Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
Omskärelse av män skall inte få förekomma av dessa själ.
Utan tvekan är omskärelse synonymt med misshandel i vår "svenska" kultur. Det är också beklagligt att vi förbjuder omskärelse av kvinnor och inte män.
Det heter könsstympning när det gäller kvinnor, och då gör man kvinnans könsorgan i prip odugliga. Vissa har problem med att kissa, och när mannen ska ha samlag så får han öppna det stället där blygdläpparna sytts ihop efter att skurits av. Dessutom sker det oftast könsstympning utan bedövning och med otillräckliga verktyg.
Vid manlig omskärelse sker det via kirurgi och med bedövning. Dessutom så behåller penisen sig duglighet vid samlag och vid kissande.
Citat:
De medicinska argumenten är för gamla. Man skär faktiskt av viktiga nervtrådar då man skär picken av ungar. Om man nu vill bli omskuren kan man göra detta i vuxen ålder.
Det är faktiskt många som omskär sina "pickar" av estetiska skäl, och tycker att de skulle ha haft som barn också. Dessutom slipper barn problem med hygien (dvs. när de blir äldre och får ta hand om hygienen själva) problem med infektioner och flänsost.
Citat:
Att omskära någon är synonymt med misshandel och bör också klassas som misshandel.
Knappast, då omskärelse sker oftast vid födseln eller väldigt ung ålder (max ett år tror jag) och då får bäbisarna knappast ont ens då deras smärtreceptorer inte är så utvecklade då.
Själv kan jag tillägga att ja, jag är omskuren själv, men blev det vid sju års ålder. Hade en del ont, men jag är glad för att jag gjorde det. Jag hade problem med förhuden så den fick åka bort, och jag har aldrig haft problem med min snorre nu, och har aldrig ångrat det och är tacksam för att det gjordes då, istället för nu. För nu hade jag haft satans ont, vilket jag inte hade lika mycket då. Jag behöver inte oroa mig för problem med den heller. Dessutom så tycker många tjejer det är snyggt!
Jag har för övrigt inget emot att inte vara omskuren. Jag tycker att det är envar människas val att göra det, och föräldrarnas val då man inte är mogen att bestämma själv och behöver det.