2015-05-27, 20:22
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Får man ställa en fråga i den här tråden trots att det bara handlar om trång förhud?
Jag testar..

Jag har en son som är 13 år nu. Hans förhud var riktigt trång som bebis och det ledde ofta till att det blev rött och irriterat. Tog upp det med BVC flera gånger och fick rådet att smörja med en fet salva och försöka att töja lite grann. BVC berättade även att det kunde bli Aktuellt med en kortisonsalva om problemet höll i sig efter 10-12 års åldern och tonåren närmade sig.

Nu när grabben är så pass stor så man inte bara kan kolla det själv så fick jag prata med honom och lita på hans ord. Han säger att det fortfarande är riktigt tajt- så pass så ollonet knappt syns och det skapar förstås olika problem.

Kontaktar man sin vårdcentral och vad kan man förvänta sig där? Är det värt tex att testa salvan och skrivs den ut efter en ev. undersökning?
Citera
2015-05-27, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koivu
För mig gick svullnaden ner först på ena sidan för att sedan jämna ut sig, det är kanske
det du menar med att "guppet". Två veckor är ju ganska kort tid, så ha tålamod så
jämnar nog "guppet" ut sig.

Tack, det kan nog mycket väl vara svullnad. Väntar och ser, ingen katastrof annars.
Citera
2015-05-28, 00:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Kontaktar man sin vårdcentral och vad kan man förvänta sig där? Är det värt tex att testa salvan och skrivs den ut efter en ev. undersökning?

Jag åkte till en vanlig vårdcentral första gången, så tittade han på den och sedan skickade papper till en urolog så fick jag en tid efter ett tag.

Jag fick råd om att ta salva medans jag väntade på operationen som va månader bort, men jag skippade den för jag visste att den inte skulle hjälpa. Salvan kommer bara hjälpa om problemet är milt.
Citera
2015-05-28, 06:12
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lblom
Jag åkte till en vanlig vårdcentral första gången, så tittade han på den och sedan skickade papper till en urolog så fick jag en tid efter ett tag.

Jag fick råd om att ta salva medans jag väntade på operationen som va månader bort, men jag skippade den för jag visste att den inte skulle hjälpa. Salvan kommer bara hjälpa om problemet är milt.

Okej.
Tack för svar.
Jag får ringa vårdcentralen.
Citera
2015-06-01, 04:44
Medlem
Två veckor snart gångna. Ett smärre bakslag har inträffat. Ett stygn har lossnat nere vid strängen, så nu hänger det lite löst där. Blod och sårvätska som aldrig verkar vilja ta slut. Trodde tanken med blod var att det skulle koagulera? Verkar inte funka så bra där nere.

Hoppas det läker ihop snyggt ändå, på nåt sätt..
Citera
2015-06-01, 21:07
Medlem
Sprakpolisens avatar
Över 2 månader sen min operation, och "badringen" är fortfarande kvar och verkar inte ha i åtanke att försvinna heller verkar det som
Citera
2015-06-02, 16:58
Medlem
Gjorde en helomskärelse i Fredags 29/5. Gick bättre än förväntat må jag säga. Riktigt bra läkare på Carlanderska sjukhuset.
Är sjukt nöjd över resultatet redan nu.
Trodde att jag skulle ha förbannat jävla ont, men ska jag vara ärligt så har jag inte känt någon smärta öht. Inte ens när han velat resa på sig.
Idag, 4 dagar efter op så har svullnaden gått ner med nästan 50% och det läker fint.
Hade en liten incident då kompressen hade fastnat på ett ställe de inte riktigt hade läkt än, förutom de så har allt gått riktigt fint!
Opererade mig pga trångförhud.

Efter att ha läst ett par hundra inlägg i tråden så kan jag nästan säga att jag slått på jackpot då de gäller allt efter op.
Nån som har frågor eller dylikt så svarar jag gärna!
Citera
2015-06-04, 14:01
Medlem
Hej, omskuren kille här pga trång förhud.
Hur ofta tvättar ni? Brukar ni ligga i bad för att mjuka upp stygnen eller liknande?
Citera
2015-06-04, 15:49
Medlem
StrandadKrabbas avatar
Hej, opererade mig i måndags och allt har väl gått rätt fint. Bättre än väntat, och har inte haft ont efteråt alls i princip även fast läkaren sa att jag som är ung har det tufft med känsligt ollon.

Dock har jag ett litet problem, duschar varje morgon & kväll och har torkat mig med toalettpapper oftast. Dock verkar det ha fastnat ytterst tunna flagor papper på ena sidan och jag kan inte få loss dem, inte ens med pincett. Blöter ner men hjälper ej

Det är en liten del på kanten på ollonet och resten på "badringen". Tror ni det här är något som fixar sig självt med tiden eller måste jag kontakta läkare?

Jag förstår ju risken att det kan bli infekterat men det är väldigt tunt (typ lagt sig som ny hud) och jag tvättar regelbundet.

Tack på förhand
Citera
2015-06-04, 15:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bruttan69
Hur ofta tvättar ni? Brukar ni ligga i bad för att mjuka upp stygnen eller liknande?

Tvättar mig efter varje gång jag kissar, men inte super noga, bara låter vattnet rinna över, häller oftast med ett glas medans jag sitter på toan.

Du får INTE bada första veckorna, bara tänka själv hur såret mår av att ligga i ditt egna skit vatten, instant infektion.
Citera
2015-06-04, 15:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StrandadKrabba
Dock verkar det ha fastnat ytterst tunna flagor papper på ena sidan och jag kan inte få loss dem, inte ens med pincett. Blöter ner men hjälper ej

Jag hade tagit papper och blött det som du försökt, och gnugga lite försiktigt tills det försvinner, annars kan pappret suga åt sig massa smuts och skit. Pincett kan du försöka använda, men glöm inte att sprita den först.
Citera
2015-06-04, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bruttan69

Jag tror det är bättre duscha snoppen varje dag. Om du ligger i bad tror jag det lättare
kan bli infekterat. Stygnen förvsvinner av sig själv efter 10-15 dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in