2006-07-29, 19:52
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pascal
Så långt är jag med.
Men jag blev lite förundrad över att det på Susning stod "De raka tecknen ' eller '' används däremot aldrig i citationssammanhang."

Jag borde kanske vara lite mer kritisk till vad som är skrivet på Susning.

Jo, det låter en aning underligt att Susning påstår att citattecken inte skall användas för att citera.

Har själv hittat en del större fel i både Susning och Wikipedia genom tiden.. Brukar dock aldrig engagerat mig i att korrigera dessa, och Susning kräver ju medlemskap dessutom.

Man skall ju ha i åtanke att vem som helst får skriva där.

Min erfarenhet är att ju ovanligare ämne desto större är risken för att det förekommer felaktigheter i texterna.
Citera
2006-07-29, 19:53
Medlem
meons avatar
Och jag länkar inte till susning.nu direkt.
Citera
2006-07-29, 20:05
Medlem
Nirps avatar
Hur gör man ett typografiskt citattecken? Jag hittar inte knappen...
Citera
2006-07-29, 20:18
Medlem
Satyricons avatar
Dubbla citationstecken ” ... ” används kring ett citat.

Enkla citattecken ’ ... ’ används kring citat inuti ett citat.
Citera
2006-07-29, 22:21
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Hur gör man ett typografiskt citattecken? Jag hittar inte knappen...
Det finns många möjligheter. För Windows beskrivs en väg här:
http://hem.fyristorg.com/cosmofact/alt-codes.pdf

Om man skriver i MS Word får man typografiska fnuttar med " och '. De senare tecknen står egentligen för tum/vinkelsekund (") respektive fot/vinkelminut. Men under telexmaskinernas och hålkortsstansarnas tid degenererade typografin till ett minimum. Det tog sådär 40 år att komma upp till skälig typografi på datorer.

Konventionerna för citat varierar mellan språken. En del citerar «såhär» med gåsögon. I franska brukar man citera med mycket spejs: « comme ça ».
Citera
2006-07-29, 22:35
Moderator
Ruskigbusss avatar
Som systemutvecklare använder jag " i första hand och ' i andra hand.
Citera
2006-07-29, 22:49
Medlem
systems avatar
" = INTE citationstecken. Det är tumtecken.
” = citationstecken. Några s.k. typografiska citationstecken finns inte. Angingen är det citationstecken eller inte.
Benämningen typogr. citationstecken har tillkommit efter att kreti och pleti skaffat datorer.
’ = används om man behöver citera inne i ett citat.

Exempel:
”Som kassör i föreningen anser jag att Henrik ’Henke’ Larsson är 14" för långt åt Varberg”.

------

Edit: jag kanske ska svar på frågan också.

Jag använder oftast själv " (tumtecken) då jag skriver i forumet.
Skriver jag officella saker använder jag självklart rätt citationstecken. (”)
Citera
2006-07-30, 00:00
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
" = INTE citationstecken. Det är tumtecken.
” = citationstecken. Några s.k. typografiska citationstecken finns inte. Angingen är det citationstecken eller inte.
Benämningen typogr. citationstecken har tillkommit efter att kreti och pleti skaffat datorer.
’ = används om man behöver citera inne i ett citat.

Exempel:
”Som kassör i föreningen anser jag att Henrik ’Henke’ Larsson är 14" för långt åt Varberg”.

------

Edit: jag kanske ska svar på frågan också.

Jag använder oftast själv " (tumtecken) då jag skriver i forumet.
Skriver jag officella saker använder jag självklart rätt citationstecken. (”)

du har nog alldeles säkert rätt. jag undrar dock hur man bär sig åt för att få citationstecken och inte tumtecken m h a ett vanligt tangentbord? i word fixar det väl sig själv om jag inte missminner mig, men annars? kanske OT, isf sorry.
Citera
2006-07-30, 00:05
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polyesterpam
du har nog alldeles säkert rätt. jag undrar dock hur man bär sig åt för att få citationstecken och inte tumtecken m h a ett vanligt tangentbord? i word fixar det väl sig själv om jag inte missminner mig, men annars? kanske OT, isf sorry.
I Windows är det lite krångligt.. man ska visst hålla ner alt samtidigt som man skriver 0148. Har jag för mig.
Citera
2006-07-30, 00:11
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
Dubbla citationstecken ” ... ” används kring ett citat.

Enkla citattecken ’ ... ’ används kring citat inuti ett citat.
Det är korrekt.

"[...] Den information som våra sinnen samlar bearbetar vi med förnuftets hjälp till kunskap. 'Låt oss anta', skrev Locke, 'att själen är, som man säger, ett oskrivet blad (tabula rasa) utan alla intryck och idéer. Hur förs då dessa idéer till själen? [...] Varifrån kommer det samlade materialet för tänkande och kunskap? Jag svarar på frågan med ett enda ord: erfarenheten.' [...]"
Citera
2006-07-30, 00:26
Medlem
Quorthons avatar
Jag använder " oavsett hur fel det är. Det krävs en fullblodsidiot eller någon viktig jävla tönt för att misstolka det.
Citera
2006-07-30, 12:14
Medlem
Satyricons avatar
På en Mac skriver man skift—alt—2 för att få citationstecken. På en PC har jag aldrig lyckats få till det.

(På en PC har jag f.ö. heller aldrig lyckats skriva c med cedilj , men det måste ju gå. På Mac är det alt—C, ç.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in