2012-10-28, 14:15
Medlem
Vi har 2 interna revisorer och en extern som heter Jörgen Schumacher. Jag hittar ingen organisationsnr eller hemsida när jag googlar honom. De två interna sitter inte i styrelsen.
Citera
2012-10-28, 15:00
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Queen
Jag gick igenom årsredovisningen av vår förening med en väninna igår och hon tyckte att vår förening kan faktiskt gå i konkurs om ca 5 år! Vad tycker ni? http://www.brfklarbaret.se/ekonomi.shtml

Hon tyckte också att det var märkligt med 200 000 kr som arvode till styrelsen och att vår externa revisor som en okänd person har fått ca 190 000 kr när PWC tar bara 40 000 kr för deras förening. Att 92 000 kr har gått till förbrukningsmaterial verkade också lite märkligt.

Vad skulle ni göra om ni bodde där? Min vän tycker att vi borde sälja snarast med tanke på att ett par idioter sitter i styrelsen och missköter det hela.

Skuldsättningen är väldigt hög, Jag tror inte det blir någon konkurs men jag skulle aldrig köpa en lägenhet i en BRF med samma skuldsättning.

Skuldsättningsnivån är väl inte direkt ovanlig i stockholm då många BRF har väldigt dålig ekonomi och höga skuldsättningar, Dom flesta som köper en BRF har ingen aning om hur ekonomin i deras nya BRF ser ut.
Men det är rätt galet att betala miljoner för ett medlemskap i en BRF med usel ekonomi, Skuldsättningen i BRF borde spegla priset mer på lägenheten.
En låg månadsavgift betyder inte att ekonomin är bra utan det betyder ofta att man inte avsätter tillräckligt för kommande underhållskostnader på fastigheten och att avgiften sedan höjs mycket när något stort måste åtgärdas elelr att man helt enkelt inte amorterar på föreningens lån.
Citera
2012-10-28, 15:58
Medlem
Citat:
Jag gick igenom årsredovisningen av vår förening med en väninna igår och hon tyckte att vår förening kan faktiskt gå i konkurs om ca 5 år! Vad tycker ni? http://www.brfklarbaret.se/ekonomi.shtml

Hon tyckte också att det var märkligt med 200 000 kr som arvode till styrelsen och att vår externa revisor som en okänd person har fått ca 190 000 kr när PWC tar bara 40 000 kr för deras förening. Att 92 000 kr har gått till förbrukningsmaterial verkade också lite märkligt.

Vad skulle ni göra om ni bodde där? Min vän tycker att vi borde sälja snarast med tanke på att ett par idioter sitter i styrelsen och missköter det hela.

Hade kollat upp det och sedan om det ens går dragit en polisanmälan om det ligger fuffens bakom det. Absolut hade jag nämnt detta på mötet.
Citera
2012-10-28, 16:27
Medlem
Håller med Svengöran, denna förening har en katastrofalt dålig ekonomi. Lånen är över 10.000 kr per kvadratmeter. Nu är räntorna låga, men när räntan stiger så måste månadsavgifterna höjas rejält. Om man köper en lägenhet i denna förening bör man betala mycket lägre pris än i övriga områden runt omkring. Däremot kommer man knappast att gå i konkurs, det som kommer att hända är kraftigt ökade avgifter. Man får också problem om man behöver göra stora reparationer och ta upp mer lån.
Att vara med i styrelsen i denna riskförening är ett enormt ansvar. Att då klaga på att de får 200.000 kr före skatt är löjligt!

Den enda räddningen är nog ett rejält kapitaltillskott så att man får ner lånen. Men som många säger här, de flesta tänker för kortsiktigt, så det går knappast igenom. Förmodligen är det bästa att sälja och flytta, innan det blir ändå sämre. Som tur är finns det ju många som inte förstår sig på hur en bostadsrättsförening fungerar och betalt högt pris trots att ekonomin är usel!
Citera
2012-10-28, 17:18
Medlem
VanitaToftbys avatar
Citat:

Jag får det till 19000kr, helt ok belopp.
Citera
2012-10-28, 17:41
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimt
Som tur är finns det ju många som inte förstår sig på hur en bostadsrättsförening fungerar och betalt högt pris trots att ekonomin är usel!

Det är egentligen det som är mest skrämmande, Att folk faktiskt tror att dom köpt och äger en lägenhet

Dom tittar på Hemnet och ser annonsen på en jättefin lägenhet som dom tror att dom köper men egentligen köper och betalar dom för en andel i föreningen och är då av föreningen tilldelad en lägenhet att bo i men som föreningen äger.

Att köpa en bostadsrätt är som att köpa en andel i företag, Självklart kollar man upp företagets ekonomi innan man köper.
Är ekonomin usel så köper man inte eller så betalar man väldigt lite för andelen, Detta verkar folk inte förstå med BRF lägenheter.
Citera
2012-10-29, 17:19
Medlem
Hittade mer info på denna intressanta sida

http://www.borattupplysning.se/index.../stockholm.htm

Om klarbäret skriver man
Rött betyg
Här bedömer vi det som att ekonomin är i kraftig obalans Med mycket stora skulder. Det gör det oförmånligt och riskabelt att köpa bostadsrätt här. Stora avgiftshöjningar kan komma eller krav på kapitaltillskott. Undvik alltså dessa föreningar ( Såvida du inte har andra uppgifter som motsäger vår bedömning)

Mitt tillägg skulle väl vara att det är ok att köpa om man får väldigt mycket lägre pris än i andra brf
Citera
2012-11-09, 11:02
Medlem
Det var röstning igår och 99/137 närvarade, 44 röstade ja till kapitaltillskott och 55 röstade nej.
Citera
2012-11-09, 13:56
Medlem
Otur för er, det var nog enda chansen att rädda en förening med så usel ekonomi. Nu kommer ni säkert att gå mot höga höjningar av avgifterna, och ni saknar möjlighet att öka lånen om något händer. När räntan sticker iväg uppåt (och det gör den) går ni mot en katastrof.
Citera
2012-11-09, 14:01
Avstängd
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimt
Otur för er, det var nog enda chansen att rädda en förening med så usel ekonomi. Nu kommer ni säkert att gå mot höga höjningar av avgifterna, och ni saknar möjlighet att öka lånen om något händer. När räntan sticker iväg uppåt (och det gör den) går ni mot en katastrof.

Det har inte med saken att göra. Anledningen till att man väljer att skjuta till pengar i en BRF är att det är mer lönsamt för den enskilde delägaren att göra skattemässiga avdrag via kapitaltillskottet, än vad det är för föreningen (som inte har någon avdragsrätt för lånen). Annars går dom pengarna upp i rök så att säga. När en förening amorterar på ett lån höjs samtidigt värdet på bostaden eftersom skulden i BRF minskar och så även avgifterna. Man betalar alltså bara tillbaka till sig själv.
Citera
2012-11-09, 15:12
Medlem
DennisOlofs avatar
Felet är SNARARE (med föreningar som har dålig ekonomi) att man först SKA höja avgifterna ordentligt för att på den vägen ordna ekonomin. Om man har fåntrattar i en BRF som inte vill och en styrelse som inte vill. Då kan man ju räkna med att ekonomin körs i botten tillslut i en sådan förening. Då gör man bäst i att flytta innan båten sjunker.

kurt-sune det förstår jag också, men problem uppstår ju om inte alla vill använda sig av en sådan lösning, det går inte att enkelt förklara för folk att det här är bättre, vi tjänar på det osv. Samma sak som att säga till folk, om vi gör såhär så slipper vi betala moms. Om dom inte lyssnar, inte vill, så går det ju inte att göra något åt saken.

Däremot kan man alltid höja avgiften, men om folk inte vill det, då ska en vettig styrelse bara lämna sitt uppdrag. Man kan ju inte driva en förening där medlemmarna inte vill ta lån för att fixa problemet, inte vill höja avgiften osv. Då blir man ju tillslut konkursmässig, vad gör man då.

En förening är ju inte bättre än sina medlemmar, eftersom majoriteten bestämmer (i de flesta fall). Vad ska man göra åt det. Svårt förändra, övertyga folk osv.
Citera
2012-11-09, 16:40
Avstängd
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Felet är SNARARE (med föreningar som har dålig ekonomi) att man först SKA höja avgifterna ordentligt för att på den vägen ordna ekonomin. Om man har fåntrattar i en BRF som inte vill och en styrelse som inte vill. Då kan man ju räkna med att ekonomin körs i botten tillslut i en sådan förening. Då gör man bäst i att flytta innan båten sjunker.

kurt-sune det förstår jag också, men problem uppstår ju om inte alla vill använda sig av en sådan lösning, det går inte att enkelt förklara för folk att det här är bättre, vi tjänar på det osv. Samma sak som att säga till folk, om vi gör såhär så slipper vi betala moms. Om dom inte lyssnar, inte vill, så går det ju inte att göra något åt saken.

Däremot kan man alltid höja avgiften, men om folk inte vill det, då ska en vettig styrelse bara lämna sitt uppdrag. Man kan ju inte driva en förening där medlemmarna inte vill ta lån för att fixa problemet, inte vill höja avgiften osv. Då blir man ju tillslut konkursmässig, vad gör man då.

En förening är ju inte bättre än sina medlemmar, eftersom majoriteten bestämmer (i de flesta fall). Vad ska man göra åt det. Svårt förändra, övertyga folk osv.

Jag förstår inte riktigt hur folk tänker. Det är ju bara positivt eftersom det höjer värdet och man kan göra avdraget. Men folk tänker tydligen inte längre än det dom ser i plånboken med blotta ögat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in