2012-11-10, 10:02
Medlem
DennisOlofs avatar
kurt-sune +1

Det tycker jag också, men vad jag har lärt mig att folk tänker inte logiskt eller försöker prata ihop sig med andra om hur det fungerar / vad är bra för oss / är det här något som jag kan acceptera trots allt och det kommer blir bra. Det närmsta exemplet eller som är enklare att förstå är ju t.ex. investering i bredband. Fiber, LAN osv. Alltid folk som är emot det i BRFer, samfälligheter osv. Visst är det en kostnad men så farligt är det inte, finns alltid nej-sägare till detta, och alltid konstiga anledningar.

Det märkliga i de flesta situationer är att man säger "en sak" officiellt, på mötet, när man klagar osv, men om man pratar med dem "privat, icke officiellt" får man oftast redan på SANNINGEN, eller den riktiga anledningen till att dom är emot, eller inte vill. Så mina erfarenheter är att de flesta inte har "råg i ryggen" utan hellre "skvallrar på gårdsbacken" , samtalar med grannar och skitkastar andra osv. Ganska trist och enligt mig oseriöst, man talar gärna OM andra bakom ryggen men man vill inte prata MED dem osv.

Fast så kanske det alltid har varit, vad vet jag ?
Citera
2012-11-10, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag förstår inte riktigt hur folk tänker. Det är ju bara positivt eftersom det höjer värdet och man kan göra avdraget. Men folk tänker tydligen inte längre än det dom ser i plånboken med blotta ögat.

Inte så svårt, de flesta som köper lägenhet köper på sin absoluta maxgräns för vad dom kan låna(i sthlm) av någon anledning, så dom KAN inte ta fler lån även om de får göra avdrag.

Skulle du låna ut pengar till någon som inte kan betala?
Citera
2012-11-10, 10:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unbannable
Inte så svårt, de flesta som köper lägenhet köper på sin absoluta maxgräns för vad dom kan låna(i sthlm) av någon anledning, så dom KAN inte ta fler lån även om de får göra avdrag.

Skulle du låna ut pengar till någon som inte kan betala?

Då får man göra omprioriteringar så att man kan amortera. Vitsen med kapitaltillskottet är att man ska höja värdet på sin bostad och kunna göra det skattemässiga avdraget. Det blir alltså mer pengar i fickan och inte mindre. Bara en idiot säger nej till en affär man bara kan tjäna på.
Citera
2012-11-10, 10:53
Medlem
Citat:
Då får man göra omprioriteringar så att man kan amortera. Vitsen med kapitaltillskottet är att man ska höja värdet på sin bostad och kunna göra det skattemässiga avdraget. Det blir alltså mer pengar i fickan och inte mindre. Bara en idiot säger nej till en affär man bara kan tjäna på.

Vilken värld lever du i?
Citera
2012-11-10, 18:23
Medlem
VanitaToftbys avatar
Citat:
Vilken värld lever du i?
I den sunda ekonomins hemvist!
Citera
2012-11-11, 02:50
Medlem
Citat:

Frågan här är dock om bostadsmarknaden är såpass effektiv att prisökningen motsvarar bostadsrättsföreningens minskade lån? Jag skulle snarare tro att folk i allmänhet saknar kunskap om hur bostadsrättföreningar fungerar, hur bokföringen fungerar, hur lånen fungerar, osv, och att känslor styr mer än ren logik. Så en privat skuldsättning på 250,000 kanske reflekteras av en 50,000 kronors uppgång pga att köpare inte fattar skillnaden i föreningen.

Det är inte en finansmarknad vi snackar om här.
Citera
2012-11-11, 04:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vilken värld lever du i?

Den värld man borde leva i... Jag gör som jag gör. Vad andra gör skiter jag i. Det är inte jag som kommer få problem den dag räntan går upp. Det är alla torskar som inte förstår att låg ränta innebär amorteringsläge.
Citera
2012-11-11, 05:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paxdax
Frågan här är dock om bostadsmarknaden är såpass effektiv att prisökningen motsvarar bostadsrättsföreningens minskade lån? Jag skulle snarare tro att folk i allmänhet saknar kunskap om hur bostadsrättföreningar fungerar, hur bokföringen fungerar, hur lånen fungerar, osv, och att känslor styr mer än ren logik. Så en privat skuldsättning på 250,000 kanske reflekteras av en 50,000 kronors uppgång pga att köpare inte fattar skillnaden i föreningen.

Det är inte en finansmarknad vi snackar om här.

Det har du rätt i. Dock vet folk att med låg avgift är de beredda att betala mer. Den kalkylen är iaf ganska lätt att göra i huvudet. Kan man få ner avgiften höjer man per automatik värdet på bostaden. S
Citera
2012-11-11, 09:58
Medlem
Citat:
Den värld man borde leva i... Jag gör som jag gör. Vad andra gör skiter jag i. Det är inte jag som kommer få problem den dag räntan går upp. Det är alla torskar som inte förstår att låg ränta innebär amorteringsläge.

Så om du inte kan få lån från banken så tar du ett lån i alla fall eftersom det är en så bra möjlighet för dig?

För även om du amorterar så innebär det ju inte att du får råd med de där extra hundratusentals kronorna du måste fixa fram.
Citera
2012-11-11, 11:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Så om du inte kan få lån från banken så tar du ett lån i alla fall eftersom det är en så bra möjlighet för dig?
Ja i det här fallet skulle jag göra det, eftersom det inte gör någon egentlig skillnad. Lånen har bara flyttats från föreningen till BR-delägaren. Att låna 240 000 kr kostar i storleksordningen några hundralappar i månaden. På det får man sänkt avgift som kompensation.

TS verkar dock ha lite konstiga prioriteringar och tänker mer på sitt schyssta kök än värdet på själva bostaden.

Citat:
För även om du amorterar så innebär det ju inte att du får råd med de där extra hundratusentals kronorna du måste fixa fram.

Det får man genom att man amorterar. Lägger man på 2000 kr i månaden på avgifterna i 10 år har man fått in hela summan som TS annars skulle låna till.

Problemet skulle då vara att man tillfälligt skulle sänka värdet på bostadsrätterna för att avgiften till föreningen skulle se hög ut för okunniga bostadsspekulanter

Vitsen med kapitaltillskottet är ju att skulderna ska ligga hos BR-delägarna istället för hos föreningen, eftersom här kan man göra skatteavdraget. Så att TS skulle ta ett extra lån skulle egentligen inte göra någon skillnad förrutom att skulderna flyttats över från BRF till hen.

Tacken blir lägre avgifter, 30% rabatt på räntan och högre värde på bostaden genom att ta lånet.
Senast redigerad av kurt-sune 2012-11-11 kl. 12:17.
Citera
2012-11-11, 12:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Queen
Det vi och några andra grannar som också är nyinflyttade/inte har råd/inte vill ta ett lån undrar nu är om vi kan bli tvingade att ta detta lån och betala summan om motionen går igenom med ca 2/3 delar av rösterna.

Ni har ju redan indirekt tagit lånet den dag ni skrev på köpekontraktet. Skillnaden är att ni nu kommer att ha lånet själva istället. Självklart får ni sänkta kostnader som kompensation genom lägre avgifter.

Hur kan du säga att du/ni inte har råd? Då skulle ni aldrig köpt BR från början....
Citera
2012-11-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ni har ju redan indirekt tagit lånet den dag ni skrev på köpekontraktet. Skillnaden är att ni nu kommer att ha lånet själva istället. Självklart får ni sänkta kostnader som kompensation genom lägre avgifter.

Hur kan du säga att du/ni inte har råd? Då skulle ni aldrig köpt BR från början....

Vi räknade med 13000 kr som hyra + bolåneavgift per månad och det var därför vi köpte just den här lägenheten. Resten av lönen var planerad till andra ändamål...

Jag förstår resonemanget bakom kapitaltillskott men det är ingen garanti att värdet på lägenheten ökar, inte enligt vår bankman iaf. Vi har inga planer på att bo kvar i 10 år heller, vi ska sälja och köpa en större om max 4-5 år när vi skaffar barn. Vi får alltså inte pengarna tillbaka.

De flesta i föreningen är över 60 och de säger att de får inget lån hos bankerna heller..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in