Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-18, 20:13
  #13
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta skulle vara mycket intressant att få reda på. Vad sade han till sina barn vid detta sista möte? Vad var det för presenter de fick?

Kanske var det avskedsgåvor?


Just vad jag skrev!
Samt, att det vore intressant, att veta vem mer än barnen, som var hemma vid försvinnandet!
Lämnade han dem vind för våg, när mamman eller annan vuxen var på arbetet eller på annat ärende? Var han ensam med barnen??

En del av fallen har jag läst mycket om andra har jag aldrig tidigare hört talas om, men berörs av dem, när jag läser här.
Tyvärr är en del inlägg "miltals långa" så jag tyar inte läsa! :-)
Citera
2014-09-16, 06:12
  #14
Medlem
Satt precis och slösurfade på någon thailändskas facebooksida och fastnade vid två bilder på en man som jag tyckte såg skandinavisk ut.

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.n...f869481f8f97c4

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.n...bbc74bde7808b5

Använde google translate till folks kommentarer till bilderna. Men översättning rakt av är ju lite tokig, så det blir väl mer gissningar.
Hur som haver.
Tydligen är han en svensk man som lever på att tigga. Stod även något om Helsingborg, men vet inte om det angick honom nånting. Dock verkar inte folk riktigt överens om huruvida han verkligen vill hem till Sverige igen, och sen något strul om ambassaden med.

Tycker han är rätt lik killen som efterfrågas här i tråden (förutom att öronen sitter lite högre upp på den här karl, men kan vara vinkeln?). Bättre profilbilder på bägge två hade ju underlättat lite..
Annars kan ju utseendet förändras rätt dramatiskt på 10 år och hemlöshet..

Vad tror ni?
Citera
2014-09-16, 15:00
  #15
Medlem
MrFolds avatar
Fan, nog kan det vara han alltid! Som du skriver så är det svårt att se, men det finns vissa uppenbara likheter. Visst ser öronen ut att sitta lite annorlunda, men å andra sidan finns det en på högerörat ett litet, men distinkt "hack" på yttersidan, vid ungefär 75-80% av örats totala höjd som ser väldigt lika ut i mina ögon.

Det finns framför allt ingenting som inte skulle kunna stämma överens. Lite frågetecken runt bl.a. ögonbrynen dock. Mannen på bilden ser ut att ha ögonbryn som är täta längre ut på sidorna än Mikael, vars bryn ser ut att tunna ut tidigare om man tänker sig att de börjar vid näsroten och går ut mot sidorna.

Någon kan väl ta och posta bildlänkarna på FB-sidan?
Citera
2014-09-16, 18:44
  #16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Samma person?

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Fan, nog kan det vara han alltid! Som du skriver så är det svårt att se, men det finns vissa uppenbara likheter. Visst ser öronen ut att sitta lite annorlunda, men å andra sidan finns det en på högerörat ett litet, men distinkt "hack" på yttersidan, vid ungefär 75-80% av örats totala höjd som ser väldigt lika ut i mina ögon.

Det finns framför allt ingenting som inte skulle kunna stämma överens. Lite frågetecken runt bl.a. ögonbrynen dock. Mannen på bilden ser ut att ha ögonbryn som är täta längre ut på sidorna än Mikael, vars bryn ser ut att tunna ut tidigare om man tänker sig att de börjar vid näsroten och går ut mot sidorna.

Någon kan väl ta och posta bildlänkarna på FB-sidan?

Sedan CrazyAssFuck postade dessa länkar så har jag försökt att jämföra så gott detta går med bilderna på den försvunne i filmen på YouTube.

Jag hittat dessa två foton även här http://www.thailandsforum.se/forum/l...ok-t13092.html

Det skulle verkligen vara av intresse att få se mer och tydligare foton på Mikael Ivarsson och hur han såg ut då han försvann för över tio år sedan.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-09-16 kl. 18:50.
Citera
2014-09-16, 19:11
  #17
Medlem
Ja, då lär det väl inte vara han då. Vem skulle liksom ens komma på tanken att döpa om sig till Leif Krister..

Well, it was worth a shot.
Citera
2014-09-16, 19:23
  #18
Medlem
MrFolds avatar
Anhörig bekräftar nu även i Facebooktråden att det inte är Mikael.
Citera
2014-09-16, 21:30
  #19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Absolut värt ett försök.

Citat:
Ursprungligen postat av CrazyAssFuck
Ja, då lär det väl inte vara han då. Vem skulle liksom ens komma på tanken att döpa om sig till Leif Krister..

Well, it was worth a shot.

Visst är det så. Det kunde ha varit rätt person för jag tycker att Leif Krister och Mikael Ivarsson liknar varandra. Åtminstone om man tittar på de foton som finns att tillgå.
Citera
2014-09-17, 18:58
  #20
Medlem
Jag har varit i kontakt med folk som vet lite kring det här försvinnandet och det är något som inte stämmer.

Anhöriga startar upp en Facebookgrupp för att få hjälp att hitta honom, men sedan är man inte det minsta intresserad av att släppa på information om försvinnandet för det är uppenbart att de vet mer än vad som sagts.

Gruppen verkar mest fylla en terapeutisk roll. Kanske man anar starkt att han inte längre lever, men genom att hålla igång detta fortsätter han ju på något sätt att leva.

Genom att inte släppa på all information man har så kommer ju hela "letandet" efter honom fasta i rena spekulationer.

Om Facebook finns om 10 år, så lär denna gruppen också finnas precis på samma sätt.

/W
Citera
2014-09-17, 20:38
  #21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Grupp på Facebook.

Citat:
Ursprungligen postat av welats
Jag har varit i kontakt med folk som vet lite kring det här försvinnandet och det är något som inte stämmer.

Anhöriga startar upp en Facebookgrupp för att få hjälp att hitta honom, men sedan är man inte det minsta intresserad av att släppa på information om försvinnandet för det är uppenbart att de vet mer än vad som sagts.

Gruppen verkar mest fylla en terapeutisk roll. Kanske man anar starkt att han inte längre lever, men genom att hålla igång detta fortsätter han ju på något sätt att leva.

Genom att inte släppa på all information man har så kommer ju hela "letandet" efter honom fasta i rena spekulationer.

Om Facebook finns om 10 år, så lär denna gruppen också finnas precis på samma sätt.

/W

Låter både mycket intressant men också märkligt. De som du har varit i kontakt vad tror de att det tydligen är på det här sättet? Att starta en grupp på Facebook låter ju som om den försvunne är i livet. Att anhöriga sedan inte är det minsta intresserade av släppa mera information om hans försvinnande låter mycket märkligt.

Personligen vet jag inget om detta utan utgår enbart från ditt inlägg.

Har Mikael Ivarsson många anhöriga?
Citera
2014-09-17, 22:25
  #22
Medlem
Gå med i Facebookgruppen och börja ställ lite direkta frågor kring hur det faktiskt gick till vid försvinnandet och omständigheterna kring hans liv precis innan försvinnandet, så får du se vad som händer.

/W
Citera
2014-09-18, 22:40
  #23
Medlem
MrFolds avatar
Som väl i egentligen alla försvinnanden av denna typ talar det allra mesta för att han är död. Det är ändå något som skaver hos mig, något som ändå inte får det att kännas helt självklart att det verkligen var vad som hände.

Jag tänker lite på detta fall: http://www.tv4play.se/program/malou-...deo_id=2238763

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10456989.ab

Det har nog i alla tider förekommit att män har försvunnit från sina familjer därför att man inte orkar med allt ansvar det medför, särskilt om man i övrigt haft en pressad livssituation. Kanske var den ursprungliga tanken att vara borta ett tag, men ju längre tiden går desto svårare blir det att återvända. Men några av de män som försvunnit på detta sätt och där det inte fanns kända självmordstankar (det kan det ju ha funnits här, men vi vet inget om det) tror jag faktiskt lever i någon annan del av världen med en ny identitet.

För kvinnor däremot tror jag det är oerhört mycket ovanligare att faktiskt överge sin familj på detta vis. Kvinnor har helt enkelt i snitt starkare känslomässiga band. Undantag finns förstås.

Man får hoppas att familjen en dag får svar på vad som egentligen hände med Mikael. Att sitta och kritisera dem här i tråden för att de inte beter sig på önskat vis tycker jag är ganska onödigt.
Citera
2014-09-20, 13:28
  #24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände Mikael Ivarsson?

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Som väl i egentligen alla försvinnanden av denna typ talar det allra mesta för att han är död. Det är ändå något som skaver hos mig, något som ändå inte får det att kännas helt självklart att det verkligen var vad som hände.

Jag tänker lite på detta fall: http://www.tv4play.se/program/malou-...deo_id=2238763

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10456989.ab

Det har nog i alla tider förekommit att män har försvunnit från sina familjer därför att man inte orkar med allt ansvar det medför, särskilt om man i övrigt haft en pressad livssituation. Kanske var den ursprungliga tanken att vara borta ett tag, men ju längre tiden går desto svårare blir det att återvända. Men några av de män som försvunnit på detta sätt och där det inte fanns kända självmordstankar (det kan det ju ha funnits här, men vi vet inget om det) tror jag faktiskt lever i någon annan del av världen med en ny identitet.

För kvinnor däremot tror jag det är oerhört mycket ovanligare att faktiskt överge sin familj på detta vis. Kvinnor har helt enkelt i snitt starkare känslomässiga band. Undantag finns förstås.

Man får hoppas att familjen en dag får svar på vad som egentligen hände med Mikael. Att sitta och kritisera dem här i tråden för att de inte beter sig på önskat vis tycker jag är ganska onödigt.

Ligger nog en hel del i det du skriver.

Visst är det så. Har alltid funnits män som har försvunnit från nära och kära bl. a. p g a en pressad livssituation.

Från början kan det mycket väl ha varit så att personen/personerna i fråga bara hade tänkt att försvinna för en kortare period. Ju längre ett försvinnande pågår desto svårare blir det att återknyta kontakten med den familj man en gång lämnade.

Om Mikael efter dryga tio år som försvunnen fortfarande är i livet är inte lätt att uttala sig om. För att kunna uttala sig, så måste man ha mer information.

Jag hoppas också på att vi en dag skall få svar på vad som hände Mikael.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-09-20 kl. 13:30.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback