbesöket har jag blivit kallad till urologen.

Min fråga är om ni blev opererade på en gång, eller om ni fick komma tillbaka för det?
Senast redigerad av Dr.Stringfellow 2015-09-23 kl. 18:07.
Citera
2015-09-23, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steehle
Menar du att de inte erbjuder lugnande? Det låter rätt oseriöst...
Hon sa, nej vi brukar inte ge något lugnande innan, känner du orolig?
Citera
2015-09-23, 21:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Stringfellow
Hallå!

Efter att först gått till ungdomsmottagningen, som tydligen inte kan skriva remisser till urolog (dock till gynekolog vilket är konstigt), så for jag till vårdcentralen där jag fick min remiss. Nu, tio månader efter vårdcentralbesöket har jag blivit kallad till urologen.

Min fråga är om ni blev opererade på en gång, eller om ni fick komma tillbaka för det?

Första besöket hos urologen är för undersökning, sen får du vänta ett par månader till på operationen. Tyvärr är de inte direkt effektiva inom Svenska vården...
Citera
2015-09-23, 21:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av timpelt
Hon sa, nej vi brukar inte ge något lugnande innan, känner du orolig?

Ring upp dem igen, säg att du inte kommer klara av operationen utan lugnande, att du överväger att avboka den pga det. De bör ge dig lugnande då. Kör en snyftare, kräk ur dig hur orolig du är, osv. Det finns en tid att vara tapper och en tid att inte vara det. När man ska be om att få lugnande inför operation är inte en tid att vara tapper. ;-)
Citera
2015-09-23, 22:29
Avslutad
Citat:
Kommer inte göra det.
Inte en chans i helvetet på jorden att jag kan ligga still på ett brits utan någonting innan.
Jävla skit sjukhus. Avbokar tiden..

Säg att du inte tänker gå igenom med operationen om du inte får lugnande, om dom fortfarande säger nej, så avbokar du och går till ett annat ställe.

Eller så är du en man, och går igenom operationen istället för att be om droger som någon jädra missbrukare.
Citera
2015-09-23, 22:32
Medlem
Är nog mer att jag är så rädd för sprutor, blev det när jag tog typ nästan 3 blodprov i veckan i någon månadstid. Ska ringa dom imorgon igen
Citera
2015-09-24, 12:11
Medlem
Var på VC för några dagar sedan för att sätta bollen i rullning mot en omskärelse, har dragit mig för att ta tag i problemet alldeles för länge.

För ca 10 år sedan(är strax över 30 nu) märkte jag att förhuden blivit mindre elastisk och trängre. Det var egentligen inget större problem då den gick att föra tillbaka och renhållning var inget problem. Det blev dock successivt värre, samtidigt som jag utvecklade ett komplex för detta och blev typ rädd för att ta tag i problemet, jävligt idiotiskt, då följden av detta blivit infektioner/inflammationer. Samt att efter en infektion förhuden har läkt/växt ihop med ollonet vid frenulum. Så nu är det problematiskt att hålla rent och sex utan kondom är uteslutet.

Läkaren på VC ville först skicka mig till en dermatolog, då symptomen liknar lichen sclerosus eller lichen ruber. Vilket förvisso verkar vara korrekt då det är hudsjukdomar. Jag ifrågasatte dock detta då jag verkligen inte ser någon annan lösning än omskärelse med tanke på sammanväxningen, samt att förhudsförträngningen blivit värre med åren. Blev dock remiss till urolog till slut och inväntar nu tid.

Verkar som att ni som genomgått detta haft väldigt varierande väntetider, någon som nyligen gått igenom processen i Stockholmsområdet, hur lång tid från VC till operation?
Citera
2015-09-24, 12:41
Medlem
Hej!

Nu har även jag opererat nisselua. En full omskärelse. Jag tänkte berätta om mina upplevelser än så länge.

Jag hade operationstid i går vid klockan 10.00. Vid 09.30 skulle jag ta två st Alvedon. Strax innan 10.00 får jag gå in till ett eget rum, där får jag byta om till sjukhusets sexiga kläder. Sjuksköterskor börjar med att mäta mitt blodtryck samt puls. Strax efter detta kom sjuksköterskan in med en morfintablett. Min operation var 2h försenad så jag låg och njöt i min säng. Det var oerhört tillfredställande med detta medel i kroppen.

Strax innan 12.00 kom narkosläkaren och hämtade mig. Då började jag skaka som en livrädd hundstacke. Jag hade aldrig blivit sövd innan, därmed rädslan och nervositeten. De börjar stoppa in kanyler i mig och de sätter på mig en syrgasmask och ber mig andas som vanligt i den. Sedan säger narkosläkaren "sov så gott nu" Direkt efteråt hörde jag en röst som bad mig vakna. Fantastiskt!

Efteråt operationen gjorde det ganska ont, men släppte snabbt. Hela dagen igår, natten och fram till nu har varit i princip helt smärtfria. Visst, det känns obehagligt, men ingen smärta. Att kissa är som innan. Det kommer lite blod från penisen och den ser ut som en stor ballong.

Jag är helnöjd med allt! Personalen på min kirurgavdelning var fantastiska. Rekommenderar alla att välja sövning inför detta ingrepp, så satans skönt.
Senast redigerad av mrseabeach 2015-09-24 kl. 12:46.
Citera
2015-09-24, 15:15
Medlem
Citat:
Verkar inte som jag får välja narkos står att lokalbedövning är inbokad men inget att jag får välja annat.. Är väldigt sprut rädd
Jag fick välja om jag ville ha lugnande när jag pratade med sköterskan innan operationen.
Här där jag bor var dom mycket bra iallafall. Märkte inte ens av operationen, fick lugnande och lokalbedövning. Tror jag pendlade mellan vaken/sömn nästan hela tiden. Iallafall upplevde jag det så.
Citera
2015-09-24, 23:23
Medlem
Vad ska man bunkra upp med då? Bandage vad för bandage? Hur rengör ni, hur funkar det när man duschar. Vad fan händer om man får stånd?
Citera
2015-09-25, 08:32
Medlem
Citat:
Vad ska man bunkra upp med då? Bandage vad för bandage? Hur rengör ni, hur funkar det när man duschar. Vad fan händer om man får stånd?
Jag gjorde ingen hel omskärelse, har mycket hud kvar. Jag skaffade kompresser som inte ska fastna i såret. fast det bästa var vanliga dambindor
Jag rengjorde i början med klorhexidin, fast sedan bara ljummet vatten i duschen. Skulle inte röra det alls de 3 första dagarna. Det kändes sådär när jag fick stånd, milt sagt Fast det var typ första 10 dagarna som var värst, nu har det gått 3 veckor så det smärtar ingenting förutom när jag får stånd, då svider det lite lätt.
Tveka inte att göra det, bästa jag gjort hitills, för det sätter sig i skallen med.
Lycka till!
Citera
2015-09-25, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrseabeach
Hej!

Nu har även jag opererat nisselua. En full omskärelse. Jag tänkte berätta om mina upplevelser än så länge.

Jag hade operationstid i går vid klockan 10.00. Vid 09.30 skulle jag ta två st Alvedon. Strax innan 10.00 får jag gå in till ett eget rum, där får jag byta om till sjukhusets sexiga kläder. Sjuksköterskor börjar med att mäta mitt blodtryck samt puls. Strax efter detta kom sjuksköterskan in med en morfintablett. Min operation var 2h försenad så jag låg och njöt i min säng. Det var oerhört tillfredställande med detta medel i kroppen.

Strax innan 12.00 kom narkosläkaren och hämtade mig. Då började jag skaka som en livrädd hundstacke. Jag hade aldrig blivit sövd innan, därmed rädslan och nervositeten. De börjar stoppa in kanyler i mig och de sätter på mig en syrgasmask och ber mig andas som vanligt i den. Sedan säger narkosläkaren "sov så gott nu" Direkt efteråt hörde jag en röst som bad mig vakna. Fantastiskt!

Efteråt operationen gjorde det ganska ont, men släppte snabbt. Hela dagen igår, natten och fram till nu har varit i princip helt smärtfria. Visst, det känns obehagligt, men ingen smärta. Att kissa är som innan. Det kommer lite blod från penisen och den ser ut som en stor ballong.

Jag är helnöjd med allt! Personalen på min kirurgavdelning var fantastiska. Rekommenderar alla att välja sövning inför detta ingrepp, så satans skönt.

Får man fråga vart?
Skulle ju såklart vara att föredra att slagga sig igenom eländet. Vanligtvis genomförs väl detta med lokalbedövning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in