2006-12-07, 10:37
Medlem
Stalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pooboxxx
Grattis
Hoppas att läkningen går fint och inte blir alldeles för jobbig.

PS. I morgon får du tala om hur det gick med morgonståndet!
DS.
Lyckligtvis är inte jag killen som vaknar med morgonstånd särskilt ofta, inte mer än fem gånger per år kanske, så det var inget jag oroade mig för. Vaknade lika slak som när jag gick och lade mig.

Tog av förbandet genom att blöta det i duschen, inga problem än så länge, fast kuken ser ju inte så kul ut med en massa röda trådar insydda...
Citera
2006-12-07, 14:47
Medlem
pooboxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalo
Lyckligtvis är inte jag killen som vaknar med morgonstånd särskilt ofta, inte mer än fem gånger per år kanske, så det var inget jag oroade mig för. Vaknade lika slak som när jag gick och lade mig.

Tog av förbandet genom att blöta det i duschen, inga problem än så länge, fast kuken ser ju inte så kul ut med en massa röda trådar insydda...

Vilken lyx att slippa morgonståndet. Vaknade med snorren i vädret varje morgon, och det finns inte ord för att beskriva hur inte skönt det var.

För övrigt svimmade jag nästan i badkaret hemma hos min dåvarande flickvän (som bor med sina föräldrar) när jag tog av mitt förband. Tog mig ur badkaret med stapplande steg och gick in och la mig på hennes säng, samtidigt som jag försökte hålla spyan nere. Kritvit i ansiktet var jag tydligen med. Såhär efteråt är det dock en ganska kul historia.
Citera
2007-01-12, 14:44
Medlem
Stalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raevsax
Jag börjar bli osäker på om jag kommer kunna få något skydd av förhuden i fortsättningen. De kapade som sagt lite mindre än en centimeter av den, men de verkar ha "rullat" den och sytt ihop den bakom ollonet. Antingen är jag bara för svullen för att kunna dra fram förhuden, eller så kommer den sitta på det viset. Jag ska träffa kirurgen nästa vecka. Då tänker jag fråga.
Detta har "drabbat" även mig, nu då det har gått ett tag och allt har läkt så har det jag fick behålla av förhuden "fastnat" bakom ollonet. Det ligger som en liten bulle, men bara på vänster sida av kuken, den högra sidan har i princip ingen förhud kvar. Detta är ganska irriterande faktiskt, det ser inte så fint ut som jag hade hoppats.

Finns det någon som har liknande erfarenheter? Vad har kirurgerna/urologerna som gjorde ingreppet sagt om det? Ska det vara så?

(Raevsax har inte varit aktiv sedan i november så jag räknar inte med något svar från honom, så alla som känner att de har något att bidra får gärna göra det.)
Citera
2007-01-12, 15:32
Medlem
GodoShingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
Omskärelse av män skall inte få förekomma av dessa själ.
Utan tvekan är omskärelse synonymt med misshandel i vår "svenska" kultur. Det är också beklagligt att vi förbjuder omskärelse av kvinnor och inte män.
Det heter könsstympning när det gäller kvinnor, och då gör man kvinnans könsorgan i prip odugliga. Vissa har problem med att kissa, och när mannen ska ha samlag så får han öppna det stället där blygdläpparna sytts ihop efter att skurits av. Dessutom sker det oftast könsstympning utan bedövning och med otillräckliga verktyg.
Vid manlig omskärelse sker det via kirurgi och med bedövning. Dessutom så behåller penisen sig duglighet vid samlag och vid kissande.

Citat:

De medicinska argumenten är för gamla. Man skär faktiskt av viktiga nervtrådar då man skär picken av ungar. Om man nu vill bli omskuren kan man göra detta i vuxen ålder.
Det är faktiskt många som omskär sina "pickar" av estetiska skäl, och tycker att de skulle ha haft som barn också. Dessutom slipper barn problem med hygien (dvs. när de blir äldre och får ta hand om hygienen själva) problem med infektioner och flänsost.

Citat:
Att omskära någon är synonymt med misshandel och bör också klassas som misshandel.
Knappast, då omskärelse sker oftast vid födseln eller väldigt ung ålder (max ett år tror jag) och då får bäbisarna knappast ont ens då deras smärtreceptorer inte är så utvecklade då.

Själv kan jag tillägga att ja, jag är omskuren själv, men blev det vid sju års ålder. Hade en del ont, men jag är glad för att jag gjorde det. Jag hade problem med förhuden så den fick åka bort, och jag har aldrig haft problem med min snorre nu, och har aldrig ångrat det och är tacksam för att det gjordes då, istället för nu. För nu hade jag haft satans ont, vilket jag inte hade lika mycket då. Jag behöver inte oroa mig för problem med den heller. Dessutom så tycker många tjejer det är snyggt!

Jag har för övrigt inget emot att inte vara omskuren. Jag tycker att det är envar människas val att göra det, och föräldrarnas val då man inte är mogen att bestämma själv och behöver det.
Citera
2007-01-19, 23:56
Medlem
Går det att "semi-omskära" sig?(ta bort strängen)

Senare på er krappar o sejjer. Har en liten fundering, och tänkte kolla vad ni tror om det.

Hur lätt är det egentligen att dra av "strängen" vid sex eller onani? Jag har alltid rädslan i bakhuvudet när jag har sex, för ett par år sedan råkade jag få en liten spricka i strängen när jag drog en ronk, och den svider ofta en aning när jag haft sex nyligen.

En kompis drog av den helt när han hade sex med sin tjej, och enligt honom så blödde det utav bara helvete (läs: Stor jävla blodpöl, MYCKET blod), och gjorde jävligt ont.

Hade vart bra att kunna förebygga problemet på något sätt, utan att omskära sig. Så min fråga till er är alltså: Finns det något ingrepp där man bara tar bort själva strängen, hur ligger det till egentligen? Jag lär ju knappast vara den första som haft det här problemet.
Citera
2007-01-20, 08:44
Medlem
fbes avatar
Det är inte helt ovanligt att strängen brister. Det lär ju vara en baggis för en läkare att knipsa den i lokalbedövning, men frågan är om landstinget tycker att du har ett högprioriterat problem.
Ring Sophiahemmet eller motsvarande privatställe och be om en prisuppgift.
Citera
2007-01-20, 10:09
Medlem
Jag drog av hela strängen för x antal år sedan när jag drog en handtrallare men för mig blödde det inte speciellt mycket och jag tyckte inte det gjorde speciellt ont. Förmodligen varierar det från person till person hur ont och hur mycket det blöder så antigen kan du själv dra av den om du inte räds för det eller så får du höra med en läkare om de kan kapa den åt dig under lokalbedövning.
Citera
2007-01-20, 11:05
Medlem
Avva66s avatar
Strängen ska sitta där, mig veterligen så skär man inte bort den vid omskärning.
Citera
2007-01-20, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prosit
Jag drog av hela strängen för x antal år sedan när jag drog en handtrallare men för mig blödde det inte speciellt mycket och jag tyckte inte det gjorde speciellt ont. Förmodligen varierar det från person till person hur ont och hur mycket det blöder så antigen kan du själv dra av den om du inte räds för det eller så får du höra med en läkare om de kan kapa den åt dig under lokalbedövning.

Okej. Intressant. Hur läkte den då? Inga komplikationer?

Får väl proppa mig full med morfin och hämta stora saxen

Edit: Vill minnas att jag läste en artikel om något liknande i nån dags/kvällstidning för ett tag sen. Enligt dem så var det risk för att strängen skulle läka konstigt om man inte gick till läkaren efter att man dragit av den av misstag. Strängen kunde tydligen bli kortare och oelastisk, vilket enligt artikeln skulle resultera i att ollonet vinklade sig som nosen på en Concorde när man fick stånd.

Låter konstigt tycker jag, är den av så är den ju av och blir knappast kortare.

Nån av er som känner igen artikeln jag pratar om? Det kan ha varit Metro eller liknande gratisblaska.
Citera
2007-01-20, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik_Duke
Okej. Intressant. Hur läkte den då? Inga komplikationer?

Får väl proppa mig full med morfin och hämta stora saxen

Nej det var inga problem det läkte snabbt och det blev inga komplikationer vad jag kan minnas och numera behöver jag inte oroa mig för att strängen skall spricka upp som den kunde göra förr i tiden. Så jag ser inget negativt allt i att den är borta utan snarare tvärt om.
Citera
2007-01-20, 21:19
Medlem
Spricker strängen (frenulum) ofta kanske den är för stram!? Inte alltför ovanligt. Har du problem med det kan du gå till vårdcentralen och kanske få en remiss till en urolog.

Om den är för kort så brukar ollonet bockas nedåt när man får stånd, och det kan strama. När den är för kort brukar den också vara lite bredare än vanligt.

Man skär enkelt av den horisontellt mitt på, sen syr man longitudinellt ihop den, resultatet blir en längre sträng. Görs på 15 minuter i lokalbedövning och resultatet blir snyggt. Kallas frenulumplastik.

By the way så ryker strängen när man gör en total omskärelse, men i exemplet ovan är det inte fråga om omskärelse alltså!
Citera
2007-01-20, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pissgilihari
Spricker strängen (frenulum) ofta kanske den är för stram!? Inte alltför ovanligt. Har du problem med det kan du gå till vårdcentralen och kanske få en remiss till en urolog.

Om den är för kort så brukar ollonet bockas nedåt när man får stånd, och det kan strama. När den är för kort brukar den också vara lite bredare än vanligt.

Man skär enkelt av den horisontellt mitt på, sen syr man longitudinellt ihop den, resultatet blir en längre sträng. Görs på 15 minuter i lokalbedövning och resultatet blir snyggt. Kallas frenulumplastik.

By the way så ryker strängen när man gör en total omskärelse, men i exemplet ovan är det inte fråga om omskärelse alltså!

Tackar så mycket för ett bra svar.

En fråga till: Om man inte orkar gå till doktorn, kan man då -rent teoretiskt naturligtvis.. eh -åtgärda detta själv medelst sax och klorhexedin? Hur ont skulle detta göra, och hur mycket blöder det? Behövs månne både tryckförband och morfin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in